Nasączanie Papierowego Filtra Powietrza Olejem: Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
W dzisiejszym artykule omówimy jak skutecznie nasączyć filtr powietrza olejem, aby zapewnić optymalne działanie silnika. Filtr powietrza pełni kluczową rolę w procesie spalania w silniku, ponieważ chroni go przed zanieczyszczeniami i drobnymi cząstkami.
Dlaczego Nasączać Filtr Powietrza Olejem?
Nasączanie filtra powietrza jest niezwykle istotnym procesem, który ma bezpośredni wpływ na wydajność silnika motocykla crossowego. Poprzez nasączanie filtra odpowiednim olejem, można zwiększyć jego skuteczność w zatrzymywaniu zanieczyszczeń i drobinek kurzu. W motocyklach cross i enduro czy innych pojazdach terenowych nie stosuje się papierowych filtrów powietrza. Stosuje się za to nasączone olejem gąbkowe filtry powietrza, przede wszystkim dlatego, że mają zdolność do zatrzymywania dużej ilości brudu, a przy tym zapewniają ciągły przepływ powietrza.
Wybór Odpowiedniego Oleju
Wybór odpowiedniego oleju do nasączania filtra powietrza w motocyklu crossowym jest kluczowy dla zapewnienia optymalnej ochrony silnika. Istnieje kilka rodzajów olejów, które są powszechnie stosowane w tej dziedzinie:
- Olej mineralny jest jednym z najpopularniejszych wyborów do nasączania filtrów powietrza w motocyklach crossowych. Jest to tradycyjny olej, który charakteryzuje się dobrą skutecznością w zatrzymywaniu zanieczyszczeń.
- Olej syntetyczny jest bardziej zaawansowaną opcją, która oferuje lepszą ochronę i wydajność silnika. Dzięki swojej specjalnej formule, olej syntetyczny zapewnia doskonałe zatrzymywanie zanieczyszczeń oraz minimalizuje tarcie w silniku. Oleje syntetyczne są czyste i odporne na wysokie temperatury, a producenci olejów do filtra powietrza twierdzą, że lepiej i bardziej równomiernie pokrywają powierzchnię filtra.
- Olej półsyntetyczny jest kompromisem pomiędzy olejem mineralnym a syntetycznym. Posiada dobre właściwości smarne i skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia. Jest również bardziej odporny na utlenianie się w porównaniu do oleju mineralnego.
- Oleje biodegradowalne są nietoksyczne, łatwo je utylizować, mniej niszczą gąbkę oraz znacznie ułatwiają jego czyszczenie. Oleje sprzedawane jako bio czyli biodegradowalne z reguły zawierają w swoim składzie minimalną ilość ropy naftowej. No-Toil twierdzi, że oferuje jedyny na rynku olej do filtrów powietrza wykonany w 100% z oleju roślinnego.
Aby odpowiednio nasączyć filtr powietrza Cross, zalecamy użyć oleju specjalnie przeznaczonego do tego celu. Skonsultuj się z instrukcją obsługi lub producentem filtra, aby dowiedzieć się, jaki konkretnie olej jest zalecany do Twojego modelu.
Dedykowane oleje do filtrów zawierają specjalistyczne dodatki, które rozwiązują powyższe problemy i zdecydowanie lepiej kleją do siebie kurz i drobiny brudu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Co, jeśli nie masz pod ręką specjalnego oleju do filtra powietrza?
Jeśli jesteś w naprawdę trudnej sytuacji, zawsze możesz użyć zwykłego oleju silnikowego. Zawsze to lepsze niż nic. Oldschoolowi motocykliści nie raz i nie dwa wykorzystują ten trik. Problem jest taki, że olej silnikowy gromadzi się w airboxie, dodatkowo ciężko jest go równomiernie rozprowadzić i może zostać zassany przez przewód dolotowy.
Jak Prawidłowo Nasączyć Filtr Powietrza?
Proces nasączania filtra powietrza w motocyklu crossowym jest stosunkowo prosty, ale wymaga pewnej precyzji:
- Zlokalizuj filtr powietrza w urządzeniu i zdemontuj go.
- Przed nasączeniem filtra powietrza olejem, należy go odpowiednio przygotować. W pierwszej kolejności należy go dokładnie oczyścić z zanieczyszczeń i kurzu. Można to zrobić za pomocą sprężonego powietrza lub specjalnych środków czyszczących dostępnych na rynku, delikatnie wstrząsając filtrem, aby usunąć luźne cząstki.
- Teraz nadszedł czas na nasączanie filtra powietrza odpowiednim olejem. Wybierz olej, który najlepiej pasuje do Twoich potrzeb i zaleceń producenta. Delikatnie nasącz filtr powietrza olejem, równomiernie rozprowadzając go na całej powierzchni filtra, upewniając się, że jest równomiernie pokryty. Najlepszym sposobem jest całkowite i dokładne nasączenie pianki. Ważne jest, aby nie przesadzać z ilością oleju, ponieważ nadmiar może prowadzić do zatykania się filtra i utraty wydajności silnika.
- Po nasączeniu filtra powietrza olejem, należy odczekać kilka minut, aby olej mógł wniknąć w materiał filtracyjny. Następnie delikatnie wyciśnij nadmiar oleju. Możesz to zrobić za pomocą ręcznika papierowego lub innego absorbującego materiału delikatnie wyciśnięcie jej z nadmiaru oleju (absolutnie nie wykręcaj oleju jak świeżo wypranych gaci!).
- Po odczekaniu i usunięciu nadmiaru oleju, filtr powietrza jest gotowy do zamontowania z powrotem w pojeździe. Należy upewnić się, że jest on prawidłowo umieszczony i dobrze dopasowany, aby zapewnić skuteczną filtrację powietrza.
Twin Air twierdzi, że przez odpowiednio naoliwiony filtr powietrza przepłynie więcej powietrza niż przez filtr suchą gąbkę ale nie przesadzaj! Za dużo oleju ograniczy przepływ powietrza i paradoksalnie osłabi zdolność do wyłapywania zanieczyszczeń.
Alkohol izopropylowy w olejach do filtrów
Alkohol izopropylowy jest powszechnie stosowany w olejach do filtra, ponieważ ułatwia wnikanie oleju w pory filtra. Ma działanie rozrzedzające dzięki czemu dużo łatwiej jest go rozprowadzić po całej powierzchni filtra. Pamiętaj, że po nasączaniu filtra olejem koniecznie musisz dać mu czas na odparowanie! W przeciwnym razie olej może zostać zassany do wlotu albo w skrajnych sytuacjach może się nawet zapalić.
Środki klejące w olejach do filtrów
W oleju znajdziesz dodatki, które sprawiają, że po nasączeniu gąbkowego filtra dosłownie sklejają do siebie wszystkie zanieczyszczenia i drobiny, które z chęcią pożarłby przylgnie zaworowe i gładź cylindra w Twoim motocyklu. Dlatego właśnie tak ważne jest regularne mycie i nasączanie ponieważ warstwa nagromadzonego przyklejonego brudu ogranicza przepływ świeżego powietrza, którego Twoja fura potrzebuje żebyś mógł TRZYMAĆ GAZ! Bez powietrza skiśnie jak ogóry nastawione do weków minionego lata!
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Czyszczenie Filtra Powietrza
Do czyszczenia filtra masz kilka alternatyw. Często motocykliści stosują rozpuszczalniki, które rozpuszczają oleje na bazie ropy naftowej. Jednakże po zastosowaniu rozpuszczalnik filtr jest nadal brudny, dlatego musisz umyć go wodą z mydłem. Innymi rodzajami środków czyszczących są specjalistyczne środki dedykowane do olejów roślinnych - te z reguły nie zawierają rozpuszczalników. Trzecim rodzajem środka czyszczącego jest zwykła benzyna. Zdecydowanie najskuteczniejszy środek czyszczący, tak skuteczny że zje nie tylko brud z filtra, ale również gumowe uszczelki, przelotki, klej i ostatecznie zdegraduje piankę filtra. Po kilku myciach filtra w benzynie zobaczysz, że filtr stał się wiotki i cały czas wydaje się mokry (nawet jak go wysuszysz).
Konserwacja Filtra Powietrza
Aby utrzymać filtr powietrza w dobrym stanie i zapewnić jego skuteczną pracę, ważne jest regularne konserwowanie. Należy regularnie sprawdzać stan filtra i oczyścić go lub wymienić, jeśli jest to konieczne.
Filtr czyszczę zgodnie z instrukcją motocykla, czyli co ok. 6 tys. Szczerze mówiąc, to po 6 tys. km w tym połowa przejechana w Rumunii, część po ostrych szutrach, filtr był czysty (minimalnie ślady zabrudzenia od zewnątrz, od wewnątrz airbox czysty bez prochu, oleju). Widziałem filtr oryginalny po 18 tys. km, czyszczony zgodnie z instrukcją co 6 tys. km - masakra, czarniusieńki. Moim zdaniem K&N śmiało można czyścić raz na 12 tys.
Przechowywanie Filtra
Olej należy przechowywać w metalowych pojemnikach. Te plastikowe są zbyt porowate i prowadzą do wysychania oleju, a w związku z tym staje się on bezużyteczny. Cześć producentów pozwala na przechowywanie wstępnie naoliwionych filtrów, pod warunkiem, że umożliwiło im się wcześniejsze odparowanie alkoholu.
Filtry K&N vs. Filtry Papierowe
Wiele osób zastanawia się, czy warto zainwestować w filtr powietrza K&N zamiast tradycyjnego filtra papierowego. Filtry K&N są bardziej trwałe i można je czyścić, co czyni je praktycznym rozwiązaniem na lata. Jednakże, jak wspomniano, wymagają one specjalnej pielęgnacji i nasączania specjalnym specyfikiem. Dodatkowo, niektóre osoby zauważają wzrost zużycia oleju przy stosowaniu filtrów K&N.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
K&N ma większą przepustowość niż filtr papierowy, co się wiąże również z przepuszczaniem syfu. Jak ktoś nie wierzy, to polecam proste doświadczenie - "test białej rękawiczki". Przetryjcie sobie wewnętrzne ścianki airboxu pod filtrem, pod papierowym powinno być czysto, pod K&Nem na ściankach będzie drobny pył. Taki filtr ma sens, ale w motocyklu nastawionym na osiągi. I oczywiście nie sam filtr, ale również przelotowy układ wydechowy i co najważniejsze, do tego zestawu dostrojone gaźniki lub korekta mapy wtrysku z power commandera.
Wygodniej jednak jest z jednorazowkami, bo przy obsłudze K&N potrzeba troche zachodu - trzeba miec specjalne specyfiki, do tego po wymyciu trzeba czekac az dokladnie sie osuszy. Dodatkowa robota z nim, a przy jednorazowce, rozbierasz moto, wymieniasz filtr, skladasz moto i lecisz dalej.
Ja też mam K&N i różnicy w jeździe nie zauważyłem, natomiast w eksploatacji - a i owszem. Filtr jest bardziej trwały, ale prawdą jest również, że trzeba go pielęgnować - nasączać specjalnym specyfikiem. Jak już wspominaliśmy - mi to robi np. Michał Szrama. Nasączony filtr powinien ładnie wyłapywać pył. Tylko trzeba pamiętać, aby co jakiś czas się nim zająć.
Tabela porównawcza: Filtr K&N vs. Filtr Papierowy
| Cecha | Filtr K&N | Filtr Papierowy |
|---|---|---|
| Trwałość | Wielokrotnego użytku | Jednorazowy |
| Konserwacja | Wymaga czyszczenia i nasączania | Brak konserwacji |
| Przepustowość | Wyższa | Niższa |
| Filtracja | Potencjalnie niższa (większe ryzyko przepuszczania pyłu) | Wyższa |
| Koszty | Wyższy koszt początkowy, niższe koszty długoterminowe | Niższy koszt początkowy, wyższe koszty długoterminowe |
Nikogo nie namawiam na K&N - ja lubię robić samodzielnie obsługę swojego motocykla i lubię zajmować się tym filtrem bo jest to banalne. Niech każdy zadecyduje sam co woli. Na pewno K&N regularnie serwisowany jest co najmniej tak samo skuteczny jak oryginalny (moim zdaniem nawet bardziej). Wymiana oryginalnego filtra powietrza co 18 tys. km (z czyszczeniem co 6 tys. km) to zbyt rzadko. Takie samo mam zdanie odnośnie wymiany filtra oleju co 18 tys. km - ja wymieniam go zawsze wraz z olejem, czyli co 6 tys.
tags: #nasączanie #papierowego #filtra #powietrza #olejem

