Rezerwat Wody Pitnej: Przepisy i Ochrona
- Szczegóły
W Polsce, ochrona zasobów wodnych, w tym rezerwatów wody pitnej, jest regulowana szeregiem przepisów prawnych. Celem tych regulacji jest zapewnienie dostępu do bezpiecznej i czystej wody dla wszystkich obywateli. W niniejszym artykule omówimy kluczowe aspekty prawne związane z rezerwatami wody pitnej, w tym ustawę Prawo wodne, strefy ochronne ujęć wody oraz politykę ochrony środowiska.
Ustawa Prawo Wodne i Strefy Ochronne
Znowelizowana ustawa Prawo wodne nałożyła z dniem 1 stycznia 2018 r. na właścicieli ujęć wody obowiązek ustanowienia stref ochronnych. Zgodnie z art. 135 ustawy Prawo wodne, strefę ochronną stanowi obszar ustanowiony, na którym obowiązują nakazy, zakazy i ograniczenia w zakresie użytkowania gruntów oraz korzystania z wód.
Wszczynana z urzędu procedura ustanawiania strefy ochronnej ujęcia wody jest wymogiem prawnym, wynikającym z zapisów ustawy Prawo wodne. Przebieg granic stref ochronnych, jak również jej powierzchnia zależą od przeprowadzonej analizy ryzyk, do podjęcia której zobligowany jest właściciel ujęcia.
Strefy ochronne charakteryzują się szczególnymi restrykcjami, mającymi na celu dokonanie zanieczyszczeń ujęcia wody. Granice stref ochronnych powinny być oznakowane stałymi znakami stojącymi lub pływającymi, informującymi o zakazie wstępu osób nieupoważnionych.
Definicje i Zasady Ogólne
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2012r., Poz. 647) wprowadza szereg definicji związanych z ochroną środowiska. Poniżej przedstawiono kilka kluczowych definicji:
Przeczytaj także: Najpiękniejsze miejsca Kolumbii
- Historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi - zanieczyszczenie, które zaistniało przed dniem 30 kwietnia 2007 r. lub wynika z działalności, która została zakończona przed dniem 30 kwietnia 2007 r.
- Wody gruntowe - wody podziemne w rozumieniu art. 16 pkt 68 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1688).
- Substancja powodująca ryzyko - substancja stwarzająca zagrożenie i mieszanina stwarzająca zagrożenie, należąca co najmniej do jednej z klas zagrożenia wymienionych w częściach 2-5 załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008.
- Teren zamknięty - teren dostępny wyłącznie dla osób uprawnionych oraz wyznaczony w sposób określony w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2023 r. poz. 146).
- Wyłączna strefa ekonomiczna Rzeczypospolitej Polskiej - wyłączna strefa ekonomiczna Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 964).
Polityka Ochrony Środowiska
Polityka ochrony środowiska to zespół działań mających na celu stworzenie warunków niezbędnych do realizacji ochrony środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Jest ona prowadzona na podstawie strategii rozwoju, programów i dokumentów programowych, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 225).
Organ wykonawczy województwa, powiatu i gminy, w celu realizacji polityki ochrony środowiska, sporządza odpowiednio wojewódzkie, powiatowe i gminne programy ochrony środowiska, uwzględniając cele zawarte w strategiach, programach i dokumentach programowych, o których mowa w art. 14.
Ochrona Środowiska w Zagospodarowaniu Przestrzennym
Polityki, strategie, plany lub programy dotyczące w szczególności przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, gospodarki przestrzennej, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki i wykorzystywania terenu powinny uwzględniać zasady ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
W koncepcji, strategiach i planach, o których mowa w ust. 71, należy uwzględniać zasady ochrony środowiska. Minister właściwy do spraw klimatu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska oraz ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje, zakres i sposób wykonania opracowań ekofizjograficznych, o których mowa w ust. 72.
W obrębie zwartej zabudowy miast i wsi jest zabroniona budowa zakładów stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, a w szczególności zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Zakłady stwarzające zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej lokalizuje się w bezpiecznej odległości od siebie, od wielorodzinnych budynków mieszkalnych, od budynków mieszkalnych powstałych na nieruchomościach pochodzących z Zasobu Nieruchomości, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1054, 1688 i 1693), od obiektów użyteczności publicznej, od budynków zamieszkania zbiorowego, od obszarów, o których mowa w ust. 73.
Przeczytaj także: Gdzie kupić wodę destylowaną?
Dyrektywa Unijna ws. Wody Pitnej
Dyrektywa unijna ws. wody pitnej (Drinking Water Directive 2021/2084) jest unowocześnioną wersją poprzedniej dyrektywy ws. wody pitnej (98/83/WE), która obowiązywała przez ostatnie dwadzieścia lat. - Państwa członkowskie, zgodnie z procedurami legislacyjnymi, mają dwa lata na transpozycję dyrektywy, która stanie się aktem obowiązującym w krajach członkowskich z dniem 13 stycznia 2023 r. - wskazała prof. dr hab. inż. Izabela Zimoch.
Podstawową zmianą podyktowaną nową dyrektywą są wzmocnione normy jakości wody, które są jeszcze bardziej rygorystyczne niż zalecenia WHO (ang. World Health Organisation - Światowa Organizacja Zdrowia). Zgodnie z dyrektywą analizowany będzie cały łańcuch dostaw wody - od obszaru zasilania punktów poboru wody do kranów w poszczególnych gospodarstwach domowych. Dzięki unowocześnionym przepisom możliwy będzie zatem lepszy nadzór i skuteczniejsze ograniczanie zanieczyszczeń.
Do załącznika I B wprowadzono także sześć nowych parametrów lub grup parametrów, dla których wprowadzono pięcioletni okres przejściowy. Od 13 stycznia 2026 r. dostawcy wody będą mieli obowiązek monitorowania nowych parametrów określonych przez dyrektywę.
Nierzetelne Działania na Rzecz Osiągnięcia Dobrego Stanu Wód
Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że działania na rzecz osiągnięcia dobrego stanu wód w Polsce były realizowane, monitorowane i planowane w sposób nierzetelny. Organy administracji publicznej odpowiedzialne za zapewnienie dobrego stanu wód w Polsce nie stanęły na wysokości zadania. Do końca 2021 roku wymaganego stanu wód nie osiągnięto dla 99,5 proc. Mniej negatywnie NIK oceniła stan krajowych wód podziemnych.
NIK wnioskuje o realizacją działań na rzecz osiągnięcie do końca 2027 r. NIK wnioskuje do premiera o zapewnienie sprawowania przez ministra odpowiedzialnego za gospodarkę wodną skutecznego nadzoru nad planowaniem i realizacją działań na rzecz osiągnięcie do końca 2027 r. dobrego stanu polskich wód.
Przeczytaj także: Inwestycje w Jakość Wody w Proszówkach
tags: #rezerwat #wody #pitnej #przepisy

