Niebieska Karta - Definicja i Procedury w Szkole Podstawowej

Artykuł omawia procedury zakładania „Niebieskiej Karty” oraz zasady ochrony małoletnich obowiązujące w Szkole Podstawowej im. Wincentego Pola w Lesku. Standardy te opierają się na szeregu aktów prawnych, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i dobrostanu uczniów.

Podstawy prawne Standardów Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej im. Wincentego Pola w Lesku oparte są na następujących aktach prawnych:

  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz.
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz.
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz.
  • Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz.

Definicje Kluczowych Pojęć

W celu zapewnienia jednolitości interpretacji, poniżej zdefiniowano kluczowe pojęcia używane w Standardach Ochrony Małoletnich:

  • Dyrektor Szkoły: Dyrektor Szkoły Podstawowej im.
  • Szkoła, jednostka: Szkoła Podstawowa im.
  • Pracownik: osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia umowy wolontariackiej w Szkole Podstawowej im.
  • Partner współpracujący ze Szkołą: osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły na mocy odrębnych przepisów (np.
  • Uczeń: każda osoba uczęszczająca do Szkoły Podstawowej im.
  • Zgoda opiekuna małoletniego: zgoda co najmniej jednego z rodziców małoletniego.
  • Krzywdzenie małoletniego: popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

Rodzaje Krzywdzenia

Krzywdzenie obejmuje:

  • Przemoc fizyczna: celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała.
  • Przemoc seksualna: angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.
  • Przemoc ekonomiczna: niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia.
  • Dane osobowe ucznia: wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia Szkoły Podstawowej im.
  • Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich: osoba wyznaczona przez Dyrektora Szkoły Podstawowej im.

Zasady Postępowania Pracowników Szkoły

Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel Szkoły jest działanie dla dobra ucznia i w jego interesie, z poszanowaniem jego godności i potrzeb. Pracownik Szkoły w kontakcie z uczniami:

Przeczytaj także: Ekologiczne i ekonomiczne oczyszczanie ścieków w domu

  • zachowuje cierpliwość i odnosi się do ucznia z szacunkiem;
  • uważnie wysłuchuje uczniów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
  • nie zawstydza ucznia, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
  • nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np.
  • nie ujawnia drażliwych informacji o uczniu osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.

Pracownikowi zabrania się przyjmowania prezentów od uczniów oraz ich opiekunów. Wyjątki stanowią drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami w roku szkolnym np. Pracownikowi nie wolno:

  • proponować uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (narkotyków, tzw.
  • dotykać ucznia w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.

Jeśli w odczuciu pracownika, uczeń potrzebuje np. Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał jakiejś krzywdy np. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z uczniem. Pracownicy Szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich.

Czynniki Ryzyka Krzywdzenia Małoletnich

Pracownicy szkoły powinni zwracać uwagę na następujące czynniki, które mogą wskazywać na krzywdzenie ucznia:

  • uczeń ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
  • podawane przez ucznia wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., uczeń często je zmienia;
  • pojawia się niechęć do lekcji wychowania fizycznego - uczeń nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;
  • boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
  • uczeń wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
  • uczeń cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
  • uczeń jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony, depresyjny itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samo okalecza się itp.;
  • uczeń osiąga słabsze wyniki w nauce w stosunku do swoich możliwości;
  • uczeń ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet);
  • używa środków psychoaktywnych;
  • nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw.

Jeżeli z objawami u ucznia współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów to podejrzenie, że uczeń jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie; rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np.

Schematy Interwencji w Przypadku Podejrzenia Krzywdzenia

W zależności od sytuacji i osoby podejrzanej o krzywdzenie, stosuje się różne schematy interwencji.

Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J

Krzywdzenie przez osoby związane ze Szkołą

Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osoby trzecie, związane ze Szkołą tj. pracownicy Szkoły, wolontariusze, organizacje i firmy współpracujące ze Szkołą:

  • jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa.
  • jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia i odseparowania go od osoby krzywdzącej.
  • jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec uczniów np. podejrzanej o krzywdzenie.

Krzywdzenie przez osobę nieletnią

Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osobę nieletnią:

  • jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Ponadto, zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia i osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony.
  • jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia i osoby nieletniej podejrzanej i opracowuje działania naprawcze.

Krzywdzenie przez opiekuna

Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez jego opiekuna:

  • jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia. Informuje o możliwości udzielenia wparcia psychologicznego.
  • jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo ucznia. Powinien powiadomić dyrekcję oraz porozmawiać z opiekunem, proponując mu możliwość wsparcia psychologicznego oraz możliwości wsparcia materialnego.

Ochrona Danych Osobowych Małoletniego

Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Ochrona Wizerunku Ucznia

Pracownik Szkoły w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. Pracownik Szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna.

Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy

W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia Szkoły. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (tj. Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj.

Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np.

Zasady Korzystania z Urządzeń Elektronicznych z Dostępem do Sieci Internet

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Szkole Podstawowej im. sieć szkolna jest monitorowania; sieć szkolna jest zabezpieczona zgodnie z obowiązującymi Standardami Ochrony Małoletnich. Za zabezpieczenie odpowiada osoba wyznaczona przez Dyrektora. Do zadań tej osoby należy między innymi:

  • zabezpieczenie sieci szkolnej przed niebezpiecznymi teściami,
  • instalacja oraz aktualizacja oprogramowania,
  • przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.

W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o uczniu, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Dyrektorowi, który aranżuje dla ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji; w przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Szkoły, ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

Wnioski ze spotkań z pedagogiem i psychologiem szkolnym stanowią dane wrażliwe uczniów i nie są dołączane do IPD, wyjątek stanowi sytuacja zagrożenia życia lub zdrowia ucznia (np. Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w Szkole przyjdzie uczeń i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskie Karty”. Procedura „Niebieskie Karty” stanowi oddzielny dokument Szkoły Podstawowej im.

Monitoring i Ewaluacja Standardów

Dokonując monitoringu Standardów, Dyrektor Szkoły może wyznaczyć osobę do przeprowadzenia ankiety wśród uczniów, dotyczącej świadomości małoletnich z form pomocy realizowanych przez Szkołę. Nauczyciel daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. Opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią, nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację Standardu. Osoby, o których mowa w ust. Dokumentacja funkcjonująca w Szkole Podstawowej im.

Załączniki do Standardów

Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej im. posiadają załączniki, w tym oświadczenia dla rodziców/opiekunów prawnych oraz wzory formularzy interwencji.

Przykładowe Załączniki

Poniżej przedstawiono przykłady załączników do Standardów Ochrony Małoletnich:

Załącznik nr 1: Oświadczenie Rodzica/Opiekuna Prawnego

Ja, ……………………………………………………………….. Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi w Szkole Podstawowej im.

Załącznik nr 2: Potwierdzenie Zapoznania się ze Standardami

W SZKOLE Podstawowej im. Ja, ……………………………………………………………….. oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi w Szkole Podstawowej im.

Załącznik nr 3: Protokół Interwencji

W SZKOLE Podstawowej im. Forma podjętej interwencji: Zawiadomienie policji, Zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa, Wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną, Inny rodzaj interwencji. Jaki? (np.

tags: #niebieska #krata #odwrocona #definicja

Popularne posty: