Historia i rozwój wodociągów i oczyszczalni w Starym Czarnowie
- Szczegóły
Gmina Stare Czarnowo położona jest w zachodniej części województwa zachodniopomorskiego w powiecie gryfińskim. Powierzchnia gminy wynosi 153 km2. Prawie 85 % tejże powierzchni leży w granicach Szczecińskiego Parku Krajobrazowego „Puszcza Bukowa” i jego otuliny (Park zajmuje 56,3 % powierzchni gminy a otulina 28,5 %). Przeważającą, centralną i zachodnią część obszaru gminy zajmuje kompleks leśny „Puszcza Bukowa”, który jest jednym z ważniejszych elementów warunkujących rozwój przestrzenny gminy. Kolejnym istotnym elementem jest wschodnia granica gminy biegnąca brzegiem jeziora Miedwie.
Historia i rozwój osadnictwa
Historia gminy nieodłącznie powiązana jest z Puszczą Bukową i Zakonem Cystersów. Obszar gminy zamieszkiwany był już od 8 -10 000 lat p.n.e. lecz było to osadnictwo sporadyczne i rozproszone. Początki stałego osadnictwa datuje się na okres środkowego brązu (1200 -1000 lat p.n.e.). Bardzo duży wpływ na zagospodarowanie i rozwój osadnictwa na tym terenie wywarł Zakon Cystersów, sprowadzony w 1173 roku przez Kasztelana Szczecińskiego Warcisława Świętoborzyca i osadzony w Kołbaczu. W kolejnych latach Cystersi poszerzali swoje dobra. Z ich inicjatyw, małe osady leśne organizowały się w wielkie wsie kolonizacyjne. Próbowali też stworzyć miasto. W 1274 r. Zakon otrzymał zgodę na założenie miasta. Nie posiadało ono jeszcze praw miejskich ani zgody na budowę murów obronnych. Wiadomo, że w 1459 r. istniał tu szpital św. Jerzego, będąc jednocześnie przytułkiem dla ubogich i starców. Pod rządami Cystersów kwitło rolnictwo, hodowla zwierząt oraz rybactwo. Klasztor miał prawo budować młyny na Płoni oraz prawo do regulowania rzeki. Kołbacz stał się ośrodkiem politycznym i kulturalnym często odwiedzanym przez pomorskich książąt. Kościół Cystersów jest miejscem wiecznego spoczynku Świętobrzyców i książąt szczecińskich. W latach 1637-52 ziemia kołbacka znalazła się pod panowaniem szwedzkim, a w 1652 r. dobra te wraz z Pomorzem Zachodnim włączone zostały do państwa brandenbursko-pruskiego. Wielki pożar, który ogarnął Kołbacz w 1662 r.
Zasoby wodne gminy Stare Czarnowo
Na terenie gminy Stare Czarnowo znajdują się znaczne zasoby wód powierzchniowych, zajmują one 3,8% powierzchni gminy. Przez gminę Stare Czarnowo przepływają: rzeki Płonia i Krzekna. Glinna, natomiast swój bieg kończy w zachodniej części jeziora Będgoszcz. Długość rzeki na odcinku wypływu z jeziora Glinna do ujścia do jeziora Będgoszcz wynosi 9,3 km, natomiast powierzchnia zlewni wynosi 77,6 km2. Przepływ w przekroju ujściowym rzeki wynosi 0,10 m3/s. Rzeka Płonia przepływa przez północno - wschodnią część gminy, w swoim dolnym biegu, po wypłynięciu z jeziora Miedwie, na południe od Żelewa. Jest rzeką najzasobniejszą w wodę na obszarze gminy, stanowi prawobrzeżny dopływ Odry, do której odprowadza swoje wody poprzez jezioro Dąbie. Średni przepust wody wynosi 1,9 m3/s. Uklejno). Na terenie gminy Stare Czarnowo znajduje się znaczna liczba jezior ale liczebnie przeważają jeziora małe. Jezioro Glinna jest drugim co do wielkości zbiornikiem wodnym gminy a największym na terenie Parku. Jego powierzchnia wynosi 75,6 hektara. Prowadzona jest na nim gospodarka rybacka, należy do akwenów typu sielawowego. Jezioro Binowskie jest jeziorem bezodpływowym o powierzchni 52,4 ha. Prowadzona jest na nim gospodarka rybacka, należy do akwenów typu sandaczowego.
Infrastruktura komunalna i plany rozwoju
Dokumenty te zawierają planowane działania inwestycyjne na kolejne lata. Przyjęte rozwiązania mają na celu rozwój lokalny polegający na rozbudowie infrastruktury komunalnej, w tym modernizacji wodociągów, kanalizacji, dróg - a poprzez to stwarzanie dogodnych warunków do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, jak również dla inwestycji zewnętrznych. U podstaw Planu Rozwoju Lokalnego leży przekonanie, iż jednym z kluczowych czynników służących rozwojowi gminy jest sprawna i efektywna administracja samorządowa, inicjująca i wspierająca działania na rzecz rozwoju gminy. Istotnym z punktu widzenia opracowywanego Planu było określenie aktualnej sytuacji gminy z uwzględnieniem sytuacji społeczno - gospodarczej.
Kanalizacja w gminie jest słabo rozbudowana, stosunkowo dobrze przedstawia się sytuacja z oczyszczalniami ścieków. Kartno, Żelewo, Kołbacz, Dębina, Glinna ) z czego oczyszczalnia w Kołbaczu jest własnością Zootechnicznego Zakładu Doświadczalnego Kołbacz, natomiast oczyszczalnia w Glinnej jest w trakcie przejęcia od ww. instytucji na rzecz Gminy. Rozwiązaniem tego zagadnienia wydaję się być przystąpienie Gminy Stare Czarnowo do projektu budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków w ramach Związku Gmin Zlewni Jeziora Miedwie. Obecnie, w trakcie realizacji znajduje się „Studium wykonalności - koncepcja kanalizacji i budowy oczyszczalni” realizowana przez firmę PROEKO z Warszawy. Gmina Stare Czarnowo jest w trakcie gazyfikacji. Czarnowo, Kołbacz, Nieznań, Żelewo.
Przeczytaj także: Przydomowe oczyszczalnie: kompendium wiedzy
Dużą oddzielną zaletą przy wodociągach jest system hydrantów ppoż.
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Gryfinie (PUK)
PUK w Gryfinie jest jedną z niewielu spółek, które mają bardzo szeroki zakres działania, czyli praktycznie rzecz biorąc od dostarczenia wody, kończąc na pochówkach. Spółka dzieli się na ZWiK (Zakład Wodociągów i Kanalizacji) oraz ZUK (Zakład Usług Komunalnych), a także zakład remontowo-budowlany. Woda to jest tak naprawdę to, co dzisiaj robi PUK i wszystkie inne formy wodociągowo-kanalizacyjne.
Gmina Gryfino jest dosyć rozległą gminą, w związku z tym mamy około 200 km instalacji, co w tak średnich miastach nie jest wcale typowe, bo te miasta są zwykle trochę bardziej zwięzłe. My mamy dosyć duży obszar i w związku z tym musimy mieć więcej przepompowni wody i tego co po wodzie powstaje.
Regulacje prawne dotyczące wody i ścieków
Jeśli idzie o wodę - ramowa dyrektywa wodna Unii Europejskiej o jakości wody przeznaczonej do spożycia. W Polsce w związku z ostatnimi wyzwaniami przygotowywane jest nowe prawo wodne. To nowe prawo wodne niesie oczywiście jakieś ryzyka, ale dzisiaj o nich mówić nie warto dlatego, że nikt nie wie jakie to nowe prawo wodne będzie. To prawo wodne powstaje już od półtora roku i w zasadzie ostatecznego jego kształtu nikt nie zna. Oczywiście powstaje pewien problem opłaty za dostęp do złóż wody, ale nie wiemy jak to zostanie rozwiązane. Wcześniej to było rozwiązane w ten sposób, że wszystkie przedsiębiorstwa podniosły larum i m.in. z tego powodu ta ustawa nadal czeka. Nie jest uchwalona, ale będzie uchwalona, bo musi być uchwalona zgodnie z dyrektywą, która decyduje o jakości wody.
Jeśli chodzi o ścieki, to mamy dyrektywę ściekową, która również określa sposób utylizacji ścieków oraz to, co możemy zrzucić po utylizacji do środowiska. Tutaj jest jeszcze gorszy problem dlatego, że tak naprawdę technologia dostarczenia czystej wody pitnej jest prostsza niż technologia oczyszczania ścieków. Dysponujemy w Gryfinie bardzo dobra oczyszczalnią, aczkolwiek to już jest oczyszczalnia lekko przestarzała. Z jednej strony mamy dyrektywę wodną, która mówi o jakości wody, z drugiej strony mamy dyrektywę ściekową, która narzuca nam określoną jakość ścieków.
Przeczytaj także: Puławy: przełom w oczyszczaniu ścieków
Normy zużycia wody
Światowa Organizacja też pokazuje jakie są normy zużycia. Mniej więcej można powiedzieć, że na mycie zużywamy średnio 50 litrów, posiłki 6 litrów, zmywanie naczyń 14 litrów, pranie 32 litry i bardzo dużo, bo 36 litrów na spłukiwanie nieczystości w wc i średnio marnotrawstwo wody poprzez cieknące krany, poprzez nieszczelne instalacje to są dwa litry dziennie. Zakładamy, że czteroosobowa rodzina, która jest najbardziej popularna w Polsce powinna zużywać około 15 m3 wody miesięcznie. My tę wodę opomiarowujemy. Nie opomiarowujemy ścieków zakładając, że ta woda, która wpłynęła musi wypłynąć.
Taryfy za wodę i ścieki
Unia Europejska traktuje próg 3,5% jako społecznie akceptowalny, powyżej jako nieakceptowany. Z czego wynikają taryfy? Po pierwsze chciałem powiedzieć, że nie może być mowy o dowolnym kształtowaniu cen. Rady uchwalają stawki taryfowe po przedłożeniu ich przez przedsiębiorstwo, stawki biorą się z przeprowadzonych w przedsiębiorstwie analiz, czyli stawki na rok następny są realizowane jako pochodna wyników z roku poprzedniego, czyli na prawdziwych danych. Nie ma żadnych wydumanych danych, tylko na prawdziwych danych. Algorytm, którym musimy się posługiwać jest narzucony w rozporządzeniu Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku taryfowego, następnie ta taryfa trafia na biurko burmistrza, prezydenta miasta, który może ją weryfikować, potem przedkłada to radzie. Rada ma 45 dni na podjęcie uchwały o zatwierdzeniu taryf wodno-ściekowych na dostarczanie wody i odprowadzenie ścieków. My jesteśmy jednym z niewielu przedsiębiorstw w województwie zachodniopomorskim, dokładnie jednym z trzech albo czterech w którym taryfę zmienia się w środku roku, czyli taryfa obowiązuje od 1 lipca do 30 czerwca, nie jak w większości przypadków od 1 stycznia do 31 grudnia. To powoduje pewne problemy z porównaniem, jest problem z obiektywnym porównaniem.
Przeczytaj także: Inwestycje PEWIK Gdynia
tags: #stare #czarnowo #wodociągi #oczyszczalnia #historia

