Oczyszczalnia ścieków Kaszów – zasada działania i modernizacja

Proces budowy i modernizacji oczyszczalni ścieków jest złożonym przedsięwzięciem, wymagającym spełnienia szeregu warunków formalnych i technicznych. W niniejszym artykule omówimy zasady działania oczyszczalni ścieków oraz proces ich modernizacji na przykładzie inwestycji realizowanej w Piekarach, gmina Liszki.

Inwestycja w Piekarach - studium przypadku

Gmina Liszki prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Budowa i przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Piekary, Gmina Liszki”, realizowane w ramach Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027, priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności, działanie FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa.”, nr referencyjny: ZP.271.4.2025.

Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych zwanej dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 2 kwietnia 2025 r. pod numerem: 210985-2025.

Warunki udziału w postępowaniu

W rozdziale IX ust. 2 ppkt 4 lit. a specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) Zamawiający sformułował warunek udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej w następujący sposób: posiada wiedzę i doświadczenie niezbędne do wykonania zamówienia, tj. wykonał w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jedną robotę budowlaną, która polegała na budowie, lub rozbudowie lub przebudowie lub modernizacji oczyszczalni ścieków komunalnych lub oczyszczalni ścieków przemysłowych o wartości min. 10.000.000,00 zł brutto, dla której został podpisany protokół końcowego odbioru robót i wydano ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie lub dokument równoważny.

W postępowaniu tym wykonawca IBG INSTALBUD SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Rzeszowie (dalej jako „Odwołujący”) w dniu 21 lipca 2025 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności i zaniechań Zamawiającego, tj.:

Przeczytaj także: Przydomowe oczyszczalnie ścieków Zawiercie

  1. zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Rem-Bud PROGRES A.R. (dalej: Rem-Bud) pomimo faktu, że wykonawca ten nie wykazał, że spełnia warunek zdolności zawodowej (wiedza i doświadczenie) określony w rozdz. IX ust. 2 pkt 4 a) Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ), ewentualnie - zaniechanie wezwania wykonawcy do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych pozwalających uznać, że ww. wykonawca spełnia przedmiotowy warunek,
  2. a w konsekwencji - bezpodstawne uznanie jako najkorzystniejszej oferty ww. wykonawcy.

Odwołanie i zarzuty

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:

  1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Rem-Bud, pomimo niespełniania przez tego wykonawcę warunku zdolności zawodowej w postaci wiedzy i doświadczenia (rozdz. IX ust. 2 pkt 4 a) SWZ;
  2. art. 128 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania Rem-Bud do uzupełnienia/ poprawienia podmiotowych środków dowodowych w zakresie spełniania warunku, o którym mowa w pkt, 1 powyżej;
  3. art. 239 ust 1 i 2 Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty, która nie ma takiej cechy i powinna zostać odrzucona.

Zdaniem Odwołującego sedno sprawy koncentruje się na błędnym uznaniu przez Zamawiającego, że wykonawca Rem-Bud spełnił postawiony w postępowaniu warunek zdolności zawodowej w obszarze posiadanej wiedzy i doświadczenia, co w konsekwencji doprowadziło do wadliwego wyboru oferty najkorzystniejszej.

Łatwo z niego wywnioskować, że aby dany wykonawca mógł pozyskać zamówienie, powinien wykonać w przeszłości konkretne alternatywne działania z zakresu robót budowalnych, a przedmiotem tych działań ma być oczyszczalnia ścieków (komunalnych lub przemysłowych). Z tak postawionego warunku płyną oczywiste wnioski, iż:

  1. w przypadku budowy - wiedza i doświadczenie wykonawcy powinny obejmować kompleksowe wzniesienie i wyposażenie nowej oczyszczalni,
  2. w przypadku rozbudowy, przebudowy lub modernizacji, przedmiotowe prace powinny być realizowane na obiekcie oczyszczalni ścieków, która już istnieje jako całościowa, kompleksowa infrastruktura o konkretnych funkcjach.

Etapy realizacji inwestycji

Roboty budowlane objęte postępowaniem w ramach którego złożono niniejsze odwołanie stanowią Etap II przedsięwzięcia pn. „Budowa i przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Piekary, Gmina Liszki, realizowanego w ramach Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027, priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności, działanie FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa.

Etap I został zakończony w lutym 2025 r. Jego wykonawcą była właśnie firma Rem-Bud, której oferta została uznana przez Zamawiającego za najkorzystniejszą w postępowaniu przetargowym na Etap II. Wykonawca ten przedłożył w ramach podmiotowych środków dowodowych dotyczących zdolności zawodowej wykaz robót oraz protokół odbioru końcowego dotyczący właśnie Etapu I przedmiotowego przedsięwzięcia.

Przeczytaj także: Oczyszczalnia oksydacyjna: zasady działania

Tyle tylko, że analiza zakresu prac zrealizowanych w ramach tej części zamówienia nie pozwala jakkolwiek uznać, że wykonane roboty stanowią wykazanie posiadania wiedzy i doświadczenia w budowie, przebudowie, rozbudowie lub modernizacji oczyszczalni ścieków. Nie pełnią one obecnie samodzielnej funkcji technicznej, nie są wykorzystywane.

Zakres prac Etapu I

Zakres prac Etapu I prezentował się następująco, obejmując wymóg realizacji wyłącznie:

  1. części robót instalacji technologicznej (bez rurociągów i instalacji w obiektach i bez wyposażenia w urządzenia do oczyszczania ścieków oraz ich uruchomienia i wpięcia w system monitoringu pracy oczyszczalni ) w tym: wykop z odwodnieniem i zasypka, demontaż starych rurociągów, nowe rurociągi wraz z izolacją, armatura odcinająca z napędem ręcznym, odwodnienie liniowe, uszczelnienie przejść szczelnych rurociągów, studnie na rurociągach,
  2. części robót instalacji sanitarnej w tym tylko wentylację dla komory Piekarska KP,
  3. części robót elektrycznej w tym: demontaże, kanalizację kablową, kable między obiektowe, rozdzielnice, stacja transformatorowa i kontener techniczny. Zakres robót branży elektrycznej nie obejmował instalacji w obiektach.
  4. części robót AKPIA w tym : tylko jedna szafa sterownicza i pomiar przepływu bez włączania w istniejąca instalację AKPIA,
  5. części robót zagospodarowania terenu w tym: nasyp, zieleń i ogrodzenie.

Roboty ujęte w ramach Etapu I stanowią jedynie ułamek robót składających się na budowę nowej oczyszczalni. Co ważne, w ramach tych prac nie ujęto (z uwagi na wczesny etap) jakichkolwiek urządzeń i technologii oczyszczania ścieków. Jest to niezwykle ważny wątek w kontekście warunku wiedzy i doświadczenia.

Podsumowując, wykonane dotychczas w Etapie I roboty budowlane można określić jako „częściowy stan surowy obiektu”, który dopiero łącznie z szeroko zakrojonymi działaniami w ramach Etapu II (kolejne roboty plus dostawa technologii) będą mogły stać się obiektem o charakterze oczyszczalni ścieków.

Stanowisko Zamawiającego

Pismem z dnia 19 sierpnia 2025 r., stanowiącym odpowiedź na odwołanie, Zamawiający ustosunkował się do zarzutów podniesionych przez Odwołującego wnosząc o oddalenie odwołania w całości.

Przeczytaj także: Jak ustawić napowietrzanie?

Wykonawca A.R. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą A.R. Firma REM-BUD ”PROGRES” zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym ww. wykonawcę.

Wraz z przystąpieniem Uczestnik postępowania odniósł się do zarzutów podniesionych w odwołaniu i wniósł o ich oddalenie w całości.

Decyzja KIO

Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz Uczestnika postępowania uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron oraz Uczestnika postępowania wyrażone odpowiednio w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, piśmie procesowym ustaliła i zważyła, co następuje:

Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.

Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności Zamawiającego.

Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez:

  1. Odwołującego wraz z odwołaniem, jak również przesłane drogą mejlową, tj.: opis przedmiotu zamówienia z kolorystycznym oznaczeniem prac wykonanych w Etapie I, mapę terenu inwestycji; zdjęcia zrealizowanej roboty budowlanej na fakt: zakresu wykonanych robót; niespełniania przez Uczestnika postępowania warunków udziału w postępowaniu.
  2. Uczestnika postępowania wraz z pismem z dnia 1 sierpnia 2025 r., tj.: specyfikację warunków zamówienia dla zadania inwestycyjnego pn.: Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków Piekarach, Gmina Liszki - Etap I, skan umowy Nr IN.272.5.4.2023 na roboty budowlane na fakt: zakresu wykonanych robót; spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Stan faktyczny w niniejszej sprawie nie był sporny, sporna była jedynie jego ocena prawna. Oś sporu koncentrowała się na ocenie, czy roboty budowlane wykonane przez Uczestnika postępowania w ramach inwestycji „Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Piekarach, gmina Liszki - Etap I” spełniają warunek...

tags: #oczyszczalnia #ścieków #Kaszów #zasada #działania

Popularne posty: