Wymiana Filtra Powietrza w Mazda 6 GY: Poradnik Krok po Kroku

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Potencjalne Problemy Podczas Wymiany

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Przeczytaj także: Poradnik: Filtr powietrza Mazda 2 (2010)

W naszych GG diesel przy każdej wymianie filtra powietrza może dojść do uszkodzenia "cycuszków" - mocowań rurek podciśnienia. Zależy od mechanika... Owe cycuszki są na zbiorniku podciśnienia, który jest umieszczony na górnej części obudowy filtra powietrza. Mi właśnie przytrafiło się ułamanie tych cycuszków i problem z uruchomieniem turbiny.

Obudowa filtra składa się z części górnej i dolnej. Na szczęście na portalu aukcyjnym można tanio kupić obudowę a nawet samą górną jej część.

Wymiana Filtra Powietrza Krok po Kroku w Mazda 6 GY MZR 1.8 120 KM

Poniżej znajduje się instrukcja wymiany oleju i filtrów, w tym filtra powietrza, w Mazda 6 GY MZR 1.8 120 KM:

  1. Wjeżdżamy na kanał, odkręcamy osłonę silnika od spodu i mamy dostęp do korka spustowego (śruby) oraz filtra oleju.
  2. Rozgrzewamy silnik do temp. roboczej (ok. 90 stopni) Aby olej był rzadszy i łatwiej spłynął.
  3. Wyłączamy samochód, wlewamy płukankę do silnika i ponownie go uruchamiamy na ok. 5 min na biegu jałowym bez jakiegokolwiek dodawania gazu wedle instrukcji producenta.
  4. Wyłączamy silnik, odkręcamy korek wlewu oleju u góry silnika. To w celu eliminacji bulgotania i rozchlapywania oleju do około. Bo bez tego będzie się tworzyć podciśnienie i powietrze z silnika będzie chciało również się wydostać.
  5. Wracamy do kanału, odkręcamy śrubę spustową oleju podkładając pod miskę jakieś naczynie na spływający zużyty olej (Olej oddajemy do utylizacji).
  6. Gdy olej spłynie przechodzimy do filtra podstawiamy naczynie z olejem i odkręcamy filtr (z niego również wylewamy resztkę oleju i oddajemy z olejem do utylizacji).
  7. Odkładamy naczynie ze zużytym olejem i starym filtrem na bok i czyścimy śrubę spustową, gwint i górna pokrywę mocowania filtra.
  8. Wymieniamy podkładkę miedzianą pod śrubą spustową i wkręcamy mocno ale z wyczuciem.
  9. Nowym olejem delikatnie palcem smarujemy uszczelkę nowego filtra oleju i wkręcamy do oporu TYLKO PRZY UŻYCIU SIŁY WŁASNYCH RĄK !!!
  10. Wlewamy nowy olej (u mnie weszło ok. 4.3 L).
  11. Wymieniamy filtr powietrza i kabinówkę.
  12. Odpalamy samochód, wchodzimy do kanału i sprawdzamy czy wszystko jest szczelne jeżeli tak przykręcamy osłonę silnika i cieszymy się własnoręcznie wykonana pracą.

Dodatkowe Wskazówki

Ponieważ nie wiedziałem jak się za to zabrać wyjąłem z auta akumulator, podstawę akumulatora i rurę odprowadzającą powietrze z filtra do silnika. Teraz wiem, że powinno wystarczyć odłączenie czujnika, odpięcie grubej rury filtr powietrza -> silnik, odłączenie rurek od zbiornika podciśnienia i wyciągnięcie całej obudowy filtra do góry.

Filtr stoi trzema nóżkami na kawałku blachy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Mazda CX-3?

Polecane Filtry i Oleje

Z tego co czytałem polecane są filtry Knechta. Filtry kabinowy i powietrza najwyższa półka. Co do oleju to możesz zobaczyć Valvoline Maxlife lub Synpower. Chłopaki leją też Liqui Moly czy Total. Są droższe i lepsze oleje typu Millers, Motul, AMSoil, Penrite, RED Line, Royal Purple itd.

Przejechałem 1000 km od wymiany i mam wrażenie, że silnik pracuje ciszej i łatwiej odpala niż na dexeli. Wydaje mi się róznież, że silnik pracuje płynniej i lepiej niż na ww. oleju, a w dodatku nie widzę żadnego ubytku po tym przebiegu . Na dexeli musiałbym już dolać ok. 100 ml. Polecam zmianę oleju na millersa jestem mile zaskoczony tak dużą różnicą.

Przykładowe filtry i zamienniki
Typ Filtra Marka Model
Filtr oleju Filtron OP 532/2
Filtr oleju BOSCH 0451103363
Filtr oleju HENGST FILTER H90W27
Filtr oleju MANN-FILTER W 712/73
Filtr powietrza BOSCH 1987429188
Filtr powietrza FILTRON AP 113/1
Filtr powietrza KNECHT LX936
Filtr kabinowy KNECHT LA158

Przeczytaj także: Zamienniki Filtrów Powietrza Mazda 2

tags: #filtr #powietrza #mazda #6 #gy #wymiana

Popularne posty: