Badania Laboratoryjne Oczyszczalni Ścieków: Normy Prawne w Polsce
- Szczegóły
Wdrażanie nowoczesnych metod zarządzania odpadami stałymi i ściekami jest kluczowym czynnikiem zrównoważonego rozwoju. Czy wiesz, że w biologicznych oczyszczalniach ścieków zachodzą procesy podobne do tych, dzięki którym rzeki są w stanie oczyszczać się samodzielnie? To tylko jedna z ich przewag nad szambem. Nie wszystko, co ekologiczne, może jednocześnie być określane jako „biologiczne”. Biologiczna oczyszczalnia ścieków to taka, w której za proces oczyszczania odpowiadają mikroorganizmy.
Takie oczyszczalnie ścieków są wyposażone także w sitopiaskowniki, w których usuwa się największe zanieczyszczenia oraz w osadniki, na dnie których gromadzi się piasek i inne osady. W przypadku biologicznych oczyszczalni ścieków BIOFIT skuteczność oczyszczania jest bardzo wysoka. Biologiczne oczyszczalnie ścieków BIOFIT to skuteczne i wygodne rozwiązanie tam, gdzie brakuje dostępu do sieci kanalizacyjnej.
Przepisy Prawne Dotyczące Oczyszczalni Ścieków
Na związane z biologicznymi oczyszczalniami ścieków przepisy warto zwracać uwagę na różnych etapach: podczas budowy i montażu urządzenia, standardowej eksploatacji, a także prac serwisowych. Inaczej niż w przypadku przydomowych oczyszczalni ścieków, budowa dużych oczyszczalni biologicznych wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Dotyczy to urządzeń o wydajności powyżej 7,5 m3 na dobę i pojemności większej niż 10 m3.
W przypadku biologicznej oczyszczalni ścieków BIOFIT korzyścią (jedną z wielu) jest to, że oczyszczone ścieki nadają się do ponownego użycia. Wodę z oczyszczalni można wykorzystać do podlewania ogrodu, czyszczenia ulic i chodników, mycia maszyn czy też jako „szarą wodę” np. Jeśli nie uda się zużyć całej wody, jej nadmiar można odprowadzić do wód powierzchniowych. Trzeba tu jednak pamiętać o obowiązujących w przypadku biologicznych oczyszczalni ścieków przepisach.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego […] określa maksymalne zawartości BZT5, ChZT oraz zawiesiny ogólnej w odprowadzanej wodzie.
Przeczytaj także: Woda do spożycia - kluczowe aspekty
Jest jeszcze jedna kwestia, o której mówią przepisy związane z biologicznymi oczyszczalniami ścieków - eksploatacja. Sposób działania takiej oczyszczalni jest bardzo prosty, ścieki spływają do zbiornika w sposób grawitacyjny, urządzenie nie jest wyposażone w pompy ani inne ulegające częstym awariom urządzenia. Aby jednak działała niezawodnie i bezpiecznie przez długi czas, konieczne jest jej serwisowanie. Urządzenia Ecol-Unicon są zaprojektowane tak, by spełniały normy ekologiczne.
Obowiązek Badania Jakości Oczyszczonych Ścieków
Pojawiły się opinie (również w administracji), że w związku z tym Rozporządzeniem należy wprowadzić obowiązek badania jakości oczyszczonych ścieków w oczyszczalniach przydomowych. Nowe regulacje prawne odnośnie odprowadzania do wody i gruntu substancji szkodliwych (Rozporządzenie Ministra Środowiska a dnia 18.11.2014) podwyższa wymogi jakości ścieków po oczyszczeniu.
Na obszarach aglomeracji w rozumieniu Krajowego programu oczyszczalnia ścieków komunalnych (KPOŚK) ścieki z oczyszczalni przydomowych po oczyszczeniu muszą mieć takie same parametry jak te oczyszczone w oczyszczalniach komunalnych dla liczby RLM określonej dla danej wielkości aglomeracji. Trzeba podkreślić, że KPOŚK obejmuje większość terenów np. Art. Ustawodawca nie określił Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków jako urządzeń znacząco oddziałujących na środowisko w myśl powyższych przepisów.
Ponadto zgodnie z art. 36 ustawy Prawo wodne (Dz.U. nr 115, poz. 1229) właściciel - bez pozwolenia wodnoprawnego (tzn. z mocy prawa) - może odprowadzać do 5m 3 ścieków, ale pochodzących tylko z własnego gospodarstwa domowego oraz rolnego, na grunt będący jego własności. Tym samym trzeba wyraźnie powiedzieć, że na gruncie obecnych przepisów prawnych niedopuszczalne jest wymuszanie poboru i analizy próbek oczyszczonego ścieku na właścicielu przydomowej oczyszczalni ścieków.
Obowiązek pomiaru jakości ścieków określony jest wyłącznie na podstawie pozwoleń wodno - prawnych. Dotyczą one wyłącznie instalacji użytkujących wodę inaczej niż w ramach tzw. zwykłego korzystania. Trzeba przy tym podkreślić, że ciężar określenia jakości stopnia oczyszczania ścieków bierze na siebie laboratorium notyfikowane, które ma za zadanie badanie określonego typoszeregu oczyszczalni. Nie zwalnia to oczywiście inwestora od obowiązku zainstalowania urządzenia spełniającego normy emisyjne dla danej aglomeracji.
Przeczytaj także: Przydomowe oczyszczalnie ścieków Zawiercie
W Polsce wymogi dotyczące warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń. Jednocześnie rozporządzenie (na podstawie Dz. U. z 2005 r.Nr 239, poz. 2019 i Nr 267, poz. 2255) określa umożliwienie pobierania próbek ścieków oczyszczonych.
W tym miejscu należy jednak uczynić istotne zastrzeżenie. Mianowicie, w ocenie autora, trzeba rozróżnić dwie sfery prawne, w ramach których i dla których potrzeb, ustawodawca przewidział obowiązek badania jakości ścieków. Pierwszą z nich jest sfera publiczno-prawnej reglamentacji badań jakości ścieków na potrzeby szeroko rozumianej ochrony środowiska, a także zapewnienie bezpieczeństwa, w tym zdrowia ludzi. Drugą natomiast stanowi sfera prywatno-prawnych zasad badania ścieków, odnosząca się do wzajemnych praw i obowiązków stron umowy o odprowadzanie ścieków.
Techniczne i Ekologiczne Ograniczenia
Niezależnie od statusu prawnego oczyszczalni ścieków, która nie jest urządzeniem wodnym w rozumieniu Ustawy z 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (DzU z 2012 r., poz. 145; dalej Prawo wodne), lecz zespołem urządzeń i obiektó... Modernizacja istniejących szamb na systemy oczyszczania biologicznego napotyka na liczne przeszkody, od technicznych ograniczeń po rygorystyczne wymogi prawne i ekologiczne. Poniżej przedstawiono główne czynniki do rozważenia:
- Szczelność i trwałość: Betonowe szamba mogą z czasem tracić na szczelności, co negatywnie odbija się na efektywności biologicznego procesu oczyszczania. Modernizacja takich systemów niesie ryzyko niewystarczającej szczelności, co może uniemożliwić prawidłowe działanie zmodernizowanego systemu.
- Zgodność normatywna: Biologiczne oczyszczalnie ścieków muszą spełniać określone standardy, w tym wymagania normy EN 12566-3 (PN-EN 12566-3+A2:2013). Istniejące szamba często nie spełniają tych kryteriów, co stawia pod wątpliwość legalność i efektywność takich modernizacji.
Aby system oczyszczania był zgodny z dyrektywami UE, musi zostać poddany testom i otrzymać certyfikat zgodności. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Infrastruktury (odpowiedź na petycję Ekodren z dnia 12.04.2024) niedopuszczalne jest użytkowanie tzw. oczyszczalni drenażowych, które nie zapewniają wymaganego stopnia oczyszczania oraz ze względu na ich budowę uniemożliwiającą pobieranie i badanie próbek ścieków. Prawo wodne nie dopuszcza wprowadzania oczyszczonych ścieków do atmosfery. Przepisy nie dopuszczają możliwości przerobienia istniejących, gotowych zbiorników bezodpływowych tzw.
Od 9 sierpnia 2022 r. przydomowe oczyszczalnie ścieków o przepustowości do 5 m3 na dobę (oczyszczalnia dla ok. W sytuacji, gdy oczyszczone ścieki wprowadzamy do gruntu, do wód lub do urządzeń niestanowiących naszej własności, musimy uzyskać pozwolenie wodnoprawne niezależnie od przepustowości oczyszczalni (ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, Dz.U. z 2022 poz. 2625 z późn.
Przeczytaj także: Oczyszczalnia oksydacyjna: zasady działania
Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 7,5 m3 na dobę nie wymaga pozwolenia na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia robót budowlanych we właściwym dla miejsca inwestycji Starostwie Powiatowym (ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. Przydomowe oczyszczalnie ścieków muszą spełniać wymagania dotyczące efektywności oczyszczania, określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz.
Art. Art. Art. Art. potwierdzenie skutecznego zgłoszenia, o którym mowa w art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. Zgodnie z art. 147 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. Na podstawie art. 147 ust. 4 p.o.ś. prowadzący instalację nowo zbudowaną lub zmienioną w istotny sposób, z której emisja wymaga pozwolenia, jest zobowiązany do przeprowadzenia wstępnych pomiarów wielkości emisji z tej instalacji.
Minister Środowiska w drodze rozporządzenia z dnia 30 października 2014 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. z 2019 r. poz. 2286) określił wymagania w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji, mając na uwadze potrzebę zapewnienia systematycznej kontroli wielkości emisji z niektórych instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów.
Termin i sposób prezentacji pomiarów (wzór sprawozdania) został określony w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzeń i innych danych oraz terminów i sposobów ich prezentacji (Dz. U. z 2008 r. poz. Na podstawie art. 147a ust. akredytowane laboratorium w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. certyfikowane jednostki badawcze, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r.
Niezależnie od powyższego organ ochrony środowiska może na podstawie art. 150 p.o.ś., w drodze decyzji nałożyć na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji wykraczających poza obowiązki, o których mowa w art. 147 ust. 1, 2 i 4 p.o.ś., jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych. W ww. Jeżeli wymagane jest pozwolenia na emisję z instalacji, organ właściwy do jego wydania na podstawie art. 151 p.o.ś., może nałożyć wymagania wykraczające poza ww.
Pomiary hałasu powinny być wykonane zgodnie z obowiązującą metodyką pomiarową zawartą w ww. Zasady przekazywania wyników prowadzonych pomiarów przez podmioty korzystające z usług wodnych uregulowane zostały w art. 304 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310, z późn. zm.) - zwanej dalej Prawo wodne. Zgodnie z przywołanym art. 304 podmioty korzystające z usług wodnych są obowiązane do przekazywania wyników prowadzonych ww.
Formę i układ przekazywanych wyników pomiarów ilości pobranych wód podziemnych i wód powierzchniowych oraz ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi określa rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 20 stycznia 2020 r. w sprawie formy i układu przekazywanych wyników pomiarów ilości pobranych wód podziemnych i wód powierzchniowych oraz ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi (Dz. U. 2020 r. poz.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1311) określa m.in. Zgodnie z § 2 pkt 4 ww. Zgodnie z § 5 ww.
Liczba pobranych średnich dobowych próbek ścieków, o których mowa w ust. Pobierania próbek ścieków komunalnych stanowiących mieszaninę ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi, wprowadzanych do wód lub do ziemi, do celów oznaczenia wartości substancji zanieczyszczających określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z wyłączeniem lp. Pobierania próbek ścieków przemysłowych i ścieków zbliżonych składem do ścieków przemysłowych, powstających w wyniku działalności innej niż działalność handlowa, przemysłowa, składowa, transportowa lub usługowa, wprowadzanych do wód, do celów oznaczania wartości substancji zanieczyszczających określonych w tabeli II w załączniku nr 4 do rozporządzenia z wyłączeniem lp.
Pobierania próbek ścieków przemysłowych pochodzących ze stacji uzdatniania wody, ścieków przemysłowych biologicznie rozkładalnych, wód z odwodnienia zakładów górniczych oraz ścieków oczyszczanych w procesie odwróconej osmozy, wprowadzanych do wód lub do ziemi, do celów oznaczenia wartości substancji zanieczyszczających określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia z wyłączeniem lp. Pobierania próbek ścieków, o których mowa w § 4 ust. 4, wprowadzanych do wód lub do ziemi, do celów oznaczenia wartości substancji zanieczyszczających określonych w załączniku nr 3 oraz w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z wyłączeniem lp.
Liczba pobranych średnich dobowych próbek ścieków, o których mowa w § 4 ust. Roczny okres poboru próbek liczony jest od dnia, w którym decyzja w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego lub udzielenia pozwolenia zintegrowanego stała się ostateczna; jeżeli w pozwoleniu wodnoprawnym lub pozwoleniu zintegrowanym została określona inna data, od której obowiązuje to pozwolenie, roczny okres poboru próbek liczony jest od tej daty.
Pobierania próbek ścieków, o których mowa w § 4 ust. 4, wprowadzanych do wód lub do ziemi, do celów oznaczenia wartości substancji zanieczyszczających określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z wyłączeniem lp.
W badaniach próbek ścieków stosuje się metodyki referencyjne analiz, które są określone w załączniku nr 12 do ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz.
Badanie Jakości Oczyszczonych Ścieków - Praktyka i Wymagania
Na wielu forach internetowych dotyczących instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków można znaleźć wpis o tym, jakoby Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18.11.2014 roku narzucało na właścicieli oczyszczalni obowiązek badania jakości oczyszczonych ścieków. Sporo osób skarży się również, że niektóre organy lokalnej administracji próbują wyegzekwować to od właścicieli oczyszczalni.
Art. 154 Prawa Ochrony Środowiska mówi o tym, że: ,,organ ochrony środowiska może ustalić, w drodze decyzji, wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska”. Według Prawa Wodnego (art. 122) proste korzystanie z wody (do 5m3/dobę) nie wymaga takiego pozwolenia, a korzystanie z przydomowej oczyszczalni ścieków nie oddziałuje znacząco na środowisko.
W praktyce oznacza to, że organ, który żąda przeprowadzenia badań, musi mieć przesłanki merytoryczne ku temu, że dana oczyszczalnia zagraża środowisku, a swoją decyzję uargumentować merytorycznie. Administracja nie może nakazać właścicielowi oczyszczalni przeprowadzenia badań „z ostrożności” lub „na wszelki wypadek”.
Inwestor musi jednak zainstalować urządzenie spełniające normy emisyjne dla danej aglomeracji. Reasumując, nowe przepisy prawne nie wprowadzają obowiązku pomiaru dla osób odprowadzających ścieki do 5m3/dobę, które pochodzą z własnego gospodarstwa, na własny grunt. Organy administracji, które wymuszają analizy na właścicielach przydomowych oczyszczalni ścieków, robią to bez podstawy prawnej.
Obowiązek pomiaru jakości ścieków określony jest wyłącznie na podstawie pozwoleń wodno-prawnych. Dotyczą one wyłącznie instalacji użytkujących wodę inaczej niż w ramach tzw. korzystania zwykłego. Za określenie jakości oczyszczonych ścieków odpowiada laboratorium notyfikowane, badające dany typ oczyszczalni.
Wybór Oczyszczalni Ścieków - Na Co Zwrócić Uwagę?
Mnogość urządzeń i producentów na rynku przydomowych oczyszczalni ścieków może powodować trudność w podjęciu decyzji. Na rynku funkcjonuje wiele firm oferujących urządzenia będące składowymi systemu przydomowych oczyszczalni ścieków. W zasadzie w ciągu ostatnich 10 lat nastąpił duży skok technologiczny w tym segmencie rynku. Na co należy więc w pierwszej kolejności zwrócić uwagę przy wyborze urządzenia?
W Polsce certyfikacją i wykonaniem wstępnych badań typu przydomowych oczyszczalni ścieków zajmuje się tylko jeden ośrodek - Instytut Techniki Budowlanej. Uzyskanie zgodności ze zharmonozowaną normą PN-EN 12566-3+A2:2013-10 (Małe oczyszczalnie ścieków dla obliczeniowej liczby mieszkańców (OLM) do 50. Część 3: Kontenerowe i/lub montowane na miejscu przydomowe oczyszczalnie ścieków) jest procesem skomplikowanym, wymagającym badań przez notyfikowane laboratorium.
Badania obejmują szereg parametrów, tj. skuteczność oczyszczania, zużycie energii, wodoszczelność, wytrzymałość konstrukcji, reakcje na ogień, uwalnianie szkodliwych substancji, trwałość. Z każdego z tych badań powstaje szczegółowy raport. Najdłużej trwa badanie skuteczności oczyszczania. Według zapisów normy próbki ścieków do analizy fizyko-chemicznych powinny być pobierane na dopływie i odpływie do oczyszczalni, a całkowity okres badań wynosi 38 tygodni. Do okresu trwania badań nie zalicza się okresu rozruchu oczyszczalni. Należy nadmienić, iż norma EN 12566-3 nie określa wymagań dot. poziomu redukcji zanieczyszczeń. Określają je dodatkowe uregulowania krajowe, w Polsce załącznik nr 2 do - rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r.
Urządzenia posiadające znak CE są dopuszczone do obrotu i mogą być sprzedawane na terenie całej Unii Europejskiej. Jednak niestety skala montowanych przez firmy instalacyjne przydomowych oczyszczalni ścieków, niemających dopuszczenia do zastosowania w budownictwie lub niespełniających obowiązujących przepisów, jest duża. Głównie w obszarze inwestycji zlecanych przez indywidulanych inwestorów.
Jednak w przypadku inwestycji gminnych dotyczących przydomowych oczyszczalni ścieków, a korzystających z dofinansowania np. ze środków unijnych, inwestor (gmina) powinien być szczególnie czujny i mieć świadomość obowiązywania normy PN-EN 12566-3+A2:2013-10. Brak prawidłowo przeprowadzonych badań oraz raportów z laboratorium notyfikowanego potwierdzających zgodność urządzeń z normą oraz wymaganiami inwestora, może bowiem nastręczać liczne problemy przy rozliczeniach finansowych dopłat pochodzących ze środków unijnych.
Tekst normy PN-EN 12566-3+A2:2013-10 jest napisany trudnym, technicznym językiem, do tego jest dostępny jedynie w języku angielskim, co również sprzyja wielu nadużyciom. Zdarza się, że firmy przystępując do przetargu deklarują, iż dany produkt spełnia wymagania dot. skuteczności oczyszczania, co w rzeczywistości często nie jest prawdą.
Na co jeszcze należy zwrócić uwagę? Na pewno nie tylko na cenę, ale i na takie aspekty, jak energochłonność, trwałość, harmonogram serwisowania. Warto dokładnie przeanalizować parametry, które określa producent w instrukcji obsługi pod kątem swojej indywidualnej sytuacji. Urządzenie musi być dopasowane do warunków wodno-gruntowych działki, liczby mieszkańców i do przewidywanego dziennego zużycia wody w gospodarstwie domowym.
Instalator powinien zadać szereg pytań (m.in. o styl życia domowników), jaka jest głębokość wyjścia kanalizacji z budynku (bo im głębiej wychodzi kanalizacja, tym głębiej trzeba będzie posadowić zbiornik oczyszczalni, który musi mieć odpowiednio wytrzymałą konstrukcję) i na tej podstawie zaproponować optymalne rozwiązanie. Z mojej wieloletniej praktyki wynika, iż to samo urządzenie, pracujące w innym gospodarstwie domowym, z powodu różnic w składzie ścieków surowych, będzie osiągało różny efekt ekologiczny.
Monitoring Ścieków w Oczyszczalniach
W przypadku oczyszczalni komunalnych/lokalnych wymagany jest ciągły monitoring parametrów ścieku oczyszczonego. W przypadku przydomowych oczyszczalni ścieków sytuacja jest odmienna. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, indywidualni użytkownicy nie mają prawnego obowiązku przeprowadzania badań jakości ścieku oczyszczonego w przydomowej instalacji. Wyjątkiem są inwestycje współfinansowane z funduszy europejskich, NFOŚiG lub WFOŚiGW. Tu standardy są zazwyczaj wyższe.
Często obligatoryjne są badania parametrów ścieku oczyszczonego (wykonywane przez laboratorium akredytowane raz w roku) przez okres co najmniej 5 lat. W innych krajach europejskich badanie próbek ścieku oczyszczonego jest regulowanym prawem obowiązkiem właściciela przydomowej oczyszczalni ścieków.
Podsumowanie Wymagań Prawnych
Poniższa tabela podsumowuje kluczowe aspekty prawne związane z badaniami ścieków:
Kwestia | Opis |
---|---|
Pozwolenie wodnoprawne | Wymagane, gdy oczyszczone ścieki wprowadzane są do gruntu, wód lub urządzeń nienależących do właściciela, niezależnie od przepustowości. |
Zgłoszenie robót budowlanych | Wymagane dla budowy przydomowej oczyszczalni o przepustowości do 7,5 m3 na dobę. |
Normy oczyszczania | Określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. |
Obowiązek pomiaru | Zależy od pozwolenia wodnoprawnego; brak obowiązku dla indywidualnych użytkowników odprowadzających ścieki do 5m3/dobę z własnego gospodarstwa na własny grunt. |
tags: #badania #laboratoryjne #oczyszczalnia #ścieków #normy #prawne