Czysta woda zdrowia doda - prace plastyczne z butelek inspiracje
- Szczegóły
Witajcie! Dziś zajmiemy się tematem czystej wody i zdrowia, a inspiracją będą dla nas prace plastyczne z butelek. To świetny sposób, by połączyć kreatywność z edukacją ekologiczną.
Ćwiczenia logopedyczne - język na wakacjach
Zacznijmy od ćwiczeń logopedycznych, które usprawniają narządy mowy - język, wargi i żuchwę. Potrzebne będzie lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie. Oto kilka propozycji:
- Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył (dzieci wysuwają wargi do przodu: oooo).
- Nie spodziewał się, że jest takie duże (dzieci wysuwają język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody) i takie szerokie (dzieci przesuwają język od jednego do drugiego kącika ust).
- Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (dzieci przesuwają język od górnych do dolnych zębów).
- Zobaczył wśród nich pływające rybki (dzieci wysuwają wargi mocno do przodu).
- Potem rozłożył sobie kocyk (dzieci wędrują językiem po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła) i leżał nieruchomo (dzieci kładą język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotykają dolnych zębów).
Ćwiczenie artykulacyjne - Sowa sprząta dziuplę
Wykonajmy również ćwiczenie artykulacyjne:
Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (dziecko przesuwa językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym). Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwa czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym), zdjęła też firanki (liczy czubkiem języka górne zęby) i włożyła je do pralki (motorek wargami). Po chwili pralka zaczęła płukanie firan (dziecko „przepycha” powietrze wewnątrz jamy ustnej). Sowa odkurzyła też ściany (przesuwa czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków) oraz podłogę (przesuwa czubkiem języka po podniebieniu dolnym w okolicach łuku zębowego). Rozwiesiła firany (ponownie liczy czubkiem języka górne zęby). Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciąga szeroko usta). Dumna wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (porusza językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej). Spojrzała w górę (dziecko sięga czubkiem języka w kierunku nosa), spojrzała w dół (sięga czubkiem języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwa czubkiem języka do lewego kącika ust).
Inspiracje plastyczne z butelek
Butelki plastikowe to wdzięczny materiał do tworzenia różnorodnych prac plastycznych. Możemy z nich zrobić:
Przeczytaj także: Różnice między czystą wodą a czystą wódką
- Karuzelę: Dzieci bardzo lubią kręcić się w koło.
- Zwierzęta: Żyrafa ma długą szyję, słoń ma długą trąbę.
Wykorzystajmy butelki, aby stworzyć coś pożytecznego i pięknego!
Wakacyjne plany - rozmowa inspirowana wierszem
Porozmawiajmy o wakacyjnych planach. O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje? Co można robić, kiedy są wakacje?
Rodzic prosi aby dziecko narysowało:
- Symbol wody,
- Symbol lasu,
- Symbol miasta.
Rodzic prosi dzieci, by zastanowiły się nad tym, jak należy się zachowywać nad morzem jeziorem, basenem, rzeką , stawem, w górach, w lesie lub w mieście żeby wakacje były bezpieczne.
Bezpieczne wakacje - rozmowa z dziećmi
Porozmawiajmy o bezpiecznych wakacjach. Rozwijanie umiejętności wnioskowania, logicznego myślenia oraz argumentowania. Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
Przeczytaj także: Czysta Woda: Regulamin konkursu
Aktywności w terenie dla całej rodziny
Odszukiwanie w gazetach i czasopismach obrazków, przedstawiających ludzi aktywnie spędzających czas wolny. Wykonanie albumu pt.
Zabawa ruchowa z elementem skoku „Skok po medal”
Nagroda dla prawdziwych sportowców. Dziecko i członkowie rodziny wykonują obunóż skok z wyznaczonej linii. Następnie dziecko mierzy długość skoku za pomocą np.
Zabawa ruchowa z elementem marszu - Wędrówka górskim szlakiem
Instrument perkusyjny lub można klaskać. Dziecko maszeruje zgodnie z tempem wygrywanym lub wyklaskiwanym przez Rodzica (idą wolno pod górę). Na przerwę w grze odpoczywają - stają i rozglądają się wokół, podziwiając góry.
Ćwiczenia słuchowe Szybko czy wolno?
Nagranie odgłosów jazdy pociągu (najlepiej w różnym tempie) wyszukane w Internecie. Rodzic prosi, aby dziecko skupiło uwagę na odgłosach i określiło, jak jedzie pociąg. (Pociąg jedzie... rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej, wyrażanie w pracy plastycznej własnych spostrzeżeń i wyobrażeń związanych z latem i wakacjami.
„Pomocna dłoń”
Ustalenie harmonogramu czynności, które dziecko może wykonać samodzielnie, pomagając rodzinie. Dziecko tworzy listę za pomocą rysunków, obrazków lub zapisu na kartce. Zobowiązuje się wykonywać je systematycznie, np.
Przeczytaj także: Filtracja wody ze zeolitem
Zabawy umuzykalniające
Dziecko przechodzi do leżenia na plecach. Na brzuszku delikatnie kładzie swoje dłonie. Wykonuje powolny wdech - równocześnie nosem i ustami - tak aby poczuć unoszące się dłonie.
- − Jesteśmy na wakacjach.
- − Będziemy przejeżdżać przez tunel.
- − Rozmowa z echem - Rodzic wypowiada słowa związane z wakacjami (np.
Wakacje nad morzem - słuchanie opowiadania M.
Rodzic pokazuje dziecku muszle różnego kształtu i różnej wielkości. Uważnie oglądają, przykładają do ucha i nasłuchują dobiegających z nich odgłosów. Następnie dziecko opisuje i porównują wygląd różnych muszli. Rodzic pyta dziecko, czy wie, dlaczego w muszlach słychać szum i czy rzeczywiście jest to szum morza. Rodzic wyjaśnia, że przykładając muszlę do ucha, w rzeczywistości słyszymy dźwięki dobiegające z otoczenia (podobny efekt otrzymamy, gdy przyłożymy do ucha filiżankę lub dłoń). jak rezonator - dźwięki odbijają się od ścianek i ulegają wzmocnieniu. Efekt dźwiękowy zależy od kształtu i wielkości muszli. Rodzic pyta dziecko: Gdzie można znaleźć muszle?
Rozmowa na temat bursztynu
Rodzic pyta dziecko: Gdzie w Polsce można znaleźć bursztyn? Pokazuje na mapie miejscowości, w których na plażach po sztormach można znaleźć bursztyn. Pyta: Co to jest bursztyn? Do czego wykorzystuje się bursztyn?
Dziecko i rodzic odbywają rejs statkiem po Bałtyku. Rodzic włącza dowolne nagranie morskiej piosenki. Razem poruszają się według instrukcji, np.: przechylają się w jedną, później w drugą stronę, unoszą linę na znak, że pojawiły się duże fale, machają ręką, np. do płynącego obok statku itd. piękne obrazy powstają.
Dziecko maluje
Wyrażają w pracy własne spostrzeżenia i wyobrażenia związane z latem i wakacjami.
tags: #czysta #woda #zdrowia #doda #prace #plastyczne

