Poradnik wymiany filtra powietrza w Honda Accord VIII
- Szczegóły
Odpowiednia ilość powietrza dostarczana do cylindrów jest jednym z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza.
Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania i mogą być przyczyną większych problemów z jednostką napędową.
Objawy nieszczelnego układu dolotowego
Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika, przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.
- Nierówna praca silnika
- Spadek mocy
- Zwiększone zużycie paliwa
- Problemy z odpalaniem
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków, niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Honda TRX 350?
Jednak nie tylko tak oczywiste przeszkody mogą powodować, że do cylindrów dostawać będzie się nadmiar powietrza z układu dolotowego. Jak już wspomnieliśmy na wstępie, współczesne silniki bardzo często mają dodatkowe układy połączone z dolotem. Również ich awaria może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.
Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy.
Jak sprawdzić nieszczelność w układzie dolotowym?
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami.
Metoda z aerozolem
Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.
Metoda z dymem
Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Przeczytaj także: Sprawność silnika Honda Hornet 600
Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe.
Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.
Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.
Naprawa nieszczelności
Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym.
Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W takim przypadku wymiana elementu jest najlepszym rozwiązaniem.
Przeczytaj także: Honda Valkyrie F6: przewodnik po filtrach powietrza
W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju.
Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.
Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.
W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.
Filtry powietrza K&N i PIPERCROSS
Wybór odpowiedniego filtra powietrza ma duży wpływ na pracę silnika. Na rynku dostępne są filtry sportowe, które mają za zadanie zwiększyć przepływ powietrza do silnika.
K&N
Filtry K&N były pierwotnie zaprojektowane do samochodów biorących udział w pustynnym wyścigu Baja Mexico. Duże otwory w powierzchni filtrującej są przyczyną zwiększonego przepływu powietrza aż o 40%. Filtr K&N składa się z nasączonej specjalnym olejem bawełny ułożonej pomiędzy dwoma aluminiowymi siatkami.
Brud znajdujący się w powietrzu posiada negatywny ładunek elektryczny, natomiast nasączona bawełna jest naładowana dodatnio i dzięki temu przyciąga zanieczyszczenia, które w unikalny sposób osadzają się na powierzchni filtra - nie blokując otworów w bawełnie a co za tym idzie przepustowość filtra nie maleje.
W momencie gdy na powierzchni filtra odłoży się około trzech milimetrów warstwy brudu, filtr należy umyć i nasączyć specjalnym preparatem K&N.
Badania na hamowniach oraz na torach wyścigowych przeprowadzone przez przodujące team’y Formuły 1 takie jak Williams, Honda, Benetton, Cosworth i Jaguar jasno dowodzą, że zastosowanie filtrów K&N nie powoduje straty mocy lub momentu obrotowego w porównaniu do układów dolotowych pozbawionych jakiegokolwiek filtra powietrza.
O najwyższej jakości filtrów K&N świadczy 1.600.000 km gwarancji. Ich konstrukcja (bawełna) umożliwia wielorazowe mycie i ponowne wykorzystanie. Według danych producenta w normalnych miejskich warunkach pierwsze mycie powinno nastąpić po ok. 50.000km.
PIPERCROSS
Firma PIPERCROSS jest jednym z najlepszych na świecie producentów filtrów powietrza. Unikalność tych filtrów polega na zastosowaniu gąbki zamiast popularnej bawełny. Produkty PIPERCROSS stosowane są w autach klasy WRC!
Filtry gąbkowe o wiele lepiej niż bawełniane przepuszczają powietrze, przy czym posiadają dużo lepsze zdolności filtracyjne poprzez zastosowanie kilku różnych warstw specjalnej „rozbijanej„ próżniowo gąbki, dzięki czemu wzrost mocy jest więcej niż pewny!!! Dodatkowo trójwymiarowa powierzchnia gąbki cechuje się dużo większą powierzchnia filtracyjną, co pozwala na stosowanie stosunkowo mniejszych filtrów.
Systematyczne czyszczenie oraz odpowiednie traktowanie pozwala filtrowi "przejeździć" w aucie nawet ponad 500.000 km, oczywiście zachowując przez cały ten okres swoje właściwości filtracyjne.
Wszystkie produkty PIPERCROSS wykonane z gąbki można stosować wielorazowo i w trakcie eksploatacji dokonywać ich czyszczenia. Filtr należy wytrząsnąć z zanieczyszczeń, następnie przemyć pod bieżącą wodą przy użyciu specjalnego środka z oferty PIPERCROSS lub delikatnego detergentu, a następnie odstawić do wyschnięcia. Po osuszeniu filtra pokrywa się go warstwą specjalnego olejku który zwiększa zdolności filtracyjne i zapobiega zasysaniu wody.
| Filtr | Materiał | Zalety | Wady |
|---|---|---|---|
| K&N | Bawełna nasączona olejem | Większy przepływ powietrza, wielorazowe użytkowanie | Wymaga czyszczenia i nasączania |
| PIPERCROSS | Gąbka | Bardzo dobry przepływ powietrza, lepsze zdolności filtracyjne | Wymaga czyszczenia i nasączania |
tags: #honda #accord #viii #filtr #powietrza #wymiana

