Komora Filtra Powietrza w Fiacie Panda III: Budowa, Modyfikacje i Regulacje
- Szczegóły
Wybór odpowiedniego filtra powietrza i jego komory ma kluczowe znaczenie dla wydajności i żywotności silnika w Fiacie Panda III. W tym artykule omówimy budowę komory filtra powietrza, dostępne opcje modyfikacji oraz regulacje dotyczące filtrów sportowych, w tym popularnych filtrów Pipercross.
Budowa i Funkcja Komory Filtra Powietrza
Komora filtra powietrza w Fiacie Panda III jest elementem układu dolotowego, którego zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami. Filtr powietrza, umieszczony w komorze, zatrzymuje kurz, pył i inne cząstki, które mogłyby uszkodzić silnik. Standardowa komora filtra powietrza jest zaprojektowana tak, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej skuteczności filtracji.
Modyfikacje Komory Filtra Powietrza
Dla entuzjastów tuningu i sportów motorowych istnieje wiele opcji modyfikacji komory filtra powietrza w Fiacie Panda III. Jednym z popularnych rozwiązań jest zastosowanie sportowego filtra powietrza, który charakteryzuje się zwiększonym przepływem powietrza w porównaniu do standardowych filtrów papierowych. Filtry panelowe firmy PIPERCROSS są idealnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy chcą podnieść moc swojego samochodu oraz obniżyć koszty jego eksploatacji.
Gąbkowy filtr powietrza Pipercross zapewnia aż 30% więcej przepływu powietrza do komory silnika w porównaniu ze standardowym! Co więcej, jest też zauważalnie skuteczniejszy w wyłapywaniu zanieczyszczeń. Sekret tkwi w kilku warstwach poliuretanowej gąbki. Każda z nich różni się wielkością oraz porowatością.
Filtry powietrza firmy PIPERCROSS są tworzone ze specjalnej gąbki o wyjątkowych właściwościach. Gąbka zastosowana w tych filtrach zatrzymuje dwa razy więcej zanieczyszczeń powietrza i wykazuje trzykrotnie wyższą żywotność niż papier lub bawełna stosowana w innych filtrach, przy zachowaniu stałego przepływu powietrza.
Przeczytaj także: Poznaj zasadę działania oczyszczalni drenażowej
Materiał filtracyjny PIPERCROSS to poliuretanowa gąbka tworzona według unikalnej technologii. Do budowy filtra wykorzystuje się kilka warstw takiej gąbki a każda z nich charakteryzuje się inna porowatością mierzoną w porach na cal (PPI) oraz ich różną wielkością.
Dodatkowym atutem filtrów firmy PIPERCROS jest to, że są to filtry mokre, oznacza to, że medium filtracyjne jest nasączone specjalnym olejem zatrzymującym najdrobniejsze zanieczyszcenia. Filtry te są wielokrotnego użytku i można je czyścić i konserwować we własnym zakresie używając odpowiednich, dedykowanych preparatów PIPERCROSS.
Zamiana standardowego filtra na sportowy to z pewnością najprostszy sposób na zwiększenie przepływu powietrza do silnika.
Gąbkowe filtry powietrza są twórczym rozwinięciem pomysłu znanego z filtrów bawełnianych. Korzyści są bardzo podobne, ale różnice są w materiale i w samej filtracji. Filtry gąbkowe wykorzystują ideę większych porów, większej struktury 3D i zastosowania oleju do zatrzymywania cząstek zanieczyszczeń, ale robią to w nieco odmienny sposób.
Wielowarstwowa pianka wykorzystuje różne warstwy gąbki o różnych gradacjach, każda warstwa zatrzymuje cząstki o różnych rozmiarach, jednocześnie pozwalając na swobodny przepływ powietrza. Dzięki temu pianka ma przewagę nad filtrem bawełnianym - choć oba filtry mają małe opory, media wykonane z gąbki pozwalają filtrowi utrzymać przepływ powietrza nawet przy dużym zanieczyszczeniu.
Przeczytaj także: Fermentacja w Oczyszczalni: Zasady, Obliczenia, Wymiarowanie
Gąbkowy filtr powietrza jest nie tylko skuteczny w wyłapywaniu zanieczyszczeń przez cały czas pomiędzy czyszczeniami, ale też zapewnia odpowiedni przepływ. Do tego, jak wiesz, jest wielorazowy - wymaga tylko regularnej pielęgnacji co ok. 15 tys. km.
Podsumowując: długoterminową korzyścią jest to, że filtr zatrzymuje zanieczyszczenia, ale nie traci wydajności w miarę upływu czasu, co oznacza, że wydajność filtra powietrza pozostaje niemal stała od jednego serwisu do drugiego, a skuteczność w wyłapywaniu zanieczyszczeń jest na równym poziomie i to bez ograniczenia przepływu powietrza do silnika.
Filtry powietrza Pipercross są wykonane w technologii próżniowo rozbijanej wielowarstwowej gąbki. Są to filtry sportowe, które w szybkim czasie można przywrócić do pełnej sprawności. Do czyszczenia zalecane są specjalne preparaty Pipercross, opracowane z myślą o filtrach gąbkowych.
Z punktu widzenia użytkownika ważne jest, aby proces czyszczenia i nasączania specjalistycznym środkiem wykonywany był zgodnie z zaleceniami producenta. Tylko wtedy będziesz miał gwarancję, że wykorzystasz wszystkie atuty.
Korzyści z zastosowania sportowego filtra powietrza:
Przeczytaj także: Zasada Działania Komory Zbiorczej
- Więcej mocy i momentu obrotowego: Sportowy filtr powietrza zmniejsza opory, dzięki czemu silnik może pracować wydajniej.
- Niższe spalanie: Poprawa efektywności jednostki napędowej może prowadzić do redukcji spalania.
- Mniejsze koszty serwisu: Brak konieczności regularnej wymiany papierowego filtra powietrza oznacza oszczędności.
- Dźwięk silnika: Zastosowanie filtra sportowego może poprawić dźwięk silnika.
Regulacje Techniczne w Sportach Motorowych (Maluch Trophy)
W sportach motorowych, takich jak Maluch Trophy, obowiązują szczegółowe regulacje techniczne dotyczące modyfikacji komory filtra powietrza i innych elementów układu dolotowego. Poniżej przedstawiamy wybrane regulacje z regulaminu Maluch Trophy:
Regulacje Ogólne
- Dopuszcza się wszystkie wersje Fiata 126p włoskie i polskie, z silnikami chłodzonymi powietrzem oraz Fiata 500.
- Nadwozie może być odchudzone, do wagi minimalnej odpowiedniej dywizji i obspawane.
- Jakiekolwiek zmiany struktury nośnej nadwozia samonośnego są niedozwolone chyba, że przepisy szczegółowe danej dywizji stanowią inaczej.
- Zezwala się na usunięcie fotela pasażera, tylnej kanapy, wykładzin i wygłuszeń, oraz masy bitumicznej z wnętrza nadwozia, a także fabrycznej konserwacji podwozia.
Regulacje Szczegółowe (Dywizja 0)
- Układ dolotowy powietrza od pokrywy filtra powietrza do gaźnika-seryjny z dowolnością w zakresie stosowania tłumika szmerów lub seryjnej rurki od PF 126P 600cm3.
- Gaźnik -seryjny, jednakże dopuszcza się dowolne dysze powietrzne i paliwowe w gaźniku, oraz zastosowanie tzw. przelewki.
- Średnica gaźnika przy przepustnicy maksymalnie 28,00 mm.
Regulacje Szczegółowe (Dywizja 1)
- Układ dolotowy przed gaźnikiem jest dowolny.
- Dopuszcza się modyfikacje gaźnika (w tym dodawanie materiału) na podstawie seryjnego gaźnika.
- Średnica gardzieli gaźnika może wynosić maksymalnie 28,20 mm, a średnica zwężki 23,20 mm.
Regulacje Szczegółowe (Dywizja 2)
- Silnik musi bazować na oryginalnej jednostce z Fiata 500, 126, 126p lub Panda 30.
- Dopuszcza się dowolne modyfikacje obudowy (w tym dodawanie materiału).
Podsumowanie
Wybór i modyfikacja komory filtra powietrza w Fiacie Panda III zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji kierowcy. Filtry sportowe, takie jak Pipercross, mogą znacząco poprawić osiągi silnika, ale należy pamiętać o regularnej konserwacji i czyszczeniu. W przypadku sportów motorowych, ważne jest przestrzeganie regulacji technicznych, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami.
tags: #komora #filtra #powietrza #panda #iii #budowa

