Fiat Sedici: Wymiana Filtra Osuszacza Klimatyzacji - Klucz do Sprawnej Klimatyzacji
- Szczegóły
Układ klimatyzacji działa poprzez zastosowanie sprężarki, skraplacza, zaworu rozprężnego i parownika. Sprężarka pompuje czynnik chłodniczy do skraplacza, gdzie jest on chłodzony i skraplany do postaci pary. Następnie przechodzi przez zawór rozprężny, gdzie jego ciśnienie i temperatura są obniżane i staje się on parą o niskim ciśnieniu. Po schłodzeniu czynnik chłodniczy wraca do sprężarki, aby ponownie rozpocząć cykl.
Rola osuszacza klimatyzacji w układzie
Osuszacz klimatyzacji to jeden z elementów, który może mieć ogromny wpływ na wydajność całego układu. Osuszacz klimatyzacji to rodzaj filtra, którego zadaniem jest przede wszystkim zatrzymywanie wilgoci, którą wytwarza czynnik chłodniczy. Filtr osuszacza klimatyzacji znajdujący się w tym układzie absorbuje wilgoć powstałą w procesie chłodzenia, która w nadmiarze mogłaby doprowadzić do korozji niektórych części klimatyzacji, czego konsekwencją może być uszkodzenie całego układu. Nawet niewielka jej ilość w układzie może mieć negatywny wpływ na kompresor (sprężarkę) klimatyzacji, która jest jednocześnie najdroższą częścią klimatyzacji. Dodatkowo osuszacz zapewnia filtrację zanieczyszczeń takich jak osady, opiłki czy brud.
Nowoczesna klimatyzacja osuszacz ma zamontowany w celu wychwytywania z obiegu nawet mikroskopijnych cząsteczek wody. Odwadniacz klimatyzacji (to inna nazwa osuszacza) dba o minimalizowanie ryzyka wystąpienia destrukcji i rdzy na sprężarce oraz wszelkich metalowych elementach klimatyzacji. Chcąc uniknąć kosztownej awarii parownika lub sprężarki, zadbaj o sprawny osuszacz, który je wyłapie.
Budowa filtra osuszacza klimatyzacji
Osuszacz samochodowy klimatyzacji ma kształt tuby podobnej do filtra paliwa i wykonany jest z metalu. Osuszacz posiada dwa złącza: wlotowe i wylotowe usytuowane w różnym miejscu w zależności od jego rodzaju. We wnętrzu osuszacza znajduje się materiał higroskopijny, który pochłania wilgoć oraz rurka tłoczna. Wkład osuszacza ma ograniczoną wytrzymałość, dlatego należy go regularnie wymieniać, aby zapewnić odpowiednie odprowadzanie wilgoci gromadzące się w kompresorze. W ten sposób uniknie się zatarcia sprężarki i awarii całej klimatyzacji.
Osuszacz montowany jest zazwyczaj pomiędzy parownikiem a skraplaczem. Ma walcowaty kształt, a jego budowa przypomina filtr paliwa. We wnętrzu znaleźć można materiał pochłaniający wilgoć, którego rolą jest także separowanie zanieczyszczeń oraz przewód wlotowy. Dodatkowo na dole znajduje się strefa, w której zbierane są wszystkie drobne zanieczyszczenia wychwycone przez filtr.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Kiedy należy wymienić osuszacz?
Wymiana osuszacza powinna nastąpić nie rzadziej niż co dwa lata, ponieważ osuszacz ma ograniczoną pojemność i chłonność. W związku z tym dosyć szybko się zużywa. Wymiany osuszacza należy też dokonać gdy klimatyzacja jest nieszczelna lub nastąpiła jej naprawa. Osuszacz klimatyzacji uniwersalny powinien być wymieniany po każdej ingerencji w układzie klimatyzacji. W przypadku nawet drobnego rozszczelnienia do jego wnętrza dostają się zanieczyszczenia oraz wilgoć. Jeśli nabijasz system lub wymieniasz którykolwiek element, zadbaj również o nowy osuszacz. Osuszacz klimatyzacji powinien być wymieniany, gdy nie jest w stanie skutecznie odprowadzać wilgoci i utrzymać optymalnych warunków wewnątrz pojazdu. Pamiętaj, aby dokonać tego po każdej naprawie układu, w przypadku nieszczelności lub zamontowania w nim jakichkolwiek nowych elementów. Wymiana może okazać się konieczna także wtedy, gdy byłeś uczestnikiem wypadku bądź zauważyłeś spadek wydajności klimatyzacji. Producenci najczęściej zalecają wymianę osuszacza co 2-4 lata.
Objawy uszkodzenia osuszacza klimatyzacji
Najczęstsze objawy uszkodzenia osuszacza klimatyzacji to spadek wydajności chłodzenia lub jej całkowity brak, wyciek wody z urządzenia, dziwne odgłosy lub nietypowe zapachy. Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, ważne jest aby tak szybko, jak to możliwe, zdiagnozować i naprawić problem, zanim dojdzie do uszkodzenia kompresora klimatyzacji. Niestety w niektórych wypadkach uszkodzony osuszacz może nie dawać żadnych oznak zużycia, co może doprowadzić do uszkodzenia całego układu. W związku z tym należy regularnie przeprowadzać przegląd klimatyzacji w samochodzie.
Filtrując przepływ czynnika, osuszacz klimatyzacji samochodowej może wchłonąć nawet 10 g wody. Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu osuszacza jest zwrócenie uwagi na dwa czynniki. Przede wszystkim na nagły spadek mocy klimatyzacji lub nieprawidłową temperaturę powietrza. Gdy nie jest wystarczająco zimne lub nie zmniejsza z czasem swojej temperatury, może świadczyć to o zapchanym osuszaczu. Niemniej są to objawy także wielu innych usterek, m.in. uszkodzonej sprężarki czy nieodpowiedniego ciśnienia czynnika chłodniczego. W procesie diagnostycznym warto najpierw wykluczyć tego typu awarie, ponieważ przy każdym otworzeniu układu osuszacz wymaga wymiany.
Czy można montować używany osuszacz klimatyzacji?
Zdecydowanie nie. Osuszacz do auta to element układu, który ulega dość szybkiej degradacji w kontakcie z powietrzem atmosferycznym, wobec czego przeznaczony jest do jednorazowego użytku. W związku z tym niemądre było by montowanie używanej części, która nie spełni swojego zadania. Ponadto używany osuszacz klimatyzacji po zdemontowaniu nadaje się tylko do utylizacji. Aby cały układ klimatyzacji działał prawidłowo i bez usterek, należy zamontować do niego nową część, która zapewni szczelność i prawidłowy przepływ czynnika w klimatyzacji.
Odwadniacz klimatyzacji podczas każdorazowo musi być wymieniany na nowy. Czasem można spotkać się ze stwierdzeniem, że świetnie sprawdzi się również używany odwadniacz. Nie jest to skuteczne rozwiązanie. Osuszacz jest wyposażony w czułe wskaźniki wilgoci, jest pakowany oraz przechowywany w specjalnych warunkach. Na każdym etapie jest starannie zabezpieczany, a już kilka minut po wyjęciu traci pierwotne właściwości. Wszelkie zanieczyszczenia oraz wilgoć stanowią zagrożenie dla zaworu rozprężnego i pozostałych elementów klimatyzacji. Nie warto wybierać połowicznych rozwiązań, ponieważ doprowadzi to jedynie do większych awarii. Raz odpakowany osuszacz traci właściwości chłonne.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Samodzielna wymiana osuszacza - czy to możliwe?
Wymiana filtra osuszacza klimatyzacji wymaga użycia odpowiedniego sprzętu do obsługi klimatyzacji oraz dokładnej wiedzy i doświadczenia, dlatego należy udać się do warsztatu wykonującego takie usługi. Z tego względu samodzielny montaż osuszacza klimatyzacji nie jest możliwy. Co istotne bez użycia odpowiednich narzędzi osuszacz będzie źle zamontowany i w konsekwencji stanie się niesprawny, dlatego warto udać się do profesjonalisty, który takie usługi wykonuje na co dzień.
Jazda z uszkodzonym osuszaczem - czy jest bezpieczna?
Zdecydowanie nie zaleca się jazdy z uszkodzonym osuszaczem klimatyzacji, ponieważ może to w szybkim tempie doprowadzić do zatarcia sprężarki i w konsekwencji do poważnej awarii całej klimatyzacji.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze osuszacza?
Wysokiej jakości osuszacz powinien przede wszystkim pasować do układu klimatyzacji w Twoim samochodzie. Zaleca się także wybieranie wariantów wyposażonych we wskaźniki zawilgocenia. Stanowi to istotną informację, gdy nie masz pewności, czy już należy go wymieniać.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #fiat #sedici #filtr #osuszacz #wymiana

