Wymiana Filtrów Powietrza w Skoda Octavia I: Rodzaje i Porady
- Szczegóły
Silnik spalinowy posiada układ dolotowy, którego zadaniem jest dostarczanie powietrza do komory spalania. Ponieważ powietrze pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego, niezbędny jest filtr powietrza.
Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu. Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.
Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.
Dlaczego Regularna Wymiana Filtra Powietrza Jest Ważna?
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza
Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Wymiana Filtrów w Skodzie Octavii II 1.9 TDI
Wymiana filtrów: paliwa, powietrza i kabinowego to obowiązkowa pozycja w eksploatacji każdego samochodu. Wymianę poszczególnych filtrów opiszemy na przykładzie Skody Octavii II z silnikiem 1.9 TDI. W zależności od rodzaju silnika stosowane są różnie rodzaje filtrów oraz metody mocowania.
We wszystkich przypadkach zasada postępowania jest taka sama. Przed dokonaniem wymiany należy zaopatrzyć się w odpowiedni zestaw filtrów do naszego samochodu. Na serwisach aukcyjnych oferowane są specjalne zestawy filtrów, dedykowane do danych wersji silnikowych. Warto przejrzeć taką ofertę bo zazwyczaj są one atrakcyjne w porównaniu do zakupu każdego filtra z osobna.
Wymiana Filtra Paliwa
Zaczynamy od wymiany filtra paliwa. Wymianę tą zalecamy wykonywać dwa razy w ciągu roku. Do wykonania tej czynności będą nam potrzebne przede wszystkim w szmatki, które będą nam potrzebne do zebranie wypływającego oleju napędowego.
Otwieramy maskę i lokalizujemy filtr paliwa, znajduje się on po lewej stronie w puszce, do której dochodzą cztery przewody paliwowe. Odkręcamy pięć śrub znajdujących się po boku obudowy filtra paliwa. Nie wykręcamy śruby znajdującej się po środku obudowy. Po wykręceniu pięciu śrub podważamy dekielek za pomocą śrubokręta.
Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza
Pod dekielkiem znajduje się uszczelką, którą wyjmujemy i odciągamy z filtra paliwo. Wyjmujemy filtr do góry i odkładamy go do pustego pojemnika. Zdejmujemy z górnego dekielka starą uszczelkę i wycieramy dokładnie cały dekielek. Montujemy nowy filtr i zakładamy na niego nową uszczelkę. Na dekielek również montujemy nową uszczelkę.
Zalewamy puszkę olejem napędowym i dokręcamy górny dekiel. Uruchamiamy samochód i sprawdzamy filtr pod kątem wycieków. Warto wiedzieć, że w Octavii występują trzy rodzaje filtrów. Opis modelu znajduje się na obudowie w tylnej części. Wystarczy podłożyć lusterko i odczytać sygnaturę. Paliwo zlane wcześniej i stary filtr oddajemy do punktu utylizacji.
Wymiana Filtra Powietrza
Wymiana filtra powietrza jest bardzo łatwa. Na początku lokalizujemy filtr. Znajduje się on pod maską po prawej stronie poniżej akumulatora w plastikowej podłużnej obudowie.
Za pomocą śrubokręta odkręcamy 6 śrub mocujących górną pokrywę. Zdejmujemy ją i wyjmujemy filtr powietrza. Wewnątrz obudowy będą znajdowały się zanieczyszczenia, które należy usunąć. Filtr powietrza zalecamy wymieniać co roku o tej samej porze.
Wymiana Filtra Kabinowego
Filtr przeciwpyłkowy również nie sprawia problemów przy wymianie. Zalecamy wybrać filtr z aktywnym węglem, który charakteryzuje się lepszą filtracją powietrza wpływającego do wnętrza auta. Filtr kabinowy znajduje się pod nogami pasażera, bezpośrednio pod schowkiem. Odkręcamy dwie śrubki mocujące i zdejmujemy osłonę z pianki.
Przeczytaj także: Jak działają filtry górnoprzepustowe?
Wkład filtra znajduje się nad plastikową osłoną, którą należy przesunąć w lewo. W tym samym momencie filtr wypadnie sam. Podstawowym zadaniem filtra kabinowego (zwanego także przeciwpyłkowym) jest oczyszczanie powietrza, które wpływa do wnętrza samochodu. Namacalnym efektem działania tego elementu wyposażenia jest ograniczenie zakurzenia kabiny.
Filtry mają też własności antyseptyczne, dzięki czemu ograniczają rozwój mikroorganizmów i nasilanie się procesów rozkładu zatrzymanych zanieczyszczeń organicznych. Wyższej klasy filtry (z warstwą węgla) zatrzymują nie tylko kurz, ale także unoszące się w powietrzu alergeny, sadzę i ograniczają przenikanie przykrych zapachów.
Stacje serwisowe zalecają wymianę filtra kabinowego co 15-30 tys. km - przy okazji okresowych przeglądów i liczą sobie za tę czynność 50-100 zł. Jeśli zastąpieniem starego filtra nowym zajmuje się sam kierowca, czynność tę może wykonywać wtedy, kiedy filtr faktycznie ulegnie zabrudzeniu. Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, żeby raz na pół roku wyjąć go i skontrolować. Objawami silnego zanieczyszczenia filtra są spadek wydajności wentylacji oraz tendencja do parowania szyb.
Procedura wymiany filtra zależy od marki i modelu samochodu. Ewentualne utrudnienia w dostępie do kasety z filtrem wynikają z konstrukcji całego układu wentylacji - filtr zawsze znajduje się w okolicy wentylatora lub parownika klimatyzacji.
Lokalizacja Filtra Kabinowego w Różnych Modelach Aut
Poniżej prezentujemy popularne lokalizacje filtra oraz wskazówki ułatwiające jego wymianę w wybranych modelach aut. Zdecydowana większość producentów filtrów zamieszcza instrukcje wymiany wewnątrz opakowania, co ułatwia wykonanie tej czynności. Niektórzy, tak jak np. polski Filtron, publikują je także w internecie.
| Model | Lokalizacja | Wskazówki |
|---|---|---|
| Mercedes klasy C (W203) | Na podszybiu | Zdemontuj plastikową osłonę pod wycieraczkami, ostrożnie wysuń filtr. |
| Opel Vectra C | Na podszybiu | Po otwarciu maski, tuż za podszybiem widać czarną kasetę (obok akumulatora). Należy odkręcić jej pokrywę, pod nią znajduje się filtr. |
| Citroen C5 I | Za schowkiem pasażera | Zdemontuj schowek pasażera, zobaczysz kasetę z filtrem kabinowym. |
| Fiat Grande Punto | Pod schowkiem za konsolą | Zdemontuj tapicerkę na konsoli środkowej pod schowkiem pasażera. Na białej kasecie znajduje się czarna pokrywa. Pod nią jest filtr. |
| Opel Astra II | Pod schowkiem pasażera | Otwórz schowek pasażera. Odkręć wkręty, które mocują go do deski rozdzielczej, wyjmij schowek razem z obudową, odkręć pokrywę kasety z filtrem. |
| Renault Laguna II | Za schowkiem pasażera | Otwórz schowek, odkręć śrubki mocujące wnętrze schowka i wyjmij go. Zobaczysz kasetę z filtrem. |
| Renault Megane II, Renault Scenic II | Pod schowkiem pasażera | Otwórz drzwi pasażera, zdejmij fragment uszczelki drzwi od strony deski rozdzielczej, zdemontuj boczną część deski, odkręć schowek wraz z obudową. Zdemontuj plastikowy kolektor układu wentylacji (duży, pod całym schowkiem). Po lewej stronie (w okolicy konsoli centralnej) znajduje się filtr kabinowy. |
| Skoda Fabia I, VW Polo 9N | Pod schowkiem pasażera, w okolicy nóg | Jeśli się pochylisz, zobaczysz kasetę z filtrem. Wystarczy ją otworzyć i wymienić filtr. |
| Seat Leon II, Skoda Octavia II, VW Golf V | Pod schowkiem pasażera | Należy zdemontować osłonę pod schowkiem pasażera, otworzyć kasetę z filtrem i wymienić filtr. |
| Toyota Corolla IX | Pod schowkiem | Zdemontuj schowek pasażera, zobaczysz kasetę z filtrem kabinowym. |
| Ford C-Max, Ford Focus II | W okolicy pedału gazu | Jeśli będzie to konieczne, zdemontuj pedał gazu. Odkręć osłonę konsoli obok pedału gazu (wszelkie operacje należy wykonywać przy wyłączonej stacyjce). Pod osłoną znajduje się kaseta z filtrem kabinowym. |
| Peugeot 407 | W okolicy pedału gazu | Odkręć śrubki mocujące „boczek konsolki” od strony kierowcy. Wysuń boczek. |
Cena wymiany filtra powietrza w Skoda Octavia I wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 25 minut.
Głównym zadaniem filtra powietrza jest oczyszczanie powietrza przed dostaniem się do silnika. Filtr zatrzymuje zanieczyszczenia, takie jak kurz, piasek, pył, owady, liście i inne zanieczyszczenia, które mogą przedostać się z zewnątrz przez układ zasilania silnika. Dzięki temu silnik działa wydajnie i ma dłuższą żywotność.
Filtr powietrza działa na zasadzie mechanicznego zatrzymywania zanieczyszczeń. Powietrze, które wpływa do filtra, przepływa przez specjalny materiał filtrujący, który zatrzymuje zanieczyszczenia. Filtr powietrza zbudowany jest z kilku warstw materiału filtrującego, które różnią się między sobą gęstością i grubością. W ten sposób filtry powietrza są w stanie zatrzymać większość zanieczyszczeń i chronią silnik przed uszkodzeniem.
Najczęściej producenci samochodów zalecają wymianę filtra powietrza co 20-30 tysięcy kilometrów, lub raz do roku maksymalnie dwa lata, ale warto sprawdzać instrukcję obsługi dla danego modelu, aby upewnić się, jak często należy go wymieniać. Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy też od wielu czynników, takich jak warunki atmosferyczne, rodzaj jazdy, miejsca, w których jeździmy, i ilość zanieczyszczeń w powietrzu.
Czyszczenie filtra powietrza nie polepsza, a wręcz pogarsza jego właściwości filtracyjne. Tylko okresowa wymiana filtra na nowy jest w stanie zapewnić skuteczną filtrację powietrza dostającego się wprost do komory spalania silnika. Podczas czyszczenia drobne cząstki zanieczyszczeń wnikają w głąb medium filtracyjnego, co powoduje trwałe uszkodzenie wielowarstwowej struktury medium filtracyjnego, obniżenie właściwości filtracyjnych filtra, zmianę oporów przepływu powietrza przez filtr.
Produkty marki VIKA Parts Auto Quality importowane są do ponad 50 krajów świata. Zakłady produkcyjne części zamiennych posiadają certyfikaty zgodne z wymaganiami normy ISO 9001:2008. Marka VIKA oferuje odpowiedni zamiennik części OE w bardzo przystępnej cenie. Vika Parts Auto Quality produkuje miedzy innymi tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe, filtry, łożyska, układy kierownicze, elementy zawieszenia. Dzięki wysokiej jakości swoich produktów marka Vika Parts cieszy się uznaniem w branży motoryzacyjnej. Części zamienne Vika są doskonałe w relacji cena - jakość.
Podczas szkoleń wywołuje burzliwe dyskusje pytanie: który filtr jest najważniejszy? Dla silnika jest to filtr powietrza. Producent wskazuje 90 tys. km przebiegu lub 6 lat jako moment wymiany filtra powietrza. Zdaniem mechanika te 90 tys. km to absurdalna wartość. Ta konkretna Skoda większość przebiegu zrobiła w aglomeracji śląskiej - filtr był nie tylko zdeformowany i zapchany zanieczyszczeniami stałymi, ale również zaklejony tłustą mazią (efekt zasysania spalin podczas powolnego ruchu ulicznego). Trudno jednoznacznie wskazać, ile powietrza przepuszczał, ale na pewno nie była to ilość potrzebna do utrzymania optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Zwróciliśmy uwagę na to, że filtr był zdeformowany - sklejone pod wpływem wilgoci lamele zaburzały i znacząco ograniczały przepływ strugi powietrza przez filtr. Dlatego podczas szkoleń akcentujemy, jak ważne jest stosowane przez Hengst Filter rozwiązanie pozwalające utrzymać wymagany przepływ powietrza również w przypadku wystąpienia setek cykli zawilgocenia i wysuszenia filtra. Kluczowe znaczenie ma tutaj proces stabilizacji plis impregnatem żywicznym, profil zagięcia plis (kształt U) oraz dodatkowe, zewnętrzne stabilizatory w przypadku filtrów o dużej powierzchni filtracyjnej.
Odnośnie samej wymiany, zalecenia „naszego” mechanika znacznie odbiegają od wskazań producenta: w przypadku, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany w trudnych warunkach (np. jak wspomniana Skoda) to wymiana filtra powietrza powinna następować po każdych 15 tys. km. Dla samochodu poruszającego się w ruchu autostradowym można ten interwał wydłużyć do 30 tys. km. Ale jest to wartość graniczna.
Kolejny element, o którym dosyć często zapominamy w kontekście wymiany filtra powietrza to turbosprężarka. Chyba nikt z nas nie chce, aby zanieczyszczenia stałe (których nie wychwycił filtr powietrza) przedostały się na łopatki turbiny, która kręci się z prędkością kilkunastu tysięcy obrotów na minutę. Pamiętajmy, że nie tylko olej, ale również powietrze wpływa na długą i bezawaryjną pracę turbosprężarki.
Tuningowa przygoda rozpoczęła się od zamontowania stożkowego „sportowego” filtra powietrza. Niestety, filtr był suchy, do tego umiejscowiony w taki sposób, że chwytał gorące powietrze. Krótko podsumowując - nie idźcie tą drogą.
Filtr ten ma za zadanie oczyszczać powietrze wpadające do przedziału pasażerskiego - chroni nasz organizm przed wdychaniem spalin, kurzu, drobnoustrojów oraz ścierów opon i okładzin hamulcowych wydostających się spod kół jadących przed nami samochodów.
Kilkanaście lat temu weszły na rynek filtry kabinowe z węglem aktywnym, obecnie rynek podbijają filtry z dodatkową, biofunkcyjną powłoką eliminującą bakterie, np. filtry serii Hengst Blue.care®. Polecamy je przede wszystkim osobom z alergiami i chorobami dróg oddechowych oraz tym, którzy często podróżują z dziećmi.
Pięciowarstwowe filtry Hengst Blue.care zapewniają zatrzymywanie gruboziarnistych cząstek i mniejszych pyłków, oddzielenie oparów, zapachów i toksycznych gazów (ozon, tlenek azotu, dwutlenek siarki) oraz filtrację drobnoustrojów, grzybów pleśniowych, bakterii, a dzięki piątej warstwie także alergenów i cząsteczek smogu.
Wracając do naszej Skody - filtr kabinowy wyglądał gorzej niż filtr powietrza. Niestety, zgodnie z zaleceniem producenta auta, wymieniany był co 2 lata (instrukcja wskazuje wymianę co 60 tys. km lub 2 lata, w zależności co nastąpi prędzej). Filtr był zaklejony owadami, resztkami liści, wyschniętymi sosnowymi igiełkami. Na sporej części powierzchni filtrującej widoczna była pleśń. Całkiem bogaty zestaw do wdychania.
tags: #filtry #powietrza #skoda #octavia #1 #rodzaje

