Wymiana Filtra Powietrza w BMW E39 M57D30 – Instrukcja Krok po Kroku
- Szczegóły
Silnik spalinowy składa się z wielu układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa.
Środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze, które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu. Zapchane filtry znacznie pogarszają warunki i jakość pracy naszego auta.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje:
- Suche - jednorazowe
- Mokre - wielokrotnego użytku
Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km, to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Wymiana Filtra Powietrza - Silnik Diesla (BMW E39 M57D30)
Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane. Do przeprowadzenia tej wymiany nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi.
- Zaczynamy od odłączenia sztywnego przewodu dolotowego od silnika.
- Następnie odkręcamy śruby i unosimy pokrywę głowicy cylindrów BMW.
- Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki.
- Montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności.
Mycie zabrudzonego wkładu w benzynie lub nasycanie olejem jest absolutnie niedopuszczalne. Na rynku dostępne są specjalne wkładki wielokrotnego użytku. Tylko taki typ jest przystosowany do czyszczenia BMW E39. W tym celu używane są specjalne środki czyszczące zalecane przez producenta filtru. Koszt takiego wkładu to ok. 300 zł. Cena uzależniona jest od producenta.
Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
Dodatkowe Informacje o Silniku M57
Silnik M57 był produkowany w latach 1998-2012. W pierwszych wersjach miał on 193 KM. Następnie pojawiły się modyfikacje M57n, które montowano w ostatnich wersjach E46, a także w zmodernizowanych E53. Silnik ten był także stosowany w E90 przed faceliftingiem oraz w E60 przed faceliftingiem, a także w ostatnich modelach E-serii przed modernizacją.
Następnie przeszliśmy do silnika M57n2 oraz mocniejszych wersji M57 z dwoma turbosprężarkami, takich jak w przedliftingowej wersji E60 535d, gdzie stosowano żeliwny blok - wersja M57n top1. Kolejne wersje, M57n top2, znajdowały się w modelach E70 zarówno w wersji europejskiej, jak i amerykańskiej.
Wersje M57n i M57n2 miały moc od 218 do 245 KM, podczas gdy wersje z dwoma turbosprężarkami, w zmodernizowanej E60, osiągały 272 KM, a w wersjach E60 i E90 po faceliftingu moc wynosiła od 272 do 286 KM.
W pierwszych wersjach M57 nie było większych problemów z łańcuchami rozrządu, ponieważ właściciele wymieniali je po przebiegu 500 000 km. Łańcuchy mogą przejechać 500 000-600 000 km.
Powietrze dostaje się przez filtr powietrza, który należy wymieniać przy każdej wymianie oleju, a następnie trafia do turbosprężarki. W tych wersjach można zwiększyć moc z 190 KM do 220-230 KM. Turbosprężarki są trwałe, jeśli nie są podkręcane. Przy standardowym ustawieniu wszystko działa prawidłowo. Żywotność: od 200 000 do 500 000 km.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
Tabela: Porównanie wersji silnika M57
| Wersja Silnika | Moc (KM) | Modele BMW | Cechy Charakterystyczne |
|---|---|---|---|
| M57 | 193 | E39 525d/530d, E46 330d, E53 (pre-facelift) | Pierwsza wersja, żeliwny blok |
| M57n | 218-245 | E46 (ostatnie wersje), E53 (zmodernizowane), E90/E60 (przed faceliftingiem) | Modyfikacja M57 |
| M57n2 | 218-245 (272 z dwiema turbosprężarkami) | E60/E90 (po faceliftingu), E70 | Aluminiowy blok, elektroniczne sterowanie turbosprężarką |
| M57n Top1 (535d) | 272 | E60 (przed faceliftingiem) | Dwie turbosprężarki, żeliwny blok |
tags: #m57d30 #wymiana #filtra #powietrza #instrukcja

