Przyczyny pojawiania się oleju w obudowie filtra powietrza w Fiat Stilo
- Szczegóły
Obecność oleju w obudowie filtra powietrza w Fiat Stilo może być sygnałem różnych problemów z silnikiem. Ignorowanie tego objawu może prowadzić do poważnych uszkodzeń i kosztownych napraw. Warto jak najszybciej zdiagnozować przyczynę i podjąć odpowiednie kroki.
Po czym poznać, że silnik "bierze olej"?
Pierwszy powód do niepokoju: silnik nie zużywał środka smarnego, a nagle zaczął. Zanim jednak zaczniesz szukać poważnej usterki, zastanów się, czy nie zmieniłeś stylu jazdy. Może eksploatowałeś auto w długiej trasie i z pełnym obciążeniem lub często na krótkich odcinkach? W takim wypadku niewielki ubytek oleju z reguły nie wskazuje na usterkę.
Kolejny etap to rzut oka pod samochód, bo duże wycieki może być widać na podłożu. A są i takie wycieki (np. spod uszczelniacza wału); w wyniku których poziom oleju spada, a plam pod autem może nie być! Także dlatego, że w niektórych autach wyciekający olej zbiera się w zakamarkach mat wygłuszających i w osłonie pod silnikiem.
Drugi powód do niepokoju: olej zaczął znikać bezpośrednio po wymianie. W tym wypadku zacznij od sprawdzenia obudowy filtra, bo niechlujny mechanik mógł jej poprawnie nie dokręcić. Często powód dlaczego silnik bierze olej jest jednak inny - źle dobrany olej, bo współczesne jednostki napędowe są bardzo wrażliwe na jego parametry.
Złota zasada: w razie wątpliwości sprawdź, jakiej klasy olej zaleca producent do danego silnika. Do "starego" motoru warto rozważyć specjalny olej, m.in. mający własności uszczelniające.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Potencjalne przyczyny oleju w filtrze powietrza
Olej w obudowie filtra powietrza może pojawić się z kilku powodów:
- Odma silnika: Za odpowietrzanie skrzyni korbowej odpowiada najczęściej odma, w której znajduje się tzw. separator lub filtr. Zadaniem odmy jest oczyszczenie z drobinek oleju oparów ze skrzyni korbowej. Z czasem separator/filtr mogą się zatkać i do dolotu zaczyna trafiać powietrze zanieczyszczone olejem. W konsekwencji środek smarny, zamiast trafiać z powrotem do układu smarowania, zostaje przepalony w cylindrach. OBJAWY: olej w dolocie, niebieski dym.
- Turbosprężarka: Jest smarowana olejem silnikowym, a gdy dochodzi do jej zużycia (poddają się uszczelnienia - tzw. odrzutniki i pierścienie, luz na wirniku), olej przedostaje się do dolotu (s. 30). W przypadku diesla zignorowanie tych objawów może doprowadzić do tzw. rozbiegania silnika - olej ulega samozapłonowi w wyniku sprężania, a motor „rozkręca się” ponad nominalne obroty. Z reguły nie ma czego zbierać. OBJAWY: mocno zaolejone intercooler i dolot, auto dymi.
- Zużyte pierścienie tłokowe: Przykład: za cienkie lub niewłaściwie wykonane pierścienie tłokowe. Jedną z bardziej spektakularnych wtop zaliczył koncern VW: silniki 1.8 i 2.0 T(F)SI typu EA888 z lat 2007-11 potrafią brać ponad litr oleju na 1000 km (!). OBJAWY: oleju szybko ubywa, a za samochodem - zwłaszcza przy pełnym obciążeniu - widać niebieską chmurę. Pomiar kompresji może ujawnić problem z pierścieniami uszczelniającymi, stan pierścieni zgarniających - odpowiadają za branie oleju - da się ocenić dopiero „na stole” za pomocą sprzętu pomiarowego. Naprawa w przypadku jednostek EA888 oznacza wymianę tłoków wraz z korbowodami (4000 zł) albo dopasowanie „starych” tłoków do zmodyfikowanych pierścieni (800 zł).
- Uszczelniacze zaworowe: Uszczelniacze to okrągłe gumowe elementy, których zadaniem jest zatrzymanie oleju smarującego zawory - gdyby ich nie było, środek smarny wpadałby prosto do cylindrów. Uszczelniacze z czasem tracą elastyczność. Najszybciej - w silnikach zasilanych LPG (wyższa temperatura spalania mieszanki). Wymiana bywa kosztowna, zwłaszcza jeśli konieczny jest demontaż głowicy (ok. OBJAWY: dym przy schodzeniu z obrotów i odpalaniu, olej w ukł. wydechowym (uszk. uszczelniacz zaw. wydechowego), sadza w wydechu (uszk. uszczelniacz zaw. ssącego).
- Nieszczelności: Najczęściej mamy do czynienia z: nieszczelną miską olejową (zużyta uszczelka, uszkodzenie mechaniczne), wyciekiem spod pokrywy zaworów (tzw. klawiatura), niesprawnym uszczelniaczem wału korbowego (pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów), natomiast w starszych autach olej może wydostawać się spod uszczelki głowicy.
Diagnostyka i naprawa
W przypadku stwierdzenia oleju w obudowie filtra powietrza, należy podjąć następujące kroki:
- Sprawdź poziom oleju w silniku.
- Zlokalizuj źródło wycieku oleju.
- Sprawdź stan odmy silnika i w razie potrzeby ją oczyść lub wymień.
- Skontroluj turbosprężarkę pod kątem wycieków oleju.
- Zdiagnozuj stan pierścieni tłokowych i uszczelniaczy zaworowych.
W zależności od przyczyny, konieczna może być wymiana uszkodzonych elementów, takich jak uszczelniacze, pierścienie, turbosprężarka lub odma. W niektórych przypadkach konieczny może być remont silnika.
Wybrane silniki z podwyższonym apetytem na olej
Poniższa tabela przedstawia wybrane jednostki napędowe, które słyną z podwyższonego apetytu na olej:
| Producent | Silnik | Powód | Koszt (orientacyjny) |
|---|---|---|---|
| Alfa Romeo (GT, GTV, 156) | 2.0 JTS | Pierścienie | ok. 3000 zł |
| BMW (m.in. E46, E39, E60/61) | 2.2, 2.5 i 3.0 R6 (M54) | Zatkany separator | ok. 500 zł |
| Fiat (m.in. 500, Panda, Stilo, Bravo) | 1.4 16V (Fire) | Luźne spasowanie | - |
| Ford (m.in. Focus II, C-Max) | 1.8 (Duratec) | Pierścienie | ok. 1800 zł |
| Grupa PSA (m.in. Peugeot 406, Citr. Xsara) | 1.8 (XU7) | Uszczelniacze zaw. | 1000 zł* |
| Grupa VW (m.in. Audi A4/A6, VW Passat) | 1.8/2.0 T(F)SI (EA888) | Pierścienie | ok. 800/4000 zł |
| Mazda (m.in. RX-8) | 1.3 (wankel) | Typowe dla konstrukcji | - |
| Nissan (Almera N16, Primera P12) | 1.5/1.8 (QG) | Pierścienie | ok. 3000 zł** |
| Opel (m.in. Vectra C, Astra G) | 1.8 16V (Z18XE) | Uszczelniacze zaw. | 800 zł* |
| Toyota (m.in. Avensis T22, T25) | 1.8 VVT-i | Pierścienie | ok. 3500 zł** |
*ze ściągnięciem i profesjonalną obróbką głowicy (m.in. planowanie, prowadnice), niekiedy uszczelniacze da się wymienić bez tego; **montaż tzw. short blocku (kadłub z układem korbowo-tłokowym) wraz z robocizną, cena "zwykłego" remontu będzie inna;
Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimatyzacji w Fiat Bravo?
Pamiętaj, że umieszczenie danego motoru na liście nie musi oznaczać, że każdy egzemplarz będzie "żłopał" środek smarny! Często sama wymiana pierścieni nie rozwiązuje problemu z braniem oleju, bo założenie nowych w wyeksploatowanym silniku jest pozbawione sensu! W takim wypadku konieczna jest też obróbka silnika. Mechanik powinien skontrolować stan gładzi cylindrycznych i - ewentualnie - wykonać obróbkę głowicy.
Podsumowanie
Każdy silnik bierze olej ale ten apetyt można utrzymać w rozsądnych granicach. Właściwa eksploatacja, poprawny dobór oleju, nieprzeciąganie terminów wymiany - w takich warunkach jednostka bez wady fabrycznej (np. pierścienie, uszczelniacze) powinna zadowolić się co najwyżej... kapką. Silniki "luźne" i sportowe, wankle popijają już znacznie chętniej. Znika ponad litr na 1000 km? To już raczej oznaka awarii.
Przeczytaj także: Rodzaje filtrów powietrza Fiat 125p
tags: #fiat #stilo #olej #w #obudowie #filtra

