Rynek Wody Butelkowanej w Polsce: Analiza Raportu KPMG

Polacy piją coraz więcej wody butelkowanej. Szacuje się, że w roku 2016 spożycie wody butelkowanej w Polsce osiągnęło poziom 118 litrów na osobę rocznie.

Wzrost Spożycia i Udział w Rynku Napojów Bezalkoholowych

Z danych KPMG wynika, że na wody butelkowane przypada ok. 45 proc. wolumenu sprzedaży napojów bezalkoholowych. Woda rośnie na tym rynku bardzo dynamicznie, notując 11,7 proc. wzrostu.

Wartość całego rynku napojów bezalkoholowych w Polsce wyniosła w ubiegłym roku 21,7 mld zł. Szacuje się, że do 2020 roku wartość sprzedaży zwiększy się o 13 proc. i przekroczy 24 mld zł.

Czynniki Wpływające na Wzrost Sprzedaży

Eksperci KPMG szacują, że ich udział w rynku będzie się zwiększał, przede wszystkim ze względu na rosnącą świadomość konsumentów na temat zdrowego stylu życia. Im więcej dni słonecznych i z wysoką temperaturą, tym większa jest sprzedaż. Zeszłoroczne gorące lato zaowocowało rekordowym wzrostem rynku wody butelkowanej w Polsce. Mimo że największa sprzedaż przypada w okresie letnim, popyt na wodę trwa cały rok. W I półroczu wolumen sprzedaży wzrósł o 7,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2015 roku.

Szanse na wzrost są ogromne, bo mimo rosnącego spożycia średnio w ciągu dnia przeciętny Polak wypija zaledwie 0,5 litra wody (przy zalecanych 2 litrach płynów dziennie).

Przeczytaj także: Właściwości wody butelkowanej z lodowca

Porównanie z Innymi Krajami

W porównaniu z innymi krajami Europy Zachodniej konsumpcja wód butelkowanych w Polsce jest nadal stosunkowo niska. Przeciętny Polak w 2015 roku kupił 82 litry wody, Niemiec - 143, Włoch - 180.

Dla porównania, najwięcej na wodę butelkowana wydają mieszkańcy Włoch - 99 euro za 180 litrów, na napoje gazowane Niemcy - 139 euro (96 litrów), na soki, nektary i napoje owocowe również Niemcy - 65 euro (36 litrów), napoje energetyzujące Brytyjczycy - 31 euro (8,3 litra), a na napoje izotoniczne Hiszpanie - 10 euro (5,5 litra).

Przykładowo Niemcy konsumują 200 litrów wody na osobę rocznie, więc nadal przed tą kategorią jest ogromny potencjał, który Canadean ocenia na ok. 4 proc.

Struktura Rynku i Preferencje Konsumentów

W 2015 roku Polacy wydali na wodę butelkowaną prawie 4,9 mld złotych, kupując 3,2 mld litrów. Niemal połowę wartości sprzedaży detalicznej stanowiła woda niegazowana (49%). Woda gazowana miała 30%, a woda smakowa - 20%. 1% udziału przypadło na wodę funkcjonalną.

Istotnym trendem zakupowym w tym sektorze jest kupowanie na zapas - 53% konsumentów zadeklarowało, że często kupują wody w dużych ilościach i przechowują je w domu.

Przeczytaj także: Zalety i wady wody destylowanej w butelkach

Znaczna część konsumentów (67%) twierdzi, że dostrzega znaczącą różnicę między wodami źródlanymi, mineralnymi i funkcjonalnymi.

Kanały Dystrybucji

Podstawą dystrybucji napojów bezalkoholowych w Polsce jest kanał off-trade, czyli sklepy różnego formatu i stacje benzynowe. Jego udział w rynku wynosi 92% w ujęciu wolumenowym.

W obrębie kanału off-trade największa część napojów sprzedawana jest w dyskontach, supermarketach i hipermarketach. W Polsce dyskonty odpowiadają za ponad jedną piątą ogółu sprzedaży w tym kanale.

Inicjatywy Edukacyjne i Inwestycje Producentów

Istotne jest prowadzenie akcji edukacyjnych zachęcających do picia wody, zwłaszcza dzieci. Firma wiele inwestuje także w innowacje, które mają wspierać rodziców w kształtowaniu zdrowych nawyków wśród najmłodszych.

Dostrzegając potencjał wciąż rosnącego rynku, spółka inwestuje w dalszy rozwój, zwiększając swoje inwestycje. W kwietniu tego roku nastąpiło otwarcie nowej fabryki Żywiec Zdrój, która powstała na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na Żywiecczyźnie.

Przeczytaj także: Która woda lepsza: Filtrowana czy butelkowana?

Wpływ Trendów na Rynek Napojów Bezalkoholowych

Polski rynek napojów bezalkoholowych w dużej części uzależniony jest od nastrojów konsumenckich oraz trendów produktowych. Aż połowa wszystkich konsumentów wyjątkowo ceni dobry skład produktów i wybiera napoje bez sztucznych dodatków, takie, które uważa za zdrowe.

Tabela: Wydatki Polaków na napoje bezalkoholowe w 2015 roku

Rodzaj napoju Wydatki (mld zł)
Napoje gazowane 8,3
Soki, nektary i napoje owocowe 5,9
Woda butelkowana 4,9

tags: #kpmg #raport #woda #butelkowana

Popularne posty: