Opinie o filtrach stożkowych w Fiat Punto II 1.2 – Czy warto?

Dyskusja dotyczy montażu stożka powietrza w Fiacie Punto II 1.2 8V 60 KM MPI i najlepszych metod jego instalacji. Użytkownicy wskazują, że montaż stożka bezpośrednio na przepustnicy, podobnie jak w zestawach K&N 57i, jest możliwy, ale efekty w postaci wzrostu mocy są minimalne lub wręcz zerowe.

Montaż filtra stożkowego - aspekty techniczne

Przede wszystkim musisz mieć dolot zimnego powietrza do stożka. Kluczowe jest zapewnienie dopływu zimnego powietrza do stożka oraz odpowiednie zaprojektowanie układu dolotowego, uwzględniające kąty załamania i średnice rur. A tak poza tym to sam montaż stożka ażeby przyniósł korzystny rezultat nie jest taki prosty. Obliczenia kątów załamania rur, średnica ...

Wpływ na osiągi silnika

Nikt nie bierze pod uwagę, że zmiana oryginalnego filtra powietrza na jakiś pseudo stożek może tylko i wyłącznie pogorszyć warunki pracy i sprawność silnika. Wymiana oryginalnego filtra na stożek może pogorszyć warunki pracy silnika ze względu na specyfikę układów ssących nowoczesnych silników, które są optymalizowane pod kątem drgań powietrza, ciśnienia i temperatury.

Układy ssące nowoczesnych silników są projektowane z uwzględnieniem drgań powietrza w przewodzie, zmian jego ciśnienia i temperatury, jak sądzicie po co sa budowane silniki ze zmienną długościa kolektora ssącego, czy z dodatkowymi rezonatorami powietrza?

Szczeze to tak jak kolega powiedzial, przyrost mizerny moze i nawet 0% jedynie mala zmiana w dzwieku. Z doświadczenia nawet taki sposób montażu w takim aucie dał mierzalną poprawę w przyśpieszeniu do 100km/h, zamiast 13,5 s zrobiło się 12,5s . Robione po kilka pomiarów gtechem w tym samym miejscu tego samego dnia z dolotem seryjnym vs stożek na przepustnicy.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Jednak zmiana charakterystyki momentu obrotowego może skutkować utratą elastyczności silnika na niskich obrotach. A przesunięcie charakterystyki momentu obrotowego w funkcji obrotów ? Lepiej przyśpiesza, a o to najczęściej chodzi, jak ktoś chce coś zmieniać w silniku to chyba liczy się z tym że traci sie tzw "dół" i trzeba używać gazu prawie że 0-1 a biegi zmienia się przy odcince. Liczą się tylko osiągi, reszta jest nieważna.

Pozatym jakiekolwiek pogorszenie charakterystyki jest równie nieodczuwalne jak popelpszenie przyśpieszenia. Z takim silnikiem to i tak jezdzi się na 100%. W tuningu nie ma pojęcia elastyczność, może byc conajwyżej źle dobrana skrzynia biegów.

Alternatywne metody tuningu

Alternatywnie zaleca się tuning elektroniczny (chip tuning) lub mechaniczne modyfikacje silnika, które przynoszą bardziej wymierne efekty. Załóż sobie rozrząd od mk.1 75 (wałek o oznaczeniu 866) i wgraj "tuningowy" wsad (odcięcie przy 7000rpm i podniesione dawki paliwa), ale licz się z tym, że auto będzie jechać od 3000rpm (jak mk.1 75) i będzie po mieście palić ponad 9l/100km.

Dobór filtra stożkowego

Powiedzta mi kunckikowa barci na jakiej podstawie, w jaki sposób dobiera się stożkowy filtr powietrza do silnika? Czy wg pojemności, mocy czy czego jeszcze? Jakie korzyści płyną z montażu takiego ustrojstwa?

Żeby były efekty trzeba zadbać nie tylko o dolot ale także o wydech. Dedykowany dolot renomowanego producenta da wyniki. Ale jakie one beda to zalezy od auta. Bardzo roznie to bywa, zalezy co ma wiekszy zapas z fabryki. teraz pytanie podstawowe jak to zweryfikować? Jakie kroki poczynić aby dokonać właściwego wyboru drogi modyfikacji. Poczytac fora danej marki/modelu. wykorzystac doswiadczenia i ustrzec sie bledow.

Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimatyzacji w Fiat Bravo?

Nie ma teorii dobrej dla kazdego auta...znaczy takiej praktycznej teorii. Bo same wzory na policzenie dolotu czy wydechu pod dany silnik sa na necie ogolnodostepne. Zmiana pojemności układu dolotowego (czyli długości dolotu liczonej od zaworów ssących) ma wpływ głównie na położenie w wykresie punku max momentu. Mówiąc kolokwialnie można długością dolotu to nieco zmieniać.

Okazuje sie ze w czasie jazdy stozek bierze gorące powietrze spod maski a do tego efekt "ram air" który normalnie występuje w oryginalnym dolocie jest marnowany. W każdym razie zamiast stozka wlozylem tylko gladsze, aluminiowe rury dolotowe (zamiast oryginalnego plastiku który miał harmonijke i powodował zawirowania) oraz wkladke K&N. Różnicy w osiagach nie zauważyłem.

a np. Clio sport traci kuce jak sie cokolwiek dlubie w seryjnym dolocie, ktory jak widac jest bardzo dobrze dobrany na forum UK robili testy z roznymi wkladkami, dolotami vs seria na hamowni. smutne, ale nawet dedykowany stozek pogarszał parametry. takze temat bardzo indywidualny.

Kiedy montaż filtra stożkowego ma sens?

Odpuść. Lepiej za tę kasę weź kolegów na piwo, przynajmniej coś z tego będzie. Oczywiście jeśli mówimy tylko o takiej modyfikacji. Sens ma to tylko jeśli silnik jest zmodyfikowany mechanicznie lub elektronicznie. dobrze dobrany dolot potrafi zdziałać cuda.

Dobrze policzony dolot zawsze cos daje. Sens ma to tylko jeśli silnik jest zmodyfikowany mechanicznie lub elektronicznie.

Przeczytaj także: Rodzaje filtrów powietrza Fiat 125p

Mity na temat przyrostu mocy

A co powiesz na to, ze ja po dodaniu CAI mialem przyrosty na poziomie 20 KM i 15Nm? Nie poniosło kolegę troszkę z tymi wzrostami? Może przecinek się zapomniał? Edyta. Hamowanie po Hondacie odbylo sie po ponad godzinie strojenia, wiec zarowno auto jak i samo pomieszczenie bylo mocno nagrzane.

Widzisz o jakie konkretnie auta chodzi??? Więc nie podawaj mi tutaj przykładów że coś dają. Dają ale nie we wszystkich silnikach. Ja nie twierdzę że nie dają wcale. I tak na zakończenie: dobieraniem dolotów i eksperymenty w tym temacie mają już u mnie ponad 8-letnią tradycję.

A ty mi tutaj podajesz wyniki po montażu całego dolotu. CAI to nie zadno rocket science. jakoby dobrze dobrany dolot mial sens tylko razem z modyfikacjami silnika? No to jestes spec. przecież to wszystko zależy od konkretnego przypadku!

Praktyczne aspekty montażu

albo wywalam fabryczną puszkę filtra powietrza i wszystkie rurki i pierdółki przed przepustnicą a w ich miejsce montuję filtr stożkowy z powiedzmy dolotem zimnego powietrza z zewnątrz, ew. z komory silnika. Zasadniczo można ale po co?

WItam mam pytanie ile kosztuje fcały zestaw do montażu filtra stożkowego do naszej pandzi i czy jak go juz dostane to moge samemu bez wiekszych problemów go zainstalować??

ja dzis tak dla próby zrobilem mały tescik i na rurke o dł. 25cm nalozyłem filtr i powiem ze dziwnie bylo bo od dołu jeszcze w miare sie odpychał ale góry to juz nie mialem praktycznie zawiesil sie na 3500 obr i koniec nie szedl w góre, pozniej zlozylem do normalnej dlugosci cos okolo 50cm i juz sie normalnie odpychał do 2000 obr slabo pozniej coraz lepiej. lapało powietrze i jeszcze ziemniejsze na filtr leciało.

hmmm moze to tylko wrazenie ale wg mnie sredni zakres siepoprawil dol ale to naprawde przy b. niskich stracil a gora... czy odczuwasz to przy wyprzedzaniu? szczerze? ale mnie ciagle chodzi o to, co on mi da ponad to, ze fajnie wyglada pod macha? piszesz, ze ma ciut poprawic osiagi, ale co to jest to ciut?

Badania i testy

Kiedyś Auto Świat (albo Motor) zrobił badanie stożka w Punto 1.2. Okazało się, że zakup stożka jest nieuzasadniony, jeśli chodzi o wzrost mocy, ponieważ tyle samo KM więcej dała wymiana filtra na stożkowy, co po prostu wymiana filtra na czysty.... A w skrajnym przypadku wymiana filtra na stożkowy pogorszyła charakterystykę silnika. Oczywiście wszystko było poparte badaniem na hamowni... podobnie pewnie jak układy dolotowe do hondy ktore poprawiaja moment i podnosza moc o te pare km, tez pewnie to kit jakis i chwyt marketingowy.

Dodatkowe uwagi i przestrogi

To jest coś takiego jak "turbinka Kowalskiego", Militec i inne dziwy (teraz jest moda na magnetyzery, doloty i stożki) którymi kiedyś wszyscy się zachwycali a tyeraz już nikt o tym nie mówi! Nawet się nie dziwię bo to obciach! ale jak to to zdejmiesz to bedzie jeszcze glosniej a i brudniej w cylinderkach wiec..... ups... kolega chyba zbacza z tematu, rozmawiamy tutaj o układzie dolotowym nie o magnetyzerach. jeden z kolegow chcial znac opinie kto ma i ewentualnie co daje, padły odpowiedzi i chyba starczy...

Tak ale jako dodatek do powaznych modyfikacji silnika! A wykresy, opisy i hymny pochwalne? Reklama dźwignią handlu! ze to co yanek zrobil nie jest oparte na wyliczeniach? i wszystko zalezy o dtego czy chcesz (czyt. i... okalecza silnik? i podchodzisz do niej tak jakby ktos tobie na sile chcial to zrobic...

Stary, nie wiem czy był filtr "Węglarski" w tym teście, bo po prostu nie pamiętam. Natomiast wiem, że generalnie to 100HP łyknie zwykłą Pandę z filtrem"Węglarskiego" na pierwszej prostej.. więc... Wyrażę swoją - nie gazetową - opinię w tuningowaniu aut cywilnych, pozwolicie? (Wolfi to nie jest riposta na twoją odpowiedź, tylko po prostu moje zdanie): bezsensowne próbowanie przerobienia swoje cywilnego auta na tor wyścigowy, na który nigdy nie wyjedzie... i zresztą i tak przegra z prawdziwym autem sportowym.

Ponadto dokonywanie tuningowych zmian w samochodach cywilnych co prawda poprawia ich osiągi, ale uogólniając czyni z nich pojazdy głośne, nieekonomiczne i uciążliwe dla środowiska, a także potem dla właściciela, bo takich aut potem nikt nie chce kupować. zamiast płynąć po dziurach podskakuje na skróconym zawiasie.

jednak odpowiem jeszcze cos w tym temacie, zgadzam sie z Toba jak najbardziej ze wiekszosc auta tak zwanych tuningowych jest taka jak opisujesz, rycza, skacza, piszcza na swiatlach, ale zauwaz ze u nas na naszym kaciku takie pandy chyba nie znajdziesz. zreszta sam chyba widzisz jak wychodzi srednia wieku, kto chce tak dziczec kupuje bez urazy albo BMW albo VW i daje po garach, ale nie widze nic zlego w tym aby dlubac w aucie i poprawic wyglad/osiagi tego auta.

Wiadomo ze nigdy nie bedzie to auto sportowe, lecz zamiast np siedziec pod monopolowym i wychylac kolejna butelke browara wole te pieniadze wsadzic w samochod, ktory i takl mi jeszcze bedzie sluzyl minimum 4 lata. Nie chce radykalnych zmian bo poruszam sie duzo tym autem i ono ma byc przede wszystkim komfortowe i mi sluzyc do jazdy codziennej a nie do wyjazdu w weekendy polansowac sie czy ma sluzyc do KJS. Sa w nim nieseryjne rzeczy jak atrapa, stozek, licznik. ale wszystko seryjne do pandy mam i to kwestia paru minut aby spowrotem panda byla seryjna. To ze lubie grzebac to tak jakby hobby... Mam nadzieje ze zrozumiales o co mi chodzi.

Przykład prosto z ostatnich posów u centusiów. zxasysania wszelkiego paskudztwa do sinika! Jak myślisz, wychodzi mu to na zdrowie? Dokładnie, do takich niefachowych przeróbek! Dobry, czyli markowy i niestety drogi! wątpię w ich wiedze! warunków pracy! hmm a teraz da sie tak silniki regulowac?

Witam, otoz mam pytanie (Odrazu mowie ze szukalem) Poszukuje Filtra Stożkowego do Fiata Punto 2001 1.2l. Zalezy mi na dzwieku... wszystko da sie zrobić, ale po co!!!! ? wyjmij filtr na 10 min i zobacz co sie zmieni, nic sie nie stanie silnikowi. Nie warto zmieniać filtra! takie jest moje zdanie. Wiesz.. a dokładniej jaki to jest dźwięk? Charakterystyczne "psssss" ? Zostaw dolot seryjny! Na 90% spadnie Ci moment obrotowy. Moc wzrośnie o 1-2 KM albo i też spadnie.

Co do filtrów to polecam dedykowane np. Wszystko jedno czy stożek jest dobry K&N albo Green czy też nie. Markowy z pewnością jest lepszy ale do pięt nie dorasta seryjnemu filtrowi, zwłaszcza jak się go zamontuje w złym miejscu w zły sposób. Generalnie filtr stożkowy działa jeżeli: Umieszczono go w strefie niskiej temperatury i jest skonstruowany specjalnie nowy dolot co za zwyczaj wymaga obliczeń i wykonania co najmniej kilku instalacji prototypowych na których dokona się pomiarów ustalających jakie rozwiązanie jak działa.

Polecam to samo. Mówisz o stożkach, ja też mówię o stożkach. Stożek się nie sprawdza. Jeżeli lubicie tuning psychologiczny to kupcie sobie sportową wkładkę seryjnego filtra. Z resztą nie tylko z wypowiedzi tunerów bierze się moja wiedza. W czym się stożek nie sprawdza ???? Prawda jest taka że im rzadziej czyścisz stożek tym lepiej on filtruje. Poza tym, jak już mówiłem... Przepustnica to psztyc. I zajrzyj np. A potem poczytaj te wykresy. Jedynie przy słabym silniku 1.2 PUNTO jest spadek 2 Nm . Poczytaj pozostałe wykresy i ponownie przeczytaj dział filozofia.

Dzisiaj zamontowałem stożek do mojego kropka i również dzisiaj go zdemontowałem. Oprócz fajnego wyglądu pod maską to nie ma dosłownie żadnego efektu akustycznego (tylko gwizd podczas wchodzenia na obroty) ani wzrsostu osiągów.

Witam szanownych forumowiczów , odświeżę trochę temat.A mianowicie posiadam kropka 1.2 8v w którym uszkodzeniu uległa obudowa filtra i teraz jest w nim duża dziura bo odpadł jeden uchwyt który go trzymał. Wymiana obudowy jest dość kosztowna , bo nawet używka to koszt min 250zł. Myślę o zamontowaniu sobie właśnie stożka, nie dla osiągów , bajeru itp, ale dla szczelnego układu , by nie zaciągał syfu z zewnątrz jak to się dzieje teraz.

rozpoczynam kontrowersyjny temat,ale chce dopytac i prosze bez komentarzy po co i na co tylko konkretnie czy dobrze rozumujechce kupic dedykowany dolot do Grande plus stozek Simota. Chce to wszystkie ladnie zamontowac w sensie stozek w dol, rura opleciona jakas termoizolacja (np. gdzieś słyszałem że zimniejsze powietrze zawiera więcej tlenu (chyba) i poprawia się wydajność silnika,ale zaraz gąbką? można kupić taką taśmę szarą, którą w sportówkach się kolektory izoluje, lepiej będzie wyglądało.

tags: #fiat #punto #2 #filtr #stożkowy #opinie

Popularne posty: