Jak wymienić filtr powietrza w samochodzie – poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Filtr powietrza w samochodzie to niewielki element, który odgrywa znaczącą rolę. Jest bardzo ważny w kontekście prawidłowej pracy silnika, a gdy się zużyje, trzeba go wyczyścić lub wymienić na nowy. Na szczęście cała procedura jest bardzo prosta i zajmuje dosłownie kilka minut.
Do czego służy filtr powietrza?
Filtr powietrza chroni silnik przed zanieczyszczeniami, które mogą się do niego dostać przez układ dolotowy. Jego obecność jest więc kluczowa dla optymalnej i prawidłowej pracy jednostki napędowej w samochodzie. Wyłapuje pył, kurz, drobiny piasku, niewielkie owady oraz inne niepożądane elementy, które mogą zakłócić działanie silnika lub go uszkodzić. Co ważne, występuje tylko w autach z silnikiem spalinowym. Samochody EV nie wymagają jego stosowania (podobnie jak filtrów w układach smarowania).
Urządzenie filtrujące może być wykonane z:
- gąbki,
- papieru,
- włókna
- mieszanki materiałów.
Niekiedy modele z włókniny są nasączone olejem, co zwiększa właściwości filtrujące.
Filtry powietrza mają kształt stożka, walca lub prostokąta o różnych wymiarach. Z tego względu należy je odpowiednio dopasować do danego modelu samochodu. Co ważne, filtr powietrza jest elementem ulegającym cyklicznemu zużyciu, tak samo jak klocki hamulcowe, dlatego jest stosunkowo tani. Dobrej jakości oczyszczacz kupisz już za kilkadziesiąt złotych.
Przeczytaj także: Woda destylowana: poradnik domowy
Filtry powietrza są niekiedy mylone z filtrami kabinowymi (przeciwpyłowymi). W rzeczywistości te drugie, choć również spełniają funkcję filtrującą, oczyszczają powietrze przedostające się z zewnątrz do kabiny kierowcy.
Jak dobrać filtr powietrza do samochodu?
Filtry powietrza mogą występować w różnych wariantach. Najpopularniejsze są te jednorazowe, które są najtańsze, ale wymagają regularnej wymiany. Oprócz nich można kupić także filtry wielokrotnego użytku lub modele wysokowydajnościowe, sportowe (zwiększają przepływ powietrza i wydajność silnika). Bez względu na to, który rodzaj wybierzesz, musisz sprawdzić kompatybilność oczyszczacza z modelem danego pojazdu. Aby znaleźć pasującą część, możesz wykorzystać numer VIN lub informacje zawarte np. w dowodzie rejestracyjnym.
Objawy zatkanego lub zanieczyszczonego filtra powietrza
Filtr powietrza ze względu na swoją ważną rolę musi być sprawny, tj. czysty. Zabrudzony oczyszczacz dużo gorzej wyłapuje wszelkie zanieczyszczenia i z czasem może też się zapchać, co fatalnie wpływa na jego skuteczność i funkcjonalność. Na szczęście zużyty filtr łatwo wykryć. Pierwszym charakterystycznym objawem zużycia jest większe zużycie paliwa, nawet pomimo stosowania się do zasad Eco Drivingu. Filtr warto też sprawdzić, jeśli silnik zacznie pracować nierówno lub będzie sam gasł.
Inne objawy zapchanego oczyszczacza obejmują:
- wyczuwalne zmniejszenie mocy silnika,
- problemy z uruchomieniem auta (w tym przypadku warto też sprawdzić akumulator w samochodzie),
- zapach paliwa w kabinie pojazdu,
- ciemny dym wydostający się z wydechu.
O zużyciu filtra powietrza może informować także lampka kontrolna z symbolem silnika.
Przeczytaj także: Nawilżanie powietrza: Poradnik
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Standardowy, jednorazowy filtr powietrza trzeba wymieniać co pewien czas. Przyjmuje się, że wymiany należy dokonywać co 15-20 tys. km. Warto też to zrobić w ramach serwisu po zakupie samochodu. Oczywiście filtr powinien zostać wymieniony zawsze wtedy, gdy zauważysz niepokojące objawy, które mogą wskazywać na jego zużycie. Razem z oczyszczaczem powietrza warto też wymienić filtr kabinowy.
Wymiana filtra powietrza - prosty serwis, który wykonasz samodzielnie
Wymiana filtra powietrza jest stosunkowo prosta i można zrobić to samodzielnie. Poniżej możesz sprawdzić, jak założyć nowy oczyszczacz do samochodu.
Krok po kroku:
- Aby wymienić zużyty filtr powietrza, musisz oczywiście posiadać nowy egzemplarz - nie może być przecięty i posiadać zagnieceń czy odkształceń.
- Najczęściej oczyszczacze zamontowane są w komorze silnika pod maską. Otwórz ją, a następnie zlokalizuj czarną, niewielką obudowę z tworzywa sztucznego, połączoną z rurą dolotową powietrza. Znajdziesz ją w bliskim sąsiedztwie silnika.
- Zdemontuj obudowę (jest przymocowana na wkręty i/lub zatrzaski). Możesz też odłączyć rurę dolotową, aby móc łatwiej zdjąć obudowę filtra.
- Wyjmij stary filtr. W komorze filtra prawdopodobnie znajdziesz większe zanieczyszczenia w postaci np. kawałków suchych liści. Usuń je odkurzaczem.
- Załóż nowy filtr. Jego uszczelka musi dokładnie przylegać do pokrywy obudowy, która została wcześniej zdjęta.
- Zamontuj pokrywę obudowy. Zwróć uwagę, aby uszczelka nie wystawała poza nią.
- Podłącz rurę dolotową.
- Zamknij maskę samochodu.
Jeśli posiadasz filtr powietrza wielokrotnego użytku, wystarczy go wyjąć, odpowiednio wyczyścić i ponownie zamontować.
Jakie są rodzaje tego typu filtrów?
W autach starszego typu stosowano tak zwane mokre filtry powietrza, które były zbudowane z kilku warstw metalowej siatki pokrytej specjalnym olejem. Proces filtracji polegał wtedy na tym, że cząsteczki zanieczyszczeń zawarte w powietrzu przyklejały się do siatki pokrytej olejem - nie było to jednak skuteczne rozwiązanie, więc w końcu z niego zrezygnowano.
W nowoczesnych konstrukcjach producenci korzystają już tylko z suchych filtrów powietrza, które z kolei dzielimy na wykonane z materiałów sztucznych, na przykład poliestru, i naturalne z wkładem np. z celulozy czy bawełny. Które z nich są lepsze? Oczywiście te z materiałów sztucznych lub naturalne lepszej jakości (np. bawełniane). Dlaczego? Bo te, które zawierają celulozę, pomimo zaimpregnowania, nie dość, że są o wiele mniej odporne na działanie czynników zewnętrznych, to jeszcze znacznie gorzej filtrują powietrze płynące do silnika. Filtry wykonane z materiałów pochodzenia naturalnego są też znacznie mniej odporne na przeciążenia termiczne.
Przeczytaj także: Proste metody na domowy nawilżacz
Na rynku są również takie produkty, których nie trzeba wymieniać co 20 000-40 000 km, ale można je myć i nasączać odpowiednim środkiem i korzystać z tego samego filtra przez prawie 100 000 km.
Warto pamiętać
Warto mieć na uwadze, że wlot powietrza w większości samochodów znajduje się dość nisko, przez co narażony jest na pyły unoszące się nad drogą. Na spalanie litra benzyny potrzeba ok. 8,5 tys. litrów powietrza. Gdyby całe zassane powietrze omijało filtr to wszystkie drobinki kurzu, pyłki i twardsze ziarnka piasku trafiałyby bezpośrednio do komór spalania i cylindrów!
Na szczęście w każdym samochodzie istnieje coś takiego jak filtr powietrza. Jego zadanie jest proste - ma wyłapać z powietrza wszelkie zbędne zanieczyszczenia, by do silnika trafiła już tylko oczyszczona mieszanka. W momencie, gdy filtr jest zapchany nie oznacza to, że do motoru dociera brudne powietrze. Trafia go po prostu mniej (zjawisko znane np. z domowych odkurzaczy - zabrudzony filtr -> przepływ powietrza maleje), a odczuwalne objawy to wzrost zużycia paliwa (co przy dzisiejszych cenach jest dość bolesne) i spadek mocy. Dodatkowo, jeśli w aucie mamy mieszalnikową instalację gazową, zapchany filtr powoduje "kichanie" silnika i "strzały" z rury wydechowej.
Sportowy filtr powietrza - gdzie go zamontować, żeby pomagał, a nie szkodził?
Warto wspomnieć jeszcze o sportowych filtrach powietrza bez obudowy, tzw. stożkach. Ponieważ narażone są na bezpośredni kontakt z zanieczyszczonym powietrzem, zwróćmy uwagę na jego położenie. Po pierwsze, nisko zamontowany szybko ulegnie zabrudzeniu (niewykluczone, że zalaniu), choć prawdopodobnie będzie zasysał chłodniejsze powietrze. W tym miejscu uwaga! Swoje zadanie (czyli zwiększenie wydajności silnika) stożek spełnia tylko w momencie, gdy "oddycha" zimnym powietrzem. Dlatego umiejscowiony zbyt blisko gorącego silnika tak naprawdę tylko szkodzi - brak wzrostu mocy (a nawet jej spadek) oraz możliwość przegrzania motoru.
Oto czym powinniśmy się kierować przy kupnie sportowego filtra powietrza:
- producentem (tylko markowe filtry spełniają swoje zadania, unikajmy najtańszych produktów)
- ulokowaniem (ingerencja w układ dolotowy powinna być przemyślana, aby przyniosła spodziewany rezultat. Zazwyczaj cenione, specjalizujące się firmy sportowych układach dolotowych w swojej ofercie posiadają cały kit, tzn. stożek + rura dolotowa wyprowadzająca go w odpowiednie miejsce)
- potrzebą (przemyślmy czy faktycznie warto narażać silnik na zanieczyszczenia kosztem (w najlepszym wypadku) kilku koni mechanicznych i nieco wyższemu momentowi obrotowemu. Jeśli samochód służy do jazdy cywilnej, to zamontowanie stożka raczej się nie opłaca. Chyba, że zależy nam na walorach słuchowych)
tags: #jak #zrobić #filtr #powietrza #do #samochodu

