Lancer Evolution: Kiedy i dlaczego wymiana filtra powietrza jest kluczowa?

Mitsubishi Lancer Evolution to ikona motoryzacji, która wymaga szczególnej dbałości, aby zachować swoją legendarną moc i zwinność. Właściwa konserwacja tego wyjątkowego pojazdu jest kluczowa dla jego długowieczności. Jednym z fundamentalnych aspektów dbałości o Lancer Evolution jest regularna wymiana filtra powietrza.

Rola filtra powietrza w Lancer Evolution

Filtr powietrza odgrywa zasadniczą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Znajduje się na początku układu dolotowego powietrza i jego zadaniem jest dostarczanie do silnika odpowiedniej ilości oczyszczonego powietrza. Oczyszczone powietrze jest podstawą do stworzenia idealnej mieszanki spalanej w cylindrze, co bezpośrednio wpływa na ilość czynnika dostającego się do układu.

Jeśli filtr jest zatkany, do silnika dostanie się mniej powietrza, co zakłóci proces spalania. Równocześnie zanieczyszczenie sprawia wadliwy odczyt danych wysyłanych przez przepływomierz. W efekcie komputer nie zapewni poprawnej ilości paliwa i będziemy mieli większe spalanie oraz spadek mocy.

W ekstremalnej sytuacji jednostka sterująca układem zasilania może nawet dać sygnał o konieczności wprowadzenia silnika w tryb awaryjny. Taka sytuacja pociągnie zaś za sobą dodatkowe koszty diagnostyki układu.Pobocznym działaniem filtra powietrza jest też redukcja szumów powstających przy zasysaniu powietrza przez silnik, co poprawia komfort akustyczny.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Lancer 2009 - wymiana krok po kroku

Wymiana filtra powietrza na nowy nie powinna być dokonywana rzadziej niż co 40 tysięcy kilometrów, a w przypadkach poruszania się w bardziej zapylonym środowisku, co 20 a nawet co 15 tysięcy kilometrów.

W chwili gdy przejeżdżamy rocznie mniej kilometrów, warto wymieniać filtr raz w roku ze względu na higroskopijność warstwy filtracyjnej i odkształcenia filtra.

Symptomy wskazujące na konieczność wymiany filtra powietrza:

  • Spadek mocy silnika
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Problemy z rozruchem
  • Nietypowe odgłosy podczas pracy silnika (buczenie, świsty)

Rodzaje filtrów powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr powietrza stożkowy

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Jak sprawdzić stan filtra powietrza?

Aby ocenić stan wkładu, wystarczy otworzyć obudowę filtra i go wyjąć - już sam wygląd może wiele powiedzieć o jego zużyciu. Ciemne, zabrudzone lub zatkane filtry powietrza wyraźnie wskazują, że czas na ich wymianę. Pomocna może być też latarka - skierowanie światła na powierzchnię pozwala sprawdzić, ile promieni przechodzi przez materiał. Im mniej światła, tym gorsza przepuszczalność. Dobrym sposobem jest również porównanie zużytego filtra z nowym - różnice są zwykle bardzo widoczne.

Przeczytaj także: Filtr Stożkowy: Lancer

Po demontażu starego wkładu filtra powinniśmy dokładnie obejrzeć jego plastikową obudowę. O ile w przypadku nowych samochodów jest to tylko rutynowy obowiązek, to w przypadku samochodów kilkuletnich jest to bardzo przydatne. Nawet bezwypadkowy samochód może mieć obudowę pękniętą wskutek wadliwego dokręcania podczas wymiany i starzeniu materiału. Pęknięta obudowa i wadliwe uszczelki sprawią, że do układy wpłynie zapbrudzone powietrze.

Należy też sprawdzić stan plastikowych rur doprowadzających powietrze do kolektora ssącego. Uszkodzenie któregokolwiek z łączeń, sprawi bowiem, że będzie nieszczelne i filtr przestanie spełniać swoją funkcji, gdyż do silnika docierać będzie „fałszywe/lewe” nieoczyszczone powietrze.

Aby zniwelować ryzyko przedostania się niepotrzebnych drobinek brudu do silnika, trzeba przed założeniem filtra dokładnie wyczyścić jego obudowę wilgotną szmatką.

Ważne też, aby sprawne były zapinki lub śruby, a po założeniu obudowy należy dokręcić wszystkie śruby lub zamocować zapinki starając się to robić naprzemiennie (jedna śruba i druga naprzeciwko, a potem kolejna i… naprzeciwko). Słabe zamocowanie spowoduje odkręcenie śrub, rozkalibrowanie otworów mocowania i nieszczelności filtra.

Dlaczego warto dbać o filtr powietrza?

Regularna wymiana filtra powietrza to gwarancja nie tylko lepszej pracy maszyny, ale i spokoju ducha jej operatora. Pamiętaj, że jeden z pozoru prosty element może zadecydować o trwałości silnika, a także o efektywności całego procesu produkcyjnego lub rolniczego. Nie czekaj, aż objawy staną się problemem - działaj prewencyjnie i chroń swoje maszyny, zanim awaria Cię zaskoczy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Mitsubishi Lancer 2019?

Wybór odpowiednich filtrów powietrza

Wybór odpowiednich filtrów powietrza i oleju to fundamentalna kwestia, która ma ogromny wpływ na wydajność silnika oraz jego długowieczność. Na rynku dostępnych jest wiele opcji, ale warto kierować się kilkoma istotnymi kryteriami:

  • Typ pojazdu: Upewnij się, że wybierasz produkt dedykowany do Lancer Evolution.
  • Materiał filtracyjny: Dobre filtry powietrza wykonane z wysokiej jakości materiałów, takich jak bawełna czy specjalne włókniny syntetyczne, zapewniają lepszą przepustowość przy jednoczesnym zatrzymywaniu zanieczyszczeń.
  • Certyfikaty i opinie: Sprawdź, czy dany filtr posiada odpowiednie certyfikaty i opinie innych użytkowników, co często świadczy o jego jakości.

Decydując się na zakup filtrów, warto także pamiętać o regularnej wymianie, co pozwoli na utrzymanie optymalnej wydajności silnika. Rekomendowane jest, aby filtry powietrza wymieniać co 15 000-30 000 km, a filtry oleju - przy każdej wymianie oleju, co zazwyczaj odbywa się co 10 000-15 000 km.

Zalety montażu sportowych filtrów powietrza

Decyzja o montażu sportowych filtrów powietrza w Mitsubishi Lancer Evolution może zaowocować wieloma korzyściami, które przyczyniają się do poprawy osiągów i wydajności pojazdu. Sportowe filtry, dzięki swojej konstrukcji, zapewniają znacznie lepszą wentylację.

Główne zalety stosowania sportowych filtrów powietrza:

  • Większa moc silnika: Odpowiedni przepływ powietrza zwiększa moc, co prowadzi do lepszych osiągów na drodze.
  • Lepsza reakcja na gaz: Sportowe filtry poprawiają czas reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu, co zwiększa frajdę z jazdy.
  • Wyższa trwałość: Większość sportowych filtrów jest wielokrotnego użytku,co oznacza mniejsze wydatki w dłuższej perspektywie czasowej.
  • Estetyka: Sportowe filtry często mają atrakcyjny design, który może podkreślić sportowy charakter Twojego pojazdu.
  • Lepsze osiągi w warunkach ekstremalnych: W trudniejszych warunkach, takich jak błoto czy pył, sportowe filtry lepiej radzą sobie z filtrowaniem powietrza.

Montaż sportowego filtra powietrza jest zazwyczaj prosty i nie wymaga dużych modyfikacji w konstrukcji auta. Wielu producentów oferuje zestawy do samodzielnego montażu, co czyni tę zmianę dostępną dla przeciętnego użytkownika.

Podsumowanie

Filtr powietrza jest jednym z elementów eksploatacyjnych, od których zależy poprawność pracy silnika. Jego wadliwa praca może się skończyć pogorszeniem walorów dynamicznych pojazdu i zwiększeniem zużycia paliwa. Regularne kontrole i wymiana filtrów to inwestycja w przyszłość twojego Lancer Evolution, która na pewno się opłaci.

tags: #lancer #filtr #powietrza #kiedy #wymiana

Popularne posty: