Odwrócona Piramida: Zasada Pisania Skutecznych Tekstów

W filmoznawstwie istnieje zasada, że pierwsze 10 minut filmu decyduje o tym, czy przypadnie nam on do gustu, czy też nie. Gdyby przełożyć tę zasadę na proces tworzenia tekstów, to powinny być one przejrzyste, zwięzłe i czytelne (zarówno pod względem języka, jak i układu treści). Nadal czytamy po to, by czegoś się dowiedzieć. Przygotowanie treści do internetu może być wyzwaniem zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych copywriterów.

Zasada Odwróconej Piramidy w Dziennikarstwie i Webwritingu

Metoda odwróconej piramidy to podstawa w dziennikarstwie. W pierwszej kolejności podawane są najważniejsze informacje, a następnie coraz bardziej szczegółowe i mniej istotne. Zastosowanie zasady odwróconej piramidy w tekstach umożliwia skuteczne zainteresowanie odbiorcy. Rozpoczynając tekst od najważniejszych wiadomości, czytelnik może szybko ocenić, czy publikacja spełnia jego potrzeby i jest warta uwagi. Stosując zasadę odwróconej piramidy (ang. Inverted Pyramid), nasza treść może szybko stać się atrakcyjna dla potencjalnego odbiorcy i robotów w wyszukiwarce.

Najważniejsze informacje powinny znaleźć się na samym początku tekstu. Kto? Co? Kiedy? Gdzie? Dlaczego? Jak? W kolejnym kroku warto zamieścić istotne dla czytelnika szczegóły.

Jeśli np. organizujesz wydarzenie i zapraszasz potencjalnych uczestników, postaraj się zawrzeć w tytule temat wydarzenia, miejsce, datę, grupę docelową. Dzięki temu oszczędzisz czas osobom, które nie są zainteresowane tematem, są w tym terminie na wakacjach, bądź nie mają możliwości dotarcia w dane miejsce. Następnie, na samym początku wiadomości napisz dokładnie, o co Ci chodzi. Dalej możesz podać szczegółowy harmonogram warsztatu, opisać sylwetkę prowadzących, podać informację o miejscu realizacji itd. Następnie warto podać wskazówki organizacyjne (np. jak dojechać, co zabrać, czego nie zabierać) i zasady regulaminowe (np. zasady dotyczące rejestracji na udział w szkoleniu i ewentualnych rezygnacji).

Struktura Tekstu i Nagłówki

Przygotowując treści internetowe, nie można zapominać o prawidłowej strukturze tekstu. Powinniśmy stosować różne rodzaje nagłówków, w zależności od stopnia ich ważności. Zaczynamy od h1 - nagłówek tytułowy (wyróżniający), po h2, h3, h4, na h6 kończąc. Wedle zasady, tekst powinien zawierać jeden nagłówek wyróżniający (h1), kilka nagłówków h2, h3 itd. Nie musimy stosować wszystkich naraz, ale h1 i h2 warto.

Przeczytaj także: Proces filtracji krwi w organizmie

Tytuł i Lead

Ważne! Tytuł ma budzić zainteresowanie u użytkownika, a przy tym nawiązywać do potencjalnego problemu. Nie można pominąć również leada, który powinien „zajawiać” poruszane wątki w publikacji. Uwagę internautów przyciągaj tytułami, a do przeczytania całego tekstu zachęcaj intrygującym pierwszym akapitem - leadem.

Webwriting a Copywriting

Wielu ludzi zadaje pytanie: czy copywriting i webwriting to jest to samo? Odpowiedź brzmi: niekoniecznie, ale oba terminy są ze sobą powiązane. Copywriting to technika polegająca na tworzeniu treści marketingowych, których głównym celem jest przekonanie odbiorcy do podjęcia określonej akcji. Webwriting koncentruje się na sieci internetowej. Jest zespołem działań w tworzeniu i dystrybuowaniu treści dla kanałów cyfrowych.

Jak Pisać Teksty PR-owe Skutecznie?

Jeszcze z okresu studiów, zapamiętałam zasadę, że wysyłając informację czy newsa do redakcji powinniśmy zadbać o to, żeby nie wymagał on już dopracowania redakcyjnego. Klasyczny układ informacji prasowej, czyli tzw. - lead - powinien zawierać 80 proc. informacji. W związku z rozwojem mediów społecznościowych narodziła się nowa koncepcja informacji prasowej - social media press release[1]. Ten nowy format informacji zakłada łączenie treści informacji prasowej z materiałami, którymi dana firma dzieli się w sieci, udostępnia w swoich kanałach social media.

Po trzecie, zadbajmy o to, by nasza informacja była dopasowana do potrzeb konkretnego wydawcy. Nie popełniajmy grzechu lenistwa i nie wysyłajmy not prasowych hurtem, na chybił trafił. Lepiej skupić się tylko na wybranych mediach i postarać się o dedykowany im press release. W przypadku publikacji unikniemy duplikacji treści i mamy szansę na pozyskanie wartościowych linków z różnych miejsc.

Elementy Skutecznej Informacji Prasowej

  • Krótki, chwytliwy tytuł na 55 znaków, który umożliwia retweet informacji oraz jest przyjazny dla urządzeń mobilnych
  • Widżet umożliwiający komentowanie treści informacji

Optymalizacja Tekstu pod SEO

Działania SEO są istotne w webwritingu. Poprzez wprowadzenie elementów optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, możemy znacząco zwiększyć widoczność naszej treści w wynikach wyszukiwania. Dobrze, jeśli tekst i/lub nagłówki zawierają frazę kluczową, ale nie przesadzajmy z ich liczbą w tekście. Po drugie, informacja nie powinna zawierać zbyt dużej liczby linków wychodzących. Skupmy się na jednym, dwóch linkach do innej podstrony w serwisie lub do strony zewnętrznej.

Przeczytaj także: Poradnik czyszczenia filtra Stihl MS 290

Pamiętaj o Czytelniku, Nie o Robotach

Po czwarte, pamiętajmy o tym, by nasz tekst pisany był z myślą o ludziach, a nie robotach. Ważne, by niósł realną korzyść dla czytelnika, był użyteczny i oryginalny. Nie zapominajmy także o zasadach interpunkcji, ortografii oraz formatowaniu. Niby oczywiste, ale nie ma nic bardziej irytującego i kompromitującego niż informacja prasowa wyglądająca jak podrzędna ulotka.

Dodatkowe Wskazówki Dotyczące Pisania Tekstów

Teksty internetowe powinny być proste i rzeczowe, bez „lania wody”, nadmiaru przymiotników i skomplikowanych, długich zdań. Unikaj więc strony biernej, nominalizacji, łańcucha rzeczowników i czasownika „być”. Zadbaj o przejrzystość treści, stosując śródtytuły, krótkie akapity i wypunktowania. Internauci najczęściej poszukują treści evergreen content - wiecznie żywych („zielonych”), które długo zachowują aktualność i są chętnie czytane po miesiącu, roku czy dwóch od publikacji. Zawierają uniwersalne rady, są więc przydatne dla czytelników. Wpływają również na pozycjonowanie strony.

Rodzaje Treści Online

  • Poradniki - uniwersalne i specjalistyczne
  • Recenzje produktów
  • Porównania i rankingi
  • Artykuły dotyczące historii

Styl Pisania

Dobry styl jest jak klasyczna, biała koszula - prosta, pasująca do wszystkiego i będąca bazą pod wszelkie ekstrawagancje. Pisz więc w sposób zwięzły i prosty, ale jednocześnie rzeczowy - unikaj szkolnego „lania wody”, nadmiaru epitetów i kwiecistego stylu. Zaplanuj też to, o czym chcesz napisać. Zachowuj odpowiedni szyk wyrazów, opierając zdania na podmiocie i orzeczeniu umieszczonych blisko siebie. Zasada jest prosta: jeden akapit to jedna myśl. Każde zdanie powinno więc dotyczyć jednego aspektu, obrazując to, co już napisałeś.

Unikanie Błędów Stylistycznych

Unikaj wypełniaczy: właściwie, generalnie, praktycznie, prawie, niemal, jakby, różne, niejako. Unikaj również poduszek, czyli słów, których używamy, aby podkreślić to, co napisaliśmy: bardzo, naprawdę, z pewnością, jak sądzę, można powiedzieć. Uważaj na maślaki: masło maślane, pleonazmy i tautologie - słowa, które potwierdzają oczywistość, takie jak prawdziwy fakt, cofać się do tyłu, zakończyć całkowicie, dalej kontynuować, dokładny termin, każdy indywidualnie, ostateczny efekt, darmowy prezent.

Przeczytaj także: Zastosowania wody destylowanej i wodociągowej

tags: #odwrocona #piramida #zasada #pisania

Popularne posty: