Co daje stożkowy filtr powietrza w motocyklu 125cc? Opinie i analiza

Wielu motocyklistów zastanawia się nad wymianą seryjnego filtra powietrza na filtr stożkowy, licząc na poprawę osiągów i zmianę charakterystyki dźwięku silnika. Czy warto zainwestować w stożkowy filtr powietrza w motocyklu 125cc? Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu, analizując opinie użytkowników i potencjalne korzyści oraz wady takiego rozwiązania.

Wpływ filtra stożkowego na osiągi i dźwięk

Odpowiednio dobrany i zamontowany filtr powietrza stożkowy zwiększa przepływ powietrza do silnika. W efekcie, silnik szybciej otrzymuje ilość powietrza niezbędną do pracy i szybciej wkręca się na wysokie obroty. Dźwięk silnika staje się bardziej potężny, z wyraźnym buczeniem na niskich i wysokich obrotach.

Jeden z użytkowników forum zauważył:

"Stożka możesz założyć to nie pożałujesz dźwięku - staje się bardziej potężny jak w jakimś większym sporo motocyklu. Buczenie na niskich i na wysokich. Tylko trzeba się pobawić z regulacją bo ma za dużo powietrza."

Inny użytkownik potwierdza:

Przeczytaj także: Nawilżanie powietrza - dlaczego warto?

"Faktycznie, zakładając filtr metrakitu moja nska troche lepiej chodzila. Oczywiscie wymagalo to dalszej regulacji gaznika, na co po prostu nie mielismy wtedy czasu."

Regulacja gaźnika po wymianie filtra

Zmiana w ilości powietrza doprowadzanego do silnika ma jednak także swoje wymagania. Aby utrzymać prawidłową mieszankę paliwa i powietrza, konieczna jest regulacja gaźnika. Może okazać się, że silnik otrzymuje za dużo powietrza, co wymaga zwiększenia dawki paliwa.

Modyfikacje silnika i układu dolotowego

Obok zmian w układzie montażowym, filtr powietrza stożek może też zmusić do modyfikacji w samym silniku. Obok ilości powietrza, ważną kwestią jest też moment wprowadzania go do silnika. Przy filtrze stożkowym, większa ilość może zmusić cię do modyfikacji układu rozrządu. Jeśli stożkowy filtr powietrza ma wyraźnie wpłynąć na osiągi motocykla, pod uwagę musisz wziąć także inne elementy związane z pracą silnika.

Wybór i montaż filtra stożkowego

Pierwszą kwestią dotyczącą wyboru filtra stożkowego będzie to, jak jest on montowany w układzie. Przy niektórych znajdziesz specjalne kolanka i uszczelki, inne oferują wyłącznie zacisk uszczelniający miejsce montażu. Obok wymiarów łączenia z układem, przy wyborze musisz też uwzględnić kształt i wymiary samego stożka. Te nie zawsze pozwolą ci zamontować go w danym motocyklu w danej pozycji. Co więcej, filtry stożkowe mogą być montowane prosto lub pod kątem, najczęściej 45 lub 90 stopni.

Podobnie, jak w typowych filtrach, w filtrach stożkowych znajdziesz różne typy materiałów. Wśród filtrów stożkowych znajdziesz często te same marki, co te oferujące standardowe i nietypowe filtry o typowym kształcie. Możesz tu znaleźć tanie produkty od Kengo czy Vicma, z drugiej dopracowane, wysokiej jakości, sportowe i wyczynowe filtry K&N czy BMC. W naszej ofercie znajdziesz też produkty firm skupionych na rozmaitym tuningu motocykli, a więc Malossi czy Polini.

Przeczytaj także: Dlaczego warto mieć dobry filtr powietrza?

Alternatywne rozwiązania

Jeden z użytkowników forum podzielił się swoim doświadczeniem z alternatywnym rozwiązaniem:

"Teraz mam od Suzuki GN125, który jest cichutki, bardzo szczelny a moc ta sama jak na stożku."

Inny użytkownik sugeruje:

"W fabrycznym silniku najlepiej egzamin zdaje seria. To zbyt mały i słaby silnik by go silić większą dawką powietrza. zwłaszcza, że pod wiatr itd. słabnie, bo dostaje za dużo paliwa."

Zalety i wady filtra stożkowego

Stożkowe filtry powietrza mają wiele zalet, w tym:

Przeczytaj także: Nawilżanie powietrza w domu

  • Poprawa dźwięku silnika
  • Zwiększony przepływ powietrza (potencjalnie)
  • Zmiana wyglądu motocykla

Jednak wiążą się z nimi również pewne wady:

  • Konieczność regulacji gaźnika
  • Potencjalne problemy z zanieczyszczeniami (zwłaszcza przy tanich filtrach)
  • Minimalna poprawa osiągów w seryjnym silniku

Opinie użytkowników

Opinie na temat filtrów stożkowych są podzielone. Niektórzy użytkownicy chwalą poprawę dźwięku i minimalny wzrost mocy, inni natomiast uważają, że zmiana jest nieopłacalna i wiąże się z problemami z regulacją gaźnika.

Jeden z użytkowników podsumowuje:

"Stożek można podsumować tak: głośniejszy dźwięk, minimalnie większe spalanie i konieczna regulacja gaźnika. Kwestia wyglądu to sprawa gustu. Nic innego stożek nie da."

Podsumowanie

Decyzja o wymianie seryjnego filtra powietrza na filtr stożkowy w motocyklu 125cc powinna być dobrze przemyślana. Należy wziąć pod uwagę potencjalne korzyści i wady, a także konieczność regulacji gaźnika i ewentualnych modyfikacji silnika. W przypadku seryjnego silnika, poprawa osiągów może być minimalna, a główną korzyścią będzie zmiana dźwięku i wyglądu motocykla. Warto również rozważyć alternatywne rozwiązania, takie jak filtr od Suzuki GN125, który może zapewnić podobne osiągi przy lepszej filtracji i cichszej pracy.

tags: #co #daje #stożkowy #filtr #powietrza #motocykl

Popularne posty: