Wymiana filtra powietrza w Opel Astra K – poradnik krok po kroku

Wymiana filtra powietrza to jedna z podstawowych czynności eksploatacyjnych, którą każdy właściciel samochodu powinien opanować. Kolejną czynnością obsługową, którą możemy bez problemu wykonać w naszych Oplach, jest bez wątpienia wymiana filtra powietrza. To chyba najprostsza czynność z dotychczas prezentowanych na blogu.

Dlaczego regularna wymiana filtra powietrza jest tak ważna?

Regularna wymiana filtra powietrza to fundament sprawnego działania twojego samochodu. Zaniedbanie tej podstawowej czynności może skutkować poważnymi awariami. Zapchany filtr ogranicza przepływ powietrza, przez co silnik „dusi się” i pracuje w nieodpowiednich warunkach. To z kolei prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy oraz przedwczesnego zużycia elementów układu dolotowego.

Przestrzeganie prawidłowej procedury montażu chroni silnik przed kosztownymi awariami i zapewnia optymalne parametry pracy.

Kiedy należy wymienić filtr powietrza?

Producenci samochodów najczęściej zalecają wymianę co 15-40 tysięcy kilometrów, choć dokładny interwał zależy od modelu auta i warunków eksploatacji. Większość producentów zaleca wymianę filtra powietrza co 15-40 tysięcy kilometrów, choć ten przedział może się różnić w zależności od marki pojazdu. Czy wiesz, że niektóre auta premium mogą wymagać wymiany nawet co 10 tysięcy kilometrów?

Warto pamiętać, że to nie tylko przebieg decyduje o kondycji filtra. Istotne znaczenie mają warunki atmosferyczne - suche, zapylone powietrze czy okres pylenia roślin znacznie przyspiesza proces zapychania się elementu filtrującego.

Przeczytaj także: Jaki filtr powietrza wybrać do BMW E46?

Jak rozpoznać, że filtr wymaga wymiany?

Istnieje kilka charakterystycznych objawów, które sygnalizują problem. Mieszkasz w mieście pełnym smogu? Nie czekaj tylko na przebieg - twoje auto może dawać wyraźne sygnały. Spadek mocy, zwiększone spalanie czy czarny dym z wydechu to oznaki, że filtr wymaga natychmiastowej wymiany. Zauważyłeś, że auto gorzej przyspiesza? Mechanicy zalecają kontrolę wizualną przynajmniej raz w roku. Jeśli filtr wygląda na brudny lub uszkodzony, wymień go niezależnie od przebiegu. Pierwszym i najczęstszym sygnałem jest spadek mocy silnika, szczególnie odczuwalny podczas przyspieszania czy jazdy pod górę.

Zauważasz, że twój samochód zaczął więcej palić? To może być bezpośredni skutek zanieczyszczonego filtra. Ograniczony dopływ powietrza zmusza system zarządzania silnikiem do wzbogacania mieszanki paliwowej, co przekłada się na wyższe spalanie. Inne niepokojące sygnały to nietypowe odgłosy pracy silnika - trzeszczenie, kaszel czy dudnienie. Silnik może się krztusić, szczególnie podczas uruchamiania na zimno.

Narzędzia potrzebne do wymiany filtra powietrza

Dobra wiadomość - wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności, którą wykonasz przy pomocy podstawowych narzędzi. Nie musisz być mechanikiem, żeby sobie z tym poradzić! Do samodzielnej wymiany filtra powietrza potrzebujesz naprawdę niewiele. Najważniejszy jest odpowiedni śrubokręt - może to być płaski lub krzyżakowy Phillips, w zależności od typu śrub w twoim aucie. A co jeśli twój samochód ma śruby nasadowe? Wtedy przyda się klucz nasadowy z grzechotką. Pamiętaj o nowym filtrze powietrza dopasowanym do modelu twojego auta.

Wymiana filtra powietrza krok po kroku

Gotowy na samodzielną wymianę? Poniższa instrukcja przeprowadzi cię przez cały proces bez zbędnych komplikacji. Zanim zaczniesz, upewnij się że silnik jest zimny. Otwórz maskę i poszukaj charakterystycznej czarnej obudowy z dużym przewodem powietrznym. Nie możesz znaleźć obudowy? Podążaj za rurą dolotową powietrza - zawsze prowadzi do filtra. Tutaj zaczyna się właściwa robota. Przed otwarciem obudowy usuń kurz z okolicy. Wyjmij stary filtr zwracając uwagę na jego położenie. Wykorzystaj chwilę żeby odkurzyć lub wytrzeć wnętrze obudowy. Następnie włóż nowy filtr upewniając się, że pasuje idealnie bez wymuszania. W miejsce starego filtra montujemy nowy.

Błędy, których należy unikać podczas wymiany filtra powietrza

Nawet przy tak prostej czynności jak wymiana filtra powietrza można popełnić błędy, które mogą kosztować cię sporo kłopotów. Myślisz, że to niemożliwe? Pierwszy i najpoważniejszy błąd to nieprawidłowe umieszczenie filtra w obudowie. Filtr musi być wyśrodkowany i dokładnie dopasowany do swojego miejsca. Co się dzieje, gdy tego nie zrobisz?

Przeczytaj także: FILTRON AP063/1: specyfikacja i zastosowanie

Niektóre filtry mają specjalne znaczniki kierunku przepływu powietrza. Montaż w odwrotną stronę zwiększa opór i zmusza silnik do cięższej pracy. Drugi częsty błąd to brak oczyszczenia obudowy przed montażem nowego filtra. Na dnie kasety zbierają się zanieczyszczenia, które mogą przedostać się do świeżo założonego elementu. Brzmi banalnie? Wystarczy wilgotna szmata i kilka minut pracy, żeby tego uniknąć. Trzeci błąd dotyczy nieprawidłowego zamocowania pokrywy obudowy. Czasem któryś zatrzask pozostaje niedokręcony lub w ogóle pominięty.

Wybór odpowiedniego filtra powietrza

Wybór odpowiedniego filtra dla naszego samochodu może być kluczowy dla jego wydajności i trwałości. Szeroki asortyment filtrów Filtron pozwala na dobranie idealnego produktu dla każdego pojazdu. Analizując te czynniki, można dobrze dobrać filtr Filtron spełniający oczekiwania i zapewniający optymalną wydajność samochodu. Każdy silnik wymaga filtra o określonych parametrach przepustowości. Zwracaj uwagę na markę producenta, certyfikaty jakości oraz materiał wykonania.

Standardy jakości filtrów Filtron są kluczowe dla utrzymania wysokiej jakości produktów oferowanych przez firmę. Termin "wysoka jakość" w kontekście filtrów oznacza, że spełniają one najwyższe standardy wydajności, trwałości i niezawodności.

Filtron jako dostawca oryginalnego wyposażenia

Dostawca oryginalnego wyposażenia (OEM) to firma, która dostarcza części i komponenty do producentów samochodów. Filtron jest jednym z takich dostawców, co oznacza, że ich produkty są częścią oryginalnego wyposażenia wielu pojazdów. Wyposażenie oryginalne oznacza, że produkty Filtron są częścią fabrycznego wyposażenia samochodów, co przekłada się na wysoką jakość i zgodność z wymaganiami producentów pojazdów. Wybierając produkty Filtron jako część oryginalnego wyposażenia, klienci mają pewność, że otrzymują części spełniające najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa.

Dodatkowe porady dotyczące wymiany filtrów w samochodzie Opel Astra

Oprócz filtra powietrza silnika, warto pamiętać o regularnej wymianie innych filtrów w samochodzie, takich jak filtr kabinowy i filtr paliwa. Wymiana filtra kabinowego powinna być przeprowadzana regularnie, co najmniej raz w roku lub co 15 000 km przebiegu. Wymiana filtra paliwa przed zimą jest bardzo ważna, ponieważ zanieczyszczony filtr paliwa może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika w niskich temperaturach. Wymiana filtra paliwa przed zimą zapewnia lepszą ochronę silnika oraz zmniejsza ryzyko awarii w trudnych warunkach atmosferycznych.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana filtra powietrza BMW E46 320d

Wiosna i początek lata to idealna pora na okresową wymianę filtra klimatyzacji, który odpowiada za jakość powietrza dostarczanego do przedziału pasażerskiego. Z racji niskiej ceny zalecam jego wymianę co roku. Filtr jest produkowany przez wielu producentów i dostępny jest praktycznie od ręki w każdej większej hurtowi motoryzacyjnej. Filtr kabinowym w Astrze H znajduje się pod deską rozdzielczą. Aby się do niego dostać musimy zdemontować schowek. Operacja wymiany nie należy wbrew pozorom do trudny. Po wyjęciu schowka po lewej stronie zobaczymy obudowę filtra. Aby ułatwić sobie wyjęcie i włożenie wkładu filtrującego możemy także zdemontować dolną osłonę deski rozdzielczej. Teraz możemy zabrać się za wymianę filtra.

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Zestaw filtrów FILTRON do Opel Astra K - przykład

Poniżej przykład zestawu filtrów firmy FILTRON pasujących do Opel Astra K (B16) / V / 5 produkowanych od 2015 roku, z silnikami 1.6 CDTI o różnej mocy.

  • Filtr oleju: OE 648/9
  • Filtr powietrza: AK 375/1
  • Filtr kabinowy węglowy: K 1343A

Uwaga! W jednym samochodzie może być nawet kilka wersji montowanych części. Prosimy nie sugerować się tylko umieszczeniem Państwa modelu w spisie. Data w zastosowaniu oznacza lata produkcji danego modelu auta, a nie lata zastosowania części. Producenci w tych samych latach mogli stosować różne części zależnie od roku lub od numeru VIN auta.

tags: #filtron #filtr #powietrza #opel #astra #k

Popularne posty: