Filtry Powietrza w Suzuki Intruder VS 1400: Lokalizacja, Konserwacja i Znaczenie
- Szczegóły
Są motocykle z zawartym w nich olbrzymim potencjałem technologicznym, który służy nadaniu kierowcy zawrotnej prędkości, przy której pojazd jaki kierujący zdają się być „niewidoczni”. Na przeciwnym do nich biegunie stoi maszyna, którą właśnie chcemy wam przedstawić. Tutaj najważniejsze jest to, żeby widzieć i być widzianym, a właściwie podziwianym. Wszystko to można znaleźć właśnie w Intruderze.
Suzuki VS 1400 przytłacza swym majestatem. W jego sylwetce dominuje widlasty silnik, a reszta zdaje się być tylko „opakowaniem” dla jego potęgi. Rama lekko otacza silnik, a jej podgięcie pozwoliło obniżyć siodło kierowcy. Zbiornik paliwa jest „nasadzony” na ramie. Koła misternie zaplecione, ze zdwojoną liczbą szprych, wyglądają bardzo efektownie.
Intruder ocieka wręcz chromem. Chromowane są pokrywy silnika i ekrany na głowicy. Całość jest wykonana wyłącznie z metalu (nawet boczne panele pod siodłem kierowcy są blaszanymi wytłoczkami). Stal, aluminium i chrom nadają Intruderowi stylu i charakteru. Wielkiej pieczołowitości wymagało ukrycie wszelkich przewodów, instalacji itp., tak by nie szpeciły pięknej linii motocykla. I dlatego wiązki elektryczne z przełączników na kierownicy puszczono w jej wnętrzu.
Po Co Motocyklowi Filtr Powietrza?
Podstawowym zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza zasysanego do silnika z wszelkich zanieczyszczeń. Kurz, pył, owady, drobiny piasku - to tylko niektóre z zagrożeń, które czyhają na Twój silnik podczas jazdy. Filtr zatrzymuje te szkodliwe elementy, chroniąc delikatne komponenty silnika przed uszkodzeniem, a także zapobiega przedwczesnemu zużyciu i awariom.
Dobrej jakości filtr powietrza zapewnia nie tylko czystość w układzie dolotowym, ale również optymalny przepływ powietrza. To z kolei przekłada się na lepszą wydajność silnika, co oznacza większą moc, szybsze przyspieszenie i mniejsze zużycie paliwa.
Przeczytaj także: Ultradźwiękowy nawilżacz powietrza
Lokalizacja Filtrów Powietrza w Intruderze VS 1400
W silniku VS 1400, poprzez system kraników elektryczna pompa tłoczy paliwo do gaźników. Oba gaźniki znajdują się z tyłu głowic i są wyposażone w indywidualne filtry powietrza z piankowymi wkładami, znanymi raczej z motocykli crossowych.
Jak Często Wymieniać Filtr Powietrza w Motocyklu?
Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od kilku czynników, takich jak:
- Rodzaj motocykla - w niektórych modelach filtry zużywają się szybciej niż w innych.
- Warunki jazdy - jazda w kurzu, pyle i błocie znacznie przyspiesza zużycie filtra.
- Styl jazdy - agresywna jazda połączona z wysokimi obrotami silnika również wpływa na tempo zużycia filtra.
Ogólnie przyjmuje się, że filtr powietrza w motocyklu należy wymieniać co 10 000 do 15 000 kilometrów. W niektórych przypadkach, np. podczas jazdy w ekstremalnych warunkach, może być konieczna wymiana filtra częściej.
Objawy Brudnego Filtra Powietrza
Zasygnalizowanie przez motocykl potrzeby wymiany filtra powietrza nie zawsze jest oczywiste. Warto jednak zwracać uwagę na pewne objawy, które mogą świadczyć o jego zużyciu:
- Spadek mocy silnika - silnik wyraźnie traci siłę, odczuwalne jest mniejsze przyspieszenie.
- Wzrost zużycia paliwa - pobór paliwa staje się zauważalnie wyższy.
- Trudności z odpaleniem silnika - szczególnie widoczne w chłodne dni lub po dłuższym postoju.
- Dymienie z wydechu - może pojawić się siwy lub czarny dym, zwłaszcza podczas przyspieszania.
- Głośniejsza praca silnika - silnik pracuje głośniej niż zwykle, słychać wyraźny hałas ssania powietrza.
Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, niezwłocznie sprawdź stan filtra powietrza. Wymiana zużytego filtra może szybko przywrócić motocyklowi jego pierwotną moc i efektywność.
Przeczytaj także: Gdzie szukać filtra powietrza w BMW 520d?
Jaki Filtr Powietrza Wybrać Do Swojego Motocykla?
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów filtrów powietrza do motocykli, różniących się materiałem wykonania, kształtem i stopniem filtracji. Wybór odpowiedniego filtra zależy od kilku czynników:
- Model motocykla - należy dobrać filtr zgodny z konkretnym modelem i rocznikiem motocykla.
- Warunki jazdy - jeśli jeździsz w kurzu i pyle, wybierz filtr o większym stopniu filtracji.
- Styl jazdy - dla agresywnej jazdy potrzebny jest filtr o większej wytrzymałości.
Pielęgnacja Filtra Powietrza - Czyszczenie i Nasączanie
Niektóre filtry powietrza wymagają nasączenia specjalnym olejem do filtrów powietrza. Olej ten pomaga wychwycić zanieczyszczenia i zwiększa wydajność filtra. Należy stosować olej zalecany przez producenta filtra.
Uwaga: Nie należy nasączać filtrów papierowych, ponieważ może to pogorszyć ich działanie!
Wymiana Filtra Powietrza Krok Po Kroku
Wymiana filtra powietrza w motocyklu jest stosunkowo łatwa i można ją wykonać samodzielnie. Potrzebne będą:
- Nowy filtr powietrza odpowiedni do Twojego motocykla.
- Klucze imbusowe lub nasadowe.
- Śrubokręt.
- Środek czyszczący do filtrów powietrza (opcjonalnie).
- Olej do filtrów powietrza (opcjonalnie).
Procedura wygląda następująco:
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w Fiat Scudo
- Zlokalizuj airbox, czyli obudowę filtra powietrza. Zazwyczaj znajduje się ona po stronie silnika, w pobliżu przepustnicy.
- Odkręć śruby mocujące pokrywę airboxa.
- Wyjmij zużyty filtr powietrza.
- Jeśli stosujesz olej do filtrów powietrza, nasącz nim nowy filtr.
- Włóż nowy filtr powietrza do airboxa.
- Zamknij pokrywę airboxa i dokręć śruby mocujące.
Pamiętaj, aby po wymianie filtra powietrza sprawdzić szczelność airboxa.
Regularna Wymiana Filtra Powietrza - Korzyści
Regularna wymiana filtra powietrza w motocyklu to prosty sposób na:
- Zwiększenie mocy i osiągów silnika
- Zmniejszenie zużycia paliwa
- Przedłużenie żywotności silnika
- Zapobieganie awariom
- Poprawę komfortu jazdy
Regularna wymiana i dbałość o ten komponent to gwarancja optymalnej pracy maszyny, jej długowieczności i bezawaryjnej jazdy. Pamiętaj o doborze odpowiedniego filtra do swojego motocykla, regularnej wymianie i właściwej pielęgnacji, a Twój motocykl odwdzięczy Ci się imponującą mocą, niskim spalaniem i bezproblemową eksploatacją.
Inne aspekty związane z Suzuki Intruder VS 1400
Silnik 1,5 litrowego Intrudera jest zapożyczony z jego lżejszej wersji czyli VS 1400 - jest to rozwiercona do 1462 cm3 jednostka czterosuwowa o mocy 68 KM przy 4800 obr/min., pozwalająca rozpędzić maszynę do 170 km/h. Jednak w cruiserze najbardziej istotny jest moment obrotowy, który w Intruderze osiąga 114 Nm już przy 2300 oby/min. Silnik nie ma wałków wyrównoważających - aby zredukować drgania zmodyfikowano jedynie rozstawienie czopów wału korbowego. Motocykl posiada 5 biegową skrzynię biegów oraz sprzęgło z ogranicznikiem momentu obrotowego, którego działanie polega na rozłączaniu tarcz sprzęgła w przypadku zbyt gwałtownej redukcji biegu, dzięki czemu unika się zablokowania tylnego koła przy gwałtownym hamowaniu silnikiem. Sterowanie skrzynią biegów odbywa się za pomocą podwójnej dźwigni zmiany biegów typu palce-pięta, a uruchamianie hamulca tylnego za pomocą pedału jak w kombajnie.Zbiornik paliwa o pojemności 15,5 litra znajduje się pod siedzeniem kierowcy. kierownica izolowana jest od wibracji silnika za pomocą gumowych bloków. Ciekawostką jest to, że przy 1700 mm odległości pomiędzy osiami, Intruder jest jednym z najdłuższych, o ile nie najdłuższym, seryjnie produkowanym motocyklem.
tags: #filtry #powietrza #intruder #vs #1400 #lokalizacja

