Wymiana Osuszacza Klimatyzacji w Audi A4 B5: Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
Osuszacz klimatyzacji jest jednym z elementów eksploatacyjnych wchodzących w skład układu klimatyzacji w samochodzie AUDI A4. Należą do niego także kompresor, skraplacz, parownik i zawór rozprężny, jak również szereg różnych przewodów. Osuszacz klimatyzacji w autach AUDI A4 to po prostu filtr. Najczęściej znajduje się on po stronie wysokiego ciśnienia pomiędzy skraplaczem a zaworem rozprężnym.
Rola i Funkcje Osuszacza Klimatyzacji
Filtr osuszacz to niewielki podzespół systemu klimatyzacji samochodowej, najczęściej o walcowatym kształcie, nazywany często także odwadniaczem. Choć większość samochodów poruszających się po drogach wyposażonych jest w klimatyzację, to obie nazwy mogą niewiele mówić kierowcom. Filtr osuszacz to urządzenie wchodzące w skład systemów klimatyzacji wyposażonych w zawór rozprężny, który reguluje przepływ czynnika chłodzącego. Odwadniacz przeznaczony jest m.in. do osuszania czynnika chłodzącego oraz oleju sprężarki klimatyzacji.
Do najważniejszych zadań tego elementu należy absorbowanie wilgoci, ale również filtrowanie zanieczyszczeń, które bardzo często przedostają się do układu. Stanowi on jednocześnie pewnego rodzaju zbiornik na czynnik chłodniczy - zapewnia jego rezerwy i poprawny dopływ do parownika.
Podstawową funkcją, jaką pełni osuszacz jest wyłapywanie i magazynowanie drobin wody obecnych w układzie klimatyzacji, które mogą wiązać się z chłodziwem i olejem. Nadmiar wilgoci może doprowadzić do powstania drobinek lodu, które utrudniają ruch czynnika chłodzącego. To z kolei poważnie ogranicza wydajność chłodzenia powietrza trafiającego do przestrzeni pasażerskiej.
Odwadniacz odpowiada także za stałą filtrację czynnika chłodzącego. Dzięki temu wychwytywane są wszelkie opiłki, pyły czy osady, które znalazły się wewnątrz układu np. w wyniku prac serwisowych lub zużycia mechanicznego któregoś z podzespołów.
Przeczytaj także: Nawilżanie powietrza - dlaczego warto?
Czynnik chłodzący krążący w układzie klimatyzacji trafia do osuszacza przez rurkę, która kończy się ok. 1-2 cm nad dnem urządzenia. Dolna część odwadniacza nazywana jest strefą dekantacji i podczas pracy układu gromadzi się tam niewielka ilość chłodziwa. Funkcja magazynująca odwadniacza zapewnia utrzymywanie stałego dopływu czynnika chłodzącego do parownika.
Objawy i Skutki Usterki Osuszacza
Sporo kierowców zaczyna się interesować stanem podzespołów klimatyzacji dopiero wtedy, gdy układ przestaje poprawnie pracować. W przeciwieństwie do regularnych wymian oleju, czy rozrządu, stosunkowo mało osób serwisuje klimatyzację w swoich samochodach. Zużyty filtr osuszacz zazwyczaj długo nie daje o sobie znać. Dlatego kierowca o usterkach tego podzespołu dowiaduje się przy okazji mniej lub bardziej poważnych awarii układu klimatyzacji. Stopień zużycia podzespołu powinien być określany podczas czynności serwisowych urządzeń odpowiadających za schładzanie powietrza.
Osuszacz to urządzenie wypełnione higroskopijnymi cząsteczkami, które ma określoną pojemność wynoszącą najczęściej do kilkunastu gramów wody. Nadmiar wilgoci w układzie często prowadzi do korozji metalowych podzespołów. Po pierwsze skorodowane elementy często tracą szczelność. Sprzyja to ulatnianiu się chłodziwa, a uzupełnienie jego stanu jest kosztowne i w przypadku nieszczelności daje krótkotrwały efekt. Po drugie korozja może doprowadzić do uwalniania się szkodliwych drobin z uszkodzonych powierzchni, co szybko degraduje pozostałe podzespoły układu, takie jak np. sprężarka klimatyzacji. Obecność wody w układzie klimatyzacji niesie ze sobą wiele poważnych zagrożeń.
Kiedy i Dlaczego Wymieniać Osuszacz?
Osuszacz klimatyzacji to element eksploatacyjny, który podobnie jak wiele innych części z czasem ulega zużyciu. Interwał wymiany tego podzespołu określany jest przez producentów samochodów. Najczęściej zaleca się wymianę filtra osuszacza co 2 lata w przypadku normalnej eksploatacji samochodu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi auta. Razem z odwadniaczem należy wymienić także filtr kabinowy.
Rekomendowanym okresem na przegląd i serwisowanie systemu klimatyzacji jest początek wiosny. W czasie napraw podzespołów klimatyzacji samochodowej do układu mogą dostawać się zanieczyszczenia. Dlatego przy każdej wymianie skraplacza, parownika lub kompresora klimatyzacji należy zamontować nowy filtr osuszacz. Podobnie po każdej naprawie nieszczelności w systemie klimatyzacji konieczna jest wymiana odwadniacza, m.in. z uwagi na rozhermetyzowanie układu i kontakt urządzenia z parą wodną z otoczenia.
Przeczytaj także: Dlaczego warto mieć dobry filtr powietrza?
Wielu kierowców po zakupie używanego samochodu decyduje się wykonać szereg napraw, które mają na celu wyeliminowanie potencjalnych usterek. Najczęściej wymieniane są oleje, filtry, a czasem także paski klinowe i elementy napędu rozrządu. Tzw. pakiet startowy ma na celu zapewnienie możliwie długiej i bezproblemowej eksploatacji. Do listy wymienianych podzespołów warto dopisać też filtr skraplacz, zwłaszcza jeśli historia serwisowa pojazdu nie została całkowicie udokumentowana. W dyskusji poruszono kwestię wymiany osuszacza klimatyzacji przy wymianie chłodnicy w Audi A4 B5. Użytkownicy zalecają wymianę osuszacza, zwłaszcza jeśli układ klimatyzacji był rozszczelniony, co może prowadzić do wchłonięcia wilgoci. Wymiana osuszacza jest uznawana za profilaktyczną, a jego koszt nie jest wysoki. Dodatkowo, sugerowano wymianę dyszy rozprężnej, aby uniknąć problemów z chłodzeniem w przyszłości.
Ja wymieniłbym osuszacz "z urzędu" przy wymianie chłodnicy. Powinno się go wymieniać co kilka lat(ale jest to profilaktyka nie przymusowe),a u Ciebie pewnie od nowości nie był wymieniany.
Koszty i Proces Wymiany
Koszt zakupu nowego odwadniacza wynosi zazwyczaj od 70 do 300 zł. O ile poniżej dolnej granicy trudno kupić wysokiej jakości filtr osuszacz, to w niektórych modelach samochodów cena zakupu tego podzespołu może być znacznie wyższa niż wspomniane 300 zł. Dotyczy to zazwyczaj luksusowych pojazdów z rozbudowanymi systemami klimatyzacji.
Filtr osuszacz stanowi element hermetycznego układu klimatyzacji. Samodzielna wymiana tego podzespołu jest niemożliwa bez profesjonalnego sprzętu. Przed zdemontowaniem odwadniacza należy zebrać cały czynnik chłodzący, który znajduje się w układzie. Nowy filtr osuszacz klimatyzacji dostarczany jest zawsze w hermetycznym opakowaniu, które należy otworzyć tuż przed montażem urządzenia. Pozostawienie odwadniacza bez opakowania nawet na kilkanaście minut sprawia, że para wodna obecna w otoczeniu może całkowicie wypełnić złoże absorbujące wilgoć w układzie klimatyzacji. Sprawia to, że urządzenie staje się bezużyteczne.
Koszt robocizny związanej z wymianą filtra osuszacza oscyluje zazwyczaj w zakresie od 100 do 300 zł. Na cenę końcową wpływa także ilość czynnika chłodzącego, którą udało się odzyskać z układu. Cena zakupu nowego osuszacza do Twojego samochodu jest o wiele niższy od kosztów związanych np. z wymianą sprężarki czy innych podzespołów klimatyzacji samochodowej. Dlatego nie warto oszczędzać na wymianie tego podzespołu. Regularny serwis klimatyzacji samochodowej zapewnia także wydajną pracę układu wtedy, gdy najbardziej go potrzebujesz.
Przeczytaj także: Nawilżanie powietrza w domu
Praktyczne Aspekty Wymiany Osuszacza
Jakiś czas temu wymieniłem ten nieszczęsny osuszacz. Poza tym, że gwint nakrętki aluminiowej rurki był dosłownie jak zaspawany, to okazało się, że niezwykle ciężko dostać używaną rurkę. Takowych rurek jest co prawda sporo, jednak uważajcie - różnią się delikatnie kształtem od strony grodzi. Ja spotkałem się z trzema "rodzajami". Przy odkręcaniu najgorsze jest to, że może się wydawać, że "poszło", ale gdy odkręcimy do końca - okazuje się że gwintu brak... "Patenty" typu WD mało tu pomogą. Nie twierdzę oczywiście, że odkręcenie tego przewodu jest niemożliwe, ale do łatwych nie należy.
Wracając do kupna drugiej rurki - owszem - można znaleźć identyczną gdzieś na szrocie, ale razem z osuszaczem. A kolesie ze szrotu nawet nie chcą próbować odkręcić rurki od osuszacza...powód jest oczywisty - zerwali już kilka gwintów, co wywnioskowałem po głupiej minie szrociarzy i ich tekście "Panie, tego nie odkręci za chiny" :gwizdanie:. A zakładanie starego osuszacza mija się z celem, gdyż "otwarty" osuszacz jest po prostu do wywalenia. W ASO raczej tej rurki nie szukajcie...
Skończyło się tak, że kupiłem za jakieś 100zł + wysyłka drugą używaną rurkę. Niestety ciul z allegro wysłał mi rurkę z nieco inną końcówką od strony grodzi - bardziej prostą. Jak już wszystko zostało zrobione to pojechałem do kolesia od klimy - dość kumaty dziadek najpierw wpuścił mi parenaście atmosfer azotu - dla sprawdzenia szczelności i "wyciągnięcia" wilgoci z układu. Następnie wprowadził do układu olej, barwnik i sam czynnik - na wagę.
Przestroga dotycząca serwisów klimatyzacji
Tak tak - zaraz ktoś wyskoczy z tekstem "człowieku, trzeba było pojechać do profesjonalnego serwisu klimatyzacji, który posiada 'kombajn' do tego typu zabiegów". Oczywiście - fajnie to wszystko działa - wiem bo bywałem u takich. Ale jedna przestroga - kombajny potrafią kłamać.... Dowód ? Otóż mój znajomy pojechał A4 (b5) do serwisu klimy. Podłączyli mu kombajn - odzyskano jakieś 630 gram czynnika więc sporo. Potem wpuścili mu 700 gram. Dostał wydruk, zapłacił, odjechał. Tego samego dnia pojechał na pomiar geometrii do innego warsztatu, którego właścicielem był jego kuzyn. Podczas ustawiania zbieżności w jego aucie, zauważył stojący nowiutki kombajn od klimy. Okazało się, ze jego kuzyn kilka dni wcześniej zakupił to urządzenie. Kumpel wpadł więc na pomysł darmowego serwisu klimy. Jego kuzyn podłączył kombajn do jego A4 i odzyskano 450 gram czynnika... Widocznie jest możliwe oszukiwanie za pomocą tego urządzenia i wprowadzanie mniejszej ilości czynnika, mimo iż automat informuje nas, że wprowadzono go odpowiednią ilość. Nie przesądzam bo się na tym nie znam po prostu. Nie mówię, że każdy taki kombajn od klimy "oszukuje". Mam nadzieję, że to sporadyczne przypadki. Ale w mojej okolicy jak widać można niestety spotkać się z takim zjawiskiem A najlepsze jest to, że w drodze powrotnej do domu mój kumpel zajechał do felernego warsztatu i opowiedział kolesiom co i jak i zapytał co oni na to Wiecie co powiedzieli ?
Podsumowanie
Klimatyzacja wyposażona w zawór rozprężny to rozwiązanie spotykane w wielu modelach samochodów, a filtr osuszacz stanowi bardzo ważny element tego układu. To niewielkie urządzenie wyposażone jest w złoże higroskopijne, które skutecznie wyłapuje cząsteczki wody, a także zabrudzenia.
Osuszacz klimatyzacji to niezwykle ważny element, dlatego producenci zalecają jego wymianę co najmniej co dwa lata. Osuszacz klimatyzacji to cienki walec o niewielkich rozmiarach, wyposażony w dwa złącza. W jego środku umieszczony jest specjalny materiał higroskopijny, który odpowiada za wychwytywanie wilgoci. Każdy samochód posiada w układzie chłodzenia filtr do klimatyzacji spełniający rolę osuszacza pozwalającego eliminować wilgoć i zanieczyszczenia pojawiające się w układzie klimatyzacji samochodowej , np. przy okazji uzupełniania czynnika chłodzącego, wymianie oleju czy montażu kompresora.
Przy wymianie zatartej pompy klimatyzacji należy zwrócić szczególną uwagę na płukanie, czyszczenie całego układu klimatyzacji w samochodzie. Do tego celu służą odpowiednie płyny i urządzenia. Nie wystarcza czyszczenie i płukanie samym azotem lub czynnikiem chłodzącym. Nie przynosi efektów również sama wymiana osuszacza klimatyzacji w Samochodzie. Serwis przy montażu nowego kompresora klimatyzacji bezwzględnie powinien wymienić filtr do klimatyzacji. Spełniając powyższe wymagania mamy szansę, że auto klima będzie działać bezawaryjnie.
tags: #a4 #b5 #osuszacz #klimatyzacji #wymiana

