Filtr Kabinowy w Mazda 6: Przepływ Powietrza i Prawidłowy Montaż
- Szczegóły
Każdy kierowca wie, jak ważne jest czyste powietrze w kabinie samochodowej. Filtry kabinowe pełnią kluczową rolę w ochronie przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi, takimi jak pyłki, spaliny czy kurz. Jeśli zauważysz, że powietrze w kabinie jest mniej świeże, a wentylacja działa głośniej, to znak, że filtr kabinowy może być zanieczyszczony.
Rola Filtra Kabinowego
Filtr kabinowy, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się mało istotnym elementem, odpowiada za kluczową funkcję - oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza kabiny operatora. Obejmuje to eliminację pyłów, cząstek smogu, a także alergenów i nieprzyjemnych zapachów. Spełnia zbliżoną rolę, jednak ze względu na specyfikę pracy w zamkniętych przestrzeniach - takich jak hale produkcyjne czy magazyny - musi dodatkowo skutecznie zatrzymywać pyły przemysłowe.
Jak Rozpoznać Potrzebę Wymiany Filtra?
- Zaburzona cyrkulacja powietrza.
- Zmniejszona siła nawiewu.
- Swędzenie oczu, kaszel, kichanie (alergie).
- Ciemne osady, kurz i cząstki stałe na filtrze.
- Nietypowe dźwięki układu wentylacji (świst, buczenie).
Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra
Długotrwałe narażenie na kurz, chemikalia i mikrocząstki może prowadzić do alergii, problemów z układem oddechowym oraz pogorszenia koncentracji. Zaniedbanie kontroli stanu filtra może prowadzić do spadku wydajności systemu wentylacji i komfortu pracy.
Jak Często Wymieniać Filtr Kabinowy?
W teorii częstotliwość wymiany filtra kabinowego uzależniona jest od przebiegu i czasu eksploatacji, w praktyce jednak należy uwzględnić warunki, w jakich pracuje dana maszyna. Wymiana filtra kabinowego zgodnie z wszelkimi zaleceniami powinna być przeprowadzana w samochodach osobowych nie rzadziej niż co 15 tys. przejechanych kilometrów lub też co najmniej raz w roku.
Zasada ta obejmuje wskazania ogólne, od których jednak występują pewne odstępstwa nakazujące skrócenie interwału wymiany filtra. A odstępstwami tymi są:
Przeczytaj także: Poradnik: Filtr powietrza Mazda 2 (2010)
- Częste poruszanie się samochodem po ścisłych centrach miast.
- Wielokrotne przejeżdżanie latem przez tereny leśne lub polne.
- Intensywne korzystanie z auta w pobliżu placów budów czy na drogach gruntowych.
Samodzielna Wymiana Filtra Kabinowego
W większości maszyn filtry kabinowe są łatwe do zdemontowania - wystarczy odkręcić pokrywę i wysunąć wkład. Po wyjęciu filtra należy ocenić jego stan - jeśli jest wilgotny, pociemniały i zanieczyszczony, trzeba go wymienić. Procedura wymiany czy po prostu montażu filtra kabinowego jest niezwykle prosta i absolutnie każdy kierowca, bez względu na jego poziom wiedzy czy niewiedzy w kwestii mechaniki samochodowej, jest sobie z tym w stanie poradzić zupełnie samodzielnie.
Cała procedura zakładania filtra przeciwpyłkowego powinna wyglądać następująco:
- Otwieramy schowek w przedniej części kokpitu, po stronie pasażera - zwykle to właśnie za nim producenci aut umieszczają filtry kabinowe.
- Demontujemy schowek i wysuwamy go lub wyciągamy na zewnątrz - w tym celu przyjdzie nam zapewne usunąć kilka klipsów, zaślepek czy innych elementów mocujących szufladę schowka.
- Lokalizujemy kieszeń filtra kabinowego - rodzaj niskiej półeczki chronionej szeroką zaślepką.
- Otwieramy kieszeń filtra i wsuwamy w nią nowy filtr kabinowy - jeśli jest to wymiana filtra, najpierw należy usunąć stary, zużyty filtr kabinowy.
Cała reszta czynności zamyka się w zaślepieniu kieszeni filtra i zamontowaniu ponownie szuflady schowka.
Prawidłowy Montaż Filtra - Kierunek Przepływu Powietrza
Jeśli mamy filtr ze strzałką i obok niej mamy UP to sprawa jest prosta i zakładamy tak jak to jest dokładnie oznaczone. Problem pojawia się jak na filtrze mamy strzałkę i napis Air Flow. W tym przypadku strzałka oznacza przepływ powietrza. W przykładowym samochodzie na filmie przepływ powietrza jest z góry na dół (odwrotnie do oznaczenia UP) więc taki filtr musimy zamontować strzałką w dół. Wtedy jest poprawnie.
Dwie możliwości przy oznaczeniu filtra:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Mazda 2 (2010)?
- Strzałka w górę i (UP) - filtr montujemy strzałką w górę niezależnie od przepływu powietrza.
- Strzałka i (Air Flow) - filtr montujemy zgodnie z przepływem powietrza strzałka nam go wskazuje.
Jeżeli nie wiemy w którą stronę przepływa powietrze to możemy to określić po wyjęciu starego filtra i strona brudniejsza (np. kawałki liści, kurz) będzie oznaczała wlot powietrza.
Jeśli więc powietrze w waszym układzie przechodzi przez filtr od góry do dołu, to filtr w swoim aucie zawsze zakładacie strzałką w dół. Taki sposób przepływu powietrza przez filtr obowiązuje w wielu współczesnych samochodach osobowych, więc i ułożenie filtra strzałką w dół możecie uznać za schemat domyślny. A właściwe ułożenie filtra w kieszeni dlatego jest tak ważne, ponieważ efektywność filtra spadnie znacząco, jeśli założymy go niezgodnie z zaleceniami producenta.
Jaki Filtr Kabinowy Wybrać?
Wbrew pozorom, filtry kabinowe nie są uniwersalne - różnią się budową, materiałem filtrującym, klasą filtracji oraz dopasowaniem do konkretnego modelu maszyny. Obecnie te najtańsze filtry to bez wyjątku najprostsze filtry przeciwpyłkowe skuteczne wyłącznie wobec drobinek pyłów PM 10, a więc tych o największej średnicy, zupełnie zaś nie radzące sobie z zapachami, alergenami czy bakteriami.
Jeśli zależy Wam na wyższej skuteczności w oczyszczaniu powietrza dostającego się do kabiny samochodu, powinniście wybierać filtry droższe, ale wielokrotnie bardziej efektywne. Różne testy pokazują wyniki wskazujące na to, iż nowoczesne filtry kabinowe z aktywnym węglem i jonami srebra zatrzymują od 10 do 20 razy więcej szkodliwych pyłków PM 2,5 niż najprostsze filtry przeciwpyłkowe.
Tak naprawdę nawet te najtańsze filtry z wkładem węglowym są lepsze niż droższy zwykły filtr. Przy zwykłym filtrze takie zapachy potrafią się już pojawić po kilku tygodniach od wymiany przy sprawnym układzie klimatyzacji. Wytrzymał dłużej ten z wkładem węglowym i jak go wymieniałem po około 6 m-c nie było czuć jeszcze żadnego nieprzyjemnego zapachu, natomiast przy zwykłym taki zapach pojawiał się już po około 2 m-c.
Przeczytaj także: Rodzaje filtrów K&N do RX-8
tags: #mazda #6 #filtr #kabinowy #przepływ #powietrza

