Strategia Odwrócona Szkoła Profesora Dylaka: Nowe Podejście do Edukacji

W dzisiejszych czasach, kiedy nauczyciele borykają się z przeładowanymi programami nauczania i brakiem czasu na indywidualną pracę z uczniem, strategia odwróconej szkoły staje się coraz bardziej popularna. Ta innowacyjna metoda, znana również jako "flipped classroom" lub strategia wyprzedzająca (termin wprowadzony przez prof. Stanisława Dylaka), oferuje nowe możliwości w procesie kształcenia.

Czym Jest Strategia Odwróconej Szkoły?

Mówiąc najkrócej, chodzi o to, by zamiast zadawać pracę domową po przerobieniu tematu, nauczyciel polecał uczniom zapoznanie się z materiałami wprowadzającymi temat kolejnej lekcji. Aż tyle i tylko tyle.

Jak To Działa?

Wyobraźmy sobie nauczycielkę matematyki w VII klasie. Nowa podstawa programowa zmusza ją do zmieszczenia w jednym roku szkolnym niemal dwukrotnie większego zakresu materiału niż wcześniej w gimnazjum. Kasia wie, że próba realizacji nowego programu tradycyjną metodą prawdopodobnie skończy się przeciążeniem uczniów i kiepskimi wynikami na koniec roku. Kasia zmienia więc podejście. Mówi uczniom, że od dziś nie będzie prac domowych. Zamiast tego jej uczniowie mają samodzielnie przygotować się do kolejnej lekcji. Wie, że są przeciążeni, dlatego zamiast czytania daje im listę krótkich filmów do obejrzenia.

Jeśli uczniowie obejrzą filmy, przyjdą na lekcję z wiedzą teoretyczną i podstawowym pojęciem o rozwiązywaniu zadań. Dzięki temu Kasia nie będzie musiała tracić czasu na wykład. Zamiast tego od razu rozda uczniom zadania, aby sprawdzić, jak sobie radzą, a następnie podzieli ich na grupy według poziomu zaawansowania i zachęci do samodzielnej pracy. W tym czasie będzie chodzić po klasie i wyjaśniać pozostałe wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają. Na koniec poda temat kolejnej lekcji i znów wskaże filmy do obejrzenia.

Jeśli wszystko się uda, Kasia będzie miała sporo czasu na indywidualną pracę z uczniem: słabszym pomoże, a lepszym rzuci wyzwanie, żeby się nie nudzili. W rezultacie wszyscy uczniowie będą zaangażowani, bo będą mogli pracować we własnym tempie. Koniec z wykładami, przy których jedna trzecia uczniów się nudzi, bo już wszystko rozumie, a kolejna jedna trzecia… też się nudzi, bo nic nie rozumie. I koniec z brakiem szacunku dla nauczyciela - bo teraz Kasia jest cennym doradcą i pomocnikiem w dążeniu do wspólnego celu: dobrze zdanych egzaminów.

Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J

Korzyści ze Stosowania Strategii Odwróconej Szkoły

  • Indywidualizacja nauczania: Nauczyciel ma więcej czasu na pracę z poszczególnymi uczniami, dostosowując tempo i metody nauczania do ich potrzeb.
  • Aktywne uczenie się: Uczniowie stają się aktywnymi uczestnikami procesu edukacyjnego, samodzielnie zdobywając wiedzę i rozwijając umiejętności.
  • Większe zaangażowanie: Uczniowie są bardziej zaangażowani w lekcje, ponieważ mają możliwość pracy we własnym tempie i w grupach.
  • Lepsze wyniki: Strategia odwróconej szkoły może prowadzić do poprawy wyników w nauce, ponieważ uczniowie mają więcej czasu na zrozumienie materiału i ćwiczenie umiejętności.

Wyzwania i Rozwiązania

Wdrażanie strategii odwróconej szkoły może wiązać się z pewnymi wyzwaniami. Oto niektóre z nich i możliwe rozwiązania:

Skąd Brać Filmy?

Przede wszystkim warto tu wspomnieć o projekcie Pi-stacja, którego celem jest udostępnienie na Youtube bezpłatnych filmów edukacyjnych pokrywających cały polski program szkolny. Oprócz Pi-stacji jest jeszcze polska wersja Khan Academy, która oprócz matematyki udostępnia również inne przedmioty. Są także liczne kanały polskich korepetytorów na Youtube: Matemaks, Tomasz Gwiazda, MrCiupi, PiEduPl i inni.

Co, Jeśli Rodzice Są Przeciwko?

W takim wypadku trzeba spróbować przekonać rodziców, a jeśli to nie poskutkuje, pozwolić ich dzieciom oglądać film na początku lekcji - w czasie, gdy inne już pracują nad zadaniami. Można też pobrać film i dać go na płycie CD do oglądania na komputerze bez dostępu do internetu.

Co, Gdy Uczniowie Nie Oglądają „Zadanych” Filmów?

Po pierwsze, warto sprawdzać, czy to robią. Katie radzi, by zachęcać uczniów do robienia kreatywnych notatek z filmu np. w postaci mapy myśli, infografiki, czy zwykłej ściągi (tak, robienie ściąg sprzyja zapamiętywaniu). Jeśli okaże się, że niektórzy ich nie mają, polecić im obejrzeć film na początku lekcji, podczas gdy reszta klasy może już robić zadania. Stracą 10-15 minut i zrozumieją, że to jest ich strata. To uczy odpowiedzialności.

Co, Jeśli Część Uczniów Nie Ma w Domu Komputera Lub Internetu?

Filmy z Youtube bez problemu można oglądać na telefonie komórkowym, w autobusie w drodze do szkoły. Filmy Pi-stacji można też pobrać na dysk. W razie potrzeby można zorganizować krótkie zajęcia pozalekcyjne w celu obejrzenia filmów albo umożliwić ich oglądanie w świetlicy lub bibliotece.

Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy

Co, Jeśli Wciąż Brakuje Czasu?

Najlepszy sposób to zorganizować samopomoc uczniowską - o tym, że to najlepsza metoda nauki informuje tzw. trójkąt Dale’a. Delegujemy jednego ze zdolniejszych uczniów do słabszych lub zakładamy kanał komunikacji.

Indywidualizacja Nauczania w Strategii Odwróconej Szkoły

Strategia odwróconej szkoły sprzyja indywidualizacji nauczania, obejmującej:

  • Nauczanie indywidualne: Edukacja domowa, zorientowana na konkretne dziecko i jego potrzeby.
  • Personalizację: Odniesienie w procesie nauczania do potrzeb, posiadanej wiedzy, motywacji uczącego się, do przebiegu jego kariery, wreszcie do całej osobowości.
  • Nauczanie zróżnicowane: Różnicowanie obszaru tematycznego oraz sposobów uczenia się dla poszczególnych uczniów, którzy wykazują określony poziom zainteresowania daną dyscypliną.

Dydaktyka dysponuje w zasadzie gotowymi do wykorzystania technikami realizacji zasady indywidualizacji. Myślimy tutaj o takich technikach, jak: a) uczenie się w parach (binarne); b) uczniowski tutoring (3) ; c) uczniowskie projekty indywidualne, jak na przykład „tym się interesuję i to umiem…”; d) learning in depth (Kieran Egan); e) lekcje prowadzone przez uczniów, czy wreszcie, f) quizy wiedzy/konferencje uczniowskie.

Nauczanie Zdalne a Strategia Odwróconej Szkoły

Nauczanie zdalne jest/może być w pewnym sensie naturalnym, nowym otwarciem dla podejmowania w edukacji szkolnej zasady/procedury ‘indywidualizacji nauczania’: od (a) nauczania indywidualnego, przez (b) personalizację do (c) dydaktyki różnicowej.

Główna różnica między nauczaniem zdalnym a tradycyjnym to brak bezpośredniej kontroli pracy ucznia ze strony nauczyciela. Rodzi to nowe sytuacje wychowawcze i dydaktyczne. Kontrola ta zresztą nie tylko ułatwia, ale i umożliwia pracę szkoły z tysiącem uczniów w niej oraz niejednokrotnie z prawie trzydziestoma uczniami w jednej izbie lekcyjnej.

Przeczytaj także: Odwrócona osmoza: Twój przewodnik

Konferencja Online: Wykorzystanie Technologii w Kształceniu Wyprzedzającym

Konferencja online Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w kształceniu wyprzedzającym odbędzie się 21 października 2020 r. w godzinach 14.00-18.30. W trakcie konferencji zostanie omówiona strategia kształcenia wyprzedzającego, której istotą jest aktywne organizowanie i przyswajanie wiadomości przez uczniów przed lekcją.

Program Konferencji:

  • 14.00-14.45 - Strategia kształcenia wyprzedzającego - szansa na podmiotowość ucznia - prof. Stanisław Dylak, Uniwersytet im.
  • 15.30-16.15 - Strategia wyprzedzająca w nauczaniu.
  • 16.15-17.00 - Flipped Classroom, czyli o szkole „do góry nogami” - Magdalena Piekarska, I Liceum Ogólnokształcące im.

Podsumowanie

Strategia odwróconej szkoły profesora Dylaka to innowacyjne podejście do edukacji, które może przynieść wiele korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Wymaga ona jednak odpowiedniego przygotowania i pokonania pewnych wyzwań. Dzięki wykorzystaniu technologii i indywidualizacji nauczania, strategia ta może przyczynić się do stworzenia bardziej efektywnego i angażującego procesu kształcenia.

tags: #strategia #odwrócona #szkoła #profesor #dylak

Popularne posty: