Jak wyczyścić filtr powietrza w silniku 139FMB? Poradnik krok po kroku

Filtry powietrza w motocyklach i skuterach pełnią kluczową rolę w zapewnianiu optymalnej pracy silnika i układów pomocniczych. Odpowiednio dobrane filtry powietrza pomagają zachować czystość układu spalania, zmniejszają zużycie podzespołów i poprawiają osiągi pojazdu. W tym artykule skupimy się na czyszczeniu filtra powietrza w silniku 139FMB, który jest popularny w wielu skuterach i motorowerach.

Dlaczego warto czyścić filtr powietrza?

  • Oczyszczanie mechaniczne powietrza zasysanego do silnika z drobin kurzu, wody i innych zanieczyszczeń.
  • Zapobieganie dostawaniu się zanieczyszczeń do układu wtryskowego lub gaźnika.
  • Zmniejszenie ryzyka zatarcia cylindra.
  • Utrzymanie optymalnej mocy silnika.

Rodzaje filtrów powietrza

Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów powietrza, w tym:

  • Filtry papierowe - wymagają wymiany.
  • Filtry gąbkowe - można je czyścić i nasączać.
  • Filtry bawełniane - stosowane w wysokowydajnych filtrach powietrza, można je czyścić.
  • Filtry siatkowe - stosowane w filtrach wielokrotnego użytku.

Kiedy czyścić filtr powietrza?

Zasadniczą zasadą obowiązującą przy filtrach powietrza jest częste sprawdzanie jego stanu. Nie ma możliwości, aby określić ilość kilometrów po których należałoby wyczyścić filtr. Jedynym wyznacznikiem w tej kwestii powinna być nasza ocena. Na przykład gdy udajemy się na wycieczkę po drodze piaskowej i częściej jeździmy w takich właśnie warunkach to filtr należy czyścić częściej.

Jak wyczyścić filtr powietrza?

Oto szczegółowy schemat czyszczenia filtra powietrza:

  1. Zdejmij obudowę filtra: Zazwyczaj wystarczy płaski śrubokręt.
  2. Wyjmij filtr: Delikatnie wyjmujemy filtr z puszki, uważając, aby go nie uszkodzić. Oglądamy, czy jest brudny.
  3. Umyj filtr: Do wiaderka lub miski nalewamy trochę benzyny ekstrakcyjnej. Następnie wrzucamy do niej brudny filtr. Myjemy go dokładnie, aby rozpuścić wszelkie zabrudzenia.
  4. Wysusz filtr: Po starannym umyciu należy wysuszyć filtr. Do tego posłużyć nam może kawałek papieru, w który wyciskamy pozostałą w gąbce benzynę. Oczywiście należy potem odłożyć filtr na bok do pełnego wyschnięcia tak, aby nie był wilgotny.
  5. Wyczyść puszkę filtra: W czasie gdy filtr powietrza schnie, weźmy jakiś pędzel i wymyjmy dokładnie puszkę filtra powietrza benzyną ekstrakcyjną. Warto także wyczyścić pokrywkę filtra.
  6. Nasącz filtr olejem: Znajdźmy jakiś pojemnik i nalejmy do niego odrobinę oleju do filtrów. Nasączmy filtr. Po nasączeniu filtr należy dokładnie wycisnąć, aby olej nie kapał z filtra. Pamiętaj - w żadnym wypadku nie wolno jeździć na suchym, nie nasączonym filtrze, gdyż skraca to trwałość silnika.
  7. Zamontuj filtr: Umieść filtr z powrotem w puszce. Pamiętajcie, aby dokładnie i prawidłowo zamontować filtr.
  8. Przykręć obudowę: W ostatnim etapie należy z powrotem przykręcić obudowę do puszki.

Czyszczenie filtra przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności nie jest czynnością trudną. Pamiętaj, aby regularnie kontrolować stan filtra i czyścić go w razie potrzeby.

Przeczytaj także: Krok po kroku: czyszczenie filtra powietrza ATV

Filtry stożkowe - alternatywa dla standardowych filtrów

Przeglądając rynek filtrów powietrza często spotkasz się z motocyklowymi filtrami gąbkowymi jako alternatywą dla standardowych filtrów papierowych. I nie bez powodu: takie filtry łatwo wyczyścisz, są bardziej odporne na uszkodzenia, a przy tym lepiej przepuszczają powietrze do silnika. Kiedy warto je kupić i jak poprawnie użytkować?

Gąbka ujawnia swoje zalety głównie tam, gdzie z różnych powodów musisz często wymieniać filtry powietrza. Typowym przykładem jest jazda w terenie. Wytrzymały filtr gąbkowy cross nie tylko lepiej radzi sobie z naporem brudu, ale nawet jak pęknie, to nie od razu puści ten brud dalej i nie doprowadzi do uszkodzeń w silniku. Co więcej, nie musisz wymieniać filtra powietrza gąbki także w przypadku nawet silnego zabrudzenia. Taki filtr możesz po prostu wyczyścić, co sprawdza się szczególnie w skuterach.

Znając zalety gąbki rodzi się pytanie, czy ta zawsze będzie lepsza od papieru. Odpowiedź brzmi: to zależy, głównie od stylu jazdy motocyklem i tego, gdzie nim jeździsz. Struktura filtra powietrza gąbki sprawdzi się w terenie. Gorzej, gdy masz do czynienia z bardzo drobnymi cząstkami brudu. Większa przepustowość gąbki wynika między innymi właśnie z mniejszej odporności na takie cząstki. Rozwiązaniem jest tu zastosowanie specjalnych środków do nasączania filtrów.

Jeszcze jedną kwestią związaną z filtrem gąbkowym jest czas. Gąbki nie mają określonych wytycznych, jak często je czyścić, są za to sugestie dotyczące ich kontroli.

Materiały i struktura gąbki to dobry przykład tego, jak szkodliwe mogą być uniwersalne środki czyszczące. Unikaj benzyny czy rozpuszczalników i zastosuj dedykowane środki czyszczące do filtrów. Dzięki nim, filtr powietrza gąbkowy wyczyścisz nie raz, ale kilkadziesiąt razy.

Przeczytaj także: Naprawa laptopa Lenovo Y700: szczegółowa instrukcja

W przeciwieństwie do papieru czy innych materiałów tego typu, gąbkę możesz nasączyć specjalnym płynem i jeszcze poprawić jej sprawność. Gąbkowy filtr powietrza z górnej półki często wymaga tego do zachowania określonych cech.

Ze względu na możliwość czyszczenia gąbki, jej zużycie możesz rozumieć na dwa sposoby. Może to być typowe zabrudzenie filtra lub zużycie i uszkodzenie niepozwalające na dalszą eksploatację. O ile w przypadku typowego zabrudzenia możesz po prostu przeczyścić filtr, to już uszkodzenie czy trwała utrata właściwości filtra zmusi cię do wymiany. Zwróć więc uwagę na stan filtra po czyszczeniu i pracę silnika po umieszczeniu filtra w motocyklu.

Lepsza przepustowość powietrza gąbki może ci nieco poprawić osiągi motocykla, a co najmniej usprawni pracę silnika.

Jedną z zalet gąbki jest to, że nie zawsze musisz tu wymieniać cały filtr. Nierzadko wystarczy wymienić sam wkład filtra. Filtr gąbkowy do motocykla nierzadko możesz kupić w formie elementu do wycinania i samodzielnie przygotować wkład. Dotyczy to szczególnie wkładów do skuterów o prostej, płaskiej strukturze.

Pamiętaj, że i tu musisz dobrać gąbkę do filtra.

Przeczytaj także: Jak wyczyścić filtr w Peugeot 106?

W zasadzie nie ma powodów, dla których nie możesz zamienić standardowego filtra powietrza na gąbkowy. Do wielu motocykli znajdziesz gąbkowe zamienniki, i to renomowanych producentów. Pamiętaj jednak o zaletach i wadach gąbki, a także kształcie filtra.

Najprostsze gąbki od Kengo czy Athena do skuterów znajdziesz już za kilkanaście złotych, także w wersji do samodzielnego wycinania. Te droższe, Polini czy Malossi będą bardziej złożone i zwykle dopasowane do konkretnych modeli motocykli.

Przy wyborze zwróć uwagę na cechy danej gąbki, w tym możliwość czyszczenia i wpływ na przepustowość powietrza. Warto też spojrzeć na gwarancję i opinie o produkcie. Informacje od użytkowników mogą wyraźnie pomóc ci w wyborze najlepszej gąbki do danego motocykla.

Wybór odpowiedniego filtra powietrza i regularne dbanie o jego czystość to klucz do długowieczności i sprawnej pracy Twojego silnika 139FMB.

tags: #jak #wyczyścić #filtr #powietrza #silnik #139FMB

Popularne posty: