Renowacja motocykla WSK: Wybór koloru felg, filtra powietrza i problemy z piaskowaniem

Rozpoczynamy remont starego, zardzewiałego Ogara. Jeżeli jednak miałbym go robić, to chciałbym go zrobić w dokładnie takiej specyfikacji jak mojego Ogara 205, czyli srebrno-niebieski metalik. Jednak teraz zastanawiam się, jaki kolor powinna mieć metalowa obudowa filtra powietrza. Jak było oryginalnie?

Co ciekawe, znalazłem mały błąd na ramie. Jest tam pojemność 49,8 ccm. Oczywiście powinno być 49,9 ccm.

Prawdopodobnie obręcze, ze względu na zły stan, zostaną pomalowane proszkowo, tak aby wyglądały jak chromowane. Ale decyzji jeszcze nie podjąłem. Na pewno nie kupię chińskich felg. Nie lepiej już zrobić rafki pod kolor?

Widać, że ogar nie miał łatwego życia. Jest po wypadku, prawdopodobnie od boku. Trzeba kupić cały przód z kołem, lampą, lagami itd. Nie licząc blachy, kanapy to jest całe siedzisko do wyrzucenia (pokrowiec nie oryginalny). Rama jest prawdopodobnie prosta, ale pęknięta tam gdzie leży bak. Nie ma ani jednego elementu chromowanego w dobrym stanie. Wątpię czy cokolwiek zostanie z tego motoroweru.

Problemy z wilgocią podczas piaskowania

A z tym odwadnianiem jest wieczna walka. Co do wody w powietrza - tego się nie da przeskoczyć jako tako. Kompresor pompuje powietrze około 90 stopni Celsjusza. Chłodnica dobra rzecz. Niektóre kompresory są fabrycznie w nią wyposażone. Co mogę o tym powiedzieć - schładza super. Węże za chłodnicą są po prostu zimne. Chłodnica zakończona jest separatorem cyklonowym o przepuście około 7200l. Ale tak naprawdę zauważyłem ostatnio, że to za mało.

Przeczytaj także: Kompleksowy Przewodnik po Oczyszczaczach

Chłodnica mocno skrapla wodę sama w sobie i zauważyłem (np. po nocy jak dmuchnę z chłodnicy), że separator nie wyłapuje wszystkiego, nie jest w stanie zatrzymać bardzo dużej ilości wody pod bardzo dużym ciśnieniem. Oczywiście w trakcie pracy swoje wyciąga i działa to OK. Ale chcąc jeszcze bardziej usprawnić sodowanie będę kupował niebawem duży 50l filtr koalescencyjny.

Kompresor co dmucha 5m3/min wali powietrzem ok 90 stopni Celsjusza. Przy 7 bar na godzinę wydmuchuje 23l wody w postaci pary wodnej itd. Sporo się z tym nawalczyłem. Oczywiście fajnym wyjściem jest kompresor co ma od razu wbudowaną chłodnicę końcową i separator. Ogrom wody na tym etapie już zabiera. A jak nie masz takiego urządzenia? No to najpierw schładza CI wąż i później separują odwadniacze na piaskarce. Dla mnie to nie wystarczało (pierwotnie - bo kompresor trochę puszczał oleju :P ale już go wyremontowałem). Dlatego skonstruowałem sobie chłodnicę końcową. Jest dużo większa niż te w kompresorach. Nią wychładzam ile wlezie. Teraz jeszcze uskuteczniam separacje za chłodnicą.

Filtr koalescencyjny to fajna rzecz. Po pierwsze jest małym zbiornikiem, po drugie bardzo skutecznym separatorem wszystkiego co ma powyżej 10um. Jak się używa większych ścierniw to tam rybka, ale jak ja pracuje na mega drobnej sodzie albo dosłownie pyłku szklanym to zaklejać potraf w cholerę. Oczywiście najskuteczniejsze byłoby użycie dużego 1000l zbiornika, odpowiednich cyklonów i separatora ziębniczego, ale do tego trzeba mieć już miejsce, warunki i pracować tylko stacjonarnie.

W tym osuszaniu też trzeba znać umiar. Nie problem dać za kompresorem chłodnice, a nią cyklon, za nią koalescencyjny, za nim 3 odwadniacze 10,5, 2um.

Moja chłodnica zrobiona jest z przemysłowego rdzenia intercoolera Nissens, obsadzona na dorobionej ramie itd. Te ciężarówkowe są chyba za małe i nie pozwolą Ci na taki przepływ.

Przeczytaj także: Kolor filtra powietrza - co oznacza?

Alternatywy dla szkiełkowania

Klientom mówię, że absolutnie nie piaskuję, a jedynie szkiełkuję i tu jest problem, bo cena odstrasza. Oczywiście konkurencja namiętnie piaskuje i ma niższe ceny :( Próbowałem na starej feldze szlaki do 1mm i jest tragedia. Robią się takie małe zadziory i powierzchnia jest bardzo szorstka. Istnieje jakaś alternatywa dla szkiełkowania, która da podobne efekty, przy niższych kosztach materiału? Piasek kwarcowy?

Piasek kwarcowy do 1mm jest ok. Zostawia ładną powierzchnię bez zadziorów - jedyny minus to to że pyli. Mnie to nie przeszkadza choć używam rożnych ścierniw. Spróbuj tym szklarskim piaskiem porobić felgi będziesz widział wielką rożnicę jeśli chodzi o powierzchnie - tylko trochę dlużej będziesz piaskował.

Słuchaj, jakiej użyłeś frakcji? Taka 0,2-0,5 nie ostawia żadnych zadziorów a bardzo ładną powierzchnię. A nadal kosztuje tyle co dobry kwarcowy, czyści szybciej, mniej pyli itd.

Jeśli chodzi o felgi - sprawdzałem szlakę 0,2-1mm i 0,2-1,4mm. Najdrobniejszej jeszcze nie kupiłem i to był błąd. 1,4 to zdecydowanie za dużo. Baa 1,4 to ja nawet konstrukcji stalowych nie lubie piaskować. DO delikatnych rzeczy własnie ten malutki 0,2-0,5 jest fajny.

Tak jest, Polgrit to bardzo fajne ścierniwo. Byle odpowiednio dobrac frakcję pod daną robótkę.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Po wpięciu chłodnicy i filtra koalescencyjnego w końcu się fajnie soduje. Nic się nie podwiesza. Wydmuchalem cały zbiornik sody, otworzyłem go a tam ani śladu sody. Więc naprawde suchutko już mam.

Rodzaje piasku i ich zastosowanie

Aktualnie kupuję go w frakcji 0,5-1,2 i czasem mieszam z 1,2-2,0 żeby powstał mix. Pracuje mi się dość dobrze jednak wydaje mi się, że jest on trochę mało wydajny.

Oferowany piasek charakteryzuje się wysoką zawartością kwarcu - od 96% do powyżej 99% w przypadku piasku formierskiego. W procesie produkcyjnym następuje jego uszlachetnianie poprzez płukanie oraz sortowanie. Kolejnym etapem jest suszenie i pakowanie.

Udokumentowane złoże „X” zawiera piasek naturalny, średnioziarnisty, równoziarnisty, o barwie jasnoszarej z żółtym odcieniem. Głównym składnikiem piasku jest kwarc (powyżej 96%). Kwarc jest bezbarwny, głównie przeświecający, rzadziej przezroczysty lub nieprzezroczysty. Oferowany przez nas piasek może być stosowany m.in.

Potwornie pyli, wolno czyści, do samochodów się nie nadaje (w dzisiejszych czasach, gdy są dużo lepsze materiały). Ja nie lubie pracować na takich frakcjach.

Tabela: Problemy i rozwiązania związane z piaskowaniem

Problem Przyczyna Rozwiązanie
Wilgoć w powietrzu Kompresor pompuje powietrze o wysokiej temperaturze Zastosowanie chłodnicy końcowej, separatora cyklonowego, filtra koalescencyjnego
Zadziory po piaskowaniu felg Użycie zbyt grubej frakcji ścierniwa Zastosowanie drobniejszej frakcji (0,2-0,5 mm), piasku kwarcowego lub szkiełkowania
Pylenie podczas piaskowania Rodzaj używanego ścierniwa (np. piasek kwarcowy) Użycie mniej pylących ścierniw (np. polgrit), zastosowanie odpylania pomieszczenia
Zawieszanie się ścierniwa Wilgoć w powietrzu, pylące ścierniwo Zastosowanie osuszania powietrza, odpowiedni dobór frakcji ścierniwa

tags: #kolor #felg #WSK #a #kolor #filtra

Popularne posty: