Poradnik: Jak Wyczyścić Filtr Powietrza w Motocyklu
- Szczegóły
Filtr powietrza to element mający duże znaczenie dla poprawnej pracy silnika. Filtruje nieczystości, pyłki, kurz - mające wpływ na zwiększone zużycie lub nawet zatarcie silnika. Zapobiega przedostawaniu się ciał obcych do układu zasilania. Niestety, brudny ma wpływ na osiągi i wzrost zużycia paliwa. Jak wyczyścić filtr powietrza?
Jak Wyczyścić Filtr Powietrza w Skuterze?
Przeprowadzana czynność tak samo jak w przypadku motocykla zależy od typu filtra powietrza. Najpierw musimy dostać się do filtra. W zależności od konstrukcji pojazdu może to wymagać ściągnięcia osłon lub kieszeni schowka centralnego. Obudowa filtra najczęściej jest zamykana na śruby, rzadziej na spinki lub zatrzaski. Po wyjęciu przystępujemy do czyszczenia lub wymiany.
Jak Wyczyścić Filtr Powietrza w Motocyklu?
Najpierw musimy go zdemontować. W motocyklu filtr najczęściej znajduje się z boku silnika (poprzeczne V2) lub powyżej skrzyni biegów, za blokiem silnika (R4). W zależności od typu motocykla dostęp do filtra wymaga demontażu owiewek, zbiornika paliwa bądź innych elementów nadwozia. Dlatego w większości wypadków zalecamy zakup filtra powietrza za każdym razem, kiedy wymieniamy olej w pojeździe. O ile jest to filtr papierowy.
Czy Filtr Powietrza Można Czyścić?
Oczywiście. Ale nie wszystkie rodzaje w identyczny sposób. Wszystko zależy od jego konstrukcji. W przypadku filtra papierowego wystarczy przedmuchać go sprężonym powietrzem w kierunku odwrotnym do przepływu powietrza podczas pracy. To ważne, bowiem inaczej możemy filtr zepsuć lub nieodwracalnie zapchać. W przypadku filtrów sportowych lub gąbkowych należy je wymyć.
Czym Wyczyścić Sportowy Filtr Powietrza?
Do tego celu używamy dedykowanych specyfików (sportowe) lub ciepłej wody z mydłem. Po wymyciu pozostawiamy do samoczynnego wyschnięcia. Następnie nasączamy filtr sportowy dedykowanym specyfikiem a gąbkowy olejem do filtrów powietrza, które znajdziecie w sklepach motocyklowych oferujących chemię do jednośladów. Warto wspomnieć, że gąbkowe filtry powietrza są stosowane najczęściej w crossach, są stosunkowo łatwo dostępne i wymagają częstego mycia.
Przeczytaj także: Poradnik: Filtr powietrza Stihl MS 290
Czy Sportowy Filtr Powietrza Podnosi Moc?
Zdania są podzielone. Bez korekty w ustawienia dawki paliwa może się zdarzyć, że w sprzyjających warunkach poprawi się moc szczytowa, kosztem przebiegu w dolnym i średnim zakresie krzywej momentu obrotowego. Z pewnością sportowy filtr powietrza wraz ze zmianą układu wydechowego, oraz wspomnianych parametrów wtrysku podniesie wydajność silnika, ale bez hamowni i sensownego tunera sama wymiana najczęściej jest nieodczuwalna. W wielu przypadkach natomiast nieznacznie zmieni się dźwięk wywołany przez powietrze zasysane przez silnik.
Filtry Powietrza K&N
Filtry powietrza K&N to legendarne produkty, które dzięki unikalnej konstrukcji i nasączeniu olejem zapewniają doskonałą ochronę silnika oraz wysoki przepływ powietrza. Odpowiednia konserwacja tych filtrów jest kluczowa, by utrzymać ich wydajność i przedłużyć żywotność. Jak krok po kroku wyczyścić filtr K&N? Jak prawidłowo go nasączyć? W tym artykule znajdziesz szczegółowy poradnik oraz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci zadbać o filtr w Twoim motocyklu.
Skąd Wzięła Się Marka K&N?
Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia - czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych. Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza.
Legendarne filtry powietrza wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę. Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi.
Zalety Filtrów K&N
Kolejną istotną zaletą filtrów K&N jest ich długowieczność - praktycznie nie wymagają wymiany, a gwarancja producenta dla większości modeli obejmuje przebieg miliona mil (ponad 1,6 miliona kilometrów) lub 10 lat. Wystarczy raz na jakiś czas filtr umyć i nasączyć olejem.
Przeczytaj także: Utrzymanie kosy spalinowej Oleo Mac w dobrym stanie
Filtr powietrza K&N najlepiej konserwować środkami opracowanymi i rekomendowanymi przez producenta. Na zestaw składa się środek czyszczący (poj. 355 ml) oraz olej do nasączania (poj. 204 ml).
Jak Często Należy Czyścić i Nasączać Filtr Powietrza K&N?
Wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy rajdowej w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Jak sugeruje producent, liczba czyszczeń i nasączeń filtra powietrza K&N jest nieograniczona. Filtr powinien wytrzymać 10 lat lub półtora miliona kilometrów. Oczywiście jeżeli filtr wykazuje widoczne zniszczenia mechaniczne, należy go wymienić.
Poradnik Krok po Kroku: Jak Wyczyścić i Nasączyć Filtr Powietrza K&N
Poniższy poradnik dotyczy filtrów K&N nasączanych olejem, czyli z serii High - Flow, którą stosuje się do zdecydowanej większości motocykli:
- Krok 1 - Wyjmij filtr (np. filtr stożkowy) K&N.
- Krok 2 - Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.
- Krok 3 - Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Odczekaj 10 minut.
- Krok 4 - Przemyj filtr wodą. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz. Kontynuuj płukanie filtra, aż woda będzie czysta.
- Krok 5 - Wysychanie filtra. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki.
- Krok 6 - Nałóż olejek K&N Filter Oil. W zestawie 99-5050 znajduje się olej w buteleczce wyciskanej bezpośrednio na filtr. W zestawie 99-5000 znajduje się olej w sprayu, którym należy pryskać z odległości 7-8 cm. W obu przypadkach olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł. Pozwól olejowi przesiąknąć przez około 20 minut, a następnie popraw wszystkie jasne obszary po obu stronach filtra, aż wszystkie obszary uzyskają jednolity czerwony kolor.
- Krok 7 - Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.
Ile Oleju Należy Nanieść Na Filtr Powietrza K&N?
Najlepszy przykład stosowania procedury czyszczenia i nasączania zobaczyć można na filmach instruktażowych dostępnych online.
Czy Filtry Powietrza K&N Należy Nasączać Olejem Przed Pierwszym Użyciem?
Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High - Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju.
Przeczytaj także: Oczyszczacze i nawilżacze Klarta - konserwacja
Czego Unikać Podczas Czyszczenia Filtra Powietrza K&N?
K&N nie zaleca także używania skompresowanego powietrza do suszenia filtra po myciu wodą / nadmiernym olejowaniu.
Jak Prawidłowo Czyścić Filtr Powietrza?
- Krok 1: Mycie Filtra
Filtr można myć jakimiś płynami np do mycia naczyń w ciepłej wodzie nie za gorącej bo można rozpuścić klej, którym jest sklejony.
Alternatywne metody czyszczenia:
- Specjalne płyny do mycia filtrów powietrza są najlepsze.
- Woda z płynem do mycia naczyń (w miarę dobrze odtłuszcza).
Ja myję filtr najpierw w benzynie potem w płynie do mycia filtrów ( mam go około 5 l używa się go wielokrotnie) potem w wodzie, jak jest idealnie suchy wydmuchuje go sprężarką. Chodzi głównie oto, aby był idealnie czysty (ani ziarenka piasku). Jego czystość wpływa nie tylko na pracę silnika, ale najbardziej na żywotność jego (silnik). Używam kilku filtrów, na zawodach mam zawsze rezerwowy, który w CC jest konieczny do wymiany po dniu jeżdżenia.
- Krok 2: Suszenie Filtra
Po myciu na słońce, lub do domu na grzejnik.
- Krok 3: Nasączanie Filtra Olejem
Najlepiej używać oleju w płynie, który lepiej nasącza filtr i jest bardziej ekonomiczny. Nie ma większego znaczenia, jakiego oleju do filtra użyjesz, pod warunkiem, że jest on stosowany prawidłowo. Najważniejsze jest regularne czyszczenie i nasączanie filtra.
- Krok 4: Montaż Filtra
Prawidłowe umycie, nasączenie i zamontowanie filtra powietrza to kwestia około 30 minut. Koszt użycia odpowiednich preparatów wynosi kilka złotych.
Czego Unikać Podczas Czyszczenia Filtra?
Na niektórych filtrach powietrza jest informacja, że nie należy ich myć w żadnych substancjach nafto-pochodnych, z powodu iż tego typu płyny niszczą strukturę filtra, po czym zamiast na lepiej, wychodzi na gorzej dla silnika, ponieważ skuteczność filtra drastycznie maleje. Nasączanie filtra powietrza w pośpiechu jest częstą przyczyną awarii. Upewnij się, że filtr jest dobrze wyczyszczony i nasączony odpowiednio wcześniej przed jazdą.
Jak Sprawdzić, Czy Filtr Powietrza Jest Do Wymiany?
Najczęstsze objawy nadmiernie zużytego filtra paliwa to spadek mocy i wzrost spalania. Wynika to z tego, że jak do silnika dociera mniej powietrza, to pobiera on więcej paliwa. Przy zapchanym filtrze może też pojawić się nierównomierna praca silnika.
Jaki Filtr Powietrza Do Motocykla?
Układ dolotowy to wbrew pozorom skomplikowany element, który składa się z wlotu lub wlotów powietrza, kanałów dolotowych, puszki z filtrem oraz kolektora dolotowego. Żeby motocykl miał odpowiednie osiągi, inżynierowie przeprowadzają mnóstwo testów, które prowadzą do skonstruowania odpowiedniego kształtu układu oraz jego parametrów. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup filtra zgodnego ze specyfikacją fabryczną.
Jeżeli jednak producent fabrycznie zastosował papierowy filtr, to można zastąpić go filtrem gąbkowym zwanym też bawełnianym. Będzie on droższy w zakupie, ale też odwdzięczy się dłuższą żywotnością i lepszą filtracją. Podczas serwisu filtr jest czyszczony i nasączany specjalnym olejem, który nadaje materiałowi lepkość, dzięki czemu skutecznie zatrzymuje wszelkie zanieczyszczenia. Przyjmuje się, że skuteczność filtrów bawełnianych wynosi ponad 99 procent.
Czy Warto Kupić Sportowy Filtr Powietrza Do Motocykla?
Niektórzy właściciele motocykli przy okazji wymiany filtra powietrza zastanawiają się nad wymianą go na sportowy. Osobna grupa to filtry stożkowe lub po prostu filtry o większym rozmiarze niż fabryczne. Mogą one wymagać dokonania przeróbek układu dolotowego i tu zaczynają się schody, ponieważ nie zawsze większa powierzchnia filtra musi oznaczać, że moc silnika wzrośnie. Czasami takie działanie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego.
Zazwyczaj powinno to być częścią szerszej i zaawansowanej modyfikacji, za którą pójdą godziny testów na hamowni oraz między innymi modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem.
Jak Wymienić Filtr Powietrza i O Niego Dbać?
Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki. Tu najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów.
Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie. Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. mierząca 500 metrów czy kilometr nieutwardzona droga dojazdowa do domu połączona z częstym użytkowaniem jednośladu.
Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan.
Choć filtr powietrza jest elementem, który zazwyczaj ma niewielkie rozmiary, to w żadnym wypadku nie wolno go lekceważyć. To on odpowiada za zdrowie silnika, co przekłada się na jego żywotność i twój spokój oraz wiele radośnie przejechanych kilometrów. Regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem.
Tabela: Porównanie Filtrów Powietrza
| Typ Filtra | Materiał | Zalety | Wady | Zastosowanie |
|---|---|---|---|---|
| Papierowy | Papier | Tani, łatwo dostępny | Krótka żywotność, niska filtracja | Motocykle szosowe |
| Gąbkowy (Bawełniany) | Gąbka, Bawełna | Długa żywotność, wysoka filtracja, możliwość czyszczenia | Droższy w zakupie, wymaga konserwacji | Motocykle off-road, sportowe |
| Sportowy | Różne | Potencjalny wzrost mocy (przy odpowiednich modyfikacjach) | Wymaga modyfikacji układu dolotowego, może obniżyć moc bez tuningu | Motocykle sportowe, tuning |
Pamiętaj, że regularna konserwacja i dbałość o filtr powietrza w Twoim motocyklu to klucz do jego długowieczności i niezawodności. Niezależnie od tego, czy wybierzesz filtr papierowy, gąbkowy czy sportowy, odpowiednia pielęgnacja zapewni Ci wiele radośnie przejechanych kilometrów.
tags: #czyszczenie #filtra #powietrza #w #motocyklu #poradnik

