Wymiana Filra Kabinowego w Renault Clio 1.2 – Kompleksowy Przewodnik

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest jednym z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów.

Rola i Budowa Filra Kabinowego

Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.

Kiedy Wymienić Filtr Kabinowy?

Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Dostęp do filtra nie jest specjalnie trudny, dlatego można go okresowo kontrolować i wymienić w odpowiednim momencie. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie. Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna.

Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania. Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów. Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.

Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza

Jaki Filtr Kabinowy Wybrać?

Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy.

Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra. Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki.

Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.

Wymiana Filra Powietrza w Renault Clio II i IV

Wymiana filtra powietrza w Renault Clio II jest czynnością, którą można wykonać samodzielnie, oszczędzając w ten sposób na kosztach serwisu. Filtr powietrza w Renault Clio II jest ukryty i trudno dostępny, zwłaszcza dla osób, które wcześniej nie miały doświadczenia z tego typu zadaniami. Zazwyczaj znajduje się on w obudowie w komorze silnika, ale dokładna lokalizacja może się różnić w zależności od modelu silnika.

Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza

Wymiana Filtra Powietrza w Silniku dCi

Dla silników dCi (diesel), proces wymiany filtra powietrza wygląda następująco: Odkręcić rurę prowadzącą od obudowy filtra do przepływomierza (gruba rura wychodząca z obudowy filtra w stronę kabiny kierowcy) - 2 śruby torx.

W niektórych modelach obudowa filtra ma z dołu zawias, co może wymagać ostrożności podczas wymiany, aby jej nie złamać.

Wymiana Filtra Powietrza w Silniku 1.2 16V

W silniku 1.2 16V filtr powietrza znajduje się pod plastikiem na silniku.

Krok po Kroku - Wymiana Filtra Powietrza

Poniżej znajduje się ogólna instrukcja wymiany filtra powietrza, bazująca na doświadczeniach użytkowników:

  1. Zlokalizuj obudowę filtra powietrza.
  2. Odkręć śruby mocujące obudowę (ilość śrub może się różnić w zależności od modelu).
  3. Odpiąć dwa przewody od czujników (jeśli występują).
  4. Zdejmij obudowę filtra.
  5. Wyjmij stary filtr powietrza.
  6. Wyczyść wnętrze obudowy filtra.
  7. Włóż nowy filtr powietrza.
  8. Zamknij obudowę filtra i przykręć śruby.
  9. Podłącz przewody od czujników (jeśli były odpięte).

Częstotliwość Wymiany Filtra Powietrza

Zalecana częstotliwość wymiany filtra powietrza w Renault Clio II to co 60 tys. km lub co 4 lata. Jednak w tzw. szczególnych warunkach eksploatacji, takich jak częsta jazda w mieście, zaleca się wymianę co 30 tys. km lub co 4 lata. Niektórzy użytkownicy preferują wymianę co 10-15 tys. km, aby zapewnić optymalną pracę silnika.

Przeczytaj także: Jak działają filtry górnoprzepustowe?

Warto również regularnie kontrolować stan filtra i w razie potrzeby czyścić go sprężonym powietrzem. Badania wskazują, że zanieczyszczony filtr może powodować spadek przepływu powietrza, co wpływa na zużycie paliwa i osiągi silnika.

Filtry Samochodowe - Wybierz Ten, Którego Potrzebujesz

Nasz sklep z filtrami samochodowymi ma w asortymencie szerokie wybór części samochodowych. Najpopularniejsze rozwiązania w tej kategorii to:

  • Filtr oleju - montuje się go w dolnej lub górnej części silnika. Jego zadaniem jest filtrowanie oleju silnikowego w Twoim pojeździe. Stan zużycia filtra ma bardzo duży wpływ na pracę całej jednostki napędowej, w tym na trwałość i niezawodność.
  • Filtr paliwa - zadaniem filtra paliwa jest oczyszczanie mieszanki dochodzącej do silnika z cząstek stałych, które mogą przedostać się do jednostki napędowej podczas jazdy.
  • Filtr powietrza - znajdziesz go bezpośrednio w układzie dolotowym silnika. Tego rodzaju filtr do samochodu jest odpowiedzialny za filtrację powietrza w pojeździe. Oddziela zanieczyszczenia, takie jak: piasek, kurz, a nawet owady.
  • Filtr kabinowy - czasami można spotkać się z nazwą „filtr pyłkowy” ze względu na to, że ten element znajduje się w układzie nawiewu powietrza. Filtr ten zajmuje się przede wszystkim oczyszczaniem powietrza tłoczonego wentylacją do kabiny samochodu.
Filtr Zalecana częstotliwość wymiany
Filtr powietrza Co 60 tys. km lub co 4 lata (w trudnych warunkach co 30 tys. km)
Filtr oleju Przy każdej wymianie oleju
Filtr LPG Co 15-30 tys. km lub co 1-2 lata
Filtr kabinowy Dwa razy do roku

tags: #filtry #powietrza #kabiny #reno #clio #1.2

Popularne posty: