Massey Ferguson 255: Przyczyny obecności oleju w filtrze powietrza i porady dotyczące eksploatacji

Ciągnik Massey Ferguson 255 to popularny wybór wśród rolników i użytkowników maszyn rolniczych. Aby zapewnić jego prawidłowe działanie, istotne jest przestrzeganie zaleceń dotyczących eksploatacji, w tym regularnej wymiany oleju i dbałości o filtry.

Ilość oleju silnikowego w MF 255

Ciągnik Massey Ferguson 255 wymaga do silnika około 6,8 litra oleju. Użycie właściwej ilości oleju jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Zbyt mała ilość oleju może prowadzić do niedostatecznego smarowania, co z kolei zwiększa ryzyko uszkodzeń silnika. Z kolei zbyt duża ilość oleju może powodować przepełnienie i zanieczyszczenie oleju, co również wpływa negatywnie na wydajność. Odpowiednia ilość oleju, jaką należy stosować w silniku MF 255, wynika z jego konstrukcji i wymagań eksploatacyjnych. 6,8 litra oleju zapewnia optymalne smarowanie wszystkich ruchomych części silnika, co przekłada się na jego wydajność i żywotność. Nieodpowiednia ilość oleju może prowadzić do przegrzewania silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać poziom oleju i uzupełniać go w razie potrzeby.

Wybór odpowiedniego oleju do MF 255

Wybór odpowiedniego oleju do silnika MF 255 jest kluczowy, a jego rodzaj powinien być dostosowany do pory roku. W lecie i zimie ciągnik narażony jest na różne warunki atmosferyczne, co wpływa na właściwości oleju. Użycie właściwego oleju w danym sezonie zapewnia optymalne smarowanie i ochronę silnika, co przekłada się na jego wydajność i długowieczność.

Olej na lato

Latem, gdy temperatury są wyższe, należy stosować oleje o odpowiedniej lepkości, aby zapewnić optymalne smarowanie silnika. Jednym z najlepszych wyborów jest Superol 20W/40, który dobrze sprawdza się w ciepłych warunkach, zapewniając odpowiednią ochronę przed zużyciem. Inną opcją jest Turdus 15W/40, który również oferuje doskonałe właściwości smarne i stabilność w wysokich temperaturach.

Olej na zimę

W sezonie zimowym, wybór odpowiedniego oleju do silnika MF 255 jest kluczowy dla zapewnienia jego prawidłowego funkcjonowania w trudnych warunkach atmosferycznych. W tym okresie, oleje muszą charakteryzować się odpowiednią lepkością, aby zapewnić łatwe uruchamianie silnika oraz skuteczne smarowanie w niskich temperaturach. Z tego powodu, Superol 10W/30 jest jednym z najlepszych wyborów na zimę, ponieważ zapewnia doskonałą ochronę silnika i efektywne smarowanie, nawet w chłodniejszych warunkach.

Przeczytaj także: Jak dbać o filtr powietrza w ciągniku Massey Ferguson?

Wymiana filtra oleju

W przypadku wymiany oleju, nie zapominajmy również o filtrze oleju. Powinien być on wymieniany równocześnie z olejem, aby zapewnić optymalne warunki pracy silnika. Wymiana filtra oleju w ciągniku MF 255 jest kluczowym elementem konserwacji, który powinien być przeprowadzany regularnie. Zaleca się, aby filtr oleju wymieniać co 250-500 godzin pracy lub przynajmniej raz w roku, w zależności od intensywności użytkowania i warunków eksploatacyjnych. W przypadku intensywnej pracy w trudnych warunkach, takich jak kurz i zanieczyszczenia, częstotliwość wymiany może być zwiększona.

Sprawdzanie poziomu oleju

Regularne sprawdzanie poziomu oleju w silniku MF 255 jest niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania. Aby to zrobić, należy najpierw uruchomić silnik i pozwolić mu pracować przez kilka minut, a następnie wyłączyć go i poczekać, aż olej opadnie do miski olejowej. Następnie, użyj bagnetu do sprawdzenia poziomu oleju, wyciągając go, czyszcząc i ponownie wkładając. Po ponownym wyjęciu bagnetu, sprawdź, czy poziom oleju znajduje się pomiędzy minimalnym a maksymalnym oznaczeniem. Ważne jest, aby zawsze używać oleju zgodnego z zaleceniami producenta, co zapewnia optymalne smarowanie i ochronę silnika.

Aby prawidłowo sprawdzić poziom oleju w silniku MF 255, należy postępować zgodnie z kilkoma prostymi krokami. Po pierwsze, uruchom silnik i pozwól mu pracować przez kilka minut, aby olej mógł się rozgrzać i krążyć. Następnie wyłącz silnik i poczekaj kilka minut, aż olej opadnie do miski olejowej. Użyj bagnetu do sprawdzenia poziomu oleju: wyciągnij go, wyczyść szmatką, a następnie włóż ponownie do rurki i wyjmij. Sprawdź, czy poziom oleju znajduje się pomiędzy oznaczeniami minimalnym a maksymalnym na bagnecie.

Parametry oleju

Wybierając olej do silnika MF 255, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych parametrów, które zapewnią optymalne działanie silnika. Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę na lepkość, która powinna być dostosowana do warunków pracy. Dodatkowo, olej powinien spełniać odpowiednie normy jakości, takie jak API lub ACEA. Ważne jest również, aby olej miał dobre właściwości smarne oraz był odporny na utlenianie, co zapewnia dłuższy okres użytkowania.

Olej do silnika MF 255 powinien spełniać określone parametry, aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Przede wszystkim, lepkość oleju powinna być dostosowana do temperatury pracy, co oznacza, że latem lepsze będą oleje o wyższej lepkości, takie jak 20W/40, a zimą 10W/30. Kluczowe jest również, aby olej miał właściwości przeciwzużyciowe oraz był odporny na utlenianie, co zapewnia dłuższą trwałość.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Massey Ferguson - jak wymienić?

Techniki optymalizacji wydajności silnika

Aby zapewnić optymalną wydajność silnika MF 255, warto wdrożyć kilka praktycznych technik, które pomogą w dostosowaniu jego pracy do zmieniających się warunków eksploatacyjnych. Po pierwsze, regularne monitorowanie jakości oleju jest kluczowe. W przypadku intensywnej pracy w trudnych warunkach, takich jak wysokie temperatury czy duża ilość zanieczyszczeń, warto rozważyć częstsze wymiany oleju oraz filtrów, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń. Warto również zainwestować w system monitorowania stanu oleju, który dostarczy informacji o jego jakości i poziomie w czasie rzeczywistym. Takie rozwiązania technologiczne mogą pomóc w zapobieganiu awariom oraz w optymalizacji harmonogramu konserwacji.

Olej w filtrze powietrza - przyczyny i skutki

Olej w filtrze powietrza będzie dawać wyraźne objawy, takie jak kłęby niebieskiego lub szarego dymu przy rozruchu silnika i przy silniejszym dodawaniu gazu. Olej w filtrze powietrza może pojawić się z układu odpowietrzenia skrzynki korbowej w sytuacji, gdy z silnikiem lub jego osprzętem nie wszystko jest w porządku. Układ odpowietrzania skrzynki korbowej (odma), występujący w najprostszych jednocylindrowych silnikach czterosuwowych, nie dopuszcza do powstania szkodliwego nadciśnienia w przestrzeni pod tłokiem podczas suwu ssania i suwu pracy. Jeżeli jest to układ odpowietrzania pracujący dwukierunkowo, to zapobiega także powstawaniu podciśnienia w przestrzeni pod tłokiem podczas suwu sprężania i suwu wydechu.

Niezależnie od typu silnika, jego praca powoduje przedostawanie się niewielkiej ilości sprężonej mieszanki i gazów spalinowych do skrzynki korbowej, gdyż uszczelnienie tłoków w cylindrach nigdy nie jest stuprocentowe. Nadciśnienie ze skrzynki korbowej dostaje się do filtra powietrza lub do rury dolotowej przez układ odpowietrzania. Powietrze to zawsze zawiera drobiny rozpylonego oleju silnikowego.

Jak zapobiegać przedostawaniu się oleju do filtra powietrza?

Aby nie dopuścić do przedostawania się oleju ze skrzynki korbowej do filtra powietrza, powietrze przepływające przez odmę kierowane jest do odolejacza, nazywanego niekiedy odstojnikiem. Rolą odolejacza jest wychwycenie drobin oleju z przepływającego powietrza i skierowanie go z powrotem do skrzynki korbowej. W silnikach starszych typów najczęściej występują odolejacze odśrodkowe lub labiryntowe. Awaria odolejacza zawsze powoduje przedostawanie się nadmiaru oleju do filtra powietrza. Jest to najłatwiejsza do usunięcia przyczyna obecności oleju w filtrze powietrza lub rurze dolotowej. Naprawa lub wymiana odolejacza spowoduje wówczas rozwiązanie problemu z dymiącym silnikiem.

Starsze silniki często cierpią na dolegliwości związane z odkładaniem się w ich wnętrzach dużych ilości nagaru. Niekiedy potrafi on zablokować rurkę, przez którą olej spływa z odolejacza z powrotem do miski olejowej. Taka dolegliwość trapiła często silniki samochodów marek Fiat 1500 i 125p ze znacznymi przebiegami. Olej wypełniał wówczas wnętrze odolejacza i był w dużych ilościach wyrzucany do filtra powietrza.

Przeczytaj także: Wszystko o uzdatnianiu wody

Uszkodzony silnik jako przyczyna oleju w filtrze

Inne przyczyny przedostawania się oleju do filtra nie są tak łatwe do wyeliminowania, gdyż związane są ze zużyciem lub uszkodzeniem silnika. Najczęściej to nadmierne ciśnienie gazów spalinowych, przedostających się do skrzynki korbowej przez pierścienie i przepływających przez odmę, powoduje, że odolejacz nie działa dostatecznie skutecznie i duża ilość drobin oleju przedostaje się przez niego. Powodami nadmiernego ciśnienia panującego w skrzynce korbowej mogą być uszkodzone lub zużyte pierścienie tłokowe, zablokowanie pierścieni w rowkach pierścieniowych tłoka lub zużyte gładzie cylindrów. Wówczas ciśnienie z przestrzeni nad tłokiem będzie łatwo przedostawać się do przestrzeni pod tłokiem. Wyeliminowanie dymienia będzie w tym wypadku wymagało przeprowadzenia remontu silnika.

Najprymitywniejsze silniki czterosuwowe, takie jak chłodzone powietrzem dwucylindrowe jednostki montowane w samochodach marek Fiat 500 i 126, wyposażano w mały drucikowy tłumik płomienia, pełniący jednocześnie rolę prostego odolejacza odśrodkowego montowanego bezpośrednio w rurze odmy, łączącej wnętrze pokrywy rozrządu z filtrem powietrza. Poluzowanie i osunięcie się „szczoteczki” odolejacza do wnętrza silnika powoduje nadmierny wyrzut rozpylonego oleju do rury dolotowej i spływanie oleju do filtra powietrza. Dodatkowo w silnikach tego typu zastosowano jednokierunkowy automatyczny ciśnieniowy zawór odmy, zamontowany w korku wlewowym oleju. Płytka tego zaworu otwiera się po zwiększeniu ciśnienia w skrzynce korbowej. Uszkodzenie płytki tego zaworu lub sprężynki kontrolującej pracę płytki spowoduje zwiększony wyrzut oleju do rury dolotowej.

Doraźne sposoby

Doraźnym sposobem ograniczenia wyrzutu oleju silnikowego do filtra powietrza lub rury dolotowej będzie skierowanie rury odmy do puszki, która spełni rolę zbiorniczka wyrzucanego oleju. Druga rura biegnąca od tej puszki odprowadzi nadmiar powietrza lub gazy spalinowe do komory filtra powietrza lub do rury dolotowej. Puszkę należy okresowo opróżniać, aby nie dopuścić do przelania się oleju wyrzucanego z silnika.

Filtr powietrza - konserwacja i eksploatacja

Jednym z najprostszych sposobów na długą i bezproblemową eksploatację ciągnika jest dbałość o stan filtrów powietrza. Niestety, użytkownicy często traktują po macoszemu tę z pozoru błahą czynność. Do prawidłowego procesu spalania niezbędna jest odpowiednia mieszanka paliwowo-powietrzna. Mało kto zdaje sobie sprawę, że do spalenia litra paliwa niezbędne jest nawet 10 tys. l powietrza. Porównując ciągnik do ciała człowieka, możemy powiedzieć, że filtry powietrza to swoiste płuca maszyny. Choroba lub zły stan płuc spowodują, że do krwioobiegu dostarczymy niewystarczającą ilość powietrza, a to z kolei prowadzi do nieprawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Podobnie jest w przypadku ciągnika lub innej maszyny wyposażonej w silnik spalinowy. Aby zapewnić właściwą ilość powietrza, producenci stosują filtry gwarantujące określony jego przepływ.

Co do zasady filtry powietrza stosowane w maszynach rolniczych możemy podzielić na dwa rodzaje: mokre i suche. Ta nomenklatura wynika ze sposobu filtrowania powietrza - w przypadku filtra mokrego za jego oczyszczanie odpowiedzialny jest olej, z kolei w filtrze suchym nie znajdziemy żadnej cieczy filtrującej, a powietrze pozbawiane jest zanieczyszczeń poprzez przepływ przez warstwy papieru. Filtr mokry często znajdziemy w starszych ciągnikach, choć niektórzy producenci, jak np. Belarus, w dalszym ciągu stosują takie rozwiązanie w niektórych modelach.

Wprowadzanie kolejnych norm czystości spalin, jak również dążenie do tworzenia ciągników o coraz większych mocach, a co za tym idzie - wymagających większej dawki powietrza, wymusiło na producentach zastosowanie bardziej wydajnej metody filtracji. Filtr mokry często współpracuje z tzw. monocyklonem, który jest swego rodzaju filtrem wstępnym. Ma on za zadanie wychwycenie oraz odrzucenie zanieczyszczeń o dużej frakcji. Jego konserwacja jest prosta i sprowadza się do okresowej weryfikacji ilości nieczystości wewnątrz i ich usunięcia z obudowy.

Jeśli chodzi o sam filtr mokry, to w jego eksploatacji najważniejsza jest kontrola ilości oleju w misce. Wewnątrz misy znajdziemy wskaźnik lub przetłoczenie obrazujące optymalny poziom oleju. Wśród ogólnych założeń np. w ciągniku Belarus 82 producent zaleca kontrolę stanu oleju co 125 h pracy. Z kolei wymycie układu filtrującego powinno zostać przeprowadzone co 500 h. Wymiana oleju powinna mieć miejsce w sytuacji dużej ilości nagromadzonych osadów, wówczas naturalnie równolegle należy przeprowadzić mycie całego układu. W praktyce olej warto jest wymienić raz do roku lub przy okazji wymiany oleju silnikowego.

Układ filtrowania powietrza w nowszych ciągnikach z reguły składa się z dwóch filtrów: wstępnego i dokładnego. Ten drugi często nazywany jest mianem „filtra bezpieczeństwa”. Eksploatacja filtrów suchych jest nieskomplikowana, jednak wymaga od użytkowników sumienności. W wielu ciągnikach o zapchaniu filtra zostaniemy poinformowani poprzez zapalenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej. Często stosowane są także mechaniczne wskaźniki montowane przy filtrze, które co prawda w mniej dokładny sposób, ale jednak, informują o stanie filtra.

Nie warto jednak zawsze polegać na tego typu wskaźnikach, gdyż w razie ich awarii ryzyko uszkodzeń powstałych przez zapchany filtr jest duże. Nie można też jednoznacznie wskazać właściwego interwału, po jakim powinno się zajrzeć do filtrów. W praktyce bardzo dużo zależy od warunków, w jakich pracuje maszyna. Po stwierdzeniu zabrudzenia filtra wstępnego należy go wyjąć z obudowy i wydmuchać zanieczyszczenia przy użyciu sprężonego powietrza. Ważne jest, aby do tego celu nie używać ciśnienia większego niż 5 barów, gdyż zbyt wysokie ciśnienie może uszkodzić materiał filtrujący.

Istotne jest także, aby podczas przedmuchiwania filtra robić to od wewnątrz, aby zanieczyszczenia wydostawały się na zewnątrz filtra. Warto do tego celu zaopatrzyć się w zakrzywioną końcówkę pistoletu kompresora, która ułatwi dokładne oczyszczenie wszystkich jego zakamarków. Dobrze by było, gdyby sam kompresor wyposażony był w separator wody, gdyż w przeciwnym wypadku z dyszy pistoletu może wydostawać się woda, która przyspieszy proces gromadzenia zanieczyszczeń.

Jak każdy element eksploatacyjny, również filtry powietrza podlegają okresowym wymianom. - W przypadku filtra głównego w Massey’u Fergusonie zalecana jest wymiana co najmniej raz w roku lub gdy przekroczono maksymalną ilość dopuszczalnych prób czyszczenia. Instrukcja eksploatacji mówi w tym zakresie o wymianie po każdych 5-ciu razach zapalania się kontrolki informującej o niedrożności filtra. Kolejnym powodem do natychmiastowej wymiany filtra jest stwierdzenie mechanicznego uszkodzenia lub całkowite zablokowanie filtra, a także sytuacja, w której czyszczenie nie przynosi pożądanych rezultatów. Jeśli zaś chodzi o filtr bezpieczeństwa, należy go czyścić jedynie w sytuacji, gdy na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka blokady.

Pominięcie okresowego czyszczenia filtra powietrza w najlepszym przypadku może spowodować zmniejszenie przepływu powietrza do komory spalania, co w rezultacie oznaczać będzie obniżenie parametrów technicznych silnika, czyli np. spadek mocy. W gorszym scenariuszu zapchany filtr może ulec uszkodzeniu mechanicznemu poprzez rozdarcie warstwy filtrującej.

Wśród najpopularniejszych błędów popełnianych przez użytkowników przy eksploatacji filtrów powietrza zwraca się uwagę na nieprawidłowo zamontowany filtr, który przyczynia się do braku szczelności układu dolotowego. Częstym błędem może być także montowanie tylko jednego filtra powietrza, gdy są wymagane dwa. Zamontowanie tylko filtra bezpieczeństwa skutkuje drastycznym przyspieszeniem zużycia się tego elementu.

Ilość oleju w filtrze powietrza MF 255

W przypadku traktora MF 255, ilość oleju potrzebnego do filtra powietrza może się różnić w zależności od modelu i producenta filtra. W przypadku braku dostępności instrukcji lub pomocy specjalisty, istnieje jednak ogólna zasada, którą można zastosować. Zazwyczaj zaleca się używanie około 1/3 do 1/2 litra oleju do filtra powietrza w traktorze MF 255.

Wymiana oleju w filtrze powietrza - krok po kroku

  1. Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek pracy związanej z filtrem powietrza, zawsze należy wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie.
  2. Po wyłączeniu silnika, należy otworzyć obudowę filtra powietrza, aby uzyskać dostęp do samego filtra.
  3. Po otwarciu obudowy filtra powietrza, należy usunąć stary olej, który znajduje się wewnątrz. Można to zrobić za pomocą odpowiedniego narzędzia, takiego jak pipeta lub mały lejek.
  4. Po usunięciu starego oleju, należy dodać nowy olej do filtra powietrza. Jak już wspomnieliśmy, zazwyczaj zaleca się używanie około 1/3 do 1/2 litra oleju.
  5. Po dodaniu nowego oleju, należy zamknąć obudowę filtra powietrza i dokładnie zamocować wszystkie śruby lub zatrzaski.

Wymiana oleju w filtrze powietrza MF 255 jest ważnym zadaniem, które należy wykonywać regularnie, aby zapewnić prawidłowe działanie traktora. W przypadku tego modelu zaleca się używanie około 1/3 do 1/2 litra oleju do filtra powietrza.

Podsumowanie

Regularna konserwacja i dbałość o właściwy poziom i jakość oleju oraz stan filtrów to klucz do długiej i bezawaryjnej pracy ciągnika Massey Ferguson 255. Pamiętaj o wyborze odpowiedniego oleju do pory roku, regularnej wymianie filtrów i sprawdzaniu poziomu oleju. W przypadku pojawienia się oleju w filtrze powietrza, zdiagnozuj przyczynę i podejmij odpowiednie kroki naprawcze.

tags: #massey #ferguson #skąd #olej #w #filtrze

Popularne posty: