Głośne Działanie BMW F30: Przyczyny i Rozwiązania

Czy odczuwasz zapach spalin wydobywający się z nawiewu? W trakcie użytkowania samochodu zdarza się, że z samochodu poprzedzającego wydobywają się nieprzyjemne zapachy, które później wpadają do wnętrza. Ale czy na pewno tylko wtedy może się dostać zapach spalin przez nawiewy do wnętrza? Otóż nie tylko. Najczęściej jest to spowodowane usterką w Naszym samochodzie, którą należy zlokalizować i wyeliminować.

Nieszczelny Układ Wydechowy

Jedną z najczęstszych przyczyn wyczuwania zapachu spalin we wnętrzu może być nieszczelność układu wydechowego w pobliżu komory silnika. Powietrze zasysane z okolic podszybia bądź przez atrapę chłodnicy dostaje się do wnętrza i w niektórych przypadkach może się mieszać z tym w komorze silnika. Może to być spowodowane nieszczelnością kolektora wydechowego lub w miejscu innych łączeń z nim jak np. przy katalizatorze czy tłumiku środkowym. Uwagę mogą zwrócić również pęknięcia spawów czy dziury w układzie wydechowym.

Winowajcą może się okazać elastyczny łącznik wydechu, nazywany również plecionką. Element znajdujący się tuż za katalizatorem podatny jest na wygięcia, a swoją budową ma neutralizować naprężenia układu wydechowego. Nieszczelności układu wydechowego są przede wszystkim odczuwalne, często można usłyszeć metaliczny warkot przez co identyfikacja usterki jest w miarę prosta. Jeżeli jednak usłyszymy niepokojące odgłosy z przedniej części samochodu, nie należy ich ignorować.

Układ Recyrkulacji Spalin EGR

Jeżeli posiadamy samochód z zaworem EGR, może on ulec zatarciu przez co będzie powodował wydobywanie się spalin przez nawiewy. Oprócz odczuwalnego zapachu spalin we wnętrzu będą temu towarzyszyły takie objawy jak m.in. spadek mocy silnika, szarpanie silnika czy nadmierne dymienie z układu wydechowego przy dużym obciążeniu.

Chcąc uniknąć zatarciu zaworu EGR należy regularnie - co około 60 tysięcy kilometrów usuwać nagar specjalnym do tej czynności preparatem.

Przeczytaj także: Jak wymienić uszczelkę filtra powietrza w Opel Insignia?

Pęknięta Uszczelka Pod Głowicą

Jeżeli zapach spalin pojawia się wnętrzu w momencie włączenia ogrzewania, istnieje prawdopodobieństwo, że źródłem jest nagrzewnica, co za tym idzie - wskazuje to na obecność spalin w układzie chłodzenia. Winowajca może się okazać kosztowny w skutkach, pęknięta lub wydmuchana uszczelka pod głowicą najczęściej powoduje przedostawanie się spalin do układu chłodzenia. Spaliny z komory silnika dostają się do kanałów wodnych, a sam płyn chłodniczy do komory spalania.

Prowadzi to do ubytku płynu ze zbiornika wyrównawczego oraz nadmiernego dymienia z układu wydechowego na biało. Jeżeli nie jesteśmy pewni, że to wina uszczelki, można zakupić i skorzystać ze specjalnego testera.

Tester uszczelki pod głowicą składa się z wężyka wkładanego w miejsce korka chłodnicy oraz płynu reakcyjnego.

Co Należy Zrobić, Gdy Poczujemy Spaliny Z Nawiewu?

Nieprzyjemny zapach może się wydobywać z nawiewów już chwilę po odpaleniu silnika. Jeżeli odczuwamy zapach spalin w trakcie jazdy, czy podczas postoju - należy zadbać o przewietrzenie kabiny. Podkręcenie wentylacji wewnętrznej nic Nam nie da, warto otworzyć tylne szyby czy szyberdach jeżeli posiadamy.

Co by się jednak nie działo, w przypadku wykrycia usterki takiej jak wydobywający się zapach spalin z nawiewu - musimy skorzystać z usług warsztatu samochodowego. Każda usterka jest możliwa do naprawienia - koszt usługi jest zależny od wielkości usterki.

Przeczytaj także: Szczegóły uszczelki filtra powietrza Bizon

Typowe Problemy z Silnikiem BMW B47

W silnikach serii B występują między innymi problemy z łańcuchem rozrządu, czujnikami EGR i klapami wirowymi kolektora dolotowego. Problemy zwykle skutkują wysokimi kosztami naprawy po przejechaniu około 50 000 km.

Wtryskiwacze

Wtryskiwacze to jeden z najsłabszych elementów silnika B47. Problemy z nimi mogą objawiać się nierówną pracą silnika, spadkiem mocy czy zwiększonym zużyciem paliwa. Wymiana jednego wtryskiwacza to koszt około 1200-1800 PLN wraz z robocizną.

Łańcuch Rozrządu

Silnik B47 jest podatny na przedwczesną awarię łańcucha rozrządu. Może zacząć działać nieprawidłowo już przy przebiegu 60 000 km i w ostateczności ulec awarii gdy straci synchronizację. Dziwne dźwięki dochodzące z komory silnika takie jak grzechotanie mogą świadczyć o problemach z rozrząduem. Jest to element trudny w diagnozie bez wizualnej oceny stanu jego zużycia.

Inne objawy mogą obejmować przerwy w zapłonie silnika, obecność metalowych cząstek w oleju, zmniejszoną moc i wydajność, zwiększone zużycie paliwa oraz gaśnięcie i utrudnione uruchamianie.

Filtr DPF

Innym częstym problemem w tym silniku jest zatkanie filtra cząstek stałych. DPF jest wymagany we wszystkich współczesnych silnikach Diesla i działa podobnie jak katalizator. DPF neutralizuje szkodliwe gazy i zapobiega ich przedostawaniu się do atmosfery.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana uszczelki filtra powietrza w Passacie B5 FL

DPF łatwo się zatyka. Wiele osób jeździ samochodami na krótkie dystanse, co ogranicza regenerację DPF. Ostatecznie DPF zostanie całkowicie zablokowany i będziesz miał trudności z uruchomieniem samochodu.

Aby uniknąć tego problemu, zalecana jest regularna jazda po autostradzie. Umożliwi to regeneracje filtra DPF i zapobiegnie to jego zatkaniu. Wadliwy zawór EGR jest również przyczyną problemów z DPF. Jeśli zawór EGR ulegnie awarii, zwiększy się ilość cząstek stałych wytwarzanych przez silnik. Powoduje to szybsze niż zwykle zatykanie się filtra DPF.

Wadliwe wtryskiwacze paliwa mogą również powodować pewne problemy z DPF. Wszystko, co zakłóca delikatną mieszankę powietrza i paliwa, powoduje, że silnik emituje więcej sadzy niż dotychczas.

Koszt regeneracji to około 1500-2000 PLN, a wymiany na nowy - 4000-6000 PLN.

Turbosprężarka

B47 to czterocylindrowy silnik z pojedynczą turbosprężarką lub turbosprężarką typu twin-scroll (w zależności od modelu), która zwiększa moc i wydajność. Awaria turbosprężarki jest częstym problemem, którego można jednak uniknąć. Awarie turbosprężarki mogą być katastrofalne w skutkach. Dlatego należy reagować na nie natychmiast po ich pojawieniu się.

Długie okresy między wymianami oleju są główną przyczyną awarii turbosprężarek w większości BMW. Dealer sugeruje typową wymianę oleju co 20 000-30 000 km.

Istnieje kilka dodatkowych przyczyn awarii turbosprężarki, takich jak ciała obce, cząstki kurzu, brud, liście i małe kamienie, które mogą przedostać się do turbosprężarki przez wloty sprężarki lub turbiny. Jeśli ciała obce zaczną uszkadzać koła sprężarki lub łopatki turbiny, wydajność turbosprężarki spada.

Innym częstym problemem związanym z turbosprężarkami jest nieprawidłowo działający siłownik turbo. Siłowniki turbo w silniku B47 mogą ulec awarii i zauważysz spadek mocy silnika.

Typowymi objawami pozwalającymi zidentyfikować uszkodzony siłownik turbosprężarki mogą być utrata mocy, wycie silnika, dym z wydechu i zapalenie się kontrolki Check Engine.

Koszt regeneracji to około 2500-3500 PLN, natomiast nowa turbosprężarka to wydatek rzędu 5000-7000 PLN.

Klapy Wirowe Kolektora Sssącego

Awaria klap wirowych dolotowych to kolejna dość częsta usterka tego silnika. Silniki wysokoprężne nie mają przepustnic i wykorzystują klapy wirowe w celu wpuszczenia powietrza do kolektora dolotowego.

Klapy te są umieszczone na kolektorze dolotowym i otwierają się i zamykają, gdy są potrzebne.

Klapy wirowe mogą się zablokować i przestać działać. Nagar przylegaja do klap, uniemożliwiając ich prawidłowe otwieranie i zamykanie. Gdy klapki zawiodą, zauważysz problemy z generowaniem mocy, a silnik będzie słabo pracował.

Większość właścicieli samochodów usuwa te klapki, próbując rozwiązać problem. Nie jest to jednak zalecane, ponieważ obniża to wydajność silnika. Niski moment obrotowy silników wysokoprężnych jest tracony, a samochód wydaje się powolny i niechętnie reaguje.

Zamiast usuwania klap wirowych, zalecane jest ich czyszczenie i naprawa.

Zawór EGR

Problemy z zaworami EGR są powszechne w silnikach wysokoprężnych BMW serii B. Zawór EGR (zawór recyrkulacji spalin) wprowadza część spalin do dolotu, gdzie są one spalane, a zawartość zanieczyszczeń jest redukowana.

Wcześniejsze wersje silnika B47 wykorzystywały w pełni pneumatyczny zawór EGR o prostej obsłudze.

Częstym źródłem awarii EGR są wadliwe czujniki temperatury, zatkane przewody EGR i zapieczone zawory EGR. Te same zanieczyszczenia, w tym cząstki stałe, osady węgla i brud z paliwa, mogą zatkać rurę EGR lub gromadzą się na samym zaworze, powodując zablokowanie zaworów EGR.

Objawy awarii zaworu EGR to zapalenie się kontrolki Check Engine oraz problemy z prowadzeniem i wydajnością. Dzieje się tak dlatego, że uszkodzony zawór EGR zakłóca przepływ i działanie układu EGR.

Nieszczelność w Układzie Dolotowym

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową.

Objawy Nieszczelności

  • Nierówna praca silnika na biegu jałowym
  • Spadek mocy
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Problemy z uruchomieniem silnika
  • Spalanie stukowe

Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.

Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy. Jak to zrobić?

Jak Sprawdzić Nieszczelność?

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.

Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo. Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność.

Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. W jaki sposób tego dokonać? Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia.

Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.

Akcje Serwisowe BMW G20

Akcje serwisowe (nazywane również akcjami naprawczymi lub kampaniami serwisowymi) to działania podjęte przez producenta w celu usunięcia usterek fabrycznych, które mogą wpływać na bezpieczeństwo lub funkcjonalność pojazdu. BMW G20 miało kilka istotnych akcji serwisowych od momentu wprowadzenia na rynek w 2019 roku.

Przykłady Akcji Serwisowych

  • Wycofanie silników 330i (2019)
  • Uszkodzone napinacze pasów bezpieczeństwa (2019)
  • Niewystarczająca ilość smaru w pompie hamulcowej (2019-2020)
  • Wadliwe mocowanie akumulatora (2019-2020)
  • Usterki poduszek powietrznych (2020)
  • Wadliwe połączenie wału napędowego (2020-2021)
  • Wycieki z połączeń w układzie paliwowym (2021)
  • Niepoprawne działanie iDrive (2021-2022)
  • Wadliwe ładowarki w modelach hybrydowych (2021-2022)
  • Przedwczesne zużycie drążków kierowniczych (2022)
  • Zbyt słabe zaciski hamulcowe w wersji M340i (2022-2023)
  • Niepoprawna praca systemu start-stop (2023)

Co Zrobić, Jeśli Twój Samochód Jest Objęty Akcją Serwisową?

BMW informuje właścicieli pojazdów listownie o konieczności zgłoszenia się do autoryzowanego serwisu w przypadku objęcia ich samochodu akcją serwisową. Naprawy w ramach akcji serwisowych są bezpłatne, niezależnie od okresu gwarancji.

Jeśli kupiłeś używane BMW G20 i nie jesteś pewien, czy pojazd był poddany wszystkim wymaganym akcjom serwisowym, możesz:

  • Skontaktować się z autoryzowanym dealerem BMW, podając numer VIN pojazdu
  • Sprawdzić historię serwisową online w systemie BMW (jeśli masz dostęp do konta właściciela)
  • Sprawdzić na stronie UOKiK lub europejskiej bazie danych RAPEX informacje o akcjach serwisowych

Warto pamiętać, że przeprowadzanie akcji serwisowych jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa i niezawodności pojazdu, a ignorowanie wezwań może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno w zakresie bezpieczeństwa, jak i wartości pojazdu przy odsprzedaży.

Tabela: Podsumowanie typowych problemów i kosztów napraw silnika BMW B47

Problem Opis Koszt naprawy (PLN)
Wtryskiwacze Nierówna praca silnika, spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa 1200-1800 (za jeden wtryskiwacz)
Łańcuch rozrządu Dziwne dźwięki z silnika, przerwy w zapłonie Szacowany koszt wysoki (wymiana łańcucha i powiązanych elementów)
Filtr DPF Zatkanie filtra, trudności z uruchomieniem 1500-6000 (regeneracja/wymiana)
Turbosprężarka Spadek mocy, wycie silnika, dym z wydechu 2500-7000 (regeneracja/wymiana)
Klapy wirowe Problemy z generowaniem mocy, słaba praca silnika Koszt czyszczenia i naprawy
Zawór EGR Zapalenie kontrolki Check Engine, problemy z prowadzeniem Koszt wymiany zaworu EGR

tags: #bmw #f30 #uszczelka #filtra #powietrza #głośno

Popularne posty: