Budowa i Działanie Klapki Pokrywy Filtra Powietrza
- Szczegóły
W artykule omówimy budowę i działanie klapki pokrywy filtra powietrza, diagnostykę nieszczelności, typowe problemy oraz możliwe rozwiązania.
Funkcje Klapy Wlotu Powietrza
Przepustnica, lub inaczej klapa gasząca, ma w zasadzie dwa zadania: w czasie zatrzymania silnika zamknąć dolot oraz zabezpieczyć silnik przed rozbiegnięciem w przypadku np. awarii turbiny i zasysania oleju.
W niektórych silnikach, takich jak Renault Trafic 1.9 dCi, klapa dławi dolot do 2200 obr./min, aby wymusić zasysanie przez silnik spalin z EGR. Jeśli EGR jest niesprawny, brudny lub zaślepiony, silnik może nie otrzymywać wystarczającej ilości powietrza.
Diagnostyka i Typowe Problemy
Pierwszym krokiem w diagnostyce jest sprawdzenie, czy do filtra paliwa dociera paliwo. Należy również sprawdzić, czy podczas kręcenia rozrusznikiem podnosi się wskazówka obrotomierza (co może wskazywać na uszkodzenie czujnika na wale).
Najlepiej podłączyć komputer diagnostyczny i sprawdzić błędy oraz zweryfikować, czy parametry pracy są prawidłowe przed odpaleniem i w czasie odpalania.
Przeczytaj także: Klapka filtra powietrza - jak wymienić w Cinquecento?
Objawy takie jak próby załapania przez ciepły silnik podczas odpalania (jakby nie dostawał paliwa lub klapa gasząca była zamknięta) mogą wskazywać na problemy z dolotem paliwa lub klapą gaszącą.
Zapchany dolot lub nieszczelność w dolocie mogą powodować problemy z zaciąganiem odpowiedniej mieszanki LPG, co skutkuje słabszym silnikiem.
Dolot powietrza musi być szczelny, inaczej silnik nie zaciągnie odpowiedniej mieszanki LPG i będzie słabszy.
Nieszczelność w Układzie Dolotowym
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza, co wpływa na parametry spalania paliwa.
Nieszczelność może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach, gdy osoba dokonująca naprawy popełni błąd i złoży elementy dolotu niepoprawnie.
Przeczytaj także: Znaczenie klapki filtra powietrza w Suzuki LT-F 4WD
Świst układu dolotowego zazwyczaj jest spowodowany nieszczelnością połączeń pomiędzy elementami, uszkodzeniem intercoolera lub zaworu blow-off.
Jeżeli zawieszony w powietrzu dym jest zaciągany w stronę silnika innym punktem, niż fabryczny wlot powietrza, to znak, że do silnika dostaje się lewe powietrze - stąd też jest świst.
Diagnostyka Nieszczelności
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić domowymi sposobami:
- Użycie łatwopalnego aerozolu: Uruchom silnik i rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu nieszczelności silnik "zaciągnie" środek, co zmieni jego pracę.
- Użycie dymu: Po odłączeniu filtra powietrza zakryj szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Wprowadź dym do układu przez przewód podciśnieniowy od serwa wspomagania hamulców. Obserwuj, gdzie wydostaje się dym.
Możliwe Rozwiązania
Mechaniczne uszkodzenia elementów dolotu zwykle oznaczają, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. Nieszczelności na połączeniach można naprawić, wymieniając uszczelnienia (np. o-ringi).
Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki, którą należy wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać wymiany zaworów podciśnieniowych sterujących recyrkulacją spalin.
Przeczytaj także: Golf 4: Uszkodzona Klapka Filtra Powietrza - Diagnoza i Naprawa
Filtr Powietrza
Filtr powietrza w Peugeocie 107 jest wymieniany zgodnie z cyklem serwisowym co 60 000 km, ale zaleca się częstszą wymianę, przynajmniej na każdym przeglądzie.
Wymieniając filtr powietrza, warto używać filtrów takich marek jak Filtron lub Bosch, wymieniając je przy każdej wymianie oleju.
Modyfikacje Filtra Powietrza
Zamiast inwestować w drogi filtr, można rozważyć modyfikację dolotu. Należy jednak pamiętać, że stosowanie filtrów nasączanych olejem w autach wolnossących może nie przynieść korzyści, a nawet zaszkodzić, osadzając się na czujniku przepływu masy powietrza.
Dodatkowe Systemy
W celu zwiększenia wentylacji można połączyć wyrzutnię rekuperatora z czerpnią pompy ciepła, dodając dolot dodatkowego powietrza i montując dwie klapy zwrotne.
Strzał w Dolot (Cofanie się Gazu)
Cofanie się gazu do filtra powietrza, zwane "strzałem w dolot" lub "wystrzałem LPG", to zjawisko nieprawidłowego zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej poza komorą spalania, czyli w układzie dolotowym silnika.
Przyczyny:
- Zbyt uboga mieszanka gazowo-powietrzna.
- Zużyte świece zapłonowe lub cewki.
- Błędy w ustawieniach zapłonu.
Skutki mogą być kosztowne, najczęściej uszkadzana jest obudowa filtra powietrza lub kolektor dolotowy.
Współczesne instalacje LPG minimalizują ryzyko cofnięcia się mieszanki, ale zła kalibracja, niesprawny zapłon lub zużyte filtry mogą sprzyjać temu zjawisku.
Filtr Narurowy Aquafilter
Filtr narurowy Aquafilter z mosiężnymi przyłączami 1/2" doskonale sprawdza się w gospodarstwie domowym do uzdatniania wody zimnej. Składa się z korpusu, głowicy i podstawy, z uszczelnieniem w postaci o-ringu.
Może być umieszczony na głównym przyłączu wody lub w pojedynczych punktach, np. pod zlewozmywakiem. Obudowy o wysokości 7" stosowane są głównie w mieszkaniach w instalacjach nie wymagających bardzo dużych przepływów wody.
Filtry Sprężonego Powietrza
Filtry sprężonego powietrza są kluczowe dla blokowania cząstek zanieczyszczeń w przepływającym powietrzu, chroniąc narzędzia, redukując koszty serwisowe oraz podnosząc wydajność.
Podział filtrów ciśnieniowych:
- Filtry powietrza wstępne (filtracja między 5 a 20 mikrometrów).
- Filtry powietrza dokładne (filtracja równa 0,3 i 0,01 um).
- Filtry powietrza wysokociśnieniowe (ciśnienie maksymalne równe 40 bar).
- Filtry powietrza liniowe.
- Filtry powietrza ze stali szlachetnej.
- Filtry ciśnieniowe do wody.
Filtry dokładne są nazywane filtrami sprężonego powietrza precyzyjnymi, gdyż dokładność filtracji wynosi 99,999% ! Filtracji na poziomie 0,01 mikrona wymaga m.in. przemysł elektroniczny np. przy procesach związanych z produkcją struktur półprzewodnikowych.
Aby zmierzyć zanieczyszczenie wkładu filtracyjnego mikrofiltra należy pomierzyć spadek ciśnienia na samym wkładzie.
Budowa i Zasada Działania Filtrów Powietrza
Sprężone powietrze dochodzi do filtra przez kanał wlotowy i jest kierowany na kierownicę, która pełni rolę rozdzielacza i rozdysponowuje je na kilka strumieni i wprawia w ruch wirowy. W skutek tego cząsteczki wody, oleju i inne zanieczyszczenia stałe odprowadzone zostają przez osłonę, ściankę zbiornika aż do osadnika, gdzie przez zawór mogą być wyrzucone na zewnątrz.
Wybierając filtr, należy zwrócić uwagę na:
- wielkość przyłącza (typ, średnica gwintu) otworu przyłączeniowego
- rodzaj spustu (automatyczny lub ręczny)
- precyzja filtracji jaka jest wymagana w układzie
Przyjmuje się, że sprężone powietrze dedykowane do napędów i układu sterowania obrabiarkami i innych maszyn powinno być wolne od zanieczyszczeń większych od przedziału 0,025 - 0,04mm.
Zanieczyszczenia w Sprężonym Powietrzu
Przed filtracją powietrza, sprężone powietrze posiada płynne, gazowe i stałe zanieczyszczenia tj.: wodę, cząstki stałe, olej.
Budowa Filtra Oleju
Filtr oleju składa się z metalowej obudowy, papierowego wkładu filtrującego, zaworu przeciwzwrotnego (Anti-Drain Back Valve) i zaworu przelewowego (By-Pass).
Zawór Przeciwzwrotny (Anti-Drain Back Valve) to gumowa membrana, która zapobiega cofaniu się brudnego oleju do misy po wyłączeniu silnika.
Zawór Przelewowy (By-Pass) ma za zadanie udrożnić przepływ oleju, gdy powstanie ryzyko niedostatecznego smarowania elementów silnika.
| Element | Funkcja |
|---|---|
| Wkład filtrujący | Oczyszcza olej z zanieczyszczeń |
| Zawór przeciwzwrotny | Zapobiega cofaniu się oleju |
| Zawór przelewowy | Udrażnia przepływ oleju w sytuacjach awaryjnych |
Zasada Działania Filtra Oleju
Olej pobierany z misy olejowej jest filtrowany w pierwszym etapie przez smok. Do filtra oleju dociera olej, który jednak może mieć w sobie mikro zabrudzenia. Olej odfiltrowuje drobinki o wielkości 1/50 milimetra.
Budowa Filtra Powietrza w Ciągnikach i Maszynach Rolniczych
Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, np. Ursusa C-45, nie stawiały wysokich wymagań co do paliwa i czystości powietrza. Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania wymusiły na projektantach zupełnie inne podejście do jakości powietrza zasysanego przez silniki.
Filtr Powietrza Mokry
Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny.
Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia.
Filtr Powietrza Suchy
W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem.
Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać.
Obudowa Filtra Powietrza Rato Silnik R390
Szukasz solidnej i szczelnej obudowy filtra powietrza do silnika Rato R390? Ten kompletny zestaw zapewnia skuteczną ochronę układu dolotowego przed kurzem, pyłem i drobinami, stabilną pracę jednostki oraz łatwy serwis.
Obudowa filtra powietrza Rato R390 kpl. To kompletna obudowa filtra powietrza przeznaczona do silników spalinowych Rato serii R390. Element montuje się bezpośrednio na króćcu dolotowym gaźnika po stronie ssącej silnika, w miejscu fabrycznej obudowy.
Obudowa jest przeznaczona do silników Rato R390 stosowanych m.in. w: agregatach prądotwórczych, zagęszczarkach, przecinarkach jezdnych, betoniarkach, pompach wody, zamiatarkach, glebogryzarkach i innych maszynach o zbliżonej mocy.
Nieszczelny Filtr Powietrza: Objawy Usterki
Nieszczelny filtr powietrza: objawy usterki mogą wskazywać na problemy z innymi układami w aucie.
Filtr powietrza pełni niezwykle ważną rolę w silniku. Filtruje bowiem powietrze zasysane do komory spalania - powietrze, które co warto zaznaczyć, niedługo później staje się częścią mieszanki paliwowej.
Może się okazać, że obudowa filtra jest nieszczelna lub np. dziurawa. W takim przypadku do układu dolotowego dostaje się tzw. lewe powietrze. I przynosi ono dwa skutki. Po pierwsze sprawia, że mieszanka paliwowa jest rozrzedzana i staje się uboga. A to skutkuje wyraźnym spadkiem mocy. Po drugie wraz z "lewym powietrzem" do układu dolotowego dostają się zanieczyszczenia, w tym np. drobinki piasku.
Problem z nieszczelnym filtrem powietrza jest o tyle duży, że w razie spadku mocy kierowca poszukuje problemów w układzie wtryskowym czy przepływomierzu. Rzadko w pierwszej kolejności sprawdza się filtr. A długotrwałe problemy nie tylko uprzykrzają eksploatację, ale również mogą doprowadzić do kosztownej usterki turbiny.
W przypadku stwierdzenia uszkodzenia obudowy filtra powietrza, najlepiej jest ją wymienić. To na szczęście nie stanowi dużego wydatku. Ceny nowych części zaczynają się już od 90 - 100 zł. Co więcej, wymiana na ogół nie jest skomplikowana, choć może się wiązać z utrudnionym dostępem. Kierowca może ją zatem wykonać we własnym zakresie.
Obudowa Filtra Powietrza
Obudowa filtra powietrza jest kluczowym elementem systemu filtracji powietrza w samochodzie. Filtr powietrza chroni silnik przed szkodliwymi cząstkami, które mogą wpłynąć na jego wydajność i żywotność.
tags: #klapka #pokrywy #filtra #powietrza #budowa #i

