Sharp Spider – Recenzja Oczyszczacza Powietrza z Jonizacją i Nawilżaniem
- Szczegóły
Mobilne granie na PC zyskuje na popularności. Dawniej używaliśmy do tego celu potężnych komputerów stacjonarnych. Z czasem popularność zdobyły laptopy, które stają się coraz lżejsze, zachowując przy tym dużą moc obliczeniową. Choć nie zastąpiły one komputerów stacjonarnych, stały się dla nich alternatywą i uzupełnieniem. Równolegle, komputery w formie handheldów również zyskują na popularności.
Początkowo rynek ten próbowali podbić mniejsi producenci, ale ich sprzęty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Sytuacja zmieniła się, gdy do walki o klienta dołączył Valve ze swoim Steam Deckiem. Dziś, kilka miesięcy po premierze Steam Decka, debiutuje kolejna konsola-komputer - ASUS ROG Ally. Tajwańska firma stworzyła urządzenie, które na papierze prezentuje się lepiej od propozycji Valve, oferując większy ekran o wyższej rozdzielczości, mocniejsze podzespoły i system Windows 11.
Jednak, aby wydać ostateczny werdykt, warto przetestować sprzęt w praktyce. Miałem okazję używać ASUS ROG Ally przez kilka dni i sprawdzić, czy jest to udane urządzenie warte swojej ceny.
Specyfikacja Techniczna ASUS ROG Ally
Sercem ASUS ROG Ally jest nowy układ AMD Z1 Extreme, łączący architektury Zen 4 i RDNA 3. Ten mocniejszy model wyposażony jest w 8 rdzeni z obsługą 12 wątków, iGPU z 12 jednostkami CU oraz 24 MB pamięci cache. Według AMD, oferuje on wydajność graficzną do 8,6 TFLOPS, przewyższającą Xbox Series S, Xbox One X i PlayStation 4 Pro. Konsola oferuje również 16 GB dwukanałowej pamięci LPDDR5 6400 MHz, szybki dysk SSD M.2 PCIe 4.0 o pojemności 512 GB, czytnik kart pamięci microSD UHS-II, WiFi 6E i Bluetooth 5.2.
Ekran to 7-calowa matryca LCD o rozdzielczości 1080p, odświeżaniu 120 Hz i czasie reakcji 7 ms. Producent deklaruje 100-procentowe pokrycie palety barw sRGB oraz jasność maksymalną na poziomie 500 nitów. Wyświetlacz chroniony jest przez szkło Corning Gorilla Glass Victus z powłoką DXC, która ma przepuszczać 99% światła.
Przeczytaj także: Sharp Plasmacluster: Czy warto?
ASUS ROG Ally ma wymiary 280 × 111 × 21,2 mm i masę 608 gramów. We wnętrzu znajduje się zaawansowany system chłodzenia z dwoma wentylatorami i miedzianymi ciepłowodami, generujący hałas na poziomie 30 dB. Konsola wyposażona jest w USB-C 3.2 Gen2, mini-jack 3,5 mm, czytnik kart pamięci oraz złącze na zewnętrzną kartę graficzną ROG XG Mobile. Nie brakuje również głośników stereo z obsługą Dolby Atmos i Hi-Res Audio oraz wbudowanych kontrolerów z układem rodem z Xboxa.
W Polsce ASUS ROG Ally kosztuje 3799 zł w mocniejszej wersji z układem AMD Z1 Extreme i dyskiem 512 GB. Jest to dwa razy więcej niż najtańszy Steam Deck, ale tylko o 700 zł drożej od najmocniejszego wariantu urządzenia Valve.
Wygląd i Ergonomia
Obawiałem się, że ASUS ROG Ally będzie duży, ciężki i niewygodny. Rzeczywistość okazała się bardziej optymistyczna. Korzystanie z konsoli nie męczy, nawet podczas kilkugodzinnych sesji. Jakość wykonania stoi na wysokim poziomie. Tajwański producent zastosował biały plastik z nacięciami, które poprawiają chwyt. Konsola pewnie leży w dłoni, a ryzyko upadku jest niewielkie. Zastosowane materiały wydają się trwałe, choć zalecałbym kupno etui.
Na plus zaliczam format przycisków w stylu Xboxa. Same gałki są krótkie, ale chodzą płynnie, a nacisk jest wyraźnie wyczuwalny. Każdy może dostosować ich działanie, ustawiając martwą strefę. Nie mam zastrzeżeń do pozostałych przycisków, w tym programowalnych przycisków na tyle obudowy, które są łatwo dostępne. Konsola prezentuje się estetycznie, a biały kolor wyróżnia ją na tle konkurencji. Dodatkowo, pod każdą z analogowych gałek znajdują się okręgi z podświetleniem RGB LED, które można regulować.
Ekran
ASUS zastosował w swojej konsoli 7-calowy ekran IPS o formacie 16:9 i rozdzielczości Full HD (1920 × 1080 pikseli). Może on odświeżać obraz z częstotliwością 120 Hz i jest zgodny z AMD FreeSync Premium. Ekran sprawia dobre wrażenie - kolory są żywe, a obraz przyjemny. Dużym plusem jest odświeżanie 120 Hz. ASUS twierdził, że ekran ma jasność 500 nitów i w 100% pokrywa paletę barw sRGB, co potwierdzają testy. Z moich pomiarów wyszła 96-procentowa zgodność z paletą sRGB i średnia jasność na poziomie 480 nitów.
Przeczytaj także: Rozwiązywanie problemów z oczyszczaczem Sharp
Jednak w trakcie słonecznego dnia korzystanie z ASUS ROG Ally jest utrudnione, szczególnie w ciemnych scenach. Podświetlenie jest dość równomierne.
Oprogramowanie
ASUS ROG Ally korzysta z pełnoprawnego Windowsa 11 Home, który nie jest specjalnie dostosowany do obsługi ekranowej lub za pomocą kontrolera. System wielokrotnie nie uruchamia klawiatury ekranowej, a elementy interfejsu nie są odpowiednio przeskalowane do obsługi za pomocą palca. Zapomnijcie o szybkim zamykaniu i uruchamianiu gier, jak na innych konsolach.
Częściowo rozwiązaniem problemów ma być oprogramowanie ASUS Armoury Crate, które pozwala włączać launchery i gry oraz zmieniać ustawienia. Jednak początkowo Armoury Crate wielokrotnie nie reagowało na polecenia wydawane za pomocą wbudowanego kontrolera. Poza tym uruchamianie poszczególnych launcherów potrafi doprowadzić do szału. O ile Steam uruchamia się w trybie Bic Picture, tak GOG, EA App, Xbox czy Ubisoft Connect tego nie mają. Generalnie wszystko działa, wszystko da się włączyć i obsłużyć, ale działa to przeciętnie, słabo albo wręcz fatalnie. ASUS ROG Ally jak najszybciej potrzebuje porządnego, dedykowanego oprogramowania.
Wydajność
ASUS ROG Ally wyposażona jest w układ AMD Z1 Extreme z 8 rdzeniami CPU i obsługą 16 wątków, a także iGPU z 12 jednostkami CU i wydajnością rzędu 8,6 TFLOPS. Do tego dochodzi 16 GB pamięci RAM DDR5 6400 MHz oraz szybki dysk SSD NVMe PCIe 4.0 o pojemności 512 GB. Na papierze jest to dużo mocniejsza konfiguracja niż to, co oferuje Steam Deck.
ASUS ROG Ally ma trzy tryby działania - Turbo, Performance oraz Silent. W trybie Turbo konsola zużywa około 40-45 W energii, w trybie Performance - 20-25 W, a w trybie Silent - 15 W. W większości gier konieczne jest zejście z ustawieniami do niskich, a czasami także włączenie ich w rozdzielczości 720p. Na 7-calowym ekranie nadal prezentują się one bardzo dobrze. Różnice między trybem Turbo i Performance często decydują o płynności rozgrywki.
Przeczytaj także: Recenzja i porównanie oczyszczaczy Daikin i Sharp
Osobiście byłem zadowolony z wydajności ASUS ROG Ally i granie na konsoli sprawiało mi mnóstwo frajdy, nawet jeśli na własnym komputerze mogłem osiągnąć większą płynność przy wyższych ustawieniach. Natomiast nie mogę pominąć tego, że np. Star Wars Jedi Survivor w ogóle nie udało mi się uruchomić.
Kultura Pracy
Kultura pracy to jedna z tych rzeczy, którą ASUS ROG Ally mnie zachwycił. Konsola jest bardzo cicha. Nawet uruchamiając bardzo wymagającą grę w trybie Turbo, szum wentylatorów nie staje się uciążliwy.
Podsumowanie
ASUS ROG Ally to obiecujące urządzenie, które łączy zalety konsoli przenośnej i komputera PC. Oferuje wysoką wydajność, dobry ekran i wygodną konstrukcję. Jednak niedopracowane oprogramowanie i problemy z jasnością ekranu mogą wpływać na komfort użytkowania. Mimo to, ASUS ROG Ally to ciekawa propozycja dla osób szukających mobilnego rozwiązania do grania.
tags: #sharp #oczyszczacz #spider #opinie

