Korekty na Plus Filtr Powietrza: Przyczyny i Diagnostyka

Wysokie korekty wtrysku na plus to problem, z którym boryka się wielu kierowców. Na benzynie, wartości korekt mogą przekraczać +20. Często towarzyszy temu wrażenie, że auto nie przyspiesza tak, jak powinno. Aby w miarę szybko się rozpędzić, konieczne jest delikatne dodawanie gazu. Co może być tego przyczyną?

Potencjalne Przyczyny Wysokich Korekt na Plus

  • Lewe powietrze: Najczęstszym winowajcą jest lewe powietrze, które trafia do silnika niezmierzone przez MAF (czujnik masowego przepływu powietrza).
  • Niskie ciśnienie paliwa: Niewystarczające ciśnienie paliwa może powodować ubogą mieszankę.
  • Nieszczelny wydech przed pierwszą sondą lambda: Zasysanie powietrza przez nieszczelny wydech może oszukiwać sondę lambda.
  • Instalacja LPG: Źle zestrojona instalacja LPG może wpływać na mapy benzyny.
  • Nieszczelności w układzie dolotu powietrza: Nieszczelności za przepustnicą powodują spadek podciśnienia.
  • Uszkodzony przepływomierz: Zaniżone wartości przepływu powietrza mogą być spowodowane uszkodzeniem przepływomierza.
  • Zawory: Niewłaściwie wyregulowane zawory.

Diagnostyka i Sprawdzanie

Lewe Powietrze

Sprawdzenie, czy lewe powietrze jest przyczyną problemu, jest kluczowe. Można to zrobić na różne sposoby, ale warto zacząć od dokładnej inspekcji wizualnej. Na pierwszy rzut oka nie wygląda by były jakieś nieszczelności, psikałem starterem i żadnej reakcji silnika.

Ciśnienie Paliwa

Niskie ciśnienie paliwa może być przyczyną wysokich korekt na plus. Jedyny domowy sposób, jaki znam na cisnienie paliwa, to podlaczenie manometru do przewodu i odczytanie wskazan. Zawsze mozna kupic jakis tani manometr dla sprawdzenia. No to przejedz sie gdzies, gdzie sprawdza cisnienie benzyny, nie zaplacisz za to kroci.

Sondy Lambda i Wydech

Nieszczelny wydech przed pierwszą sondą lambda może zasysać powietrze i oszukiwać sondę. A jesli na sondzie uboko to leca w gore czasy wtrysku zeby wyrownac.

Instalacja LPG

Instalacja LPG ma wplyw na mapy benzyny. Dlatego logi i sprawdzenie silnika najlepiej robić z ZAKRĘCONĄ BUTLĄ LPG.

Przeczytaj także: Zastosowanie osuszacza powietrza i wentylatora

Przepływomierz

Ze swojej strony mogę powiedzieć, że warto wyczyścić MAF. Ja miałem u siebie problemy z zaniżaniem wartości przepływu. Psikałem MAF środkiem typu IPA i pomogło.

Logi Dynamiczne

W stwierdzeniu co jest nie tak pomogą nam logi dynamiczne, gdzie wartość MAF przy wysokim obciążeniu ma wynieść 105 g/s a czasy wtrysku będą max gdzieś do 16 -18 ms. Wydłużone czasy wtrysku będą świadczyć o niedomagającej/padającej pompie paliwa. Natomiast niskie wartości MAF to albo lewe powietrze albo uszkodzenie samego przepływomierza.

Jak zrobić logi dynamiczne? Wybieramy sobie grupy 002 i 033. Po prawej stronie w dole ekranu mamy przycisk "Log", wskazujemy miejsce zapisu pliku .csv ("Browse"), najlepiej wybrać sobie pulpitu dla łatwego dostępu. Rozpędzamy auto na 3 biegu, gaz od razu w podłogę i przy 1500 obr/min wciskamy "START" i przy 6000-7000 obr wciskamy STOP i Done,Close.

Korekty Wtryskiwaczy - Co To Oznacza?

Ogólnie rzecz ujmując korekta wtrysku, to zaawansowany proces technologiczny, który jest odpowiedzialny za działanie sterownika silnika i który zapewnia, odpowiednią pracę jednostki napędowej danego pojazdu. Najważniejszym zadaniem korekty wtryskiwacza jest jak najlepsze zbliżenie dawki paliwa do określonej normy, która jest wskazana przez producenta samochodu.

Przy korekcie wtrysku możemy zauważyć wartości takie jak (+) oraz (-) i to one są największą zagwozdką dla ludzi, którzy nie znają się na tym temacie. Są one jednak relatywnie proste do zrozumienia. Otóż zasada jest taka, że otrzymane wyniki wskazują na przyczynę usterki i jeżeli korekty są dodatnie to znaczy, że musimy zwiększyć dawkę paliwa poprzez zmianę w sterownik silnika. Jeżeli są one ujemne, to wtedy konieczne jest jak łatwo można się domyślić, zmniejszenie dawki.

Przeczytaj także: Rodzaje filtrów w oczyszczaczach powietrza

Prawidłowe wartości, które świadczą o sprawności wtrysków są korekcje, które mieszczą się w granicach 1,5 - 2,5 mg/suw w większości generacji wtryskiwaczy elektromagnetycznych. W wtryskach piezoelektrycznych z kolei wynik powinien wynosić 0,8 mg na suw.

Przykładowe Problemy i Rozwiązania

  • Problem: Błąd P0171 - czyli lewe powietrze. Korekty paliwa na około +20 (zarówno długo, jak i krótkoterminowe).
    • Rozwiązanie: Sprawdzenie i uszczelnienie układu dolotowego, wymiana filtra powietrza.
  • Problem: Wysokie korekty i bipy wtryskiwaczy w 1.9TDI.
    • Rozwiązanie: Sprawdzenie połączeń elektrycznych, synchronizacji, wydajności pompy tandem, uszczelek wtryskiwaczy.
  • Problem: Spadek mocy w M54B30, ujemne korekty długoterminowe, sondy lambda za katalizatorami pracujące na górnej granicy dopuszczalnego napięcia.
    • Rozwiązanie: Sprawdzenie szczelności dolotu, katalizatorów, DISA.

Tabela: Interpretacja Korekt Wtryskiwaczy

Wartość Korekty Interpretacja Potencjalne Przyczyny
Wartości dodatnie (+) Zwiększenie dawki paliwa Uboga mieszanka, lewe powietrze, niskie ciśnienie paliwa
Wartości ujemne (-) Zmniejszenie dawki paliwa Bogata mieszanka, nadmiar paliwa
1,5 - 2,5 mg/suw (elektromagnetyczne) Prawidłowe korekty Wtryski sprawne
0,8 mg/suw (piezoelektryczne) Prawidłowe korekty Wtryski sprawne

Pamiętaj, że diagnostyka i naprawa układu wtryskowego to skomplikowany proces, który wymaga odpowiedniej wiedzy i narzędzi. W przypadku braku doświadczenia, warto skorzystać z pomocy profesjonalnego mechanika.

Przeczytaj także: Winix Zero Plus: Nasza Recenzja

tags: #korekty #na #plus #filtr #powietrza #przyczyny

Popularne posty: