Stożkowy Filtr Powietrza w Yamaha Aerox: Montaż i Wpływ na Osiągi

Stożkowe filtry powietrza zyskują popularność wśród entuzjastów skuterów, oferując zarówno poprawę estetyki, jak i potencjalny wzrost wydajności. W przypadku Yamaha YQ 50 Aerox, montaż takiego filtra może przynieść interesujące rezultaty, pod warunkiem uwzględnienia kilku kluczowych aspektów.

Zalety i Wpływ Stożkowego Filtra Powietrza

Stożkowe filtry powietrza mają wiele zalet. Odpowiednio dobrany i zamontowany filtr powietrza stożek zwiększa przepływ powietrza do silnika. W efekcie, silnik szybciej otrzymuje ilość powietrza niezbędną do pracy i szybciej wkręca się na wysokie obroty. Szczególnie przy skuterach zmiana będzie tu niewielka, za to sporo zyskasz na stylu i wyglądzie pojazdu, a nawet dźwięku silnika. Bez względu na to, czy Yamaha YQ 50 Aerox ma mieć lepsze osiągi, czy też zyskać na wyglądzie i dźwięku silnika, wszystkie te zmiany możesz uzyskać z pomocą filtra stożkowego.

Wymagania i Modyfikacje

Zmiana w ilości powietrza doprowadzanego do silnika ma jednak także swoje wymagania. Jedną z podstawowych będzie modyfikacja miejsca montażu filtra. Obok zmian w układzie montażowym, filtr powietrza stożek może też zmusić do modyfikacji w samym silniku. Aby utrzymać prawidłową mieszankę paliwa i powietrza będziesz musiał zmodyfikować ilość dostarczanego paliwa. Obok ilości powietrza, ważną kwestią jest też moment wprowadzania go do silnika. Przy filtrze stożkowym, większa ilość może zmusić cię do modyfikacji układu rozrządu.

Jeśli stożkowy filtr powietrza ma wyraźnie wpłynąć na osiągi motocykla, pod uwagę musisz wziąć także inne elementy związane z pracą silnika. Więcej mocy szybciej nagrzewa silnik, przez co standardowe chłodzenie może ci nie wystarczyć do utrzymania odpowiedniej temperatury. Podobnie ze smarowaniem, używanym olejem, filtrem i innymi elementami układu.

Wybór i Montaż Filtra Stożkowego

W przeciwieństwie do innych typów filtrów, filtry stożkowe są produktami względnie uniwersalnymi. Tylko niektóre są przygotowane do montażu w konkretnych motocyklach. Zwróć uwagę, jaki filtr standardowo oferuje Yamaha YQ 50 Aerox i co będziesz musiał zrobić, by poprawnie i stabilnie zamontować w jego miejsce stożek. Wybierz produkt, który będzie pasował do twojego motocykla i spełni twoje oczekiwania.

Przeczytaj także: Poradnik: Filtr powietrza Yamaha Aerox

Pierwszą kwestią dotyczącą wyboru filtra stożkowego będzie to, jak jest on montowany w układzie. Przy niektórych znajdziesz specjalne kolanka i uszczelki, inne oferują wyłącznie zacisk uszczelniający miejsce montażu. Obok wymiarów łączenia z układem, przy wyborze musisz też uwzględnić kształt i wymiary samego stożka. Te nie zawsze pozwolą ci zamontować go w danym motocyklu w danej pozycji. Co więcej, filtry stożkowe mogą być montowane prosto lub pod kątem, najczęściej 45 lub 90 stopni.

Podobnie, jak w typowych filtrach, w filtrach stożkowych znajdziesz różne typy materiałów. Wśród filtrów stożkowych znajdziesz często te same marki, co te oferujące standardowe i nietypowe filtry o typowym kształcie. Możesz tu znaleźć tanie produkty od Kengo czy Vicma, z drugiej dopracowane, wysokiej jakości, sportowe i wyczynowe filtry K&N czy BMC. W naszej ofercie znajdziesz też produkty firm skupionych na rozmaitym tuningu motocykli, a więc Malossi czy Polini.

Dolot Powietrza i Stechiometryczna Mieszanka

Wiemy już w jaki sposób tworzona jest stechiometryczna mieszanka w gaźniku, jednak aby ona powstała niezbędne jest doprowadzenie powietrza odpowiedniej jakości. Dlatego kolejnym elementem naszej skuterowej układanki jest dolot, zaopatrujący układ zasilania w powietrze. Na pozór dolot to coś banalnego, kawałek gumowej rury przymocowany do gaźnika, zakończony z drugiej strony puszką i filtrem. Jednak tylko pozornie konstrukcja ta jest taka prosta. Podczas tworzenia dolotów i filtrów oblicza się niezbędną dla prawidłowego działania silnika ilość powietrza, a wyniki tych rachunków uwzględnia w procesie projektowania. Najbardziej istotna jest długość oraz kształt dolotu i puszki filtra.

Długa rura idąca do gaźnika ma na celu nie tylko ograniczyć szmery ssania dochodzące z silnika, ale także odpowiednio dawkować ilość powietrza wchodzącego w skład powstającej mieszanki. Tym, co jest inną bardzo ważną rzeczą w dolocie to rzeczony filtr. Często stanowi on sam w sobie blokadę, ograniczającą ilość powietrza docierającego do gaźnika. Możemy to zauważyć w przypadku filtrów, które mają dużą ramkę do mocowania w obudowie, natomiast sam wkład filtrujący jest stosunkowo mały. Jest to jednym z warunków do uzyskania stechiometrycznej mieszanki, gdyż mały pojemnościowo silnik ma małe zapotrzebowania na paliwo i powietrze.

Filtry Akcesoryjne i Tuning

Na koniec warto wspomnieć o najczęstszej skuterowej modyfikacji, czyli montażu popularnego stożka. W ocenie wielu użytkowników filtr za 20-30zł jest lepszy niż element oryginalny, a dodatkowo ma on podnosić moc. Jeżeli by tak rzeczywiście było, to czy producent robiłby długą rurę i puchę na filtr, skoro kawałek gumy i siatka są skuteczniejsze? To pytanie nie wymaga odpowiedzi, podobnie jak komentarza nie wymaga sposób filtracji powietrza przez najtańsze filtry siatkowe. Dobry akcesoryjny filtr wykorzystuje nasączoną olejem gąbkę, a jeżeli skuter ma być używany na codzień powinien także posiadać osłonkę chroniącą przed wodą i deszczem.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Aerox - który najlepszy?

Do dobrych filtrów możemy z pewnością zaliczyć wszelkie produkty firm Polini, Stage 6, K&N czy Doppler. Tylko, że filtry te są przeznaczone do stuningowanych skuterów i motorowerów z silnikami o zwiększonej pojemności, a nie do seryjnych jednostek.

Podsumowanie: Czy Warto Montować Stożkowy Filtr w Skuterze?

Patrząc na kwestie związane z instalacją filtra stożkowego, wielu posiadaczy skuterów zastanawia się, czy w ogóle warto instalować taki filtr w swoim jednośladzie. Odpowiedź, jak zwykle, brzmi: to zależy. Jeśli chcesz poprawić osiągi, weź pod uwagę, że sama zmiana filtra da niewiele, a realna poprawa osiągów silnika będzie wymagała szeregu innych zmian w motocyklu. Filtr stożkowy to ciekawy sposób na modyfikację rozmaitych cech motocykla.

Przykładowe Filtry Stożkowe

Dostępny w różnych kolorach, duży filtr powietrza Stage6 Double Layer. Duży przepływ. W zestawie z filtrem dostarczane są adaptery na średnicę: 28mm, 35mm, 42mm, 45mm, 49mm i 55mm - pozwalają na montaż praktycznie do wszystkich gaźników. Doskonały efekt wizualny. Po montażu, jak w przypadku wszystkich filtrów powietrza, dysza główna powinna zostać zwiększona.

Uwaga! PRODUKT UNIWERSALNY - prosimy sprawdzić kompatybilność przed zakupem. Produkt może wymagać modyfikacji w celu dostosowania go do Twoich indywidualnych potrzeb.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

tags: #aerox #filtr #powietrza #stożkowy #montaż

Popularne posty: