Klimatyzacja Peugeot 307: Osuszacz i jego wymiana
- Szczegóły
Klimatyzacja w samochodzie nie jest obecnie luksusem, a standardem, bez którego wielu nie wyobraża sobie codziennej jazdy. Osuszacz klimatyzacji to jeden z elementów, który może mieć ogromny wpływ na wydajność całego układu. W sytuacji, gdy dochodzi do jego awarii, konieczne jest skontrolowanie oraz wymiana na nowy.
Rola i działanie osuszacza klimatyzacji
Osuszacz klimatyzacji odpowiedzialny jest za utrzymanie prawidłowego poziomu wilgoci w całym układzie klimatyzacji samochodowej, nie dopuszcza on do powstania jej nadmiaru. W przypadku, kiedy poziom wilgoci jest za wysoki, może dojść do wystąpienia korozji na metalowych elementach układu klimatyzacji. Skutkuje to zanieczyszczeniem czynnika chłodzącego, który w takim stanie blokuje proces skraplania. W przypadku nadmiaru wody, która przedostaje się do układu chłodzącego dochodzi do osadzania się jej w skrystalizowanej postaci, czynnik chłodzący nie ma możliwości swobodnego przepływu.
Nowoczesna klimatyzacja ma zamontowany osuszacz w celu wychwytywania z obiegu nawet mikroskopijnych cząsteczek wody. W przeciwnym razie dostaną się one do całego układu, co może mieć wyjątkowo negatywny wpływ na stan poszczególnych elementów. Odwadniacz klimatyzacji (to inna nazwa osuszacza) dba o minimalizowanie ryzyka wystąpienia destrukcji i rdzy na sprężarce oraz wszelkich metalowych elementach klimatyzacji. Dodatkowo osuszacz ma za zadanie pochłaniać wszelkie zanieczyszczenia występujące w układzie, które przedostają się przez niewielkie otwory rozszczelniające.
Osuszacz klimatyzacji pełni jeszcze jedną ważną funkcję - filtruje zanieczyszczenia. Osuszacz jest jednym z elementów eksploatacyjnych wchodzących w skład układu klimatyzacji w samochodzie PEUGEOT 307. Należą do niego także kompresor, skraplacz, parownik i zawór rozprężny, jak również szereg różnych przewodów. Osuszacz klimatyzacji w autach PEUGEOT 307 to po prostu filtr. Najczęściej znajduje się on po stronie wysokiego ciśnienia pomiędzy skraplaczem a zaworem rozprężnym.
Do najważniejszych zadań tego elementu należy absorbowanie wilgoci, ale również filtrowanie zanieczyszczeń, które bardzo często przedostają się do układu. Stanowi on jednocześnie pewnego rodzaju zbiornik na czynnik chłodniczy - zapewnia jego rezerwy i poprawny dopływ do parownika.
Przeczytaj także: Klimatyzacja w Peugeot 206 - osuszacz
Budowa osuszacza
Osuszacz klimatyzacji samochodowej występuje najczęściej w postaci niewielkiego zbiorniczka wykonanego z aluminium. Osuszacz montowany jest zazwyczaj pomiędzy parownikiem a skraplaczem. Ma walcowaty kształt, a jego budowa przypomina filtr paliwa. We wnętrzu znaleźć można materiał pochłaniający wilgoć, którego rolą jest także separowanie zanieczyszczeń oraz przewód wlotowy. Dodatkowo na dole znajduje się strefa, w której zbierane są wszystkie drobne zanieczyszczenia wychwycone przez filtr.
Kiedy należy wymienić osuszacz?
Osuszacz klimatyzacji samochodowej należy wymienić w momencie, kiedy przedostanie się do niego wilgoć. Dzieje się tak najczęściej przy wymianie kompresora i rozszczelnienia układu chłodzenia. Osuszacz klimatyzacji uniwersalny powinien być wymieniany po każdej ingerencji w układzie klimatyzacji. W przypadku nawet drobnego rozszczelnienia do jego wnętrza dostają się zanieczyszczenia oraz wilgoć. Jeśli nabijasz system lub wymieniasz którykolwiek element, zadbaj również o nowy osuszacz.
Osuszacz klimatyzacji to niezwykle ważny element, dlatego producenci zalecają jego wymianę co najmniej co dwa lata. Osuszacz klimatyzacji samochodowej ma za zadanie pełnić rolę filtra, eliminując wilgoć i drobne zanieczyszczenia, które występują w układzie klimatyzacji samochodowej, np. przy okazji uzupełniania czynnika chłodzącego, wymianie oleju czy montażu kompresora. Przy wymianie zatartego kompresora należy zwrócić szczególną uwagę na płukanie całego układu autoklimatyzacji. Do tego celu służą odpowiednie płyny i urządzenia.
Nie wystarcza płukanie samym azotem czy czynnikiem chłodzącym. Nie przynosi efektów również sama wymiana filtra czy osuszacza w systemie klimatyzacji samochodowej. Serwis przy montażu nowego kompresora do klimatyzacji w samochodzie bezwzględnie powinien wymienić osuszacz. Nigdy nie kupuj używanych, ani regenerowanych osuszaczy klimatyzacji samochodowej.
Objawy zużytego lub uszkodzonego osuszacza
Osuszacz klimatyzacji pełni istotną funkcję w pracy całego układu, dlatego tak ważne jest szybkie zdiagnozowanie jego usterki. Niemniej nie jest to proste i jednoznaczne. Jego wyciągnięcie i kontrola nie jest tak łatwa, jak w przypadku filtru powietrza. Filtrując przepływ czynnika, osuszacz klimatyzacji samochodowej może wchłonąć nawet 10 g wody. Oznacza to, że kontrolowanie jego wagi jest bezcelowe.
Przeczytaj także: Skuteczność filtrów powietrza
Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu osuszacza jest zwrócenie uwagi na dwa czynniki. Przede wszystkim na nagły spadek mocy klimatyzacji lub nieprawidłową temperaturę powietrza. Gdy nie jest wystarczająco zimne lub nie zmniejsza z czasem swojej temperatury, może świadczyć to o zapchanym osuszaczu. Niemniej są to objawy także wielu innych usterek, m.in. uszkodzonej sprężarki czy nieodpowiedniego ciśnienia czynnika chłodniczego.
W procesie diagnostycznym warto najpierw wykluczyć tego typu awarie, ponieważ przy każdym otworzeniu układu osuszacz wymaga wymiany.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze osuszacza?
Wysokiej jakości osuszacz powinien przede wszystkim pasować do układu klimatyzacji w Twoim samochodzie. Zaleca się także wybieranie wariantów wyposażonych we wskaźniki zawilgocenia. Stanowi to istotną informację, gdy nie masz pewności, czy już należy go wymieniać.
Osuszacz jest wyposażony w czułe wskaźniki wilgoci, jest pakowany oraz przechowywany w specjalnych warunkach. Na każdym etapie jest starannie zabezpieczany, a już kilka minut po wyjęciu traci pierwotne właściwości. Wszelkie zanieczyszczenia oraz wilgoć stanowią zagrożenie dla zaworu rozprężnego i pozostałych elementów klimatyzacji. Nie warto wybierać połowicznych rozwiązań, ponieważ doprowadzi to jedynie do większych awarii.
FAQ
- Jak działa osuszacz klimatyzacji?
Osuszacz klimatyzacji jest urządzeniem, które usuwa wilgoć i pochłania gromadzące się w nim zanieczyszczenia. Jego działanie polega na przepuszczaniu powietrza przez specjalny filtr, który absorbuje drobinki wody. Następnie powietrze zostaje podgrzane, co powoduje parowanie wilgoci i jej usunięcie.
Przeczytaj także: Problemy z klimatyzacją? Przyczyny wycieków
- Kiedy należy wymienić osuszacz klimatyzacji?
Osuszacz klimatyzacji powinien być wymieniany, gdy nie jest w stanie skutecznie odprowadzać wilgoci i utrzymać optymalnych warunków wewnątrz pojazdu. Pamiętaj, aby dokonać tego po każdej naprawie układu, w przypadku nieszczelności lub zamontowania w nim jakichkolwiek nowych elementów. Wymiana może okazać się konieczna także wtedy, gdy byłeś uczestnikiem wypadku bądź zauważyłeś spadek wydajności klimatyzacji. Producenci najczęściej zalecają wymianę osuszacza co 2-4 lata.
- Jak dobrać osuszacz klimatyzacji do samochodu?
Kupując osuszacz klimatyzacji, powinieneś wziąć pod uwagę kilka czynników. Uwzględnij markę i model Twojego samochodu oraz rozmiar i typ układu. Wszystko po to, aby wybrać odpowiednią wielkość tego elementu. W przypadku wątpliwości zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu bądź skonsultuj się ze specjalistą, aby dokonać prawidłowej decyzji. Pamiętaj, aby nie oszczędzać! Stawiaj tylko na nowe osuszacze klimatyzacji. Produkt z drugiej ręki może niewłaściwie pełnić swoją funkcję. Raz odpakowany osuszacz traci właściwości chłonne.
Osuszacz klimatyzacji samochodowej powinien wymieniać fachowiec. Pamiętaj o tym, że swoje zadanie zaczyna on spełniać już w momencie jego rozpakowania. Jeżeli przed montażem na dłuższy czas pozostawisz go otwartym, jego skuteczność może się zmniejszyć, a nawet będzie on całkowicie bezużyteczny.
tags: #klimatyzacja #peugeot #307 #osuszacz #wymiana

