Poradnik wymiany filtra powietrza w Dacia i innych samochodach

Wszystkie filtry w samochodzie mają to samo zadanie - chronić podzespoły pojazdu przed zanieczyszczeniami. Zaniedbane filtry tracą swoje właściwości i dają o sobie znać - objawy to choćby wyższe zużycie paliwa (filtr paliwowy) czy nieprzyjemny zapach w kabinie pasażerskiej (filtr kabinowy). Warto pamiętać o regularnej wymianie filtrów w samochodzie.

Jak wybrać filtry do samochodu?

Wybór filtrów do samochodu pozornie wydaje się prosty. W praktyce jednak pojawić może się wiele wątpliwości. Po pierwsze, filtry występują w wielu odmianach - nie jest dostępny uniwersalny filtr, który pasowałby do wszystkich modeli. Po drugie, produkty te różnią się materiałami użytymi do ich produkcji - nie każdy filtr chroni przed zanieczyszczeniami w równym stopniu.

To powoduje, że wybierając filtry do samochodu, trzeba kierować się:

  • Modelem auta
  • Budową filtra
  • Ceną
  • Opiniami użytkowników

1. Model samochodu

W pierwszej kolejności należy się upewnić, że wybrany filtr powietrza, filtr paliwowy czy filtr kabinowy jest kompatybilny z posiadanym autem. Z pomocą przychodzą katalogi tworzone przez producentów tych materiałów eksploatacyjnych.

2. Budowa i jakość filtrów samochodowych

Dla danego modelu pojazdu dostępnych może być kilka rodzajów filtrów powietrza czy kabinowych. Wówczas warto pokusić się o ich porównanie pod kątem budowy i użytych do ich produkcji materiałów. Przykładowo produkowane aktualnie filtry kabinowe są dostępne w dwóch wersjach - standardowej i węglowej.

Przeczytaj także: Poradnik: Lokalizacja i wymiana filtra powietrza Dacia 1.4

Filtry kabinowe węglowe

Filtry kabinowe węglowe są wyposażone w dodatkową formę ochrony. W odróżnieniu od standardowego filtra chronią one lepiej przed zanieczyszczeniami powietrza - filtracja obejmuje też szkodliwe gazy. To sprawia, że wybór tego rozwiązania jest rekomendowany kierowcom z alergiami lub na co dzień poruszającym się po zatłoczonych miastach.

Uwaga! Chociaż filtry z węglem aktywnym lepiej radzą sobie z usuwaniem zanieczyszczeń, to zużywają się szybciej niż standardowe filtry kabinowe. To powoduje, że kierowcy, którzy je wybierają, powinni je częściej wymieniać.

3. Cena filtrów samochodowych

Filtry do samochodu z czasem się zużywają - trzeba je regularnie wymieniać. To powoduje, że ich cena nie jest bez znaczenia. Po ustaleniu, które filtry będą pasować do posiadanego modelu pojazdu, warto je porównać właśnie pod względem ceny. Jeżeli są one wykonane z tych samych materiałów (np. są to dwa węglowe filtry kabinowe od różnych producentów), to można wybrać tańszy produkt.

4. Opinie o filtrze

Znalezienie kilku filtrów (np. paliwa), które są przystosowane do pracy w danym modelu pojazdu, może rodzić pytanie: który produkt wybrać. W tej sytuacji warto skorzystać z pomocy innych właścicieli aut i zapoznać się z rekomendacjami, które są zamieszczane w sklepach internetowych i na różnych portalach tematycznych.

Jakie filtry i jak często należy wymieniać w samochodzie?

Filtry samochodowe należą do części eksploatacyjnych. Ich zadaniem jest ochrona przed zanieczyszczeniami. Chronią one przy tym nie tylko podzespoły zamontowane w pojeździe (np. silnik), ale również osoby podróżujące autem - gdy mowa o filtrze kabinowym.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza Sandero 1.4 - poradnik

4 podstawowe filtry montowane w spalinowym samochodzie osobowym, to:

  • Filtr paliwa
  • Filtr oleju
  • Filtr powietrza
  • Filtr kabinowy

W niektórych pojazdach stosowane są dodatkowe filtry. Dobrym przykładem są filtry gazu. To filtry montowane w samochodach z instalacją gazową.

Uwaga! Wszystkie filtry powinny być wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu - po upływie określonego czasu (np. raz w roku) lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów (np. co 15 tys. km).

Filtr paliwa - wymiana co 15-120 tys. km

Jak wskazuje nazwa, filtr paliwa ma za zadanie chronić układ paliwowy samochodu - jego rolą jest wyłapanie różnych zanieczyszczeń, w tym choćby rdzy i piasku. Według specjalistów najlepszym momentem na wymianę filtra paliwa jest koniec sezonu letniego. Wraz z nadejściem ujemnych temperatur pojawia się problem zamarzającej wody.

O konieczności wymiany filtra paliwa świadczyć mogą też m.in. zwiększone zużycie paliwa i dym z rury wydechowej. W niektórych autach trzeba to zrobić po przejechaniu już 15 tys. km, z kolei w innych (głównie japońskich) dopiero po pokonaniu 120 tys. km. Reguły nie ma - należy polegać na zaleceniach producenta pojazdu.

Przeczytaj także: Filtr powietrza w Dacia Duster 1.6: Poradnik

Filtr oleju - wymiana co 10-15 tys. km

Olej silnikowy jest jednym z kluczowych płynów eksploatacyjnych używanych w pojazdach - jego zadaniem jest ochrona jednostki napędowej. Jednak olej, podobnie jak pozostałe płyny używane w pojeździe, może ulec zanieczyszczeniu. Filtr oleju stosuje się po to, aby wyłapać zanieczyszczenia, które dostały się do oleju silnikowego. Przykładem mogą być opiłki metalu, które są efektem tarcia tłoka o powierzchnię cylindra.

Przyjmuje się, że filtry oleju należy wymieniać co 10-15 tys. km. W praktyce większość kierowców wymienia filtr oleju raz w roku. Najczęściej można spotkać się z informacją, że filtr oleju należy wymienić przy każdej zmianie oleju.

Filtr powietrza - wymiana co 15-40 tys. km

W każdym samochodzie spalinowym montowany jest filtr powietrza. Jego zadaniem - podobnie jak pozostałych filtrów - jest ochrona układów przed zanieczyszczeniami. Wymiana filtra powietrza w samochodzie to gwarancja, że do silnika dostanie się optymalna ilość czystego powietrza. W ten sposób element ten chroni m.in. przed spadkiem osiągów pojazdu i zapewnia, że jednostka napędowa będzie pracować prawidłowo.

Wymiana zużytego filtra powietrza na nowy powinna mieć miejsce po przejechaniu dystansu od 15 do 40 tys. km. Kierowcom, którzy użytkują swój pojazd mniej intensywnie, zaleca się wymianę filtra powietrza co 12 miesięcy.

Filtr kabinowy - wymiana 2 razy w roku

Filtry w samochodzie mają chronić nie tylko jednostkę napędową i pozostałe podzespoły. Dobrym przykładem jest filtr kabinowy - ten rodzaj filtra samochodowego ma zapewnić świeże powietrze osobom podróżującym autem. Wyłapuje on zanieczyszczenia obecne w powietrzu, aby nie przedostały się one do kabiny pojazdu. Jednocześnie filtr kabiny chroni ją przed nieprzyjemnymi zapachami, które mogłyby obniżać komfort podróżowania.

Filtry kabiny należy zmieniać częściej niż pozostałe - najlepiej 2 razy w roku, czyli przed i po sezonie zimowym. Powodem jest zła jakość powietrza w sezonie grzewczym, która przyczynia się do szybkiego zużycia filtra.

Filtr gazu - wymiana co 15-35 tys. km

Właściciele samochodów wyposażonych w instalację gazową muszą dodatkowo pamiętać o wymianie filtra gazu. Ten filtr składa się z dwóch elementów - filtra fazy ciekłej (może być metalowy) i filtra fazy lotnej (najczęściej ze stopów aluminium). Filtr gazu, podobnie jak filtr paliwa, ma za zadanie zatrzymać zanieczyszczenia obecne w gazie LPG. Obecność tego elementu eksploatacyjnego odpowiada za sprawne działanie instalacji gazowej.

Zazwyczaj zalecana jest wymiana filtra gazu co 15-35 tys. km. Częstotliwość, z jaką należy dokonywać wymiany, jest uzależniona przede wszystkim od materiałów użytych do produkcji filtrów. Znaczenie mają też wskazówki producenta.

Samodzielna wymiana filtra kabinowego w Citroënie Berlingo III (B9)

Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, to element, który dba o jakość powietrza wewnątrz Twojego Citroëna Berlingo III (B9). Regularna wymiana tego filtra jest kluczowa dla zdrowia i komfortu podróżowania, a także dla prawidłowego działania układu wentylacji i klimatyzacji. Zaleca się wymianę filtra kabinowego raz w roku lub co 15 000 - 20 000 km, w zależności od warunków eksploatacji. Jeśli jeździsz głównie po mieście, w dużym zapyleniu lub masz alergie, warto wymieniać filtr częściej, np.

Samodzielna wymiana filtra kabinowego w Citroënie Berlingo III (B9) to prosty sposób na zadbanie o czyste powietrze w Twoim samochodzie. Dzięki naszemu poradnikowi zrobisz to szybko i bez problemu.

  1. Przygotowanie: Zaparkuj samochód na równej powierzchni, zaciągnij hamulec ręczny i wyłącz zapłon.
  2. Zlokalizuj matę wygłuszającą: Zlokalizuj matę wygłuszającą (izolację akustyczną) pod deską rozdzielczą po stronie pasażera. Delikatnie odsuń matę wygłuszającą, aby uzyskać dostęp do obudowy filtra.
  3. Lokalizacja obudowy filtra: Połóż się na podłodze po stronie pasażera i spójrz w górę, pod deskę rozdzielczą (za odsuniętą matą). Powinieneś zobaczyć plastikową obudowę filtra.
  4. Zwolnij zatrzaski: Obudowa filtra jest zamykana zatrzaskami (zwykle 2 lub 3) znajdującymi się na jej krawędzi. Delikatnie podważ każdy zatrzask, aby otworzyć pokrywę.
  5. Zdejmij pokrywę obudowy: Po zwolnieniu wszystkich zatrzasków, delikatnie pociągnij pokrywę obudowy filtra w dół. Powinna się ona łatwo odczepić.
  6. Wyjmij stary filtr: Wewnątrz obudowy zobaczysz stary filtr kabinowy. Zwróć uwagę na kierunek strzałki na filtrze (jeśli jest) - nowy filtr należy zamontować w tej samej orientacji. Wyjmij stary filtr, pociągając go w dół.
  7. Włóż nowy filtr: Włóż nowy filtr kabinowy do obudowy, zwracając uwagę na kierunek strzałki (jeśli jest).
  8. Zamontuj pokrywę obudowy: Załóż pokrywę obudowy filtra i zatrzaśnij ją, dociskając w miejscach zatrzasków, aż usłyszysz kliknięcie.
  9. Zamontuj matę wygłuszającą: Przysuń matę wygłuszającą na swoje miejsce.
  10. Sprawdź działanie: Uruchom silnik i włącz nawiew.

Ważne wskazówki:

  • Kierunek przepływu powietrza: Zwróć uwagę na strzałkę na filtrze (jeśli jest). Oznacza ona kierunek przepływu powietrza.
  • Rodzaj filtra: Używaj filtra kabinowego odpowiedniego do Twojego modelu samochodu.
  • Regularna wymiana: Filtr kabinowy należy wymieniać regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu (zazwyczaj co 15 000 - 30 000 km lub raz w roku).

Gdzie kupić filtry do samochodu?

Filtry samochodowe są oferowane w sklepach z częściami samochodowymi. Takich firm jest wiele, a niektóre sklepy z filtrami samochodowymi prowadzą sprzedaż nie tylko stacjonarnie, ale również online. Jednak nie w każdym punkcie dostępne są produkty renomowanych producentów (np. Filtron czy Mann Filter). A dobrej jakości filtr samochodowy jest szczególnie istotny, gdy mowa o oleju silnikowym - to właśnie ten filtr uważany jest za najważniejszy.

Jeżeli nie chcesz spędzić zbyt dużo czasu na poszukiwaniu filtrów do swojego auta, wyszukaj właściwy filtr na stronie internetowej np. polskiego producenta Filtron, a następnie sprawdź listę dystrybutorów. W ten sposób szybko znajdziesz sklep w najbliższej okolicy, w którym kupisz potrzebny filtr.

Tabela częstotliwości wymiany filtrów

Filtr Częstotliwość wymiany
Filtr paliwa Co 15-120 tys. km
Filtr oleju Co 10-15 tys. km
Filtr powietrza Co 15-40 tys. km
Filtr kabinowy 2 razy w roku
Filtr gazu Co 15-35 tys. km

tags: #dacia #filtr #powietrza #wymiana #poradnik

Popularne posty: