Wymiana filtra powietrza w Chevrolet Lacetti: Poradnik krok po kroku

Wymiana filtra kabinowego jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu. Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu.

Rola filtra kabinowego

Jaka jest właściwie jego rola? Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu.

Kiedy wymienić filtr kabinowy?

Jak każda inna część w samochodzie, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach.

Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami. Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany.

Rodzaje filtrów kabinowych

Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć.

Przeczytaj także: Jak wymienić obudowę filtra powietrza w Chevrolet Astro?

Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty.

Jak wybrać odpowiedni filtr?

Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie.

Gdzie szukać filtra kabinowego w Chevrolet Lacetti?

W Chevrolecie Lacetti / Nubira III tak jak w większości aut znajduje się filtr kabinowy zwany też przeciwpyłkowym, ma on za zadanie filtrowanie powietrza które trafia do naszego auta. Filtr klimatyzacji i wentylacji w Chevrolecie Lacetti znajduje się pod schowkiem, takie umieszczenie filtra jest korzystniejsze gdyż filtrowane jest powietrze zarówno podczas obiegu otwartego jak i zamkniętego.

Filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą auta. Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić. Jeśli filtr kabinowy jest w okolicach schowka pasażera, musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka. Idealna sytuacja - kasetka pod schowkiem. Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr. Trzecią opcją, stosowaną m.in. w Fordach, jest umiejscowienie filtra kabinowego w okolicach pedałów. To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu.

Wymiana filtra krok po kroku

Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety. Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Są dwie szkoły wymiany filtra kabinowego w Lacetti'm, bez demontażu schowka i z demontażem schowka, Ja polecam zdemontować schowek gdyż dostęp jest łatwiejszy:

  1. Po otwarciu schowka odkręcamy trzy wkręty na górze schowka i dwa na dole schowka.
  2. Po zdjęciu schowka należy odpiąć kable od zasilania podświetlenia i włącznika podświetlenia, przed tą czynnością można też wyjąć bezpiecznik w kabinie (F22) aby zabezpieczyć się przed zwarciem.
  3. Przed montażem nowego filtra należy go złamać, specjalne przewężenie na bokach filtra pozwalają na tą operację którą najlepiej zrobić ucinaczami do kabli.
  4. Wystający element jest centralnie od lewego i prawego boku filtra, jednak jego ustawienie nie jest centralne względem wysokości.
  5. Dzięki temu nawet gdy włożymy filtr odwrotnie nie zamkniemy pokrywy osłaniającej filtr.
  6. Filtr należy zamontować tak aby powietrze przepływało od krawędzi która jest bliżej wystającego plastikowego elementu (czerwona linia) do krawędzi która jest dalej (zielona linia) , z reguły na niej jest przyklejona gąbka czyli gąbka najczęściej jest bliżej kierowcy.
  7. Na starym filtrze pokazałem różnice wysokości elementu wystającego, kierunek przepływu powietrza oraz jak powinien być zamontowany filtr.
  8. Po prawidłowym włożeniu filtra kabinowego mocujemy osłonę na cztery wkręty, pamiętajmy że złe założenie filtra uniemożliwi prawidłowy montaż osłony filtra.

Alternatywna metoda wymiany filtra (bez filtra)

Instrukcja montażu filtra w aucie bez takiego filtra:

  1. Po zdjęciu schowka pasażera, mamy bezpośredni dostęp do skrzynki filtra.
  2. Wycinamy otwór dokładnie po krawędzi wewnętrznej zarysowanego otworu. Szerokość wycięcia w tym miejscu wynosi około 2 cm. Tniemy najlepiej od góry do dołu. Wycinamy dwie plastikowe płytki ponieważ cała skrzynka składa się z górnej i dolnej części. Tniemy powoli, ale całkiem silnie, plastik jest na tyle solidny, że nożyk nie zbacza z krawędzi.
  3. Efekt wycięcia jak poniżej, nic dodać nic ująć...
  4. Filtr musimy lekko odginając nad tą poprzeczną belką wsunąć w otwór - ile to razy każdy przerabiał na niespodziewanych randkach. Trochę gimnastyki i Sokół wylądował. Filtr np.
  5. Na koniec zostaje nam zatrzaśnięcie zaślepki GM 96434187
  6. Mocujemy z powrotem schowek pasażera - ot i cała robota.

Cena taniego filtra z przesyłką to ok. Cena zaślepki (widziałem dostępną wyłącznie w ASO) to ok.

Dodatkowe wskazówki

Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok.

Po wymianie filtra kabinowego wentylacji i klimatyzacji warto przeprowadzić odgrzybianie za pomocą ozonu, wykorzystując do tego generator ozonu. Ozon ma silne właściwości aseptyczne, czyli powoduje odkażenie i wyjałowienie pomieszczeń a w naszym przypadku układu wentylacji / klimatyzacji i całego przedziału pasażerskiego, a w autach typu kombi czy hatchback także przedziału załadunkowego. Niszczy wszystkie drobnoustroje, bakterie, grzyby, pleśń, roztocza, odkaża a także usuwa nieprzyjemne zapachy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Ozon jest jednym i najskuteczniejszym środkiem odkażającym, 50 razy mocniejszy od chloru a do tego działa 3000 razy szybciej a dzięki temu że jest gazem dociera wszędzie. Za pomocą generatora ozonu odgrzybianie auta jest szybkie, łatwe i nie wymaga większej wiedzy.

tags: #chevrolet #lacetti #filtr #powietrza #wymiana

Popularne posty: