Malowanie Raptorem a Wilgotność Podłoża: Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
Raptor to niezwykle mocna i wytrzymała powłoka uretanowa 2K, dająca efekt struktury. Jest to natryskowy środek ochronny, który po utwardzeniu zabezpiecza przed zarysowaniami, chroni przed zaplamieniem i promieniami UV. Produkt w połączeniu z utwardzaczem tworzy ultra odporną na zarysowania powierzchnię. Preparat charakteryzuje się wysoką przyczepnością, jest również wodoodporny, elastyczny i wygłuszający.
Zastosowanie Powłoki Raptor
Raptor U-POL to dwuskładnikowy uretanowy środek bardzo trwały i twardy, zabezpieczający przeciwko rdzewieniu, korozji, soli, wilgotności i wysokim temperaturom. Znajduje zastosowanie w zabezpieczeniu przeciwko rdzy, korozji, soli, wilgotności i wysokim temperaturom. Idealnie sprawdza się do malowania skrzyń pick-upów, pak, maszyn budowlanych, łodzi, karoserii aut i innych.
Może być stosowany do prawie każdego podłoża. To idealne rozwiązanie podczas renowacji paki ciężarówki, pick-upa czy też podłogi w busie. Za jego pomocą odnowisz karoserię samochodową oraz wyremontujesz zniszczoną łódź. Uretanowy środek natryskowy Raptor poradzi sobie nawet wtedy, gdy te obiekty znajdują się w naprawdę kiepskim stanie. Co ważne, możesz go stosować niemal na każdą powierzchnię.
Powierzchnie, które mogą być pokrywane środkiem ochronnym RAPTOR:
- Oryginalne pokrycia (lakiery)
- Szpachlówka poliestrowa
- Powierzchnie ocynkowane*
- Laminaty (typu GRP i SMC)
- Aluminium*
- Plastik*
- Goły metal*
- Włókno szklane*
- Beton*
- Drewno*
*Niektóre podłoża wymagają dodatkowego przygotowania powierzchni (szczegóły w karcie technicznej produktu)
Przeczytaj także: Poradnik: Malowanie w wilgotnych warunkach
Aplikacja Raptora
Aplikacja jest łatwa dzięki technologii Fill-Shake-Shoot: napełnij butelkę RAPTORA utwardzaczem, zakręć, wstrząśnij energicznie zawartość przez co najmniej 2 minuty i aplikuj. Produkt może być nakładany za pomocą: pistoletu do baranka, pistoletu natryskowego HVLP, wałka lub pędzla. Produkt daje możliwość uzyskania struktury cienkiej, standardowej lub grubej w zależności od wybranej metody aplikacji.
Łatwy w użyciu: NAPEŁNIJ - WSTRZĄŚNIJ - UŻYWAJ!
Metody Aplikacji i Struktura Powierzchni
- Pistolet natryskowy: Pozwala na uzyskanie jednolitej struktury o różnej ziarnistości, w zależności od warunków i zachowanych parametrów. Ważne, aby zachować odpowiedni czas między-warstwowy przed nałożeniem drugiej warstwy. Dedykowane do aplikacji RAPTOR są dwa pistolety natryskowe GUN/1 i GUN/VN profesjonalny. GUN/1 - lekki pistolet natryskowy, specjalnie zaprojektowany do nakładania powłoki RAPTOR ze stałym przekrojem dyszy. GUN/VN - profesjonalny pistolet natryskowy do nakładania powłoki RAPTOR z regulowaną dyszą i możliwością uzyskiwania różnych struktur. Zazwyczaj zalecane jest 3-4 bar.
- Wałek: Nałożenie RAPTOR-a wałkiem pozwoli uzyskać powierzchnię chropowatą (strukturalną). Należy zachować ostrożność podczas nakładania wałkiem, ponieważ RAPTOR nałożony zbyt grubo spowoduje miękkość warstwy. W ofercie RAPTOR jest dydykowany zestaw ROLLERPACK z wałkami piankowymi strukturalnymi.
Wydajność
Po jednokrotnym pokryciu uzyskuje się warstwę o grubości 300 mikronów - 1 litr wystarczy na pokrycie 2-3 m2. Jeden zestaw 4-ech butelek RAPTOR pozwoli pokryć około 12 metrów kwadratowych z mieszaniny (3 m2 / litr). Zalecana aplikacja RAPTOR to 2-3 warstwy z 60-minutowym czasem między-warstwowym.
Przygotowanie Powierzchni
W celu osiągnięcia najlepszych rezultatów, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie powierzchni:
- Usuń wszelkie zanieczyszczenia oraz rdzę.
- Odtłuść powierzchnię zmywaczem.
- Przeszlifuj powierzchnię papierem o grubości P120 - P180.
- Ponownie oczyść powierzchnię.
Przygotowanie Różnych Podłoży
- Aluminium: Wyczyść aluminium za pomocą środka do usuwania wosku i smaru. Następnie przeszlifuj papierem ściernym P180. W trudnodostępne miejsca można użyć GRIP#4 aktywatora przyczepności. Następnie nałóż 1-2 warstwy ACID#8 podkład wytrawiający.
- Plastik: Przetrzyj plastik papierem ściernym P180-P240 lub czerwoną włókniną, a następnie nałóż GRIP#4 aktywator przyczepności. Zaczekaj około 20 minut przed nałożeniem RAPTOR.
- Drewno: Jeśli drewno zostało poddane wstępnej obróbce lub pomalowane, oczyścić je z wszelkich zanieczyszczeń. W przypadku oczyszczenia wodą, drewno należy osuszyć. Lekko przeszlifować wszystkie pomalowane powierzchnie. Po wyschnięciu nałożyć RAPTOR.
- Beton: Tak długo jak beton jest czysty, suchy i wolny od oleju, RAPTOR można nakładać bezpośrednio na beton. Jeśli beton jest uszczelniony, należy zeszlifować powierzchnię np. przy pomocy cykliniarki lub innej szlifierki oscylacyjnej do podłogi.
- Włókno szklane: Powierzchnię należy przeszlifować papierem ściernym P100-P120 i odtłuścić przed nałożeniem RAPTOR. Promotor adhezji, taki jak GRIP#4 aktywator przyczepności, może być stosowany w trudnodostępnych obszarach i zapewnia optymalną przyczepność.
- Goły metal: Powierzchnię należy przeszlifować papierem ściernym P80-P180 i nałożyć 1-2 warstwy ACID#8 podkład wytrawiający.
Wpływ Warunków Atmosferycznych na Lakierowanie
Lakierowanie samochodu to proces, który wymaga nie tylko umiejętności, ale również odpowiednich warunków atmosferycznych. Właściwa temperatura ma kluczowe znaczenie dla uzyskania estetycznego i trwałego efektu. Temperatura powietrza wpływa na chemiczne właściwości farby oraz jej aplikację. W odpowiednich warunkach farba schnie równomiernie, co zapewnia estetyczny i trwały efekt.
Przeczytaj także: Poradnik: walka z wilgocią w mieszkaniu
Najlepsza temperatura do lakierowania samochodu wynosi od 10°C do 25°C. Unikaj lakierowania w temperaturach powyżej 30°C, aby nie zakłócić procesu schnięcia. Właściwa temperatura wpływa na trwałość i estetykę lakieru. Nieodpowiednie warunki mogą prowadzić do problemów takich jak nierównomierne schnięcie i pęcherze. Przygotowanie odpowiedniego środowiska lakierniczego jest kluczowe dla sukcesu całego procesu.
W temperaturze poniżej 10°C farba może schnąć znacznie wolniej, co zwiększa ryzyko zanieczyszczenia powierzchni. Różne rodzaje farb mogą reagować inaczej na zmiany temperatury. Na przykład, niektóre farby akrylowe mogą wymagać dłuższego czasu schnięcia w chłodniejszych warunkach.
Przy zbyt wysokiej temperaturze lakierowanie może stać się prawdziwym wyzwaniem. Jednym z najczęstszych problemów jest powstawanie pęcherzyków powietrza w farbie, co nie tylko psuje estetykę, ale także zmniejsza trwałość powłoki. Dodatkowo, w ekstremalnych warunkach lakier może zacząć się łuszczyć lub odpryskiwać.
Wilgotność a Malowanie Raptorem
Podczas lakierowania samochodu istnieje wiele czynników, które mogą negatywnie wpłynąć na końcowy efekt. Unikanie niekorzystnych warunków jest kluczowe dla uzyskania trwałej i estetycznej powłoki. Wilgotność powietrza jest jednym z najważniejszych czynników, które mogą wpłynąć na proces lakierowania. Wysoka wilgotność może spowodować, że farba będzie schła zbyt wolno, co zwiększa ryzyko powstawania zacieków i nierówności.
Powietrze zasysane przez sprężarkę może być dość wilgotne, a jeśli malujesz w wilgotnym miejscu, może to mieć negatywny wpływ na wydajność farby. Większość sprężarek, które mogą osiągnąć odpowiednie ciśnienie, będzie miała wewnętrzny filtr, który pobiera wodę z powietrza wlotowego (wejściowego). Jeśli wilgotność jest wysoka, jest to bardzo ważne, podczas gdy jeśli jest niska, to jest mniej ważne. Jako najlepszą praktykę i aby uniknąć ryzyka, zawsze zalecamy korzystanie ze sprężarki z filtrem wody.
Przeczytaj także: Wakacje w Bodrum
Chlorek żelaza jest składnikiem rdzy, a zarazem solą i łatwo wchłania wilgoć. Większość powłok w środowisku soli może cierpieć z powodu wczesnego powstawania pęcherzy i / lub korozji podłoża. W tej sytuacji nie zaleca się używania RAPTOR. Usuń rdzę / chlorek żelaza chemicznie lub mechanicznie, a następnie odtłuść podłoże. Oczyść powierzchnię i zabezpiecz warstwą ACID#8 podkładu wytrawiającego lub podkładu 2K epoksydowego. Po wyschnięciu nałóż RAPTOR.
Dodatkowe Wskazówki
- Zaczekaj od 60 do 90 minut po nałożeniu ostatniej warstwy RAPTOR przed zdjęciem taśmy.
- Nie pozwól, aby RAPTOR miał kontakt z wodą przez co najmniej 72 godziny.
- Nie zaleca się stosowania go poniżej 5 °C.
- RAPTOR wysycha jako twarde satynowe wykończenie. Nie powoduje zwiększonego zabrudzenia powierzchni i jest łatwy do czyszczenia.
Tabela Zastosowań i Przygotowania Podłoża dla Raptora
| Podłoże | Przygotowanie | Dodatkowe Wskazówki |
|---|---|---|
| Aluminium | Oczyszczenie, przeszlifowanie (P180), aktywator przyczepności GRIP#4 | Użycie podkładu wytrawiającego ACID#8 |
| Plastik | Przetarcie (P180-P240), aktywator przyczepności GRIP#4 | Oczekiwanie 20 minut przed aplikacją Raptora |
| Drewno | Oczyszczenie, osuszenie, lekkie przeszlifowanie | Upewnienie się, że powierzchnia jest sucha przed aplikacją |
| Beton | Oczyszczenie, usunięcie oleju, ewentualne zeszlifowanie (jeśli uszczelniony) | Powierzchnia musi być czysta i sucha |
| Włókno szklane | Przeszlifowanie (P100-P120), odtłuszczenie | Użycie aktywatora przyczepności GRIP#4 w trudnodostępnych miejscach |
| Goły metal | Przeszlifowanie (P80-P180) | Nałożenie podkładu wytrawiającego ACID#8 |
tags: #malowanie #raptorem #a #wilgotność #podłoża

