Koncentrat Płynu Chłodniczego: Woda Destylowana czy Demineralizowana?

Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów, stosowanych we współczesnych samochodach. To płynna część układu chłodzenia, która utrzymuje silnik we właściwej temperaturze (temperaturze roboczej) i chroni go przed przegrzaniem. Kiedy silnik pracuje w temperaturze roboczej, zużywa najmniej paliwa, ma najlepsze osiągi i emituje najmniej zanieczyszczeń.

Wielu kierowców kupuje koncentrat płynu do chłodnic - bo to bardzo dobre rozwiązanie. Jak zatem rozrobić taki koncentrat? Z czym mieszać koncentrat płynu chłodniczego - z wodą z kranu, czy z wodą demineralizowaną? Jak dobrać odpowiednie stężenie koncentratu?

Gotowy płyn czy koncentrat?

Płyn przeznaczony do układu chłodzenia jest gotowy do użycia. Można go wlać bezpośrednio do układu chłodzenia podczas wymiany płynu chłodniczego. Koncentrat płynu do układu chłodzenia musi zostać rozcieńczony wodą demineralizowaną w odpowiednich proporcjach. Są one podane na opakowaniu koncentratu.

Dlaczego rozcieńczanie jest ważne?

Zbyt mała ilość koncentratu w stosunku do ilości wody mogłaby spowodować przegrzewanie silnika i ataki korozji. Zbyt duża ilość koncentratu w stosunku do ilości wody demineralizowaną mogłaby spowodować problemy z rozgrzaniem silnika, większe zużycie paliwa i większą emisję spalin.

Koncentraty do chłodnic należy rozcieńczyć z wodą demineralizowaną. Ma to na celu zapobieżenie powstaniu kamienia kotłowego, który się osadza. Rozcieńcza się tylko koncentrat płynu do chłodnic - zgodnie z zaleceniami jego producenta !!!.

Przeczytaj także: Zastosowanie koncentratów osuszaczy powierzchni

Woda destylowana a demineralizowana

Wybór między wodą destylowaną a wodą demineralizowaną do układu chłodzenia ma istotne znaczenie dla wydajności silnika. W przypadku układów chłodzenia, woda destylowana jest zazwyczaj preferowana, ponieważ jej brak minerałów zmniejsza ryzyko korozji i osadzania się. Woda demineralizowana, mimo że ma swoje zastosowania, może nie być idealna do każdego silnika.

Korzyści ze stosowania wody destylowanej

Woda destylowana ma wiele korzyści w kontekście układów chłodzenia. Po pierwsze, jest całkowicie pozbawiona minerałów, co oznacza, że nie powoduje powstawania osadów w chłodnicy ani w przewodach. Dzięki temu, układ chłodzenia może pracować efektywniej, co jest kluczowe dla utrzymania optymalnej temperatury silnika. Dodatkowo, stosowanie wody destylowanej może przyczynić się do lepszego przewodzenia ciepła, co jest istotne w kontekście wydajności chłodzenia.

Woda z kranu - unikać!

Wyjaśnijmy sobie coś już na samym początku - do układu chłodzenia nie wlewamy zwykłej wody. Z zasady. Nie robimy tego nigdy lub prawie nigdy. Zwykła woda w układzie chłodzenia to proszenie się o poważne problemy. Na krótki czas jest to rozwiązanie do zaakceptowania, ale z pewnością nie na dłuższą metę.

Tzw. kranówka bywa wodą tak mocno nasyconą minerałami, że jednokrotne zalanie nią układu już zmusza nas do dokładnego płukania całości przewodów wraz z chłodnicą. I nie ważne, czy masz założone filtry, czy też nie - zwykła woda z wodociągów to dla chłodnicy prosta droga do awarii.

Jak dobrać odpowiednie stężenie koncentratu?

Na to pytanie odpowiada tabela rozcieńczania koncentratu do chłodnic. Każdy producent koncentratu do chłodnic umieszcza taką tabelę na opakowaniu koncentratu.

Przeczytaj także: Zastosowanie rozcieńczonego płynu chłodniczego

Jeśli wymieszamy jedną część koncentratu K2 Kuler i jedną część wody demineralizowanej - zabezpieczymy układ przed zamarzaniem w temperaturze do -50°C.

Wystarczy zaopatrzyć się w prosty tester do płynu chłodniczego- glikometr.

Przykład tabeli rozcieńczania koncentratu:

Proporcja koncentratu do wody Temperatura zamarzania
1:1 -50°C
2:3 -25°C
1:2 -17°C
1:3 -11°C

Kiedy wymieniać płyn chłodniczy?

Standardowy płyn chłodniczy należy wymieniać co 2 lata.

Jaki koncentrat wybrać?

Koncentrat płynu do chłodnic K2 Kuler dzięki odpowiednio dobranym składnikom zapewnia optymalną temperaturę pracy jednostki napędowej. Koncentrat płynu do chłodnic K2 Kuler to polski produkt wysokiej klasy, który można stosować w każdym samochodzie. Warto pomyśleć o K2 Kuler, kiedy wymiana płynu chłodniczego jest konieczna w naszym samochodzie.

Przeczytaj także: Sekrety nawilżonej skóry

Koncentrat (po rozcieńczeniu) można mieszkać z każdym płynem chłodniczym tego samego typu (kiedy uzupełniamy poziom płynu).

tags: #koncentrat #płynu #chłodniczego #destylowana #czy #demineralizowana

Popularne posty: