Mazda 323F 97: Lokalizacja i Wymiana Filtra Powietrza
- Szczegóły
Filtry samochodowe odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu wysokiej wydajności i długowieczności pojazdu, zapewniając ochronę przed szkodliwymi zanieczyszczeniami i zapewniając czystość płynów eksploatacyjnych oraz powietrza wewnątrz samochodu. Dbając o swoje auto, należy brać pod uwagę każdy detal. Filtr w samochodzie pełni kluczową rolę w utrzymaniu maszyny w pełnej formie.
Filtry samochodowe stanowią nieodzowny element systemu każdego pojazdu, zapewniając jego prawidłowe funkcjonowanie i długotrwałą eksploatację. Są one kluczowe dla utrzymania czystości i jakości powietrza, oleju, paliwa oraz innych płynów eksploatacyjnych, które mają bezpośredni wpływ na wydajność i bezpieczeństwo jazdy.
Korzyści z regularnej wymiany filtrów:
- Ochrona silnika - filtr oleju jest odpowiedzialny za usunięcie zanieczyszczeń i cząstek ścierających z oleju silnikowego, co jest kluczowe dla zapobiegania przedwczesnemu zużyciu i uszkodzeniu silnika.
- Wyższa wydajność paliwowa - filtr paliwa chroni system paliwowy przed zanieczyszczeniami, które mogą zablokować wtryskiwacze paliwa, prowadząc do nieefektywnego spalania.
- Czyste powietrze w kabinie - filtr kabinowy, często pomijany podczas rutynowej konserwacji, zapewnia czyste powietrze wewnątrz pojazdu, filtrując pyłki, spaliny, kurz i inne zanieczyszczenia z powietrza zewnętrznego.
- Lepsza efektywność chłodzenia - filtr powietrza silnika zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do komory spalania, co ma bezpośredni wpływ na proces spalania i efektywność chłodzenia silnika.
W naszym sklepie internetowym AutoParts łatwo kupisz filtry samochodowe online, zgodne z każdym typem pojazdu. Koszt filtrów samochodowych w sklepie AutoParts jest uzasadniony ich jakością. Dajemy Ci jakość, której wartość przewyższa o wiele więcej niż cena filtrów samochodowych. Bez względu na model Twojego auta, AutoParts ma pasujące filtry do każdej marki i modelu, dostarczając precyzyjną jakość w przystępnych cenach. Z nami zyskujesz łatwość i wygodę zakupu filtrów samochodowych online, bez kompromisów w kwestii jakości i wydajności. Swoją determinacją do zapewnienia najwyższej jakości produktów, dążymy do stworzenia harmonijnego i bezpiecznego otoczenia dla Twojego samochodu.
Szczegółowa Instrukcja Wymiany Filtra Paliwa i Powietrza w Mazdzie 323P 1.3 (1996-1998)
Poniżej zamieszczam fotorelację z wymiany filtra paliwa i przy okazji powietrza w mazdzie 323 p 1.3 1998 (produkcja 1996). Ogólnie to jest jedna taka fotorelacja z tego co widziałem, ale zdjęcia w niej nie działają i ogólnie to ona jest dosyć ogólna , więc pokażę bardziej szczegółowo jak poszło u mnie.
Przeczytaj także: Ultradźwiękowy nawilżacz powietrza
Przed rozpoczęciem przygotowujemy: filtry (jakby ktoś był zainteresowany to oba filtry Knecht - paliwa KL 115, powietrza: LX534), klucz płaski 10 (u mnie jeszcze 14 do śrub od mocowania akumulatora). Do tego ewentualnie jakiś pojemnik na filtr paliwa, który wyciągniemy (bo będzie się z niego kapało paliwo). Dodatkowo jeśli nie chcemy, żeby nam z przewodu paliwa kapało to coś do zatkania przewodu, z którego leci benzyna np.
Krok 1: Przygotowanie do Wymiany Filtra Paliwa
Zaczniemy od filtra paliwa bo to jest trudniejsze z uwagi na położenie tego filtra (patrz rysunek). Upewniamy się, że nie ma kluczyka w stacyjce i bierzemy się za akumulator. Odkręcamy mocowanie akumulatora - śruby A (klucz 14) i ściągamy mocowanie. Następnie luzujemy śruby przy klemach akumulatora (śruby B) i zdejmujemy klemy.
Krok 2: Demontaż Układu Dolotowego
Bierzemy się za rozmontowanie układu dolotowego. Zaczynamy od poluzowania śrubek C, poczym wyciągamy wtyczkę B. Następnie wyciągamy (trochę na siłę) bolec A. Żeby wymontować rurę dolotową luzujemy śruby D i E zacisków. Uwaga: śruby są na końcu wkręcone w podstawki - jeśli wykręcimy śrubę do końca to podstawka może spaść i będzie trzeba jej szukać, więc najlepiej nie wykręcać do końca albo podstawić rękę, żeby złapać te podstawki w razie czego. Teraz rozpinamy zaczepy obudowy filtra powietrza (patrz oznaczenie Z1 i Z2 na drugim rysunku z tej relacji) i odpinamy górę obudowy. Można też teraz wypiąć rurkę F (trochę na siłę, kręcąc na boki) - ja ją zostawiłem póki co, ale koniec końców i tak musiałem ją wypiąć.
Krok 3: Dostęp do Filtra Paliwa
Żeby uzyskać lepsze dojście do filtra paliwa najlepiej wypiąć przewody od spryskiwacza - oznaczone A i B. Ja zacząłem tylko od przewodu B, ale w końcu odpiąłem też przewód A, bo jest tam naprawdę ciasno przy tym filtrze. Żeby wypiąć taki przewód łapiemy zacisk C kombinerkami i zsuwamy go jak najgłębiej na przewód, następie ciągniemy lekko za przewód, kręcąc w obie strony tak, że powinien bez problemu zejść. Kto tego nie robił to warto potrenować bo zaraz będzie to trzeba zrobić z przewodem paliwa . Po wypięciu rurki B (od niej zaczynamy) wycieknie trochę płynu ze spryskiwacza. Jak już ścieknie to odginamy tą rurkę maksymalnie w lewo tak żeby nam tu nie zawadzała. To samo tyczy się rurki A, też z niej będzie trochę ciec i jak skończy to odginamy ją w kierunku silnika i o coś zahaczamy, żeby się nie plątała.
Krok 4: Wydobycie Filtra Paliwa
Zabieramy się za wydobycie filtra paliwa. Zaczynamy od zsunięcia zacisku A z przewodu paliwowego (na zdjęciu zacisk jest już zsunięty). Następnie uwalniamy filtr z trzymającej go opaski C. W tym celu odkręcamy wkręt D (klucz 10), którym ta opaska jest spięta. Żeby sobie ułatwić sprawę wyjęcia filtra odkręcamy śrubę B trzymającą opaskę. Teraz wyjmujemy filtr. W tym celu przyduszamy go nieco do dołu, a opaskę ciągniemy do góry (po to między innymi odkręciliśmy przed momentem śrubę B) tak żeby w opasce została tylko rurka wylotowa filtra (ta wpięta w przewód paliwowy). Teraz wyciągamy rurkę przez rozpiętą opaskę (rozginamy opaskę i trochę na siłę wyciągamy rurkę filtra). Żeby nie uszkodzić przewodu paliwowego opaską, można go nieco nieco zsunąć z rurki filtra (kręcąc nim trochę w prawo, trochę w lewo). Teraz żeby było trochę więcej miejsca najlepiej pozbyć się opaski. Za moment będziemy wyjmować filtr. Na tym etapie trzeba ocenić czy mamy odpowiednio dużo miejsca, żeby przy nim operować. Jeśli wcześniej nie wykręciliśmy drugiej rury od spryskiwacza (oznaczona wcześniej jako rura A) to teraz może być to konieczne. Warto też podwiązać przeszkadzającą rurkę A opaską zaciskową, tak jak na poniższym zdjęciu.
Przeczytaj także: Gdzie szukać filtra powietrza w BMW 520d?
Krok 5: Odpinanie Przewodów Paliwowych
Teraz powinno być w miarę luźno przy filtrze, więc go odpinamy. W tym celu najpierw trzeba zsunąć zacisk dolnego (wejściowego) przewodu paliwowego (tego co dochodzi do filtra z dołu ). Teraz kręcąc filtrem w kółko wykręcamy go z przewodu wejściowego (dolnego). Uwaga: z przewodu zacznie się sączyć paliwo, albo to olewamy (bo ciśnienie powinno być niskie), albo lepiej zatykamy przewód gadżetem którym przygotowaliśmy na początku. Po wypięciu przewodu paliwowego wejściowego bierzemy się za wyjściowy przewód. Po wykręceniu go z filtra z jednego i drugiego (z filtra i z przewodu) będzie się wylewać paliwo, więc najlepiej włożyć filtr do jakiegoś pojemnika i w nim rozłączyć i poczekać aż wszystko wycieknie. Można też się tym nie przejmować i filtr po prostu wypiąć - paliwo z węża powinno wyciec na ziemię, a filtr szybko wyjmujemy poza auto, bo z niego sporo wycieknie.
Krok 6: Montaż Nowego Filtra Paliwa
Teraz bierzemy nowy filtr i wpinamy w przewód wejściowy (ten na dole), po czym w wyjściowy (ten na górze). Odpinamy opaskę filtra (tzn. rozcinamy opaskę zaciskową, którą wcześniej przyczepiliśmy opaskę filtra) i wciskamy w nią nasz nowy filtr zaczynając od rurki wyjściowej (analogicznie do wyciągania filtra z opaski). Następnie przypinamy ją spowrotem do uchwytu i spinamy opaskę. Ja miałem problem ze spięciem jej spoworotem wkrętem (może gwint był zjechany), więc ścisnałem ją mocną opaską zaciskową i też się dobrze trzyma.
Krok 7: Czyszczenie Układu Dolotowego i Wymiana Filtra Powietrza
Teraz jest dobry moment na przeczyszczenie układu dolotowego (chociaż w sumie można to zrobić wcześniej). Rurę dolotową można umyć w misce i dobrze wytrzeć w środku. To samo tyczy się dolnej części obudowy filtra powietrza. Górną część obudowy przecieramy wilgotną szmatką. Jak wszystko jest już suche, to montujemy dolną część obudowy filtra powietrza, zakładamy nowy filtr powietrza A. Teraz można jeszcze przeczyścić wejście do kolektora B, bo pewnie będzie tam sporo syfu. Przecieramy go szmatką. Ja spsikałem to jeszcze dookoła WD40 i przetarłem szmatką. WD40 częściowo wcieka do środka, więc to już na własne ryzyko .
Krok 8: Montaż Końcowy
Teraz zapinamy to co zostało. Przede wszystkim przesuwamy zaciski przewodów paliwowych na swoje miejsce (o ile już tego wcześniej nie zrobiliśmy). Potem wpinamy spowrotem przewody od spryskiwacza. Następnie spinamy rurę z górną obudową filtra powietrza, zakładamy ją na kolektor, spinamy obudowy filtra, wpinamy wtyczki, zakładamy akumulator i….. patrzymy ostatni raz czy gdzieś paliwo nam przypadkiem nie ścieka:) Jeśli wcześniej nam pociekło to lepiej oczywiście poczekać aż wyschnie, zanim odpalimy silnik (np. odpalamy go następnego dnia )Po odpaleniu silnika zwiększamy obroty do 2500 i utrzymujemy tak przez 2 - 3 minuty, żeby mieszanka się ładnie dobrała. Jeśli użyliśmy WD40 to warto to zrobić nawet dłużej, bo trochę syfu się dostanie do komory i trzeba to przepalić. U mnie nawet pojawił się przez moment biały dymek i zapach spalenizny, ale jak się przepaliło to było gites ;pNo to tyle.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w Fiat Scudo
tags: #mazda #323f #97 #lokalizacja #filtra #powietrza

