Przyczyny nieszczelności układu dolotowego w silniku samochodowym

Zastanawiasz się, dlaczego Twoje auto nagle podczas jazdy traci moc? A może zauważyłeś, że zużywa więcej niż zwykle paliwa? Przyczyną może być niesprawny system dolotowy. O jego niedomaganiach kierowcy często dowiadują się, gdy już usterka urosła do dużych rozmiarów. O ile bowiem wiele z niepokojących sygnałów można wychwycić samemu, o tyle rzadko kto zwraca na nie uwagę. A szkoda. Tak naprawdę bowiem jeśli je zlekceważysz, konsekwencje mogą być dość kosztowne.

Jeśli budowa auta nie jest Twoją mocną stroną, warto, chociaż znać jego podstawowe parametry i układy. Jednym z nich jest bez dwóch zdań system dolotowy.

Czym jest i na czym polega rola systemu dolotowego?

System dolotowy to nic innego jak układ w silniku spalinowym składający się z szeregu części i elementów. Jego głównym zadaniem jest doprowadzenie powietrza lub mieszanki paliwa i powietrza z kanału dolotowego do cylindrów silnika. Trochę skomplikowane? Wcale nie, o czym dowiesz się za chwilę.

Najczęściej układ ten składa się z filtra powietrza, przewodów dolotowych, chłodnicy oraz kolektora dolotowego. Jak widać, jego budowa do szczególnie skomplikowanych nie należy. Jednak czasem zdarzają się jednostki, których układ jest dodatkowo wyposażony w inne elementy. To m.in. przewód odpowietrzania komory korbowej z separatorem oleju, czyli tzw. odma, sprężarka mechaniczna napędzana z wału silnika, czy też turbosprężarka albo sprężarka elektryczna. Tak naprawdę wciąż układ ten jest w fazie doskonalenia.

Najważniejszą rolą dolotu jest dostarczenie odpowiedniej ilości czystego, przefiltrowanego powietrza do silnika. Oczywiście każdy chce mieć niezawodne, bezawaryjne auto. Póki co jeszcze takich nie ma, więc każdy pojazd wcześniej czy późnej jakąś usterkę zaliczy. Co prawda wiem jako mechanik, że układ dolotowy jakoś szczególnie nie jest awaryjny. Jednak nie oznacza, że nie psuje się wcale.

Przeczytaj także: Czy wiesz, co zawiera Żywiec Zdrój Mocny Gaz?

Elementy układu dolotowego i ich potencjalne awarie

To, co może się w nim popsuć to kilka elementów. To m.in. chłodnica, czyli intercooler. Odpowiada za schładzanie powietrza w silnikach z turbodoładowaniem. Występuje zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla. Zazwyczaj jest w stanie obniżyć temperaturę powietrza nawet o 40 stopni, co przekłada się na zwiększenie mocy silnika nawet o 20%. Jeśli nie działa tak, jak powinna, możesz mieć problem z rozruchem silnika. Najczęstszą przyczyną usterek są uszkodzenia mechaniczne powodujące nieszczelność elementu. W dłuższej perspektywie, jeśli jeździsz z uszkodzonym intercoolerem, może doprowadzić to do nadmiernego zużycia silnika.

Równie często psuje się kolektor ssący. To zbudowana najczęściej z metalu część, która podłączana jest do głowicy silnika. Najczęściej, gdy mówimy o jego awarii mamy na myśli rozszczelnienie uszczelek pod kolektorem. Konsekwencją takiej sytuacji jest niekontrolowany dopływ lewego powietrza. W rezultacie silnik na biegu jałowym nierówno pracuje, ma słabsze osiągi, a z okolic kolektora dochodzą dziwne syczenia.

Objawy nieszczelności w układzie dolotowym

Można wskazać na wiele sygnałów, które daje Ci auto, gdy coś z nim nie tak. W przypadku układu dolotowego są one dość charakterystyczne i łatwe do wyłapania. Jedną z nich jest zauważalny spadek mocy silnika, z tym że nie następuje on nagle, z dnia na dzień. To proces długotrwały i najczęściej zauważamy go, gdy już jest naprawdę źle. Na początku auto zaczyna kiepsko przyspieszać, aż na końcu staje się denerwująco powolne. I wtedy najczęściej zauważamy, że coś jest nie tak. Dodatkowo często w takiej sytuacji towarzyszy mu także nadmierne zużycie paliwa albo gazu.

Przyczyną może być nadmierne nagromadzenie się nagaru w kolektorze dolotowym. Kolejne przejechane kilometry tylko potęgują ten stan, dlatego, gdy osiągną określony poziom, samochód zaczyna gorzej pracować. Dlatego, jeśli zauważysz podobne objawy, koniecznie skontaktuj się ze mną.

Diagnostyka nieszczelności układu dolotowego

Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy. Jak to zrobić? Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu.

Przeczytaj także: Jak dbać o bakterie w przydomowej oczyszczalni?

W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.

Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie.

Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Naprawa nieszczelności układu dolotowego

Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia.

Przeczytaj także: Niedomknięty Filtr Powietrza: Przyczyny i Skutki

Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.

W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie. Jak widzisz, do rozwiązania problemów niemal zawsze niezbędne będą części zamienne. Bez względu na to, czy potrzebujesz przewodów dolotowych, uszczelek kolektora czy nowego intercoolera - znajdziesz je w ofercie sklepu Inter Cars.

Nieszczelny dolot może negatywnie wpływać na pracę silnika w Twoim pojeździe. Znasz już objawy, a także przyczyny nieszczelności w układzie dolotowym. Odpowiednia diagnostyka, a następnie rozwiązanie problemu może uchronić jednostkę napędową przed uszkodzeniem.

tags: #brak #waz #z #filtra #powietrza #do

Popularne posty: