Ursus C-385: Katalog Części i Filtrów Powietrza

Ursus C-385 to ciągnik rolniczy, który był przełomem w Polsce, jeżeli chodzi o mechanizację rolnictwa. Ten pojazd powstał przy współpracy Polski oraz Czechosłowacji, a pierwszy egzemplarz został wyprodukowany w 1969 roku. Produkcja ciągnika trwała aż do 1983 roku, a linię produkcyjną opuściło prawie 10 tysięcy tych pojazdów.

Historia i Modyfikacje Ursusa C-385

Ciągniki w ciągu swojej produkcji były modyfikowane i pewne części się zmieniały. Pierwsza wersja produkowana była do roku 1974. Posiadała ona silnik o pojemności 4.6 l, mocy 76 KM oraz 4 cylindry. Chłodzony on jest cieczą, a wtrysk jest mechaniczny i bezpośredni dzięki pompie wtryskowej marki Motorpal. Moc silnika przenoszona jest na tylną oś, a prędkość maksymalna to około 25 km/h.

W latach 1975-1983 wprowadzono modyfikacje do ciągnika. Główna zmiana polegała na zastosowaniu nowego typu silnika - Z 7501. Pojemność skokowa tej jednostki wynosi 4.6 l, a rozwijana moc osiąga 83 KM. Ilość cylindrów wynosi 4 lub 6. W tym samym czasie wyszła też najmocniejsza wersja Ursusa C-385 w wersji turbo. Ten sam silnik został wyposażony w turbo sprężarkę. Zwiększył się moment obrotowy, a moc wynosi już 100 KM. Dodatkowo była możliwość napędu na wszystkie koła.

Obecnie firma Ursus wypuściła na rynek nową wersję C-385. Pierwszy pojazd zjechał z taśmy produkcyjnej w 2016 roku. Nowy silnik spełnia normy emisji spalin Euro III i generuje 85 KM. Na jego pojemność 3, 4 l składają się 4 cylindry. Przeniesienie napędu realizowane jest poprzez dwutarczowe sprzęgło cierne oraz skrzynię biegów 12 x 12 z rewersem oraz wzmacniaczem momentu. Ciągnik posiada blokadę tylnego mostu realizowaną elektrohydraulicznie.

Silnik i Zestawy Naprawcze

Dzisiaj można kupić do tego silnika zestaw naprawczy, który powinien składać się z:

Przeczytaj także: Zamienniki Filtrów Powietrza Zetor 7211

  • Tuleja
  • Tłok
  • Sworzeń
  • Pierścienie - 4 sztuki
  • Zabezpieczenia - 2 sztuki
  • O-ringi tulei - 2 sztuki

Podczas eksploatacji silnika na pewno przyda się też wymiana wszystkich uszczelek. Komplet można kupić w specjalistycznych sklepach, ale trzeba pamiętać, że istnieją dwa rodzaje kompletów: jeden do silników 4 cylindrowych, a drugi do silników 6 cylindrowych. Jeżeli zdecydujemy się na kompletny remont silnika, warto sprawdzić najpierw czy mamy wersję z 4 czy 6 cylindrami. Wiele części bowiem pasuje tylko do jednego typu silnika. Na pewno będziemy musieli być czujni wymieniając panewki, uszczelkę pod głowicą czy odmę. W wersjach z turbiną dodatkowymi elementami podlegającymi wymianie będą kolektor wydechowy oraz przewody gumowe.

Skrzynia Biegów i Sprzęgło

Skrzynia biegów jest mechaniczna i posiada łącznie 24 przełożenia: 16 biegów do przodu oraz 8 biegów do tyłu. Podzielona ona została na 3 podzespoły: wzmacniacz momentu obrotowego, trójbiegowa skrzynia z przełożeniami polowymi, drogowymi oraz wstecznym oraz skrzynka biegów z, która zawiera cztery pierwsze przełożenia. Ważne jest, że w każdej wersji Ursusa C-385, skrzynia biegów jest taka sama, tak więc niezależnie jakie części lub całą skrzynię kupimy powinny pasować do naszego ciągnika.

Sprzęgło do Ursusa to standardowy typ : „słoneczko” o jednej tarczy ciernej. Należy jednak znowu wybrać odpowiednie elementy, ponieważ inne części wchodzą w skład kompletnego sprzęgła w silnikach z 4 cylindrami, a inne w silnikach z 6 cylindrami. Tarcza sprzęgła dla jednostki 4 cylindrowej powinna mieć średnicę zewnętrzna 325 mm i grubość 8 mm. W przypadku silnika z 6 cylindrami powinniśmy wybrać tarczę o takiej samej grubości ale o średnicy zewnętrznej 350 mm. W obydwu przypadkach mamy do wyboru w tarczy liczbę ząbków na wielowypuście 18 lub 22. Warto więc przed zakupem sprawdzić na ciągniku rodzaj frezu na wałku sprzęgłowym. Podczas remontu sprzęgła warto też zastanowić się nad wymianą łożyska wyciskowego. Ten sam tym pasuje do obu jednostek napędowych, a jego wymiary powinny wynosić : średnica zewnętrzna - 112 mm, średnica wewnętrzna - 65 mm, szerokość - 27 mm.

Układ Hamulcowy i Paliwowy

Układ hamulcowy we wszystkich produkowanych Ursusach C-385 jest taki sam. Zasadniczy hamulec jest tarczowy. Tarcza hamulcowa montowana jest na wielowypuście, a jej okładziny są nitowane. Średnica zewnętrzna powinna wynosić 230 mm, a grubość 12, 4 mm. Z tarczą współpracuje docisk, którego średnica powinna wynosić 228 mm. Docisk tarczy do zacisków zapewnia cylinderek hamulcowy, który kupimy w wersji wyprodukowanej w Czechach. Całość zasila pompa hamulcowa występująca w wersji krótkiej oraz produkcji czeskiej.

Układ paliwowy zapewnia bezpośredni i mechaniczny wtrysk paliwa za pomocą przewodów wtryskowych. W sklepach występują komplety dla odmian silników z 4 i 6 cylindrami. Filtr paliwa jest taki sam dla wszystkich silników, a jego główne wymiary to: średnica zewnętrzna - 85 mm, średnica wewnętrzna - 13, 5 mm, wysokość - 145 mm. Najważniejszym elementem całego układu jest pompa paliwa. Warto uważać przy jej wyborze, ponieważ inny typ pasuje do silników z 4 cylindrami, a inny do silników z 6 cylindrami. Na rynku wtórnym bardzo popularne są te po regeneracji, ponieważ nowa to koszt nawet kilku tysięcy złotych.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Układ Chłodzenia i Hydrauliczny

Układ chłodzenia w każdym ursusie C-385 jest identyczny. Sercem tego układu jest chłodnica. Przy wymianie warto sprawdzić jej wymiary gabarytowe: wysokość - 85 cm, szerokość - 57 cm, grubość - 22 cm.

Sercem układu hydraulicznego w ciągniku marki ursus jest pompa hydrauliczna. Do każdego typu C-385 pasuje ta sama pompa o wydajności 42l/min. Zasila ona głównie trzypunktowy układ zwieszenia, który służy do agregowania maszyn u urządzeń rolniczych zawieszanych na ciągniku. Obecnie na rynku można kupić dźwignie i łączniki o różnych wymiarach i długościach. Na przykład dźwignia dolna występuje w odmianach otworów montażowych 37, 5 mm oraz 28, 4 mm. Warto więc przed zakupem części dokładnie pomierzyć obecne elementy, które mamy na ciągniku.

Układ Elektryczny i Opony

W układzie elektrycznym, aby dobrać elementy do naszego ciągnika musimy znać główne parametry prądowe. Jeżeli szukamy alternatora, powinien on mieć koło pasowe o średnicy 74 mm i miejsce na dwa paski klinowe. Parametry elektryczne to napięcie 14V oraz natężenie 55 Ampera. Rozrusznik zaś powinien mieć moc około 4.9 KW oraz napięcie 24 V.

Jednym z najważniejszych elementów każdego ciągnika są opony. To od nich zależy jak traktor będzie sobie radził w polu i czy w razie problemów nie utknie w trudnym terenie. Do ciągnika powinniśmy wybrać opony rolnicze na przednią oś rozmiar : 7.50 - 20 lub 12.4 - 24. Na tylną oś również opony rolnicze w rozmiarze : 16, 9 - 34. Pamiętać należy, że przednia oś i tylna muszą być zgrane, dlatego prawidłowy dobór z podanego zakresu może dokonać tylko osoba doświadczona.

Układ Oleju i Instalacja Pneumatyczna

Układ oleju w ciągniku jest bardzo ważny, ponieważ zapewnia bezpieczną pracę w trudnych polowych warunkach i zapobiega zatarciu silnika. Bardzo ważny jest filtr oleju, który dzisiaj może być podczas okresowej wymiany - zmodernizowany. Na rynku dostępny jest gotowy korpus do którego mocowane są dwa filtry oleju. Są to nowe typy filtra - puszkowy (taki sam jak w samochodach osobowych), które zastępują stare - odśrodkowe (bączki). Do zestawu dołączony jest jeszcze niezbędny zestaw uszczelek.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Ważnym układem w każdym ciągniku jest instalacja pneumatyczna. Sercem tego układu jest sprężarka, która powinna zapewniać odpowiednie ciśnienie i przepływ sprężonego powietrza. W Ursusie C-385, odpowiednią sprężarką będzie produkt firmy POLMO, która powinna być wyposażona w dwa koła pasowe.

Filtr Powietrza Kabinowy

Filtr powietrza kabinowy WA50-600 72117818 C-385/Bizon/MF3 Sędziszów to nieodzowny element dla użytkowników maszyn takich jak Bizon, Ursus C-385, 912, 1224 oraz MF3. Zaprojektowany z myślą o skutecznej ochronie wnętrza kabiny przed zanieczyszczeniami, ten filtr zapewnia czyste powietrze podczas prac polowych. Idealny wybór dla właścicieli ciągników i kombajnów.

Sprężarka POLMO C-385

Sprężarka POLMO C-385 to kluczowy element dla ciągników serii Ursus, takich jak C-385, 912 i 1224. Znajduje zastosowanie w kategoriach części do ciągników oraz sprężarek, zapewniając optymalne działanie układów pneumatycznych. Doskonała do intensywnych prac rolniczych, ta sprężarka gwarantuje wydajność i niezawodność.

tags: #katalog #filtr #powietrza #ursus #c #385

Popularne posty: