Naprawa i Klejenie Gumy Filtra Powietrza: Poradnik

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym.

Objawy i Przyczyny Nieszczelności Układu Dolotowego

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.

Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie.

Metody Naprawy Gumy Filtra Powietrza

Użytkownicy forum dyskusyjnego dzielą się swoimi doświadczeniami w zakresie naprawy gumy filtra powietrza, wskazując na różne metody i materiały:

Przeczytaj także: Aprilia RX 50 - konserwacja filtra powietrza

  • Taśmy samowulkanizujące: Są polecane jako doraźne rozwiązanie. Użytkownicy informują, że można je znaleźć w sklepach motoryzacyjnych lub budowlanych.
  • Silikon: Czerwony silikon wysokotemperaturowy jest często wymieniany jako opcja do uszczelniania. Niektórzy użytkownicy sugerują wzmocnienie silikonu taśmą.
  • Ciekła guma: Jeden z użytkowników opisuje proces reanimacji popękanej rury dolotu za pomocą "ciekłej gumy" zakupionej w Castoramie. W zestawie znajduje się siateczka do wzmacniania spoiny klejowej oraz papier ścierny do przygotowania powierzchni.

Krok po kroku naprawa "ciekłą gumą":

  1. Zdemontuj gumę dolotową, odkręcając obejmy.
  2. Oczyść i odtłuść powierzchnię (np. benzyną ekstrakcyjną i spirytusem).
  3. Przeszlifuj miejsca pęknięć papierem ściernym.
  4. Nałóż "ciekłą gumę" i zatop w niej siatkę wzmacniającą.
  5. Wygładź całość palcem zamoczonym w wodzie.
  6. Odczekaj 48 godzin przed ponownym montażem.

Uwaga: Naprawa "ciekłą gumą" może być tymczasowa, szczególnie jeśli guma jest sparciała również od wewnątrz.

Alternatywne Rozwiązania

  • Opaska termokurczliwa: Jeden z użytkowników wspominał o zastosowaniu opaski termokurczliwej dużej średnicy, zgrzanej na całej długości rury.
  • Kolanka silikonowe: Inny użytkownik zastosował dwa kolanka silikonowe 90 stopni, połączone tulejką aluminiową, aby zastąpić pękniętą rurę dolotu.
  • Zamienniki: Można poszukać zamienników rur dolotowych, np. firmy Tedgum. Należy jednak upewnić się, że pasują rozmiarem i kształtem.

Diagnostyka Nieszczelności Układu Dolotowego

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim. Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Materiały Odporne na Gaz

W przypadku samochodów z instalacją gazową, należy zwrócić uwagę na materiały odporne na działanie gazu. Użytkownicy wymieniają takie materiały jak HNBR i FKM.

Podsumowanie

Naprawa gumy filtra powietrza jest możliwa, ale należy pamiętać o trwałości zastosowanych materiałów i potencjalnych skutkach nieszczelności w układzie dolotowym. Warto rozważyć alternatywne rozwiązania, takie jak zamienniki lub kolanka silikonowe, a w przypadku poważnych uszkodzeń - wymianę rury dolotowej.

Przeczytaj także: Wymiary gumy filtra Romet R 250

Przeczytaj także: Poradnik: Filtr powietrza BMW E34

tags: #guma #filtra #powietrza #naprawa #klejenie

Popularne posty: