Jak wyczyścić katalizator? Praktyczny przewodnik dla każdego kierowcy
- Szczegóły
Katalizator to jeden z kluczowych elementów w układzie wydechowym samochodu, odpowiadający za redukcję szkodliwych emisji spalin. Z biegiem czasu, pod wpływem nagromadzających się zanieczyszczeń, jego efektywność może znacznie się obniżyć, co prowadzi do problemów z osiągami pojazdu oraz zwiększonego zużycia paliwa. Wymiana katalizatora to kosztowny zabieg, ale co, jeśli powiedzielibyśmy, że istnieją sposoby na jego oczyszczenie bez demontażu? W tym artykule przybliżymy metody, które pozwolą Ci przywrócić sprawność katalizatora i cieszyć się lepszą jazdą, a także oszczędnościami. Bez względu na to, czy jesteś doświadczonym mechanikiem, czy amatorem motoryzacji, nasze porady pomogą Ci zatroszczyć się o Twój pojazd w prosty i skuteczny sposób.
Czym jest katalizator i jakie pełni funkcje?
Nowoczesne samochody są zaopatrzone w szereg elementów, odpowiedzialnych za kontrolowanie i usuwanie ze spalin szkodliwych substancji. Wśród nich znajduje się katalizator, którego historia sięga końca XIX wieku. Wtedy to francuski inżynier-mechanik Eugene Houdry opracował kilka prototypów tego urządzenia. Jego rozwój wynikał z obaw Houdry’ego związanych z zanieczyszczeniami powietrza przez spaliny wydobywające się z kominów i silników samochodów spalinowych. W rezultacie rozpoczął on prace nad konwerterami do kominów. Pierwszy produkcyjny katalizator powstał w 1973 roku w firmie Engelhard Corporation, a powszechne stosowanie tego urządzenia datuje się na 1975 rok. Obecnie znajduje się ono w każdym samochodzie spalinowym, ale z czasem może ulec uszkodzeniu lub zatkaniu. Wtedy niezbędne okazuje się czyszczenie katalizatora.
Katalizator pomaga zmniejszyć procentowy udział szkodliwych substancji w spalinach. Jego działanie polega więc na rozbiciu niebezpiecznych cząstek w gazach, wytwarzanych przez silnik samochodu, zanim trafią one do powietrza. Należą do nich tlenek węgla, tlenki azotu i węglowodory. Katalizator znajduje się pod samochodem i jest częścią składową układu wydechowego. Wyglądem przypomina puszkę, w której umieszczono neutralizatory wykonane z metali szlachetnych. Gdy silnik pracuje, spaliny nagrzewają konwerter, w rezultacie czego jego temperatura staje się dość wysoka. Wtedy właśnie dochodzi do wypalania szkodliwych substancji ze spalin, dzięki czemu ich ilość maleje.
Najważniejszą jego część stanowi rdzeń ceramiczny lub metalowy w postaci plastrów miodu. Jest on pokryty powłoką ze stopów palatyny i irydu, a dzięki jego skomplikowanej strukturze zwiększa się powierzchnia styku spalin z warstwą katalityczną. W katalizatorze dochodzi do utleniania i redukcji. W wyniku pierwszej z nich węglowodory i tlenki węgla wchodzą w reakcję z tlenem - w ten sposób powstają dwutlenek węgla i para wodna. Z kolei przy redukcji tlenki azotu i węgla wchodzą w reakcję, prowadzącą do powstania azotu i dwutlenku węgla.
Rodzaje katalizatora
Katalizatory dzielą się na następujące rodzaje:
Przeczytaj także: Oczyszczacz Powietrza - Czy Warto?
- Ceramiczny - to najbardziej popularny obecnie rodzaj katalizatora, wyróżniający się konstrukcją przypominającą plastry miodu, która jest pokryta pierwiastkami szlachetnymi. Niestety, nie jest on pozbawiony wad, ponieważ okazuje się zbyt delikatny - może ulec uszkodzeniu np. po wjechaniu w kałużę. Poza tym wewnątrz niego gromadzi się pył ceramiczny, który może wniknąć nawet do komór spalania silnika. Główną zaletą katalizatora ceramicznego jest jego cena.
- Metalowy - drugi najbardziej popularny typ katalizatora. W przeciwieństwie do ceramicznego, jego konstrukcja jest mocna i niezawodna. Wykonane w kształcie spirali, zawarte w nim plastry miodu są bardziej elastyczne. Mimo tego, przy użytkowaniu samochodu z takim katalizatorem należy pamiętać m.in., aby nie stosować paliwa niskiej jakości oraz unikać długiej pracy silnika na biegu jałowym. Zalety katalizatora metalowego względem ceramicznego to: szybsze osiąganie temperatury roboczej, wytrzymałość mechaniczna, odporność na wysokie zmiany temperatur, mniejsze opory przepływu, wysoka żywotność.
- Dwukierunkowy - w takim katalizatorze tlenek węgla jest utleniany do dwutlenku węgla, a paliwo, które nie uległo spaleniu lub wypaleniu zostaje utlenione do wody i dwutlenku węgla, w wyniku reakcji spalania. Zazwyczaj dwukierunkowe urządzenia są instalowane w samochodach z silnikami wysokoprężnymi.
- Trójdrożny - został on opracowany w 1981 roku, a jego największymi zaletami jest to, że utlenia tlenek węgla do dwutlenku węgla, jak również węglowodory, które nie są spalane, do wody i dwutlenku węgla. Co ważne, jest również w stanie przekształcić tlenek azotu w azot i tlen.
- Sportowy - to tak naprawdę katalizator metalowy, ale o zwiększonej przepustowości (o 7-20%) względem konwencjonalnych urządzeń. Jego wadą jest bardzo wysoka cena.
Awaria katalizatora - przyczyny
Według producentów samochodów, katalizatory powinny działać bezproblemowo do przebiegu około 150 000-200 000 km. Ich wcześniejsze uszkodzenie lub zapchanie się może wynikać z następujących czynników:
- Uszkodzenie sondy lambda, która monitoruje stan spalin i współpracuje z katalizatorem.
- Niepoprawne funkcjonowanie instalacji LPG w samochodach zasilanych gazem.
- Szok termiczny, spowodowany np. wjechaniem w kałużę, gdy katalizator osiągnął temperaturę roboczą - zimna woda może doprowadzić do skurczenia się obudowy i w rezultacie uszkodzenia zewnętrznych warstw rdzenia katalizatora.
- Zbyt wysoka temperatura robocza wewnątrz katalizatora, co wynika z faktu, że silnik otrzymuje za ubogą mieszankę - przyczyn należy szukać w układzie wtryskowym. Do przegrzania może również dojść w przypadku problemów z układem zapłonowym.
- Zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna, co może doprowadzić do przedostawania się niespalonego paliwa do katalizatora. Następnie, z powodu wysokiej temperatury w jego wnętrzu, może ono się zapalić, doprowadzając nawet do częściowego lub całkowitego stopienia katalizatora ceramicznego.
- Zużycie silnika, który zaczyna spalać olej i/lub płyn chłodniczy. W rezultacie wewnątrz katalizatora tworzy się gęsty osad sadzy i węgla. Zatykają one kanały, uniemożliwiając katalizatorowi wykonywanie jego działań, a po drugie - w katalizatorze ceramicznym - mogą spowodować ciśnienie wsteczne, które może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
- Krótkie przejażdżki - często jazda na krótkich odcinkach miejskich sprawia, że katalizator nie nagrzewa się w wystarczający sposób, by całkowicie spalić węglowodory. Żeby zapobiec zatkaniu katalizatora raz na jakiś czas należy wybrać się przynajmniej na 15-minutową przejażdżkę drogą szybkiego ruchu, co pozwoli mu spalić wszystkie osady nagromadzone w katalizatorze.
Zapchany katalizator - objawy
Najczęstsze objawy zapchanego katalizatora:
- Kontrolka silnika - na desce rozdzielczej zapala się ikonka „check engine”. Niestety, jej pojawienie się może oznaczać również wiele innych problemów z silnikiem.
- Spadki mocy samochodu - jeśli katalizator jest zatkany lub uszkodzony, zmniejsza się jego przepustowość, co może prowadzić do spadku mocy silnika, a nawet wpadania w drgania, spowodowane tym, że spaliny nie mają gdzie ujść.
- Dźwięki pod samochodem - stuki pojawiające się przy wysokich obrotach lub podczas uruchamiania auta. Zwykle dzieje się tak, gdy ceramiczne plastry miodu zaczynają się rozpadać, przez co uderzają o obudowę katalizatora przy zwiększonym przepływie gazu.
- Słabe lub równomierne ciśnienie gazów wydobywających się z rury wydechowej - jeśli katalizator działa normalnie, przykładając dłoń do zakończenia wydechu poczujesz pulsujący strumień gazów wylotowych. Jeśli jest on słaby lub równomierny, świadczy to o zatkaniu komórek katalizatora.
Jak wyczyścić zapchany katalizator?
Przy częstym pokonywaniu niedużych dystansów katalizator ulega zabrudzeniu, w wyniku czego dochodzi do obniżenia jego wydajności i wcześniejszego zużycia. Dlatego warto raz na jakiś czas wyczyścić katalizator.
Prewencyjne czyszczenie katalizatora
Zazwyczaj stosuje się dwie metody wypłukiwania katalizatora z osadów oleju i sadzy. Pierwsza, zalecana co 70 000-100 000 km, polega na zastosowaniu specjalnego środka czyszczącego (np. Liqui Moly Catalytic System Cleaner) oraz odpowiedniego rozpylacza, który można znaleźć praktycznie w każdym warsztacie. Najpierw za jego pomocą aplikuje się specjalistyczny preparat przez mniej więcej 10 minut, a następnie należy dolać do zbiornika paliwa dodatek, który występuje w zestawie z preparatem. Ich zastosowanie pozwoli na oczyszczenie katalizatora z zalegających osadów. Prostszą metodą jest zastosowanie samego dodatku, który wlewa się do zbiornika paliwa. Oczywiście, czyszczenie ma sens wyłącznie, jeśli katalizator jest sprawny.
Czyszczenie z demontażem
Inną metodą czyszczenia katalizatora jest zdemontowanie go oraz oddanie do specjalistycznego zakładu. Tutaj jest on poddawany zabiegom z wykorzystaniem wodoru na przeznaczonym do tego stanowisku. Według specjalistów, dla zapewnienia jak najlepszych efektów warto wykonywać czyszczenie katalizatora co około 15 000 km.
Przeczytaj także: Opinie o oczyszczaczach Stadler Form
Można również oczyścić katalizator domowym sposobem, przy użyciu kompresora. Za jego pomocą należy przedmuchać urządzenie z obu stron z ciśnieniem 7-9 barów, a następnie dodać (z obu stron) piany w aerozolu, przeznaczonej do czyszczenia gaźników. Po zabezpieczeniu obu końców trzeba odczekać 20 minut, a następnie wlać do wnętrza gorącą wodę pod wystarczająco silnym ciśnieniem i przepłukać katalizator. Na samym końcu należy ponownie przedmuchać go kompresorem, a następnie, jeśli katalizator nadal wykazuje ślady zabrudzenia, powtórzyć powyższe kroki. Przed zamontowaniem trzeba odczekać na całkowite wyschnięcie katalizatora.
Kiedy czyść katalizator, a kiedy go wymienić
Decyzja o tym, kiedy oczyścić katalizator, a kiedy go wymienić, nie powinna być podejmowana lekko. Katalizator to kluczowy element systemu wydechowego, który odpowiada za redukcję szkodliwych emisji spalin. Dlatego też, zarówno jego czyszczenie, jak i wymiana, mają istotne znaczenie dla funkcjonowania pojazdu oraz ochrony środowiska.
Oczyszczanie katalizatora warto rozważyć, gdy:
- Twój samochód zaczyna mieć problemy z osiągami, co może świadczyć o zatykaniu katalizatora.
- Wskaźnik check engine świeci się, a diagnostyka pokazuje błędy związane z systemem wydechowym.
- Wykonujesz regularną konserwację swojego pojazdu i chcesz uniknąć kosztownej wymiany.
Aby skutecznie oczyścić katalizator, można zastosować szeroką gamę metod, w tym specjalne płyny czyszczące, które z łatwością przenikają do układu wydechowego, pomagając w usunięciu nagromadzonych zanieczyszczeń. Należy pamiętać, że stosowanie tych środków powinno być wykonywane zgodnie z zaleceniami producenta.
Z kolei sytuacje, w których katalizator należy wymienić, obejmują:
Przeczytaj także: Oczyszczacz powietrza idealny do wiejskiego domu
- Poważne uszkodzenie mechaniczne, które uniemożliwia jego prawidłowe funkcjonowanie.
- Temperatury przekraczające normy, które mogą prowadzić do wypalenia wnętrza katalizatora.
- Znaczne nagromadzenie toksycznych substancji, które mogą zagrażać innym elementom układu wydechowego.
| Aspekt | Oczyszczanie | Wymiana |
|---|---|---|
| Czas realizacji | Krótki | Dłuższy |
| Koszt | Niski | Wysoki |
| Skuteczność | Średnia | Wysoka |
| Trwałość efektu | Krótkoterminowa | Długoterminowa |
Podsumowując, monitorowanie stanu katalizatora i podejmowanie odpowiednich działań, czy to w postaci czyszczenia, czy wymiany, jest kluczowe dla prawidłowego działania samochodu. Istnieje kilka metod, które pozwolą na przywrócenie sprawności katalizatora przy minimalnym wysiłku.
Metody oczyszczania katalizatora bez demontażu
Istnieje kilka metod, które pozwolą na przywrócenie sprawności katalizatora przy minimalnym wysiłku. Oto niektóre z najpopularniejszych metod:
- Użycie dodatków do paliwa: Istnieją specjalne preparaty, które wlewa się bezpośrednio do zbiornika paliwa. Działają one na zasadzie chemicznego oczyszczania, rozpuszczając osady nagromadzone w katalizatorze podczas spalania paliwa.
- Przeprowadzenie jazdy na wysokich obrotach: Krótkoterminowa jazda na wyższych obrotach może pomóc w wypaleniu nagromadzonych zanieczyszczeń. Ważne jest jednak, aby nie przedobrzyć, by nie uszkodzić silnika.
- Użycie wody destylowanej i octu: Mieszanka wody destylowanej z octem może być skutecznym rozwiązaniem. Wprowadza się ją do układu wydechowego poprzez rurę dolotową, co pozwala na oczyszczenie katalizatora przy pomocy pary wodnej.
- Specjalistyczne usługi czyszczenia: Warto rozważyć profesjonalne czyszczenie w warsztacie. Specjaliści dysponują narzędziami i środkami, które są skuteczniejsze niż metody domowe.
Każda z tych metod ma swoje zalety i wady. Ważne jest, aby przed podjęciem decyzji dokładnie przemyśleć, która z nich będzie najodpowiedniejsza oraz czy nasz katalizator nie wymaga wymiany.
Preparaty do czyszczenia katalizatora dostępne w sklepach
Czyszczenie katalizatora bez demontażu to proces, który zyskuje coraz większą popularność wśród właścicieli samochodów. Na rynku dostępne są różnorodne preparaty do czyszczenia katalizatora, które wykazują skuteczność w usuwaniu nagromadzonych osadów. Oto kilka z nich, które warto rozważyć:
- Preparaty w formie płynnej: Wprowadzane do zbiornika paliwa, ułatwiają spalanie oraz redukują osady w katalizatorze.
- Aeroplastyki: Spray, który działa na zasadzie aplikacji bezpośrednio na układ wydechowy, czyszcząc go od środka.
- Środki w formie granulek: Rozpuszczalne w benzynie lub oleju, działają profilaktycznie, zapobiegając powstawaniu osadów.
| Nazwa produktu | Forma | Cena (PLN) | Skuteczność |
|---|---|---|---|
| CAT CLEANER | Płyn | 50 | Wysoka |
| CATALYGON | Aerozol | 45 | Średnia |
| RESTORE CT | Pasta | 70 | Bardzo wysoka |
| MOTUL CATALYST CLEANER | Płyn | 65 | Wysoka |
Decydując się na czyszczenie katalizatora, warto pamiętać o regularnej konserwacji całego układu wydechowego, co pomoże w zapobieganiu zatorom i przedłużeniu jego żywotności. Regularne przeglądy są kluczem do zachowania sprawności pojazdu i minimalizacji kosztów związanych z naprawą lub wymianą katalizatora.
tags: #oczyszczacz #katalizatora #catalytic #jak #używać

