Wymiana filtra kabinowego w Ford Focus Mk1 – poradnik krok po kroku

Zanieczyszczony filtr kabinowy jest jednym z najczęstszych powodów słabej wydajności układu przewietrzania, parowania szyb (zwłaszcza w czasie deszczu) i nieciekawego zapachu. Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach.

Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów. Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon.

Wymiana filtra kabinowego poprawia skuteczność klimatyzacji oraz eliminuje pyłki, kurz i spaliny, co jest szczególnie ważne dla alergików. Przy każdej wymianie filtra warto także sprawdzić stan filtra powietrza silnika - kompletna obsługa zapewnia czystość zarówno w kabinie, jak i w układzie dolotowym silnika.

Kiedy wymienić filtr kabinowy?

Filtr najlepiej jest wymienić po ok. 30 tyś. km. W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej.

Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna.

Przeczytaj także: Ultradźwiękowy nawilżacz powietrza

Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

Jaki filtr kabinowy wybrać?

Musimy się zaopatrzyć w filtr, który kosztuje od ok. 30zł do 60zł (oryginał). Aktualna cena "Filtrona" to 35zł, Manna ok.42.

Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi.

Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

Gdzie szukać filtra kabinowego?

Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy.

Przeczytaj także: Gdzie szukać filtra powietrza w BMW 520d?

Wymiana filtra kabinowego krok po kroku

Filtr znajduje się w podszybiu. Potrzebujemy do niej śrubokręt krzyżakowy, kawałek ostrza lub śrubokręt płaski oraz imbus.

  1. Dobrze jest zatrzymać wycieraczki w "pionowym" położeniu, przez wyłączenie zapłonu. Zdejmujemy kapturki na śruby w podszybiu, podważając je ostrzem lub śrubokrętem. Jeżeli chcemy wymienić tylko filtr, wystarczy że zdejmiemy tylko PRAWĄ pokrywę podszybia. Jeżeli chcemy też wyczyścić lewy odpływ, musimy niestety odkręcić ramiona wycieraczek, by zdjąć lewą cześć pokrywy. Uwaga na kapturki, bo mogą odskoczyć i wiecej już ich możemy nie zobaczyć...
  2. Odkręcamy śrubokrętem krzyżakowym odsłonięte śruby prawej pokrywy. Luzujemy śruby lewej pokrywy.
  3. Podnosimy maskę i zdejmujemy gumową listwę, biegnąca przez szerokość auta.
  4. Odkręcamy imbusem odsłonięte wkręty.
  5. Zdejmujemy plastikową pokrywę. Odsłania nam to widok na obudowę filtra.
  6. Wypinamy zaczep górnej obudowy i podnosimy ją do góry. Wystarczy tylko z jednej strony, bo z drugiej ciężko będzie ją założyć.
  7. Wyjmujemy filtr, zamieniamy go z nowym.
  8. Składamy wszystko do kupy i rozkoszujemy się świeżym powietrzem. Przy montażu należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe ułożenie pokrywy. Najlepiej jest ją odciagnać delikatnie na prawą stronę auta, by dobrze zeszła się z lewą pokrywą, a następnie uważać, by bolce na śruby weszły w przeznaczone na nie miejsce. Jeżeli pokrywa źle się układa, to pewnikiem nie weszły one tam, gdzie powinny.

Dobrze jest przy okazji wyczyścić kanały odpływowe wody po obu bokach, gdyż bywa tak, że śmieci blokują odpływy i powodują nagromadzanie się wody w przewodach dolotowch a nawet wlewanie się wody do środka samochodu. Gromadzi się ona wówczas na dywaniku pasażera.

Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra.

Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.

Filtr kabinowy a klimatyzacja

Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno: oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w Fiat Scudo

Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.

Koszty wymiany filtra kabinowego

Cena wymiany filtra kabinowego w Ford Focus Mk1 została przedstawiona w tabeli powyżej. Do obliczenia kosztu filtra wraz z wymianą uwzględniono filtr rekomendowany.

Regularna wymiana filtrów to podstawa w utrzymaniu odpowiedniego stanu technicznego naszego Forda Focusa Mk1. Koszt zakupu wkładki powietrza to wydatek ok. 20-30 zł. Są również droższe zamienniki. Jak widać nie jest to zbyt duży wydatek i możemy z powodzeniem wymieniać filtr co roku.

Dodatkowe porady

  • Czy trzeba wymieniać filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji? Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać.
  • Dla osób, które zdecydują się na wymianę filtra co dwa lata zalecamy przeczyszczenie wkładu. Do czyszczenia najlepiej użyć sprężone powietrze. Oczywiście należy robić to z dużą ostrożnością. Zbyt duże ciśnienie do tego z małej odległości może doprowadzić do uszkodzenia wkładki.

tags: #filtr #kabinowy #focus #mk1 #wymiana

Popularne posty: