Lokalizacja i wymiana filtra powietrza w koparko-ładowarce JCB 3CX
- Szczegóły
Niezawodność oraz efektywność pracy koparko-ładowarki JCB 3CX w dużej mierze zależy od jakości zastosowanych filtrów. W maszynach takich jak koparki, ładowarki, koparko-ładowarki, minikoparki itp. znajdują się różne rodzaje filtrów, które mają chronić silnik i inne systemy/elementy przed zanieczyszczeniami, które mogłyby dostać się do ważnych podzespołów maszyny i spowodować ich uszkodzenie.
Znaczenie filtrów w JCB 3CX
Filtr powietrza to kolejny niezbędny element zapewniający sprawne funkcjonowanie koparko-ładowarki JCB 3CX. Zanieczyszczone powietrze może prowadzić do spadku wydajności silnika, zwiększenia zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet do jego uszkodzenia. Olej wymaga odpowiedniej filtracji, aby skutecznie chronić wewnętrzne części jednostki napędowej przed przedwczesnym zużyciem. Zanieczyszczenia takie jak pył, rdza czy nawet mikroskopijne cząstki metalu mogą prowadzić do zatarcia lub innych poważnych uszkodzeń.
Filtry oleju do JCB 3CX są zaprojektowane tak, aby wyłapywać wszelkie nieczystości, nie wpływając przy tym negatywnie na przepływ środka. Filtr oleju to kluczowy element w układzie smarowania maszyn budowlanych. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie oleju smarującego z zanieczyszczeń, które mogą powstać podczas pracy silnika. Filtr zatrzymuje cząstki stałe, takie jak kurz, metalowe opiłki, sadza itp., które mogą przedostać się do układu smarowania. Czysty olej silnikowy zapobiega szybszemu zużyciu się silnika. Filtr zaprojektowano w taki sposób, żeby nie powodować nadmiernego spadku ciśnienia oleju w układzie smarowania.
Odpowiednio zaprojektowane elementy filtracyjne odgrywają kluczową rolę w eliminowaniu zanieczyszczeń z powietrza wpływającego do kabiny maszyny. Zapewnienie czystego powietrza w kabinie nie tylko zwiększa komfort pracy, ale ma również bezpośredni wpływ na zdrowie operatora. Wdychanie zanieczyszczeń przez dłuższy czas może prowadzić do rozwoju różnorodnych problemów zdrowotnych, w tym dolegliwości układu oddechowego, alergii, a nawet przewlekłego zmęczenia.
Wymiana filtrów kabiny JCB ma szczególne znaczenie dla komfortu pracy operatora. Filtr kabinowy to nic innego niż filtr służący do oczyszczania powietrza wlatującego do kabiny. Pomaga usunąć zanieczyszczenia i pyły, które mogą powodować awarie elektroniki koparki i przyczynić się do nadmiernej eksploatacji maszyny. Nieświeże powietrze w kabinie wpływa również negatywnie na osoby pracujące w warunkach terenowych, przyczyniając się do powstawania bólów głowy i alergii. Niekorzystne warunki potęgują zmęczenie operatora, co może być niebezpieczne podczas wykonywania prac budowlanych. Oczyszczanie powietrza przedostającego się do kabiny jest bardzo ważne podczas pracy w warunkach silnego zapylenia. Maszyny budowlane produkują dużą ilość szkodliwych dla zdrowia spalin stanowiących zagrożenie, jeśli ich stężenie w kabinie operatora będzie za wysokie. Filtr kabinowy również ulega eksploatacji, przez co z czasem przestaje skutecznie filtrować powietrze i przepuszcza coraz więcej zanieczyszczeń do wnętrza kabiny. Dlatego należy regularnie sprawdzać stan techniczny filtrów oraz wymieniać je na nowe.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana filtra w koparko-ładowarce JCB
Lokalizacja filtrów w JCB 3CX
Zwykle filtr powietrza znajduje się w obudowie filtra powietrza, która jest umieszczona blisko silnika, często na górze lub z boku maszyny. Filtr oleju jest umieszczony na bloku silnika, często w dolnej części, aby umożliwić łatwy dostęp do filtra i jego wymianę. Filtr kabinowy jest częścią systemu wentylacji kabiny i najczęściej znajduje się pod deską rozdzielczą lub w pobliżu wejścia do kabiny. Może być umieszczony w układzie chłodzenia silnika, w okolicach chłodnicy lub przewodów chłodzących. Filtry paliwa są zainstalowane blisko zbiornika paliwa lub pompy paliwowej. Filtry hydrauliczne często znajdują się w okolicy zbiornika oleju hydraulicznego lub pompy hydraulicznej.
Wymiana filtra powietrza
Okres eksploatacji poszczególnych filtrów kabinowych powinien zostać podany przez producenta. Częstotliwość wymiany poszczególnych filtrów zależy od ich rodzaju oraz warunków, w których na co dzień pracuje maszyna. Do każdego z filtrów producent przygotował zalecenia dotyczące częstotliwości wymiany. Niestosowanie się do nich może powodować zmniejszenie efektywności pracy maszyny, a w niektórych sytuacjach doprowadzić do zagrożenia zdrowia operatora.
Po wymianie filtrów upewnij się, że obudowa filtra jest prawidłowo zamknięta, a wszystkie przewody dolotowe są szczelne.
Dodatkowe informacje
Do wyboru odpowiedniego filtra przydatny będzie numer seryjny maszyny, ponieważ na rynku jest bardzo duży wybór zarówno oryginalnych filtrów od danego producenta, jak i wysokiej jakości zamienników. Mając numer seryjny maszyny, zyskujesz pewność, że dana część jest kompatybilna z Twoją maszyną i pasuje do gniazda montażowego.
Filtr powietrza wewnętrzny (filtr bezpieczeństwa)
Filtr powietrza wewnętrzny, zwany też filtrem bezpieczeństwa, to ostatnia i najważniejsza linia obrony silnika. Jego zadaniem jest wychwycenie najdrobniejszego pyłu, który mógłby się przedostać w przypadku uszkodzenia filtra zewnętrznego. Choć jego zużycie nie daje natychmiastowych objawów, takich jak dymienie czy spadek mocy, jego niesprawność lub brak prowadzi do cichej śmierci silnika.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Pytanie: Czy mogę przedmuchać i ponownie użyć stary filtr wewnętrzny?
Odpowiedź: Absolutnie nie. Filtr wewnętrzny jest jednorazowy.
Pytanie: Czy mogę jeździć bez filtra wewnętrznego?
Odpowiedź: Jest to skrajnie niebezpieczne dla silnika.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
tags: #koparko #ładowarka #jcb #3cx #lokalizacja #filtra

