Wymiana korka spustowego oleju z filtra powietrza Suzuki Intruder 125 – Kompletny przewodnik

Regularna wymiana oleju silnikowego to jeden z podstawowych zabiegów serwisowych, który wpływa na długowieczność i niezawodność Twojego motocykla. To również temat, który wymaga odpowiedniej wiedzy, aby zadbać o maszynę w najlepszy możliwy sposób. W tym artykule omówimy proces wymiany korka spustowego oleju z filtra powietrza Suzuki Intruder 125. Dowiesz się, kiedy należy wymienić olej, jak wybrać odpowiedni jego rodzaj oraz na co zwrócić uwagę, aby cała operacja przebiegła sprawnie i bezpiecznie.

Kiedy wymieniać filtr oleju?

Filtr powinien być wymieniany co roku, lub co ok. 10-15 tysięcy kilometrów. Jednak dokładny przebieg, przy którym powinieneś wymienić filtr, ustala producent samochodu. Taka informacja znajduje się w instrukcji obsługi pojazdu.

Przygotowanie do wymiany filtra oleju

Operacja nie jest trudna i uda się ją wykonać praktycznie w każdym garażu.

Znajdź miskę olejową

Po pierwsze musisz znaleźć miskę olejową. Znajduje się ona na spodzie silnika. Wygląda jak metalowa mała skrzynka wraz z korkiem spustu oleju. Właśnie ten korek będzie Cię interesował najbardziej. Dzięki niemu dasz radę zlać cały olej silnikowy z układu. Jeżeli będziesz miał problem z jej znalezieniem, to spójrz w instrukcje obsługi pojazdu lub poczytaj na forum, gdzie można ją znaleźć w Twoim samochodzie.

Znajdź wlew oleju silnikowego

Druga rzecz będzie dużo łatwiejsza i powinna być znana każdemu kierowcy. Chodzi o wlew oleju silnikowego, który znajduje się pod maską pojazdu. To właśnie przez niego będziesz wlewał nowy olej.

Przeczytaj także: Wino: przechowywanie i aromat

Znajdź miejsce montażu filtra

Trzecią rzeczą do znalezienia będzie już sam filtr oleju. Może się on znajdować w dwóch miejscach. Albo w górnej części silnika, lub w bardziej problematycznej - dolnej. Jeżeli filtr oleju jest w górnej części, to masz ułatwione zadanie. Będzie się on znajdował w okolicach wlewu oleju, choć nie jest to zasada. Najlepiej poszukać na forum, gdzie można go znaleźć w Twoim konkretnym modelu pojazdu.

Potrzebne narzędzia i części do wymiany filtra oleju

Narzędzia również będą tutaj niezbędnym elementem całej wymiany. Potrzebujesz klucza do filtra oleju, oraz klucza do korka spustu oleju od miski olejowej. Wielkość kluczy musisz niestety dopasować samemu, ponieważ każdy samochód może posiadać inną wielkość. Przyda się również miska zlewowa do oleju. Można ją zastąpić jakimkolwiek pojemnikiem bezpieczniej pojemności ok. 5l.

Niezbędne narzędzia:

  • Klucz do odkręcenia filtra
  • Klucz do korka spustowego
  • Miska zlewowa

Jak sam tytuł artykuły wskazuje, będzie Ci potrzebny filtr oleju. Dodatkowo niezbędny będzie rekomendowany olej silnikowy przez producenta Twojego samochodu, oraz korek spustowy oleju wraz z podkładką (powinien być on przykręcany tylko raz).

Potrzebne części:

  • Filtr oleju
  • Olej silnikowy
  • Korek spustowy oleju

Wymiana filtra oleju krok po kroku

Kiedy masz już odnalezione wszystkie podzespoły, części zostały zakupione, a narzędzia są gotowe do pracy, to czas się dowiedzieć jak wymienić filtr oleju krok po kroku.

  1. Zlej olej silnikowy

    Pierwszym krokiem będzie zlanie całego oleju z układu. W tym celu odkręć korek od miski olejowej i zlej stary olej do miski zlewowej lub innego przygotowanego wcześniej naczynia. Aby jeszcze lepiej oczyścić układ, można przed zlaniem oleju zastosować płukankę silnika. Po zlaniu oleju zamontuj od razu nowy korek spustowy.

    Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtry w C5 III 16V?

  2. Odkręć filtr oleju

    Czas odkręcić filtr. Jest on odkręcany w zależności od silnika, jaki posiadasz. Najpewniej do tej czynności będzie Ci potrzebny klucz do odkręcania filtra oleju.

  3. Zadbaj o czystość

    Jest to często zapominany punkt, który często pomijają nawet mechanicy. Oczyść powierzchnie, aby nie pozostały żadne zabrudzenia. W tym celu możesz użyć zwykłej ściereczki.

  4. Nasmaruj uszczelkę filtra oleju

    Nasmaruj uszczelkę filtra olejem silnikowym. Ma to na celu zapobiegnięcie przeciekom i sprawi, że będzie posiadała dużo lepsze spasowanie.

  5. Zamontuj nowy filtr oleju

    Przykręć go ręką. Do tego celu nie używaj klucza, ponieważ możesz w ten sposób uszkodzić gwint. Filtr należy przykręcić do oporu, ale nie musisz się z nim “siłować”.

  6. Zalej nowy olej

    Czas wlać do układu nowy olej. W tym celu odkręć korek wlewu oleju i po prostu go wlej. Całą operację może Ci ułatwić lejek. Pamiętaj, tylko aby sprawdzić, ile dokładnie oleju powinieneś wlać do układu.

    Przeczytaj także: Metody filtracji oleju zasysanego

Gratulacje! Wymieniłeś filtr oleju!

Dodatkowe wskazówki

Czy zalewać filtr oleju przed montażem?

Niektórzy mechanicy wyznają zasadę, że należy go zalać nowym olejem przed montażem. W rzeczywistości taki zabieg jedynie wyrównuje w układzie ciśnienie odrobinę szybciej. Nie jest to więc konieczność, która przyniesie ogromne profity z takowej metody.

Co zrobić ze starym olejem filtrem po wymianie?

Stary olej silnikowy nie nadaje się już do Twojego użytku.

Znaczenie regularnej wymiany oleju

Regularna wymiana oleju w motocyklu jest kluczowa dla zachowania prawidłowego działania silnika i jego trwałości. Olej pełni kilka niezwykle ważnych funkcji: smaruje ruchome elementy silnika, zmniejsza tarcie, zapobiega przegrzewaniu się oraz usuwa zanieczyszczenia i osady powstające podczas pracy silnika. Z czasem olej traci swoje właściwości, staje się zanieczyszczony i mniej skutecznie spełnia swoje zadania, co może prowadzić do zwiększonego zużycia elementów silnika, a nawet jego awarii.

Ponadto zużyty olej może zawierać metaliczne drobinki, które powstają na skutek tarcia wewnątrz silnika. Jeśli nie zostaną one usunięte podczas wymiany, mogą działać jak środek ścierny, powodując dodatkowe uszkodzenia. Dlatego wymiana oleju, często wykonywana równocześnie z wymianą filtra oleju w motocyklu, to nie tylko inwestycja w żywotność silnika, ale także w bezpieczeństwo i niezawodność Twojej maszyny na drodze.

Płukanie silnika przed wymianą oleju

Płukanie silnika przed wymianą oleju pomaga usunąć nagromadzone zanieczyszczenia i osady, szczególnie w starszych motocyklach. Wystarczy dodać środek do płukania (engine flush) do starego oleju, uruchomić silnik na biegu jałowym na 5-15 minut zgodnie z instrukcją preparatu, a następnie spuścić olej wraz z zanieczyszczeniami.

Pierwsza wymiana oleju w nowym motocyklu

Pierwsza wymiana oleju w nowym motocyklu jest szczególnie ważna, ponieważ w początkowej fazie użytkowania, zwanej docieraniem, w silniku mogą powstawać metaliczne drobinki wynikające z docierania się jego elementów. Zazwyczaj producenci zalecają pierwszą wymianę oleju po przejechaniu około 500-1 000 kilometrów lub po zakończeniu okresu docierania, określonego w instrukcji obsługi.

tags: #korek #spustowy #oleju #z #filtra #powietrza

Popularne posty: