Motocyklowe filtry powietrza K&N - opinie i doświadczenia

Wielu motocyklistów zastanawia się nad wymianą standardowego filtra powietrza na filtr sportowy, taki jak K&N. Decyzja ta wiąże się z oczekiwaniem poprawy osiągów, dźwięku silnika oraz oszczędności w dłuższej perspektywie. Jednakże, opinie na temat filtrów K&N są podzielone, a ostateczny efekt zależy od wielu czynników.

Zalety filtrów K&N

  • Wielokrotnego użytku: Plusem filtra powietrza K&N jest to, że jak się zabrudzi, to wyciągasz, pierzesz, nasączasz olejkiem i wkładasz z powrotem. Filtry K&N nie trzeba wymieniać, bowiem są to filtry wielokrotnego użytku - wymagają one jedynie okresowego czyszczenia po przejechaniu 80 000 km.
  • Potencjalna poprawa osiągów: Różnica jest, moto lepiej ciągnie z dołu, kilka kucy na pewno więcej jest. Moto stało się mniej elastyczne za to bardzo mocne w górnej partii obrotowej.
  • Lepszy dźwięk: Dźwięk się fajnie poprawił. Co najwyżej dźwięk zasysanego powietrza minimalnie może się zmienić.
  • Trwałość: Filtry K&N nie reklamują się nie wiadomo jakimi przyrostami mocy, ale trwałością.
  • Właściwości filtrujące: Na pewno ma lepsze właściwości filtrujące jak seryjna poduszka.

Wady filtrów K&N

  • Wzrost zużycia oleju: Ja raczej ostrzegam przed K&Nem, bo najbardziej odczuwalną zmianą będzie wzrost zużycia oleju.
  • Przepuszczanie zanieczyszczeń: K&N ma większą przepustowość niż filtr papierowy, co się wiąże również z przepuszczaniem syfu.
  • Wymagają konserwacji: Trzeba go pielęgnować - nasączać specjalnym specyfikiem. Mnie powoli zaczyna właśnie denerwować całe to mycie, suszenie i nasączanie K&N...
  • Możliwy wzrost spalania: We wtryskowej SV650 samo wstawienie filtra K&N powodowało wzrost spalania mniej więcej 0,5l/100km.
  • Wymagają strojenia: Po zmianie filtra na K&N i wymianie wydechu na przelotowy, moto stało się mniej elastyczne za to bardzo mocne w górnej partii obrotowej.

Konserwacja filtrów K&N

Filtry K&N wymagają regularnego czyszczenia i nasączania specjalnym olejkiem. Częstotliwość czyszczenia zależy od warunków eksploatacji, ale zaleca się to robić co około 6-12 tys. km. Proces ten obejmuje:

  1. Wyczyszczenie filtra specjalnym preparatem.
  2. Dokładne wysuszenie filtra.
  3. Nasączenie filtra specjalnym olejkiem K&N.

Na rynku mozna kupic zestaw konserwujacy filtry KN skladajacy sie z preparatu czyszczacego i oleju.

Alternatywy dla filtrów K&N

Alternatywą dla filtrów K&N są filtry innych producentów, np. Pipercross. Zbudowany jest z gąbki i przepuszcza powietrze lepiej niż bawełniany K&N. Posiada także lepsze właściwości filtracyjne.

Wpływ filtra K&N na osiągi motocykla

Sam filtr nie eliminuje zawirowań, ale dostarcza więcej powietrza w tym samym czasie co zwykły filtr. Przy wtrysku da lepsze spalanie mieszanki ale znikomy wzrost mocy bez zmiany wydechu. Mapy nie trzeba podmieniać bo wtryskiem steruje komputer, który się dostosuje w/g odczytów z czujników. Zmiana softu jest konieczna jedynie przy nieoryginalnym wydechu (do dedykowanych też nie trzeba robić podmianek - ale można).

Przeczytaj także: Przegląd filtrów powietrza dla motocykli - Tarnowskie Góry

Fakt faktem, że po zmianie filtra na K&N i wymianie wydechu na przelotowy, moto stało się mniej elastyczne za to bardzo mocne w górnej partii obrotowej. Natomiast przy wymianie świec okazało się, że moto ma zbyt ubogą mieszankę. Tak więc podpoiłem moto pod pc zmieniłem mapy według zaleceń producenta i teraz śmiga jak szalone. Myślę że Power Commander to już ostateczność i to wtedy kiedy chcemy wycisnąć z moto wszystko co się da (filtr sportowy, brak katalizatora, tłumik przelot, porting itd.......), a w innym przypadku wystarczy tzw. strojenie na oryginalnym ECU.

Samo wstawienie filtra K&N powodowało wzrost spalania mniej więcej 0,5l/100km. Zeby nie bylo, mam wlasnie sam K&N, kominow nie zmienialem, map tez nie, przyrostu mocy czy tez innej kultury pracy silnika nie zauwazylem.

Podsumowanie opinii użytkowników

Opinie użytkowników na temat filtrów K&N są bardzo zróżnicowane. Niektórzy chwalą je za poprawę osiągów i dźwięku, inni natomiast narzekają na wzrost zużycia oleju i konieczność częstej konserwacji. Przed podjęciem decyzji o wymianie filtra warto rozważyć wszystkie za i przeciw, a także wziąć pod uwagę specyfikę swojego motocykla i styl jazdy.

Zaleta Wada
Wielokrotnego użytku Wzrost zużycia oleju
Potencjalna poprawa osiągów Przepuszczanie zanieczyszczeń
Lepszy dźwięk Wymagają konserwacji
Trwałość Możliwy wzrost spalania
Właściwości filtrujące Wymagają strojenia

Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza

Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza

tags: #motocyklowe #filtry #powietrza #kn #opinie

Popularne posty: