Wymiana filtrów oleju i powietrza w Honda VFR 750
- Szczegóły
Wymiana filtrów oleju i powietrza to podstawowe czynności serwisowe, które każdy właściciel motocykla Honda VFR 750 powinien regularnie wykonywać. Zapewnia to optymalną pracę silnika, jego długowieczność oraz komfort jazdy. W tym artykule omówimy krok po kroku, jak przeprowadzić te czynności samodzielnie.
Kiedy wymieniać filtry?
Filtr oleju powinieneś wymieniać nie tylko w razie objawów zużycia czy uszkodzenia, ale też profilaktycznie. W końcu, nawet najlepszy filtr po pewnym czasie traci swoje właściwości. W przypadku standardowego filtra i typowej jazdy, wymień go po 5-10 tysiącach przejechanych kilometrów lub po roku. Jeśli jeździsz bardziej agresywnie lub w terenie, wymianę powinieneś przeprowadzać częściej.
W przypadku typowego filtra oleju, Honda VFR 750 wymaga jego wymiany po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Może się jednak okazać, że olej ulegnie zabrudzeniu wcześniej. Oznakami uszkodzenia lub zużycia filtra będą przede wszystkim nierówna praca silnika, gaszenie przy niskich obrotach czy nietypowy dźwięk i dym z układu wydechowego.
Konieczność czyszczenia filtra K&N występuje po przejechaniu 80 000 km.
Wybór odpowiednich filtrów
Szukając najlepszego filtra, na rynku znajdziesz dedykowane produkty oryginalne (OEM), jak i szereg zamienników. Ich właściwości i ceny zależą od wykorzystanego materiału filtrującego, jego wytrzymałości i odporności na zabrudzenia. Już oryginalny, standardowy filtr oleju zapewni ci ochronę silnika przy typowej jeździe. Jeśli jednak narażasz silnik na większe obciążenia, zwróć uwagę na te wyższej jakości, droższe, ale i wykonane z lepszych materiałów naturalnych lub syntetycznych.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Honda TRX 350?
Dobry filtr popularnego producenta, na przykład HifloFiltro, Mahle czy Athena to koszt kilkudziesięciu złotych. W tej cenie znajdziesz nawet filtry OEM czy bardziej rozwinięte od K&N. Droższe od nich będą filtry oleju o specjalnym przeznaczeniu, wyjątkowych właściwościach lub bardzo urozmaiconej obudowie. Takie sportowe lub stylowe filtry od PC Racing i Arlen Ness mogą kosztować powyżej tysiąca złotych.
Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu koniecznych poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika.
Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność i ogólną wydajność filtrowania. W rezultacie otrzymujemy filtr powietrza, który pozwala na pobranie znacznie większej ilości powietrza do silnika. Filtry K&N można wielokrotnie myć i używać w motocyklu praktycznie bez ograniczeń.
Wymiana oleju i filtra oleju krok po kroku
- Moto stawiamy na podstawce centralnej i uruchamiamy silnik w celu uzyskania właściwej temperatury. Ma ona zasadniczy wpływ na gęstość oleju /im cieplejszy, tym rzadszy i więcej go wypłynie przy wymianie/.
- W czasie pracy silnika włączamy poszczególne biegi w celu wypłukania zanieczyszczeń spomiędzy tarcz sprzęgłowych. Wystarczy kilka razy przelecieć sekwencję od 1 do 6 i z powrotem.
- Pod filtr oleju podstawiamy naczynie, dowolne w kształcie i materiale, ważne aby odporne było na temperaturę. Ja używam obciętej butelki 5L po wodzie mineralnej /sprawdza się wyśmienicie/.
- Drugie naczynie podstawiamy pod śrubę spustową oleju. Naczynia pozostawiamy na ok. 5 minut. Po tym czasie wypływ starego oleju powinien ustać.
- Śrubę spustową wycieramy do sucha, sprawdzając jednocześnie stan uszczelki miedzianej.
- Przystępujemy do zalania świeżym olejem. Wykręcamy korek wlewu oraz miarkę, wycieramy do sucha i odkładamy w bezpieczne miejsce. Warto rzucić okiem na stan gumowych oringów, uszczelniających. Jeżeli są popękane lub wyciągnięte, wymieniamy na nowe.
- Pod silnik podkładamy folię lub szmatę /jakby skapło nieco oleju/. Zalewamy nowym olejem. Warto na kance oleju zrobić sobie markerem znacznik na poziom 3,1 oraz 3,8. Zalewamy do poziomu 3,1, zakręcamy korek wlewu i korek z bagnetem.
- Następnie uruchamiamy na kilkadziesiąt sekund silnik w celu rozprowadzenia oleju po układzie smarowania i do napełnienia filtra. Warto dokonać zmiany biegów od 1 do 6 i z powrotem, aby nowy olej dostał się również do tarcz sprzęgłowych.
- Silnik gasimy i odczekujemy kilka minut, aby olej spłynął do miski olejowej. Mierzymy poziom oleju, uzupełniamy do poziomu max i pozostaje tylko sprawdzić, czy nie ma niepokojących śladów oleju na śrubie spustowej lub styku filtra z blokiem silnika.
Cała operacja zajmuje ok. 2,5 godz, które poświęcamy naszej ukochanej maszynie oraz podnoszeniu wiedzy technicznej i zdolności manualnych.
Dodatkowe wskazówki
- Dokręca się mocno ręką, pamiętając o wcześniejszym naniesieniu cinkiej werstwy oleju na uszczelkę. Tak wystarczy - dokręcani kluczem nie jest konieczne.
- Zawsze jeśli nie macie narzędzi itp. można podjechać do warsztatu gdzie mechanik (np.
- Jeśli producent wymaga wstępnego napełnienia filtra olejem, usuń z motocykla tą samą ilość oleju, by po wymianie jego ilość w układzie nie uległa zmianie.
Podsumowanie
Regularna wymiana filtrów oleju i powietrza w Honda VFR 750 to klucz do długowieczności i niezawodności motocykla. Pamiętaj o wyborze odpowiednich filtrów i przestrzegaj zaleceń producenta dotyczących częstotliwości wymiany.
Przeczytaj także: Sprawność silnika Honda Hornet 600
Przeczytaj także: Honda Valkyrie F6: przewodnik po filtrach powietrza
tags: #honda #vfr #750 #filtry #oleju #i

